@Anoniem op 03-05-2023 om 8:58 uur.
Ik ben het met je eens. Ter aanvulling nog het volgende. Je schrijft:
Hoe de duur van het auteursrecht is meegegroeid met de leeftijd van Mickey Mouse is natuurlijk bizar en schadelijk.
Ik weet er het fijne niet van, maar wat ik begrepen heb, is dat één van de trucs die door een multinational is toegepast om anderen uit te sluiten van het gebruik van "Mickey Mouse", als volgt is. Wanneer Mickey Mouse in de loop der tijd wordt getekend met een ander jasje, of een broek, of een iets ander snuitje, dan worden er door de juristen van die multinational voor de rechter twee dingen betoogd:
1. Dit is nog steeds Mickey Mouse, waarop die multinational het copyright heeft;
2. Dit is een nieuwe creatie, waarbij een nieuwe auteur, tevens werknemer van die multinational, Mickey Mouse in opdracht van die multinational een nieuw jasje heeft aangetrokken. Daarom is de termijn voor het copyright op het tijdstip van die nieuwe creatie (tijdstip X) opnieuw vanaf het begin begonnen te lopen. En duurt het copyright dus weer een aantal jaren langer.
De truc is dat, als IEMAND ANDERS dan zo'n ingehuurde medewerker van die multinational op datzelfde tijdstip X Mickey Mouse een nieuw jasje had aangetrokken, de multinational juist het tegenovergestelde beweerd zou hebben, namelijk dat het niet een nieuwe creatie was, maar plagiaat en een schending van het copyright op een bestaande creatie.
Amerikaanse rechters staan zo'n multinational toe om "to have their cake and eat it" (van twee walletjes te eten). Dit gebeurt omdat veel Amerikaanse rechters, net als overigens veel Nederlandse rechters, niet het volgen van de wet centraal stellen, maar het bedienen van machtige organisaties - in de VS vaak grote multinationals.
De wijdverbreide, feitelijke (netwerk)corruptie van de rechterlijke macht in vele zogenaamde "rechtsstaten" is hier het probleem, niet het copyright op zich.
De vraag dient zich dan aan: hoe bevrijden wij onze rechterlijke macht van die wijdverbreide, diepgewortelde corruptie?
Ik vrees dat het in de aard van de meeste mensen, inclusief rechters, ligt dat zij alleen leren als ze eerst een ongelooflijk pak op hun falie krijgen. Maar hoe kun je dat in het geval van rechters organiseren zonder de rechtsstaat als zodanig te vernietigen?
We zijn in de vreemde situatie terecht gekomen dat onze eigen rechters onze rechtsstaat in gijzeling houden.
Ik zie de (netwerk)corruptie van onze huidige rechters (die zichzelf helemaal niet corrupt vinden) als één van de moeilijkste maatschappelijke problemen waar we op dit moment mee te maken hebben.
Ik vermoed dat de enige manier om weer tot een functionerende rechtsstaat te komen, is om de huidige rechterlijke macht niet zozeer opzij te schuiven, maar geleidelijk irrelevant te maken. Dus door communities (gemeenschappen) te stichten die in de praktijk manieren vinden om zaken op een rechtvaardige manier te regelen, los van de corrupte formele rechterlijke macht, aan wie het dan wordt toegestaan om zichzelf steeds verder los te zingen van de maatschappij, totdat op een gegeven moment de traditionele rechterlijke macht als een oude, holle boom omvalt, maar wel pas nadat er al vervangende organisaties en structuren zijn gegroeid die rechtvaardigheid in de praktijk kunnen waarborgen.
Ondertussen, in een overgangsperiode, kunnen we proberen de huidige, gecorrompeerde rechterlijke macht en zijn gecorrumpeerde functionarissen zoveel mogelijk bij de les te houden met publieke kritiek en de onthulling van juridische schandalen. Dat zal onze "rechters" niet beletten om langzaam steeds verder te corrumperen, maar het kan dat proces misschien vertragen, waardoor er meer tijd is voor nieuwe instituties om van onderaf te groeien en sterk te worden.
Dit is een beetje vergelijkbaar met hoe je op dit moment het Engelse koningshuis zichzelf ziet loszingen van de maatschappij. Er is een draconische wet aangenomen om protesten tijdens de kroning van Koning Charles III te onderdrukken. Tussen de 100 en 250 miljoen pond aan belastinggeld wordt verspild om deze poppenkast van een miljardair (Charles' vermogen wordt geschat op 1,8 miljard pond) te bekostigen, terwijl heel veel mensen in het VK niet eens genoeg geld hebben voor voedsel en de verwarming van hun huis. Bovendien is iemand in het establishment op het lumineuze (ahem...) idee gekomen om alle Britten uit te nodigen om op de dag van de kroning een "eed van aanhankelijkheid" (pledge of allegiance) te zweren, gericht op dit ongekozen staatshoofd. Steeds meer Britten walgen van deze fantasiewereld die hun van bovenaf door de strot wordt geduwd en die ze ook nog eens zelf mogen betalen.
Onze Nederlandse en Europese rechtspraak krijgt ook steeds meer de trekken van zo'n fantasiewereld van een establishment. Je zou dit, met verwijzing naar het voorbeeld van Mickey Mouse, de disneyficering van de rechtspraak kunnen noemen. Onze zwarte rechterlijke toga's en witte befjes zijn niet zo flamboyant als de uitdossing van sommige Engelse rechters (bijv. lange pruiken en met wit hermelijn afgezette rode gewaden e.d.), maar in essentie gaat het om een vergelijkbaar toneelstuk waarbij rechters gezag menen te kunnen ontlenen aan een uitdossing die meer te maken heeft met de Kerstman dan met integere rechtspraak.
In 2016 ontstond er in het VK terecht grote verontwaardiging toen rechters "vijanden van het volk" werden genoemd omdat ze het terzijde schuiven van het parlement onrechtmatig verklaarden:
"Enemies of the People" was the headline to an article by the political editor James Slack, published in the British newspaper Daily Mail on 4 November 2016. The headline and associated article were about the three judges who had ruled that the UK Government would require the consent of Parliament to give notice of Brexit. The headline was widely criticised as being inappropriately condemnatory and attracted numerous complaints, given that the British judiciary is independent of the Government. The court had ruled on the question of whether the Constitution of the United Kingdom permitted the government to use the royal prerogative to invoke Article 50 (or whether it would need to be authorised by an explicit act of Parliament to do so).
In 2019 dook de term "vijanden van het volk" opnieuw even op toen rechters één van premier Boris Johnsons onrechtmatige pogingen verijdelden om het parlement uit te schakelen (prorogation of Parliament).
Maar helaas gedragen zowel Engelse als Nederlandse rechters zich in de praktijk vaak wel degelijk als "vijanden van het volk" - niet in rechtszaken die de positie en het functioneren van het parlement betreffen, maar in rechtszaken van gewone burgers. Onze huidige rechters, en met name bestuursrechters, begrijpen dat het in hun eigen belang is om de positie van de wetgevende macht (het parlement) te beschermen, en ook om machtige, met de regering vernetwerkte bedrijven niet tegen de haren in te strijken. Maar gewone burgers - die vinden ze veel minder interessant.
Vandaar dat je van onze huidige rechters ook op het gebied van copyright vroeg of laat "Mickey Mouse"-rechtspraak kunt verwachten. Er is op dit moment onvoldoende tegenmacht om onze rechters op het juiste spoor te houden. Hun ruggengraat is van rubber en buigt mee met de huidige machthebbers (regering, grote bedrijven). Hiervan hebben we de afgelopen jaren talrijke voorbeelden kunnen zien.
M.J.