Door Anoniem: Door Anoniem: Als iemand die beheer doet voor dit soort diensten voor meer dan 5 jaar kan ik je vertellen dat de Knowledgebase altijd wordt gestuurd naar de opdrachtgever voor goedkeuring. Je sluit gebruikelijk offtopic reacties af door bepaalde keywords hogere scores te geven en bepaalde keywords express lagere. We hebben bijvoorbeeld een negatieve lijst omtrent muziek, eten, politici en algebra omdat niks in onze sectors hier over gaat. De bot zal daarbij zo snel mogelijk het gesprek terug on topic brengen en als dat niet lukt krijg een supervisor een signaal om te reviewen en desnoods gesprek af te kappen of bezoeker te blocken.
In dit geval had een negatieve score in combinatie met funneling naar een KB item generieke url met standaard reactie waar de informatie staat het kunnen verhelpen. Dit zijn van die zaken dat je zelfs chat-agents (vlees en bloed) niet wil dat ze zelf invulling geven aan de vraag. Simpelweg flaggen voor review opdrachtgever en die kan dan beslissen wat de verdere afwikkeling is.
En de meeste leveranciers van chatdiensten weten dit maar als te goed. De klant zal altijd zeuren over dit soort vragen die beantwoord zijn. Ook al weet je als leverancier dat je antwoord vaak beter was dan als de opdrachtgever hem had beantwoord. En geloof me meeste opdrachtgevers weten niet hoe je online met mensen moet om gaan. Maar het is niet je taak om de opdrachtgever te behoeden van hun eigen fouten enkel voor die van jou. Tenzij je ervoor betaalt wordt.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de chatbot-leverancer hier iets mee te maken heeft gehad. Eerder dat de klant Air Canada te vaag is geweest over wat ze wouden beschouwen als do not answer topics, keywords
TLDR;
Chatbot leverancier heeft zich vermoedelijk goed ingedekt en aangeleverde instructies door opdrachtgever waren te los of opdrachtgever heeft verzuimd goed naar de aangeleverde data te kijken voor goedkeuring voor invoering.
Jouw reactie illustreet (waarschijnlijk onbedoeld) het grotere probleem. De manier waarop je over klanten praat, heeft niets meer te maken met de klant als mens, ook al gebruik je nog wel een keer het woord "mensen" en de uitdrukking "chat-agents (vlees en bloed)".
Je wilt van te voren "do not answer topics" vastgelegd hebben, die dan ook nog worden gedefinieerd aan de hand van "keywords". Dus als een menselijke klant de pech heeft wat verkeerde "keywords" in de mond te nemen, dan wordt-ie afgekapt. Ondertussen worden er duizenden cursussen "communicatie" gegeven, waarin medewerkers leren hoe ze handig kunnen doen ALSOF ze empathisch communiceren en dan achteraf KUNNEN ZEGGEN dat ze gecommuniceerd hebben.
Die hele mindset is vanaf het begin al fout, als het tenminste de bedoeling is goede service te leveren en vertrouwen op te bouwen. De bedoeling is natuurlijk iets anders, namelijk snel punten scoren en pegels verdienen. Dan krijg je dit soort kwaadaardige "industrie". Bot-leveranciers zijn een soort aasgieren die ook wat mee willen kluiven aan de botjes. In ruil daarvoor bieden ze de opdrachtgevers nagelvijltjes aan als gereedschap om klanten wat sneller "koud" te krijgen.
Nee hoor niks onbedoeld. Ik weet exact hoe het overkomt gewoon als het eerlijke antwoord. Je bent een nummertje je bent een id voor de service en de mens erachter is in meeste zakelijke situaties niet relevant aan de opdracht die we krijgen van een leverancier nog voor de levering van het product.
Als je een bot maakt voor een meubelzaak en de bezoeker komt met vragen over welke pizza hij het beste kan krijgen dan snap je hopelijk ook wel dat dat niet gewenst is.
Je gaat ook niet politiek bespreken met je huisarts je gaat ook niet je kapper vragen stellen over wat je moet doen om een lening te krijgen en hem haar beschouwen als financieel adviseur dus waarom stellen mensen zulke vragen wel als het online chat betreft? Het antwoord is meestal verveling en baldadigheid.
Alles dat je zakelijk vraagt moet in een bepaalde context worden geplaatst en elk antwoord kost geld die je doorberekend. Zie je al een leverancier een doorberekening maken over vragen van studenten met te weinig tijd die gaan vragen om richting aanwijzing naar een bushalte? (ja dat is een werkelijk gebeurd scenario) Nee die filter je en die locaties block je bij herhaling. En blijft niet bij studenten oh zeker niet. We hebben zelfs ambtenaren gehad die de chat probeerde te gebruiken uit verveling niet wetende dat we een partnership hebben met onder andere hun locatie en dus ook directe lijntjes met IT en managers on floor die meteen korte metten maakte met de ongein omdat de rekening direct op hun bord weer kwam.
En ja het gaat om geld het is een business after all je werkt met conversie rates.
De klant van ons bepaald hoe empatisch en hoe open er gecommuniceerd wordt niet wij als leverancier. Als de klant dit soort vragen wel wil prima niet onze beslissing en dan bereken we het gewoon vrolijk door. Maar tot nu toe van de 1000+ bedrijven hebben we er 0,0 die het op prijs stellen. Zelfde gebeurt met omgangs vormen formeel, informeel, aanspreek groeten en noem maar op. Het enige waar we niet van af wijken is als keywords in associatie met geestelijke gezondheid naar voren komen. Dan krijgt de bezoeker verwijzing naar hulpdiensten en gaat de chat naar een supervisor die de bezoeker respectvol kan uitleggen dat we niet getrained zijn in het bieden van dit type ondersteuning en bij vermoeden van direct gevaar contact met instantie om dit verder over te nemen middels een guest access channel.
Maar wil je een diepgaand gesprek voeren dan praat lekker met vrienden, famillie een psycholoog, coach of iemand anders die daar tijd voor vrij wil en kan maken betaald of onbetaald. Daar zijn chatdienst leveranciers niet voor.
Je vergelijking gaat verder niet op een lijk komt niet aan kloppen bij de aaseter om gegeten te worden.