image

ING-klant krijgt 50.000 euro schade door bankhelpdeskfraude niet vergoed

woensdag 17 juli 2024, 09:03 door Redactie, 32 reacties

Een klant van ING die het slachtoffer werd van bankhelpdeskfraude en daarbij voor 50.000 euro werd gedupeerd krijgt de schade niet vergoed. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De klant werd vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als ING-medewerker en stelde dat er grote bedragen van de rekening werden afgeschreven. Op verzoek van de oplichter installeerde de klant het programma AnyDesk, waardoor zijn computer op afstand kon worden overgenomen.

Vervolgens werd de klant verteld dat hij elke ongebruikelijke transactie kon stopzetten door in te loggen via internetbankieren en elke transactie via de mobiele telefoon te bevestigen. Verder moest de klant een script oefenen, om eventuele "meeluisteraars" om de tuin te leiden. De oplichter heeft op een gegeven moment ook op naam van de klant een rekening bij bunq geopend. Hiervoor heeft de klant een kopie van zijn rijbewijs naar de online omgeving van bunq geüpload.

Vanaf de ING-rekening van de klant werd via verschillende overboekingen bijna 49.000 euro naar de bunq-rekening overgemaakt, waarbij de klant de transacties bevestigde zoals dit door oplichter eerder was geïnstrueerd. Het fraudedetectiesysteem van ING detecteerde op een gegeven moment een overboeking, waarna de betaalrekening werd geblokkeerd. De bank probeerde de klant te bellen, maar die nam niet op. De oplichter had de klant verteld om niet op te nemen of terug te bellen.

Uiteindelijk is vanaf het telefoonnummer van de klant ING gebeld. De bank vroeg naar het openen van de bunq-rekening. In de uitleg hierover werd gezegd dat het om een buffer ging voor het uitvoeren van hobby's. Daarop heeft ING de betaalrekening vrijgegeven en de overboekingen naar de bunq-rekening uitgevoerd. Vervolgens werd het geld vanaf de bunq-rekening naar andere rekeningen overgemaakt.

De klant vorderde 50.000 euro van de bank en stelt dat die de schade onder het coulancekader voor bankhelpdeskfraude moet vergoeden. Dit kader is afgesproken om slachtoffers van bankhelpdeskfraude tegemoet te komen en stelt verschillende eisen voordat een bank de schade vergoedt. In dit geval zegt ING de schade niet te vergoeden omdat de klant, in strijd met de waarheid en ondanks waarschuwingen van de bank, verklaard heeft dat de rekening kon worden vrijgegeven.

Daarnaast heeft de bank aangevoerd dat de schade feitelijk niet is ontstaan door de overboeking vanaf de ING-rekening van de klant, omdat deze overboekingen zijn gedaan naar de bunq-rekening die ook op naam van de klant staat. De klant stelt dat hij zich niet kan herinneren dat het telefoongesprek met de bank heeft plaatsgevonden en dat er mogelijk opnames van het geoefende script zijn afgespeeld. De klant betwist echter niet dat er is gebeld vanaf een telefoonnummer dat aan hem toebehoort en heeft ook niet betwist dat hij is te horen op de geluidsopname.

"Of het hier gaat om een opname van een geoefend script kan de commissie niet vaststellen. Voor zover dit zo zou zijn, is in ieder geval niet gesteld of gebleken dat de bank dit had kunnen weten", aldus het Kifid, dat de kant van ING kiest en oordeelt dat de bank de schade niet hoeft te vergoeden (pdf).

Reacties (32)
17-07-2024, 09:23 door Anoniem
De klant was of ongelooflijk dom of te kwader trouw.
17-07-2024, 09:24 door Anoniem
Ze gaan wel ver hoor, die oplichters. Amper tegen te bewapenen als gezagsgetrouwe burger op leeftijd.
17-07-2024, 09:27 door waterlelie
Bij dit soort gevallen, zal de bank zich afvragen, of het slachtoffer niet ook de dief is..
17-07-2024, 09:46 door Anoniem
Door waterlelie: Bij dit soort gevallen, zal de bank zich afvragen, of het slachtoffer niet ook de dief is..

Dat begrijp ik ook wel, ook n.a.v. dit stukje:
"De klant betwist echter niet dat er is gebeld vanaf een telefoonnummer dat aan hem toebehoort en heeft ook niet betwist dat hij is te horen op de geluidsopname"

Spoofing van een telefoonnummer is redelijk eenvoudig te doen. Toch zou een provider (KPN, Vodafone, etc.) moeten kunnen achterhalen of het gesprek is gestart vanaf de simkaart van de klant of niet.


Daarnaast vind ik zelf dit ook bijzonder:
"Vervolgens werd de klant verteld dat hij elke ongebruikelijke transactie kon stopzetten door in te loggen via internetbankieren en elke transactie via de mobiele telefoon te bevestigen"

Ik heb geen idee hoe het zit bij ING, maar bij mijn bank zie ik duidelijk waarvoor ik een opdracht goedkeur. Als er staat dat er een opdracht goed gegekeurd gaat worden om geld over te boeken, zou dit alarmbellen moeten doen rinkelen. Ongeacht wie je denkt aan de telefoon te hebben...
17-07-2024, 09:54 door Anoniem
Door Anoniem: De klant was of ongelooflijk dom of te kwader trouw.
Wat fijn dat u in iemand zijn hart kunt kijken! Ik ga liever van de feiten uit.
17-07-2024, 10:02 door Anoniem
De oplichter heeft op een gegeven moment ook op naam van de klant een rekening bij bunq geopend. Hiervoor heeft de klant een kopie van zijn rijbewijs naar de online omgeving van bunq geüpload.
Dus heeft bunq een zeer grote fout gemaakt door via een copy van iemand een rekening te openen. Voor
die gene die dit niet begrijpen een copy is geen geldig bewijs, en gelukkig maar want anders kun je de zaak
heel gemakkijk besodemieteren.
17-07-2024, 10:05 door Anoniem
Is toch gewoon standaard. Persoon klaagt bij kifid en persoon verliest de zaak. Kifid wordt betaald door de banken.

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
17-07-2024, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ze gaan wel ver hoor, die oplichters. Amper tegen te bewapenen als gezagsgetrouwe burger op leeftijd.
Inderdaad, je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers. Dit soort mensen laat zich vaak helpen door Studenten of Vrijwilligers. Zouden ze echt in de gaten hebben wanneer iemand ze helpt of dat die iemand zichzelf helpt?


Misschien wordt het tijd voor de banken om de mogelijkheid te bieden dat als de klant het wil, de beveiliging enorm op te schroeven zodat "hulpjes" met te veel time outs te maken krijgen en afhaken.
17-07-2024, 10:16 door Anoniem
Vorig jaar 2x geld afgeschreven van mijn rekening door een geldautomaat in het buiteland waar ik ooit een keer geweest ben. ING fraudehelpdesk gebeld "nee dat is onmogelijk" en doei € 1000 euro. Geen advies, geen hulp niets.

ING is best OK maar hun verantwoording hierin nemen is iets wat ze alleen doen als ze er helemaal niet onderuit kunnen komen.
17-07-2024, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem: Is toch gewoon standaard. Persoon klaagt bij kifid en persoon verliest de zaak. Kifid wordt betaald door de banken.

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Heb je het artikel wel gelezen?
17-07-2024, 10:52 door Anoniem
Door waterlelie: Bij dit soort gevallen, zal de bank zich afvragen, of het slachtoffer niet ook de dief is..
Zat ik ook al te denken ja...
17-07-2024, 10:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze gaan wel ver hoor, die oplichters. Amper tegen te bewapenen als gezagsgetrouwe burger op leeftijd.
Inderdaad, je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers. Dit soort mensen laat zich vaak helpen door Studenten of Vrijwilligers. Zouden ze echt in de gaten hebben wanneer iemand ze helpt of dat die iemand zichzelf helpt?


Misschien wordt het tijd voor de banken om de mogelijkheid te bieden dat als de klant het wil, de beveiliging enorm op te schroeven zodat "hulpjes" met te veel time outs te maken krijgen en afhaken.
Ja inderdaad, "student" aan huis... Huiver...
Dan komt er zo'n gladde jongen langs met onduidelijk accent die wel ff de computer fikst... Even later staat er een keylogger op met remote access.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze gaan wel ver hoor, die oplichters. Amper tegen te bewapenen als gezagsgetrouwe burger op leeftijd.
Inderdaad, je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers. Dit soort mensen laat zich vaak helpen door Studenten of Vrijwilligers. Zouden ze echt in de gaten hebben wanneer iemand ze helpt of dat die iemand zichzelf helpt?

Misschien wordt het tijd voor de banken om de mogelijkheid te bieden dat als de klant het wil, de beveiliging enorm op te schroeven zodat "hulpjes" met te veel time outs te maken krijgen en afhaken.

Als ik dit verhaal lees, kan ik mijn ogen ook bijna niet geloven dat de klant dit heeft laten gebeuren en eraan heeft meegewerkt. Maar ik heb in mijn eigen omgeving ook verhalen gehoord over met name mensen op leeftijd die zeer beïnvloedbaar zijn geworden. Ze zijn zwak, minder scherp van geest en willen geen conflicten meer. Dus gaan ze maar mee in de wens van een verkoper aan de deur om hun sinds jaren goed functionerende internet- en telefonie-abonnement in te ruilen voor een Ziggo-abonnement + dito router, waar vervolgens elke week iets mis mee gaat zodat één van de kinderen het opnieuw moet komen opstarten.

En als ze dan eenmaal daarin mee zijn gegaan, dan gaan ze achteraf die keuze en die beslissing ook verdedigen. Dat is menselijk.

Banken zouden verplicht moeten worden om, bijvoorbeeld in samenwerking met elkaar (zoals bij de Geldmaat), opnieuw fysieke kantoren te openen waar klanten die minder stevig in hun schoenen staan, terecht kunnen.

M.J.
17-07-2024, 12:12 door Anoniem
Dat begrijp ik ook wel, ook n.a.v. dit stukje:
"De klant betwist echter niet dat er is gebeld vanaf een telefoonnummer dat aan hem toebehoort en heeft ook niet betwist dat hij is te horen op de geluidsopname"

Spoofing van een telefoonnummer is redelijk eenvoudig te doen. Toch zou een provider (KPN, Vodafone, etc.) moeten kunnen achterhalen of het gesprek is gestart vanaf de simkaart van de klant of niet.
Ik zal de samengestelde zin opbreken:
De klant betwist echter niet dat er is gebeld vanaf een telefoonnummer dat aan hem toebehoort.
En heeft ook niet betwist dat hij is te horen op de geluidsopname.

Je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers.
Da's een probleem dat vanzelf overgaat.
17-07-2024, 12:19 door Anoniem
Angst is een slechte raadgever.
Als je zeilbootje dreigt om te slaan, laat dan alle lijnen los en je bootje komt weer overeind.
Als je wordt gebeld met een paniekverhaal, relax, hang op en check je rekening.
17-07-2024, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat begrijp ik ook wel, ook n.a.v. dit stukje:
"De klant betwist echter niet dat er is gebeld vanaf een telefoonnummer dat aan hem toebehoort en heeft ook niet betwist dat hij is te horen op de geluidsopname"

Spoofing van een telefoonnummer is redelijk eenvoudig te doen. Toch zou een provider (KPN, Vodafone, etc.) moeten kunnen achterhalen of het gesprek is gestart vanaf de simkaart van de klant of niet.
Ik zal de samengestelde zin opbreken:
De klant betwist echter niet dat er is gebeld vanaf een telefoonnummer dat aan hem toebehoort.
En heeft ook niet betwist dat hij is te horen op de geluidsopname.

Het is ook niet moeilijk.
De klant _heeft_ zelf_ NAAR de ING gebeld, en zelf bevestigd die ie echt 50K naar Bunq wilde overboeken voor 'hobbies' .

Dus alle verdachte transactie monitoring werkte - alleen meneer de voormalig-eigenaar-van50K belde zelf naar de ING om de geblokkeerde overboeking naar bunq vrij te geven en te bevestingen dat ie dat echt zelf wilde.

Alleen - dat was 'm helemaal voorgekauwd door de oplichter. (tenminste, dat is het verhaal).

Techneuten moeten eens stoppen met alleen maar in technische aanvallen( spoofing! mitm! crypto! brute force! ) denken.

Je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers.
Da's een probleem dat vanzelf overgaat.[/quote]
Pech voor de kinderen dat de erfenis weg is. Hadden ze misschien wat actiever moeten helpen .
17-07-2024, 15:37 door Anoniem
Wat ik zo bijzonder vind aan al die verhalen met bankfraude, is dat de klant altijd de zelfde uitkomst heeft (die draait op voor schade). Maar de bank moet iedere transactie boven 100 euro controleren. Voorbeeld dat dit gebeurd, mijn privé rekening werd dit jaar nog geblokkeerd omdat ik 200 euro contant had gepind in België. Vervolgens wordt rekening vrij gegeven door de bonnetjes te overleggen (en moet je die maar net hebben). Als dergelijk inbreuk op persoonlijke levenssfeer vereist is voor functioneren van een bank om te voldoen aan de wet. Werkt dat twee kanten op. Daarmee kan ING weldegelijk verweten worden deze overboekingen "door te hebben laten gaan".

Wat toen ik mijn auto kocht kon ik deze niet pinnen, ik moest eerst de limiet tijdelijk verhogen wat vier uur duurde voordat ik deze auto kon afrekenen. De bak heeft zorgplicht welke zij in dit voorbeeld niet is na gekomen. Heel kortaf gezegd al is iemand nog zo dom, het is aan de bank te zorgen dat het toch wordt voorkomen, omdat er ook domme klanten zijn net als slimme klanten Kortom overal zijn "alarmbel punten" gemaakt om deze fraude de kop in te drukken, wat ging er bij dit dossier mis dat deze alarmbellen bij bank niet zijn rinkelen.

Dit is waar Kifid met haar uitspraak aan voorbij gaat, de zorgplicht van banken en deze juridische veel groter dan de uitspraak nu doet vermoeden. Dit soort uitspraken zijn schadelijk is voor aanzien van de branche en daarmee het vertrouwen in het banksysteem. Kifid zou een kritischer houding moeten hebben naar deze zorgplicht en zal in veel dossiers vaker moeten kiezen voor een uitspraak waarin de zorgplicht niet afdoende is nagekomen. Daarnaast zijn het een paar banken die steeds uitkomen bij het Kifid, dat zegt ook iets hoe deze organisaties omgaan met klantbeleving, wat ook een voorbeeld is van niet nakomen van die zorgplicht. Want de zorgplicht neemt toe als schending van persoonlijke levenssfeer groter wordt, zeker om als bank te voldoen aan de wet. Dan is er wettelijke basis die komt met een ruime zorgplicht, denk maar aan zorgplicht van een UWV of een zorginstelling.
17-07-2024, 15:40 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Banken zouden verplicht moeten worden om, bijvoorbeeld in samenwerking met elkaar (zoals bij de Geldmaat), opnieuw fysieke kantoren te openen waar klanten die minder stevig in hun schoenen staan, terecht kunnen.
Daarvoor zouden banken te goeder trouw moeten zijn.
17-07-2024, 15:59 door Erik van Straten
Door Anoniem:
Je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers.
Da's een probleem dat vanzelf overgaat.
Onbegrijpelijk dat de moderatoren dergelijke hate-speak doorlaten, waar bovendien niets van klopt: er zijn slachtoffers in alle leeftijden en de kern van het probleem is niet computerkennis, maar niet extreem wantrouwend zijn.

En, hoe méér geld er gestolen wordt, hoe groter de kans dat "je het nieuws haalt". Jongere mensen hebben zelden veel spaargeld.

M.b.t. leeftijden, lees eens over een aantal mensen die slachtoffer werd van bunq bankhelpdeskfraude in (met paywall) https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/24/beroofd-bij-bunq-101410-euro-kwijt-in-39-minuten-en-alleen-een-chatbot-die-je-te-woord-kan-staan-a4199901.

(Of zonder paywall, maar mét Javascript van https://cdn4.buysellads.net en https://top-fwz1.mail.ru: https://archive.is/9xmzj).

Een deel van die info vind je ook in https://nos.nl/artikel/2521727-phishing-aanvallers-opvallend-succesvol-bij-bunq-veiligheid-geen-thema.

Dit soort aanvallen zijn mogelijk doordat criminelen de zwakke plekken van de menselijke geest kennen. Zij weten het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen, waarna zij dat slachtoffer bijna alles kunnen laten doen wat zij willen. Dat kun je bijv. ook lezen in dit (Engelstalige) artikel van feb. dit jaar: https://www.thecut.com/article/amazon-scam-call-ftc-arrest-warrants.html.

Ik hoop niet dat de onbenullen die zo beneden alle peil reageren, in hun werk iets met informatiebeveiliging te maken hebben. Zo ja, dan zal de organisatie waar zij werken binnenkort slachtoffer worden doordat een (nog niet 90-jarige) collega in de een of andere vorm van oplichting trapt.
17-07-2024, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem: [...] Je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers.
De vraag is of dit niet aan de computers ligt:
Windows en Android vind ik bijvoorbeeld vreselijk chaotisch vergeleken met Gnome.
Waarbij komt dat als je -- op wat voor leeftijd dan ook -- in een patroon zit van meegaandheid omdat je geen dwarsligger wilt zijn, je mogelijk sneller geneigd bent tot dit soort handelingen over te gaan?
17-07-2024, 22:12 door Anoniem
De klant _heeft_ zelf_ NAAR de ING gebeld, en zelf bevestigd die ie echt 50K naar Bunq wilde overboeken voor 'hobbies'

Waar_haal_je_deze_info_vandaan?...
17-07-2024, 22:23 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem:
Je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers.
Da's een probleem dat vanzelf overgaat.
Onbegrijpelijk dat de moderatoren dergelijke hate-speak doorlaten, waar bovendien niets van klopt: er zijn slachtoffers in alle leeftijden en de kern van het probleem is niet computerkennis, maar niet extreem wantrouwend zijn.
...
Dit soort aanvallen zijn mogelijk doordat criminelen de zwakke plekken van de menselijke geest kennen..
Helemaal mee eens. Iedereen gaat voor de bijl. Ik ook. Ik wacht nog steeds op 81 ansichtkaarten die ik zou ontvangen. (> 60 jaar terug).
Ook wacht ik nog steeds op een cadeau die ik van Google zou krijgen (> 6 jaar terug). Het enige wat ik ontving was spam. Daar heb ik nog steeds last van.
Gelukkig hebben de bankhelpdeskmedewerkers mij nog niet gevonden. Microsoftmedewerkers wel, maar die waren te laat. Hun truc kende ik al.
17-07-2024, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...] Je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers.
De vraag is of dit niet aan de computers ligt:
Windows en Android vind ik bijvoorbeeld vreselijk chaotisch vergeleken met Gnome.
Waarbij komt dat als je -- op wat voor leeftijd dan ook -- in een patroon zit van meegaandheid omdat je geen dwarsligger wilt zijn, je mogelijk sneller geneigd bent tot dit soort handelingen over te gaan?
Als die " oudjes" met de andere OS'en al extra software installeren, zullen ze dat OOK doen met gnome of welk ander Linux systeem.
18-07-2024, 10:08 door karma4 - Bijgewerkt: 18-07-2024, 10:10
Door Anoniem: Inderdaad, je zal maar 90+ zijn en geen moer begrijpen van computers. Dit soort mensen laat zich vaak helpen door Studenten of Vrijwilligers. Zouden ze echt in de gaten hebben wanneer iemand ze helpt of dat die iemand zichzelf helpt? ..
Deze hele oplichting heeft weinig met computers van doen. Het is het sociale gebeuren waarin het faalt.
Iemand zegt dat hij Napoleon is en dat wordt geloofd. Een gezond wantrouwen met controle is het uitgangspunt. Zoals vroeger gezegd werd: wees vertrouwd maar vertrouw niemand.

Overigens jongeren gaan denk ik veel vaker voor de bijl door gebrek aan ervaring.
De schade is anders niet de financiele ophef maar vreemd kronkels in opvattingen
18-07-2024, 10:50 door Anoniem
Door Anoniem:
De klant _heeft_ zelf_ NAAR de ING gebeld, en zelf bevestigd die ie echt 50K naar Bunq wilde overboeken voor 'hobbies'

Waar_haal_je_deze_info_vandaan?...

begrijpend lezen van het artikel was voldoende.

maar in de gelinkte kifid uitspraak staat het nog explicieter .

De ING *had* de overboeking geblokkeerd, en had het slachtoffer gebeld . Slachtoffer had bewust niet opgenomen (op instructie van de oplichter).
Overboeking blijft geblokkeerd.

En slachtoffer belt dan zelf om de overboeking naar bunq vrij te geven .
18-07-2024, 10:51 door Anoniem
Standaardregel is dat je nooit moet ingaan op mensen of organisaties die je op hun initiatief benaderen. Denk aan verkopers, oplichters, etc. Het is altijd in je nadeel. Werk altijd om ze heen en ga direct controleren bij de bron. Ofwel, ga niet in op de oplichters die je benaderen, maar check op eigen initiatief of je rekening in orde is.
18-07-2024, 11:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De klant _heeft_ zelf_ NAAR de ING gebeld, en zelf bevestigd die ie echt 50K naar Bunq wilde overboeken voor 'hobbies'

Waar_haal_je_deze_info_vandaan?...

begrijpend lezen van het artikel was voldoende.

maar in de gelinkte kifid uitspraak staat het nog explicieter .

De ING *had* de overboeking geblokkeerd, en had het slachtoffer gebeld . Slachtoffer had bewust niet opgenomen (op instructie van de oplichter).
Overboeking blijft geblokkeerd.


En slachtoffer belt dan zelf om de overboeking naar bunq vrij te geven .

Dan is jouw manier van begrijpend lezen toch echt anders dan mijn manier van begrijpend lezen... Ik lees namelijk in dit artikel:
"Uiteindelijk is vanaf het telefoonnummer van de klant ING gebeld"

En in de uitspraak:
"Vanaf het telefoonnummer van de consumenten is vervolgens alsnog contact opgenomen met de bank"

Ik maak hier niet op uit dat de klant zelf heeft gebeld. Er staat namelijk alleen vanaf het telefoonnummer van de klant. Dit KAN inderdaad de klant zelf zijn, maar dit kan ook iemand anders zijn.
Verderop in de uitspraak staat dan ook:
"De consumenten stellen dat zij zich niet kunnen herinneren dat het telefoongesprek heeft plaatsgevonden en dat er mogelijk opnames van het geoefende script zijn afgespeeld".

Iets wat ik een bijzondere formulering vind. Als het niet heeft plaatsgevonden dan zeg je dat je zelf niet hebt gebeld, en niet dat je er geen herinnering aan hebt (was de klant niet toevallig onze oud minister-president...)
18-07-2024, 11:42 door Anoniem
Door Anoniem:
De oplichter heeft op een gegeven moment ook op naam van de klant een rekening bij bunq geopend. Hiervoor heeft de klant een kopie van zijn rijbewijs naar de online omgeving van bunq geüpload.
Dus heeft bunq een zeer grote fout gemaakt door via een copy van iemand een rekening te openen. Voor
die gene die dit niet begrijpen een copy is geen geldig bewijs, en gelukkig maar want anders kun je de zaak
heel gemakkijk besodemieteren.

Semantiek? Vermoedelijk bedoelen ze dat Bunq het origineel heeft gekopieerd of dat een foto is verstuurd naar Bunq waarmee dat een 'kopie' wordt van het origineel.
18-07-2024, 20:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De klant _heeft_ zelf_ NAAR de ING gebeld, en zelf bevestigd die ie echt 50K naar Bunq wilde overboeken voor 'hobbies'

Waar_haal_je_deze_info_vandaan?...

begrijpend lezen van het artikel was voldoende.

maar in de gelinkte kifid uitspraak staat het nog explicieter .

De ING *had* de overboeking geblokkeerd, en had het slachtoffer gebeld . Slachtoffer had bewust niet opgenomen (op instructie van de oplichter).
Overboeking blijft geblokkeerd.


En slachtoffer belt dan zelf om de overboeking naar bunq vrij te geven .

Dan is jouw manier van begrijpend lezen toch echt anders dan mijn manier van begrijpend lezen... Ik lees namelijk in dit artikel:
"Uiteindelijk is vanaf het telefoonnummer van de klant ING gebeld"

En in de uitspraak:
"Vanaf het telefoonnummer van de consumenten is vervolgens alsnog contact opgenomen met de bank"

Ik maak hier niet op uit dat de klant zelf heeft gebeld. Er staat namelijk alleen vanaf het telefoonnummer van de klant. Dit KAN inderdaad de klant zelf zijn, maar dit kan ook iemand anders zijn.
Verderop in de uitspraak staat dan ook:
"De consumenten stellen dat zij zich niet kunnen herinneren dat het telefoongesprek heeft plaatsgevonden en dat er mogelijk opnames van het geoefende script zijn afgespeeld".

Iets wat ik een bijzondere formulering vind. Als het niet heeft plaatsgevonden dan zeg je dat je zelf niet hebt gebeld, en niet dat je er geen herinnering aan hebt (was de klant niet toevallig onze oud minister-president...)

Dat is de juridische formulering.

Ik zeg gewoon rechtstreeks "ze hebben zelf gebeld om die betaling vrij te geven".

De juristen zeggen "er is van het nummer gebeld met een zeer gelijkende stem " (en ongetwijfeld ook nog alle controle vragen goed beantwoord ) , en de consumenten zeggen "uh , ik weet ik niet meer dat ik gebeld hebt " - precies zoals Rutte wanneer die niet keihard wil liegen en iedereen wel weet wat er gezegd is.

De consumenten wilden (in hun gok om het geld terug te krijgen) blijkbaar geen meineed/valsheid in geschrifte plegen door te _ontkennen_ dat het gesprek met hun stem vanaf hun telefoonnummer ook van hen was , maar maakten er maar een "kan niet herinneren" van.

Dan moet je geen rare "nummer spoofing deep fake AI" verklaring zoeken, maar gewoon opgelichte nono's die zich door de oplichter hebben laten voorkauwen hoe ze 'hun' betaling moeten laten vrijgeven.
En dan een wanhoopspoging doen om die schade bij anderen te laten vallen.

Zou er nog een puntje bij paaltje moeten - beslist dat op een gespecificeerde telefoonrekening van de consumenten het uitgaande gesprek naar de bank op betreffende tijdstip geregistreerd staat.

Walks like a duck, quacks like a duck ...
18-07-2024, 20:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De oplichter heeft op een gegeven moment ook op naam van de klant een rekening bij bunq geopend. Hiervoor heeft de klant een kopie van zijn rijbewijs naar de online omgeving van bunq geüpload.
Dus heeft bunq een zeer grote fout gemaakt door via een copy van iemand een rekening te openen. Voor
die gene die dit niet begrijpen een copy is geen geldig bewijs, en gelukkig maar want anders kun je de zaak
heel gemakkijk besodemieteren.

Semantiek? Vermoedelijk bedoelen ze dat Bunq het origineel heeft gekopieerd of dat een foto is verstuurd naar Bunq waarmee dat een 'kopie' wordt van het origineel.

Inderdaad
Zoveel wannebe betweters op de *IT* forum die willen commentarieren maar niet weten wat kan (of niet kan) bij het openen van rekeningen.
Waarom zijn er , of all places, hier zoveel mensen die niet weten hoe dingen online werken maar wel meteen vinden dat er iets fout gedaan is ?

Dat kan - zeker bij Bunq (maar ook bij andere banken)- dus helemaal online - als je met de app een foto maakt van je ID (en jezelf) .

Opgelicht slachtoffer heeft helemaal zelf een Bunq rekening geopend , met echt eigen ID . Alleen de werkelijke _oplichter_ had/kreeg ook controle over de vers geopende (en vers gevulde) bunq rekening.
Niet moeilijk wanneer het slachtoffer alles doet of geeft wat je zegt , en je helemaal bij diens computer kunt.

Het enige wat bij Bunq blijkbaar makkelijker gaat is dat 'cash-out', het geld wegtanken naar katvangers erg makkelijk gaat.
Formeel is het slachtoffer ook gewoon rekeninghouder bij bunq geworden , en is de fraude vooral daar gepleegd.
Eigenlijk raar om dan over de ING te gaan klagen.

Klant heeft nadrukkelijk z'n eigen geld van ING naar z'n eigen rekening Bunq overgemaakt - en pas vanaf daar is het geld weg naar derden.
Gezien dat de oplichters het geld eerst naar bunq (moesten) laten gaan terwijl ze slachtoffer helemaal onder controle hadden zou je kunnen concluderen dat ING de monitoring en reactie behoorlijk goed op orde moet hebben .
En bunq niet.
19-07-2024, 08:10 door Anoniem

<knip>
Dat is de juridische formulering.
<knip>
Omdat je in de jurisiche wereld je bij de feiten moet houden. Als er vast stond dat de klant zelf had gebeld met de bank dan had er ook gestaan dat de klant zelf had gebeld met de bank. En niet zoals nu, enkel vanaf zijn telefoonnummer.
19-07-2024, 21:57 door Anoniem
Door Anoniem:

<knip>
Dat is de juridische formulering.
<knip>
Omdat je in de jurisiche wereld je bij de feiten moet houden. Als er vast stond dat de klant zelf had gebeld met de bank dan had er ook gestaan dat de klant zelf had gebeld met de bank. En niet zoals nu, enkel vanaf zijn telefoonnummer.

Met enkel zijn stem in het opgenomen gesprek, en enkel voldaan aan alle eisen die er zijn om de boeking vrij te geven, en enkel door de klant niet onkracht (zelfs niet gesteld) dat ie het niet zou zijn.

Er is in de consequentie van de uitspraak natuurlijk ook geen reserve gehouden voor de semantiek en wel gewoon als feit gebruikt

Je mag gelukkig worden van de formulering dat een op zon gelijkend hemellichaam deze ochtend door een groot aantal getuigen is waargenomen 'op te gaan' en niet weersproken is dat dit de zon zou betreffen.
Ik zeg dan maar ' de zon ging op'
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.