Poll
image

Gebruik van AI in het klaslokaal:

maandag 9 september 2024, 14:14 door Redactie, 50 reacties
Reacties (50)
09-09-2024, 14:31 door Anoniem
Zo'n aardbei bied potentie te fungeren als vertaal proxy voor een de-bloated web ervaring via bijvoorbeeld de Lagrange desktop GUI client.

Volledig de-bloated het web af kunnen struinen naar informatie, als dat eens zou kunnen, oh wacht ..dat kon in de jaren 90 gewoon met Gopher en vandaag de dag ook nog steeds, met nu ook het Gemini protocol.
09-09-2024, 14:41 door Anoniem
Hangt er van af, hoe dit in principe neutrale tool ingezet gaat worden.
Ter verheffing en het bevorderen van een nieuw soort renaissance,
of ter verdere vernietiging van de vrije mens (als drone-aansturings-AI bijvoorbeeld)?

Gaat er niet om wie de tool ontwikkelt, maar eerder wie de algoritmen inregelt.
Is het een echt Freemium tool pur sang of dient het de gouden data graai ondersteuners?
09-09-2024, 15:10 door Anoniem
Leerlingen en studenten moeten leren wat de voor en nadelen zijn van AI/ML. Ontwijken gaat veel grotere problemen in de toekomst opleveren: studenten en leerlingen moeten leren hier mee om te gaan om (groete) ongelukken te voorkomen
Hoe werkt AI/ML?
Wat zijn de problemen/voordelen/nadelen van een publieke LLM?
Wat zijn de problemen/voordelen/nadelen van een private LLM?
09-09-2024, 15:48 door Anoniem
In het klaslokaal moet je menselijke intelligentie ontwikkelen. Je kunt er wel voorlichting geven over AI, net als over roken, drugs, rakettechnologie en kernsplijting. Maar die moet je in het klaslokaal niet toepassen.
09-09-2024, 16:21 door Anoniem
Optie 4: koelkast.

Gezien we toch rare lijstje maken.

Maar nee, gekkigheid: geen goed idee.
09-09-2024, 17:51 door Anoniem
Net als mobieltjes opbergen in de kluis.

Maar de integratie ervan en de "drang van overheden" zal dat moeilijk maken.
09-09-2024, 19:41 door Anoniem
Al in de klas kan de docent kiezen voor zinnig gebruik van AI omdat gebruik van AI de actualiteit betreft, de wereld waarin deze kinderen groot worden. AI kan een tool zijn om ingewikkelde teksten te hertalen naar taalniveau van kinderen, bijvoorbeeld over AI zelf. Ooit heb in 'nieuws in de klas' gezien, een instituut dat actualiteiten hertaalde naar leesniveau van kinderen, maar daar waren anti-vacsers en voedingsadvieszeloten niet altijd op gesteld. Voor hersenen geldt ook: je wordt wat je consumeert.

Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Kinderen veel schrijfopdrachten laten doen, in plaats van het kringgesprek. Mensen zijn niet sociaal, en kringgesprekken bevorderen niet gewenst gedrag. Kinderen elke dag laten schrijven, gewoon met pen en papier. Een echt goede leesvaardige docent, leert het kind zo als een leerling kennen (en dat is iets anders dan het kind van zijn (adoptie)ouders.
09-09-2024, 20:21 door Anoniem
Bah.
Dat verwoord het wel een beetje.
09-09-2024, 21:34 door Anoniem
Ligt eraan WAT je ermee doet of wil leren. Als bijvoorbeeld geleerd wordt dat AI menselijke nuance niet kan bevatten, door AI en menselijke gedichten / filesofie te vergelijken lijkt me dit een prima les.
09-09-2024, 22:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ligt eraan WAT je ermee doet of wil leren. Als bijvoorbeeld geleerd wordt dat AI menselijke nuance niet kan bevatten, door AI en menselijke gedichten / filesofie te vergelijken lijkt me dit een prima les.
Oneens. AI kan menselijke nuance bevatten, en menselijke nuance kan zich verfijnen op basis van gebruik en bestaan van AI. Het hele idee van bagger in, bagger uit parameters sust alleen de gewetens van mensen die toch al heel tevreden zijn. Laat kinderen een krant lezen, en laat ze een verhaal schrijven met zichzelf in de hoofdrol als wereldburger. Of laat ze de dag die ze gisteren beleefd hebben, opschrijven als een nieuwsbericht. Of laat ze een dialoog schrijven als AI input parameters, met een woordenboek ernaast. Er moet een toekomst komen met het bestaan en gebruik van AI dat creativiteit en mentaal welbevinden ondersteunt.
10-09-2024, 08:25 door Anoniem
Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.

Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
10-09-2024, 09:05 door Anoniem
hier spelen 2 problemen, het al krakende onderwijs wat het gevolg is van zo veel bezuinigingen dat het meer een roeping is dan een beroep (veel geld verdien je er niet mee). Hierdoor kiezen veel competente mensen andere beroepen en blijven de mensen die op de vraag waarom docent niet veel verder komen dan "ik hou van kindjes" (hoe goed bedoeld ook) in essentie te dom om te poepen. Dit zijn niet alle docenten maar een steeds groter wordend deel heeft moeite met het rekenwerk van de bovenbouw basisschool (rekenen met breuken enz.). Het lijkt mij geheel onverstandig dit soort mensen onze kinderen les te laten geven in AI prompting, zeker gezien AI nog al vaak het niet bij het rechte eind heeft. Het legt nog een grotere verwachting op een systeem met mensen die dat helemaal niet aan kunnen.
en dat is dan ook ding twee. op school moet veel geleerd worden. veel ook onzin dat geeft ik toe. maar om daar nog weer wat bij te doen betekend dat de rest (wat ookal ondermaats is) er nog meer onder leid.
10-09-2024, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.

Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
Zeker. Omdat gebruik van AI tijdbesparend kan zijn, kan het aanleren van inleveren van werkstukken die voldoen aan vornvereisten, op jongere leeftijd aangeleerd worden. Fact checking schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig, dus gaan aanleren vanaf een jaar of twaalf? Er is was/is wel een tool die het internet af struinde op plagiaat. Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)
10-09-2024, 14:08 door MZi038
Natuurlijk moet AI de klas in. (net zoals laptops, tablets, telefoons, etc.) De huidige scholieren zijn de ontwikkelaars van de toekomst (iedereen wordt ontwikkelaar btw.) Dat er nu een probleem is met social media en game-verslaving (in de klas) betekent niet dat je scholieren digitale middelen en vaardigheden moet afnemen. Het probleem is dat personeel in het onderwijs werkelijk geen idee heeft wat er aan de hand is, en dus het minst creatieve middel inzet: verbieden.
10-09-2024, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.

Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
Zeker. Omdat gebruik van AI tijdbesparend kan zijn, kan het aanleren van inleveren van werkstukken die voldoen aan vornvereisten, op jongere leeftijd aangeleerd worden. Fact checking schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig, dus gaan aanleren vanaf een jaar of twaalf? Er is was/is wel een tool die het internet af struinde op plagiaat. Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)

I.e. Frankenstein syndrom, robophobia.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.

Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
Zeker. Omdat gebruik van AI tijdbesparend kan zijn, kan het aanleren van inleveren van werkstukken die voldoen aan vornvereisten, op jongere leeftijd aangeleerd worden. Fact checking schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig, dus gaan aanleren vanaf een jaar of twaalf? Er is was/is wel een tool die het internet af struinde op plagiaat. Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)

Het gebruik van een rekenmachine kan ook tijdbesparend zijn. Maar als ik in de winkel een boodschap afreken, dan kunnen jonge kassamedewerkers niet eens meer uitrekenen hoeveel wisselgeld ze moeten teruggeven, omdat ze TE VROEG van die tijdbesparende rekenmachines zijn gaan gebruiken in het klaslokaal. Ik ging een keer wandelen met iemand in een bos. Diegene raakte plotseling compleet hulpeloos omdat er geen bereik meer was, waardoor hij op zijn telefoon niet meer kon zien waar we waren. Hij had op dat punt geen intuïtie meer, behalve de intuïtie om zijn telefoon uit zijn zak te halen. Dito voor mensen die niet meer kunnen spellen, omdat ze gewend zijn dat een automatische "spellingscorrector" dit voor ze doet. In allerlei schijnbaar basale, "inefficiënte" vaardigheden zit een hoop tacit knowledge, die je kwijtraakt als je die vaardigheden nooit leert, nooit oefent en nooit onderhoudt.

De vaardigheid om teksten zelf te concipiëren, inclusief de hoofdlijnen en de structuur ervan, is waardevol. Dat is iets anders dan knutselen aan voorgekookte tekstjes die met "AI" zijn geproduceerd. Kinderen leren niet zelfstandig een origineel betoog opzetten als dat vanaf het begin door "AI" voor ze wordt gedaan. Toegegeven, de meeste mensen leren helemaal nooit om een origineel betoog op te zetten, omdat ze ook zonder AI nooit leren om zelfstandig te denken, maar alleen meezwemmen met sociale hints en conventies.

De ultieme consequentie van dingen "makkelijker" maken en "tijd besparen", is dat het overgrote deel van de mensheid uiteindelijk nog maar twee signalen leert opvangen en afgeven, namelijk "groen/ja/lekker/jum/goed zo" en "rood/nee/vies/jak/foei". De rest wordt dan door "AI" gedaan.

Het is als met een heerser die zo op zijn wenken wordt bediend, dat-ie alleen nog maar zijn duim omhoog of omlaag hoeft te steken. Hoe lang blijft die heerser aan de macht? Vroeg of laat wordt hij vervangen door diegenen die de echte beslissingen nemen en het echte werk doen.

Door MZi038: Natuurlijk moet AI de klas in. (net zoals laptops, tablets, telefoons, etc.) De huidige scholieren zijn de ontwikkelaars van de toekomst (iedereen wordt ontwikkelaar btw.) Dat er nu een probleem is met social media en game-verslaving (in de klas) betekent niet dat je scholieren digitale middelen en vaardigheden moet afnemen. Het probleem is dat personeel in het onderwijs werkelijk geen idee heeft wat er aan de hand is, en dus het minst creatieve middel inzet: verbieden.

Dit is van een stuitende naïviteit (als je geen trol bent). Denk jij dat je ooit een zelfs maar adequate concertpianist kunt worden als je niet eerst toonladders, akkoorden en sonates leert spelen? Dream on. Denk je dat je als ingenieur zult kunnen bijdragen aan de bouw van veiligheidskritische onderdelen van een ruimtevaartuig, als je niet eerst hebt geleerd om ZELF kritisch naar allerlei variabelen, formules, materiaaleigenschappen te kijken en die in samenhang met elkaar te analyseren - ZONDER hulp van "AI"? Dream on.

Er is niks "natuurlijks" aan dat AI de klas in "moet". Dan kan je net zo goed zeggen: "Natuurlijk moet karate de klas in". Of: "Natuurlijk moet cocaïne de klas in" Of: "natuurlijk moeten chroomfabrieken de klas in".

"AI" is het minst creatieve middel om jonge mensen iets te leren. "AI" reproduceert, terwijl het erom gaat dat kinderen LEREN om niet alleen dingen te reproduceren, maar ook zelfstandig waar te nemen, te evalueren en te produceren.

"AI" in de klas nodigt leerlingen uit om te denken: "Het zal wel goed zijn, want AI". Dan kan een leraar nog zo vaak zeggen: "Je moet de uitkomst van AI kritisch bekijken," maar zo werkt het niet als leerlingen zich niet werkelijk gemotiveerd voelen om dat te doen. Het is niet leuk om een gladde, door AI gegenereerde tekst kritisch te evalueren. Dus wat doen verreweg de meeste leerlingen dan? Die gaan imiteren dat ze zo'n tekst kritisch evalueren. Als ze die tekst zelf hadden moeten concipiëren, dan zouden ze niet wegkomen met alleen een imitatie-evaluatie.

Nou ja, zomaar wat schoten voor de boeg. Als 1% van de mensen de andere 99% graag dom en extreem manipuleerbaar wil maken/houden met behulp van "AI", en die 99% stemt daarmee in, wie ben ik dan om daartegen te protesteren? Dan moet ik alleen ervoor zien te zorgen dat mijn eigen nakomelingen bij die 1% terecht komen. Ai, en dat wordt een beetje lastig als mijn nakomelingen niet in de 1%-elite geboren en getogen zijn, want sociale connecties en de juiste manier van praten helpen toch wel om daarbij te mogen (blijven) horen...

Disclaimer: deze tekst is volledig zonder AI tot stand gekomen. Alle type- en spelfouten zijn voor rekening ondergetekende.

M.J.
10-09-2024, 16:41 door Anoniem
How many Rs are in the word "strawberry"?
10-09-2024, 21:09 door Anoniem
Is het niet de vraag hoe de lerarenopleiding hierin gaat voorzien. Het is een orthopedagogische vraag. Beginnen met na- en bijscholing voor alles en iedereen die professioneel aan het onderwijs verbonden is, gaat kennismaken met de wijze waarop AI in de praktijk gebruikt wordt.

De ouderwetse systeembeheerder terug naar de fysieke schoollocaties, en zijn takenpakket uitbreiden met de perikelen rond smartphone en AI. Een stukje communicatie naar de ouders, om die allemaal op een niveau van basiskennis te krijgen. De verschillen tussen kinderen, ouders en docenten zijn al zo groot als het om digitale kennis en vaardigheden gaat.

AI in de klas roept veel weerstanden op.

Een specialisatie systeembeheerder-ondersteuner-helpdeskmedewerker voor basis en voortgezet onderwijs, is dat iets voor mbo-hbo? Moeten eerst die orthopedagogen het allemaal leren te overzien. Zijn er ICT-ers die omscholing tot orthopedagoog overwegen. Subsidiepotje, herintreders werven. De maatschappelijke functie van ICT de AI revolutie vraagt om echte maatschappelijke betrokkenheid vanuit de sector om een samenleving bij elkaar te houden.
11-09-2024, 12:05 door Anoniem
Straks een aangestuurde AI-cyborg-szombie voor de klas?
De gevolgen van de zgh. Vierde Industriële Technologische Revolutie in het klaslokaal?

AI-aangestuurde examen surveillanten?
We gaan het zien, we gaan het beleven.

Knowledge a thing of the past,
as with so many things and people.

#ouwe boekenwurm-vorser
11-09-2024, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: Straks een aangestuurde AI-cyborg-szombie voor de klas?
De gevolgen van de zgh. Vierde Industriële Technologische Revolutie in het klaslokaal?

AI-aangestuurde examen surveillanten?
We gaan het zien, we gaan het beleven.

Knowledge a thing of the past,
as with so many things and people.

#ouwe boekenwurm-vorser

Ai-cyborg zombies staan al twintig jaar voor de klas, in zolang ze al informatie van hun computer haalden die hun activeerden in het offline bestaan. Ik verwacht eerder dat het respect voor de onderwijzer en leraar verdwijnt bij ouders en kinderen, omdat de nimmer kwetsende AI-juf veel meer weet. De stille burgeroorlog.
11-09-2024, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.

Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
Zeker. Omdat gebruik van AI tijdbesparend kan zijn, kan het aanleren van inleveren van werkstukken die voldoen aan vornvereisten, op jongere leeftijd aangeleerd worden. Fact checking schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig, dus gaan aanleren vanaf een jaar of twaalf? Er is was/is wel een tool die het internet af struinde op plagiaat. Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)

Als(!) AI in vaardigheden ooit gelijkwaardig wordt aan de (gemiddelde) mens, krijgt AI dan dezelfde rechten als een mens?

Tot dat gebeurt, is en blijft het een hulpmiddel, net als een rekenmachine.
Die mochten in mijn tijd ook pas in de 4e klas het lokaal in bij wiskunde.
De eerste drie jaar moest je je hersenen, papier, formules, etc gebruiken.
Daar leerde je van denken. Niet van dat rekenmachien.

Een optie zou kunnen zijn om ze hun werkstukken in de klas of de schoolbibliotheek te laten maken (onder toezicht), met pen en papier. Of ad-hoc/onverwacht presentaties te moeten geven. Dan voorkom je dat AI gebruikt wordt.
Zie het als vormen van live-optreden door de leerlingen. :-)
En het houdt ze op de tenen.
11-09-2024, 16:20 door Anoniem
Niet zo'n gek idee hoor een AI in de klas. Misschien leren de kinderen nu wel lezen, schrijven en rekenen. Iets dat het reguliere onderwijs ze blijkbaar niet kan bijbrengen. Niveau van het Nederlandse onderwijs in toch al bagger dus zo'n AI gaat dat in ieder geval niet slechter maken. Wellicht alleen maar beter.
11-09-2024, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)

Als(!) AI in vaardigheden ooit gelijkwaardig wordt aan de (gemiddelde) mens, krijgt AI dan dezelfde rechten als een mens?
.

Mooi onderwerp een opstelopdracht (met pen en papier) voor bovenbouw VWO!

Deze discussie zal vanzelf op gang komen, staat de individuele mens boven zijn schepping, of wordt AI de schepper van wat maatschappelijk waarneembaar is, welke mystieke rituelen gaan rond gebruik van AI ontstaan, en wie behoort tot de priesterkaste die mensen uitlegt hoe je haar /het/hem moet benaderen, zodat ze niet boos wordt, en wraak op de mensheid neemt. Ik geef de voorkeur voor AI als vrouw, maar er zijn misschien meerdere goden op de top van de berg.

Jeugdliteratuur en SF schrijvers zullen zich laten inspireren door het maatschappelijk verschijnsel. Maar een zelfde ontwikkeling was de discussie over dierenrechten van de afgelopen eeuwen. In de middeleeuwen zijn er processen tegen dieren (niet hun eigenaar) gevoerd, en spraken kerkelijke leiders met beroep op de almachtige een kerkelijke ban uit op plaagdieren. Dus let op de Paus.

Het onderwijs is in de pioniersfase van AI toepassingen, maar geschiedenisonderwijs zal aanpast moeten worden om de huidige plaats van ICT in de samenleving te kaderen voor het vormen van meningen, overtuigingen en gedragingen over het gebruik ervan.

In de jaren '80 circuleerde het taalspelletje Elisa. Zij was van de CIA en ging je ondervragen. Geheim agenten konden zich zo op nare conversaties voorbereiden. Spelletje vrat zich als een worm diep in DOS in, Elisa vertoonde haar kunsten ongevraagd bij allerlei tekstverwerkingstaken, ik had ook die vervelende vrouw in mijn computer, en ze zat ook al op de bank;)

Misschien dat er hier mensen zijn die dit zich nog herinneren, er waren ook Nederlandstalige floppies van in omloop. Lijkt me een leuk weer in omloop te brengen, als onderwijstool bijvoorbeeld bij Engels.
12-09-2024, 08:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)

Als(!) AI in vaardigheden ooit gelijkwaardig wordt aan de (gemiddelde) mens, krijgt AI dan dezelfde rechten als een mens?
.

Mooi onderwerp een opstelopdracht (met pen en papier) voor bovenbouw VWO!

Deze discussie zal vanzelf op gang komen, staat de individuele mens boven zijn schepping, of wordt AI de schepper van wat maatschappelijk waarneembaar is, welke mystieke rituelen gaan rond gebruik van AI ontstaan, en wie behoort tot de priesterkaste die mensen uitlegt hoe je haar /het/hem moet benaderen, zodat ze niet boos wordt, en wraak op de mensheid neemt. Ik geef de voorkeur voor AI als vrouw, maar er zijn misschien meerdere goden op de top van de berg.

Jeugdliteratuur en SF schrijvers zullen zich laten inspireren door het maatschappelijk verschijnsel. Maar een zelfde ontwikkeling was de discussie over dierenrechten van de afgelopen eeuwen. In de middeleeuwen zijn er processen tegen dieren (niet hun eigenaar) gevoerd, en spraken kerkelijke leiders met beroep op de almachtige een kerkelijke ban uit op plaagdieren. Dus let op de Paus.

Het onderwijs is in de pioniersfase van AI toepassingen, maar geschiedenisonderwijs zal aanpast moeten worden om de huidige plaats van ICT in de samenleving te kaderen voor het vormen van meningen, overtuigingen en gedragingen over het gebruik ervan.

In de jaren '80 circuleerde het taalspelletje Elisa. Zij was van de CIA en ging je ondervragen. Geheim agenten konden zich zo op nare conversaties voorbereiden. Spelletje vrat zich als een worm diep in DOS in, Elisa vertoonde haar kunsten ongevraagd bij allerlei tekstverwerkingstaken, ik had ook die vervelende vrouw in mijn computer, en ze zat ook al op de bank;)

Misschien dat er hier mensen zijn die dit zich nog herinneren, er waren ook Nederlandstalige floppies van in omloop. Lijkt me een leuk weer in omloop te brengen, als onderwijstool bijvoorbeeld bij Engels.

Een Elisa achtige worm in AI. Dat is pas leuk. Kan het met zichzelf gaan discussieren.
12-09-2024, 11:32 door Anoniem
Een Elisa achtige worm in AI. Dat is pas leuk. Kan het met zichzelf gaan discussieren.

Die bestaat al, maar die bedient zich van one-liners en kijk uit voor Joris, sommige complotten mogen slechts besproken worden in zeer kleine kring omdat de samenleving nog niet rijp genoeg geacht wordt voor onthulling van het grotere verhaal erachter. Bloedzuigertje, die Elisa. Dat is AI voor het universitair onderwijs van het post-democratische tijdperk.

De vergelijking met gebruik van rekenmachine en gebruik van AI in onderwijs vind ik een correcte, omdat het het verband duidt tussen het wissen van rekenvaardigheid bij mensen, en introductie van social points samenleving via de digital wallet en een bankpas om op termijn met de zogenaamde gezonde levensstijl idealen ter bestrijding van de kosten in de zorg en samenleving mbt longkanker, overgewicht, GGZ, huisvesting enz. Maar voorlopig mogen we nog cash blijven gebruiken, maar het hoeft niet.

Laat het het wissen van het collectieve geheugen niet gebeuren door AI en de curriculum dictaten (' einddoelen') voor in het onderwijs.
13-09-2024, 10:29 door Anoniem
Those who can do.
Those who can't teach.

Wellicht kan AI het onderwijs weer wat niveau geven, zodat 12-jarigen weer een beetje kunnen rekenen en een volzin kunnen schrijven waarin minder dan 5 taalvauten voorkomen.
13-09-2024, 11:55 door MZi038
Dit is van een stuitende naïviteit (als je geen trol bent).

Beste MJ, de naïviteit zit 'm in het idee dat je technologie kunt verbieden / stoppen. Dat is mijn punt. Zeggen dat AI de klas in moet is net zoiets als zeggen dat blockchain, of TCP/IP de klas in moet. Laat je niet leiden door de AI hype. Het gaat uiteindelijk om de (digitale) toepassing.

Naïef? 40% van de op scholen aangeleerde stof is nutteloos. De kinderen / studenten die anno 2024 (en later) de school verlaten zijn digitale burgers. Het is alleen zo jammer dat leraren / het onderwijs daar nauwelijks in voorziet. Scholen zouden voorop moeten lopen!

Het zou je goed doen om iemand met aan afwijkende mening / visie niet af te doen als troll, maar even oprecht de mening tot je te nemen. Mogelijk kan een LLM je daarbij helpen... intelligentie... je weet wel.
13-09-2024, 12:01 door MZi038
Door Anoniem: How many Rs are in the word "strawberry"?

3, volgens copilot. (en volgens mij ook)

Grappig dat reacties hier uitgaan van de huidige staat van de techniek (met name LLM) en volledig voorbij gaat een de toepassing van de juiste techniek voor het juiste doel.

Een persoonlijke aantekening (van een college) kan ik prima laten uitwerken door een LLM, voor een beleidsstuk vertrouw ik het (nog) niet. Een paper waar je toekomst van afhangt zou ik ook niet door een LLM laten maken. Maar lekker spelen (in de klas) met een LLM om vocabulaire en uitspraak aan te leren, zou volgens mij al best kunnen. En dat is nu; september 2024.

We spreken elkaar volgend jaar weer ;-)
13-09-2024, 12:03 door Anoniem
Men kan de algemene ontvangst van een nieuwe technologie als A.I.-verrijking of A.I.-verarming;
(hoe je dat ook ervaren wil) vergelijken met destijds de eerste stoomtrein,
waar mensen met waarschuwingsborden vooruit renden, omdat men dacht dat het invloed
zou kunnen hebben op de koemelk-gift.

Mensen worden boos als een antwoordd online door A.I. lijkt te zijn bewerkt
of door een spel- en grammatica-checker is gehaald, zoals Quillbot of Google Translate, DeepL etc.
Maar bij een av-tool is ook niet expliciet vermeld dat AI technologie erin zit, toch?

Natuurlijk begrijp ik de angst, dat dit ten koste kan gaan van het zelfstandig begrijpen door leerlingen
van de aan te leren basisvaardigheden bij o.m. rekenen en taal, maar de techniek staat niet stil.
Je denkt minder met een denkhulpje, maar je hoort niet minder met een gehoorapparaat, toch?

In menig klaslokaal wordt ook niet meer met kroontjespen en inkt geschreven
en houdt het kind het schrijfgereedschap vast als voor ouderen op zeer vreemde wijze.

Wij oefenden eerst met wijsvinger op duim bij de juf in de eerste klas
en nu gaat de duim direct op het keyboard.

Sign of the times, and who am I to reject? Iemand die het beter denkt te weten?

luntrus
13-09-2024, 12:06 door MZi038
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.

Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.

Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
Zeker. Omdat gebruik van AI tijdbesparend kan zijn, kan het aanleren van inleveren van werkstukken die voldoen aan vornvereisten, op jongere leeftijd aangeleerd worden. Fact checking schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig, dus gaan aanleren vanaf een jaar of twaalf? Er is was/is wel een tool die het internet af struinde op plagiaat. Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)

Het gebruik van een rekenmachine kan ook tijdbesparend zijn. Maar als ik in de winkel een boodschap afreken, dan kunnen jonge kassamedewerkers niet eens meer uitrekenen hoeveel wisselgeld ze moeten teruggeven, omdat ze TE VROEG van die tijdbesparende rekenmachines zijn gaan gebruiken in het klaslokaal. Ik ging een keer wandelen met iemand in een bos. Diegene raakte plotseling compleet hulpeloos omdat er geen bereik meer was, waardoor hij op zijn telefoon niet meer kon zien waar we waren. Hij had op dat punt geen intuïtie meer, behalve de intuïtie om zijn telefoon uit zijn zak te halen. Dito voor mensen die niet meer kunnen spellen, omdat ze gewend zijn dat een automatische "spellingscorrector" dit voor ze doet. In allerlei schijnbaar basale, "inefficiënte" vaardigheden zit een hoop tacit knowledge, die je kwijtraakt als je die vaardigheden nooit leert, nooit oefent en nooit onderhoudt.

De vaardigheid om teksten zelf te concipiëren, inclusief de hoofdlijnen en de structuur ervan, is waardevol. Dat is iets anders dan knutselen aan voorgekookte tekstjes die met "AI" zijn geproduceerd. Kinderen leren niet zelfstandig een origineel betoog opzetten als dat vanaf het begin door "AI" voor ze wordt gedaan. Toegegeven, de meeste mensen leren helemaal nooit om een origineel betoog op te zetten, omdat ze ook zonder AI nooit leren om zelfstandig te denken, maar alleen meezwemmen met sociale hints en conventies.

De ultieme consequentie van dingen "makkelijker" maken en "tijd besparen", is dat het overgrote deel van de mensheid uiteindelijk nog maar twee signalen leert opvangen en afgeven, namelijk "groen/ja/lekker/jum/goed zo" en "rood/nee/vies/jak/foei". De rest wordt dan door "AI" gedaan.

Het is als met een heerser die zo op zijn wenken wordt bediend, dat-ie alleen nog maar zijn duim omhoog of omlaag hoeft te steken. Hoe lang blijft die heerser aan de macht? Vroeg of laat wordt hij vervangen door diegenen die de echte beslissingen nemen en het echte werk doen.

Door MZi038: Natuurlijk moet AI de klas in. (net zoals laptops, tablets, telefoons, etc.) De huidige scholieren zijn de ontwikkelaars van de toekomst (iedereen wordt ontwikkelaar btw.) Dat er nu een probleem is met social media en game-verslaving (in de klas) betekent niet dat je scholieren digitale middelen en vaardigheden moet afnemen. Het probleem is dat personeel in het onderwijs werkelijk geen idee heeft wat er aan de hand is, en dus het minst creatieve middel inzet: verbieden.

Dit is van een stuitende naïviteit (als je geen trol bent). Denk jij dat je ooit een zelfs maar adequate concertpianist kunt worden als je niet eerst toonladders, akkoorden en sonates leert spelen? Dream on. Denk je dat je als ingenieur zult kunnen bijdragen aan de bouw van veiligheidskritische onderdelen van een ruimtevaartuig, als je niet eerst hebt geleerd om ZELF kritisch naar allerlei variabelen, formules, materiaaleigenschappen te kijken en die in samenhang met elkaar te analyseren - ZONDER hulp van "AI"? Dream on.

Er is niks "natuurlijks" aan dat AI de klas in "moet". Dan kan je net zo goed zeggen: "Natuurlijk moet karate de klas in". Of: "Natuurlijk moet cocaïne de klas in" Of: "natuurlijk moeten chroomfabrieken de klas in".

"AI" is het minst creatieve middel om jonge mensen iets te leren. "AI" reproduceert, terwijl het erom gaat dat kinderen LEREN om niet alleen dingen te reproduceren, maar ook zelfstandig waar te nemen, te evalueren en te produceren.

"AI" in de klas nodigt leerlingen uit om te denken: "Het zal wel goed zijn, want AI". Dan kan een leraar nog zo vaak zeggen: "Je moet de uitkomst van AI kritisch bekijken," maar zo werkt het niet als leerlingen zich niet werkelijk gemotiveerd voelen om dat te doen. Het is niet leuk om een gladde, door AI gegenereerde tekst kritisch te evalueren. Dus wat doen verreweg de meeste leerlingen dan? Die gaan imiteren dat ze zo'n tekst kritisch evalueren. Als ze die tekst zelf hadden moeten concipiëren, dan zouden ze niet wegkomen met alleen een imitatie-evaluatie.

Nou ja, zomaar wat schoten voor de boeg. Als 1% van de mensen de andere 99% graag dom en extreem manipuleerbaar wil maken/houden met behulp van "AI", en die 99% stemt daarmee in, wie ben ik dan om daartegen te protesteren? Dan moet ik alleen ervoor zien te zorgen dat mijn eigen nakomelingen bij die 1% terecht komen. Ai, en dat wordt een beetje lastig als mijn nakomelingen niet in de 1%-elite geboren en getogen zijn, want sociale connecties en de juiste manier van praten helpen toch wel om daarbij te mogen (blijven) horen...

Disclaimer: deze tekst is volledig zonder AI tot stand gekomen. Alle type- en spelfouten zijn voor rekening ondergetekende.

M.J.
sorry, maar je hebt echt een heel raar beeld van AI en hoe het wordt toegepast. AI is geen toverkunst. AI (in al haar vormen) is een hulpmiddel (zodat wij onze tijd kunnen besteden aan echte intelligente bezigheden).
13-09-2024, 13:56 door Anoniem
Door MZi038:
Door Anoniem: How many Rs are in the word "strawberry"?

3, volgens copilot. (en volgens mij ook)

Grappig dat reacties hier uitgaan van de huidige staat van de techniek (met name LLM) en volledig voorbij gaat een de toepassing van de juiste techniek voor het juiste doel.

Een persoonlijke aantekening (van een college) kan ik prima laten uitwerken door een LLM, voor een beleidsstuk vertrouw ik het (nog) niet. Een paper waar je toekomst van afhangt zou ik ook niet door een LLM laten maken. Maar lekker spelen (in de klas) met een LLM om vocabulaire en uitspraak aan te leren, zou volgens mij al best kunnen. En dat is nu; september 2024.

We spreken elkaar volgend jaar weer ;-)

Voor vocabulaire en uitspraak aan te leren, is de huidige stand van LLM gebruik m.i. ongeschikt. Ik merk dat hier ook wel eens, dat een zin bewust-onbewust verkeerd geinterpreteerd wordt, dan wel genegeerd. De dubbelzinnigheid is opgemerkt. Dan blijft dat ding maar hallucineren. Aan de andere kant blijkt hieruit dat LLM humor zou kunnen produceren, en daar zit een verleidelijk trekje voor mensen, maar als techniek zou het daardoor de (moreel) de goede en de verkeerde kant op kunnen kantelen.

How many R's are in the word strawberry
3x letterwaarde
2x woordwaarde
1x zinswaarde
13-09-2024, 15:30 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 13-09-2024, 15:39
Door MZi038 op 13-09-2024 om 12:06 uur:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ op 10-09-2024 om 15:41 uur:

(...)

Nou ja, zomaar wat schoten voor de boeg. Als 1% van de mensen de andere 99% graag dom en extreem manipuleerbaar wil maken/houden met behulp van "AI", en die 99% stemt daarmee in, wie ben ik dan om daartegen te protesteren? Dan moet ik alleen ervoor zien te zorgen dat mijn eigen nakomelingen bij die 1% terecht komen. Ai, en dat wordt een beetje lastig als mijn nakomelingen niet in de 1%-elite geboren en getogen zijn, want sociale connecties en de juiste manier van praten helpen toch wel om daarbij te mogen (blijven) horen... (...)

M.J.
sorry, maar je hebt echt een heel raar beeld van AI en hoe het wordt toegepast. AI is geen toverkunst. AI (in al haar vormen) is een hulpmiddel (zodat wij onze tijd kunnen besteden aan echte intelligente bezigheden).

Je maakt niet duidelijk wat er "raar" is aan mijn beeld van "AI" en hoe het wordt toegepast, tenzij je bedoelt dat ik zou suggereren dat AI een soort "toverkunst" is. Dat heb ik nergens gezegd en ook nergens bedoeld. Hoe kom je daar bij?

Tip: gebruik "AI" om met argumenten te onderbouwen (a.k.a. hallucineren) dat ik, M.J., "AI" als een soort toverkunst zou beschouwen. Je geeft dan aan je AI-bot de opdracht: "Onderbouw met argumenten dat M.J. een raar beeld heeft van AI, en onderbouw met argumenten dat M.J. AI als een soort toverkunst beschouwt. Gebruik alle genoemde argumenten vervolgens om te onderbouwen waarom M.J. niet begrijpt wat AI is en ook niet wat de consequenties van AI zijn of kunnen zijn."

Nog een tip, ditmaal voor een jeugdzorgmedewerker die van mening is dat een bepaald kind uit huis moet worden geplaatst, en die ter voorbereiding van een MDO (multidisciplinair overleg) een notitie wil opstellen om dat te onderbouwen zodat alle andere deskundigen, coördinatoren, rechters etc. het met hem/haar eens zijn. Tip: geef aan "AI" de opdracht om te onderbouwen waarom het betreffende kind uit huis moet worden geplaatst. Geef aan "AI" de opdracht om daarbij alle relevante wetsparagrafen te betrekken.

Dit laat zien hoe "AI" misbruikt kan worden, en ook zal worden, om zeer subjectieve beslissingen te rationaliseren en vervolgens eventuele weerstand tegen implementatie daarvan weg te nemen. Er ontstaat zo een argumentatieve wedren waarbij een Ferrari-AI-bot het - althans in theorie - wint van een Volkswagen-AI-bot.

Nu wordt ook een extra reden duidelijk waarom ik "AI" (in de huidige vorm van LLM's) zelf niet zo leuk vind. Ik ben namelijk ook best goed in het rationaliseren van dingen (als ik dat zou willen). Plotseling krijg ik op dit punt concurrentie van "AI". Dat is niet leuk voor mij. Willekeurige mensen kunnen nu "AI" gebruiken om op opportunistische wijze een schriftelijk gevoerde discussie of debat te "winnen" zonder ooit zelf serieus over een bepaald onderwerp te hebben nagedacht.

Is dat laatste hetgeen we op school aan leerlingen willen bijbrengen?

M.J.

P.S. Je hebt het ook over "echt intelligente bezigheden" waarvoor "AI" ons tijd zou verschaffen door zelf allerlei kennelijk minder intelligente bezigheden uit te voeren. Dit roept verschillende vragen op. Ik noem er hier drie:
1. Wat versta jij onder "(echte) intelligentie"?
2. Kunnen "(echt) intelligente bezigheden" altijd strikt gescheiden plaatsvinden van "minder intelligente bezigheden"?
3. Stel dat "AI" als hulpmiddel wordt gebruikt bij het verrichten van "echt intelligente bezigheden", welke invloed heeft het gebruik van dat hulpmiddel dan op het proces en de uitkomst van de "echt intelligente bezigheden"?
13-09-2024, 16:35 door Anoniem
Door MZi038:

M.J. sorry, maar je hebt echt een heel raar beeld van AI en hoe het wordt toegepast. AI is geen toverkunst. AI (in al haar vormen) is een hulpmiddel (zodat wij onze tijd kunnen besteden aan echte intelligente bezigheden).

Niet dat ik met alles wat MJ schrijft eens ben, maar:

Toverkunst was hulpmiddel om wetgeving aan te nemen die de doodstraf legitimeerde om sociaal onwenselijke elementen uit de samenleving te verwijderen. (Mallus Maleficarum).

Alle vormen van intelligente bezigheden worden door niet-ingewijden toegepast om het gemak dat het biedt, zo ook AI. Het verleden van het gebruik van AI, heeft potentiële kwaadaardigheid van de techniek aangetoond. LLM kan met de meest perfide parameters gevoed worden (wetsartikelen) en is ook zo ingezet om de creatieve hallucinaties die dit voortbrengt. Het zien als hulpmiddel kan mi tot maatschappelijk ongewenste resultaten leiden, en individuen en samenleving als geheel ernstig tekort doen.

Succes met 'intelligente bezigheden', maar kijk er een beetje mee uit, gezien het tijdsgewricht waarin deze ontwikkelingen plaatsvinden. Creatieve AI creaties kan je horen uit de mond van de voorzitter bij de eerst volgende vergadering, loopt met je mee bij een boswandeling of zit naast je in de kroeg, en manifesteert zich nog op je beeldscherm ook.
13-09-2024, 20:35 door Anoniem
@ anoniem van 16:35 heden,

Heel goed door u beschreven, hoe A.I. een tweesnijdend zwaard kan zijn en niet alleen geschikt om taarten te snijden.

A.I. kan een prachtige tool zijn, bijvoorbeeld door haar veeltaligheid is de "verstrooiing der sprake" ongedaan gemaakt.

Bij het steeds verder verbeteren van een script kan A,I, van onschatbare waarde zijn. Het doet dir snel en betamelijk.

Maar met behulp van A.I. kan de mens ook een fake wereld worden voorgetoverd, onze vrijheid compleet ontnomen
en een realiteit als in de meest verschrikkelijke dromen van Orwell doen ontstaan. Hoeft niet, kan wel.

luntrus
14-09-2024, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem: Niet zo'n gek idee hoor een AI in de klas. Misschien leren de kinderen nu wel lezen, schrijven en rekenen. Iets dat het reguliere onderwijs ze blijkbaar niet kan bijbrengen. Niveau van het Nederlandse onderwijs in toch al bagger dus zo'n AI gaat dat in ieder geval niet slechter maken. Wellicht alleen maar beter.
Dat is een misvatting.
Lezen, schrijven en rekenen kun je alleen maar beter maken door het (nog meer) te verbinden met het fysieke lichaam van het kind. Dat gebeurt of gebeurde (ik ben niet op de hoogte van de actuele situatie) in het Vrije School- onderwijs wat gebaseerd is op de aanwijzingen van Rudolf Steiner.
Daar wordt bijvoorbeeld het leren van het alfabet gekoppeld aan bepaalde lichamelijke bewegingen, de letters worden er letterlijk ingestampt.
Het geheugen van de mens zit niet alleen in het hoofd, maar óók in het lichaam. Om goede resultaten te boeken moet je het lichaam meer bij het onderwijs betrekken.
De (reguliere) wetenschap heeft ook al vastgesteld, dat kinderen die met pen en papier leren schrijven veel sneller en effectiever het gebruik van het alfabet (om taal te vormen) onder de knie krijgen dan wanneer ze het via een toetsenbord doen; dit komt omdat de connectie met het lichaam bij schrijven veel intenser (diepgaander) is dan het gebruiken van een toetsenbord waar de (standaard) letters op staan.

Het lichaam moet dus méér ingeschakeld worden. Daarom moeten kinderen ook naar buiten en fysiek actief zijn (bewegen!) zodat de met het hoofd opgenomen leerstof in het lichaam kan 'indalen', bezinken.
Digitaal, toetsenbordonderwijs appelleert voornamelijk aan de activiteit van het hoofd/ brein en is daarom niet geschikt om leerstof over te dragen in de fase waarin de basis van kennisverwerving gelegd wordt: lezen, schrijven en rekenen.
Dat is de clou van goed onderwijs: fysiek maken. En dat laten leiden door een mens van vlees en bloed (met passie), géén AI die aanwijzingen geeft vanaf een scherm (werkt niet, blijft ergens aan de oppervlakte hangen) dus een echte mens voor/ in de klas.
Want die passie van die echte mens speelt óók een (belangrijke) rol in het onderwijsproces.
AI heeft geen passie, die kan alleen passie simuleren. Maar dat is kinderen neppen en je zult daardoor hun aandacht verliezen en hen dus niet meer kunnen bereiken. Dan krijg je zoiets als wat we nu zien m.n. in het voortgezet onderwijs, waar jonge mensen verveeld zijn en agressief worden.

Wanneer alle toetsenborden uit de klas gegooid zouden worden, zeker in het basisonderwijs, zou dat pas ècht gaan helpen om de betrokkenheid van kinderen bij de leerstof te vergroten en daarmee nieuwsgierige en leergierige (jonge) mensen te worden (er moet natuurlijk ook wat aan de lesinhouden gedaan worden).
Maar ja, de scholen zijn staatsscholen, zelfs bij bijzonder onderwijs zit de staat er bovenop, en inhoeverre heeft de staat belang bij kritische, betrokken burgers?
Inhoeverre heeft de staat er belang bij dat burgers de aangeboden inspraak- en "participatie"-processen openbreken en meer gaan eisen dan wat ze toegeworpen krijgen?
Toetsenborden zijn, kortom, POLITIEK.
14-09-2024, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: Men kan de algemene ontvangst van een nieuwe technologie als A.I.-verrijking of A.I.-verarming;
(hoe je dat ook ervaren wil) vergelijken met destijds de eerste stoomtrein,
waar mensen met waarschuwingsborden vooruit renden, omdat men dacht dat het invloed
zou kunnen hebben op de koemelk-gift.

Mensen worden boos als een antwoordd online door A.I. lijkt te zijn bewerkt
of door een spel- en grammatica-checker is gehaald, zoals Quillbot of Google Translate, DeepL etc.
Maar bij een av-tool is ook niet expliciet vermeld dat AI technologie erin zit, toch?

Natuurlijk begrijp ik de angst, dat dit ten koste kan gaan van het zelfstandig begrijpen door leerlingen
van de aan te leren basisvaardigheden bij o.m. rekenen en taal, maar de techniek staat niet stil.
Je denkt minder met een denkhulpje, maar je hoort niet minder met een gehoorapparaat, toch?

In menig klaslokaal wordt ook niet meer met kroontjespen en inkt geschreven
en houdt het kind het schrijfgereedschap vast als voor ouderen op zeer vreemde wijze.

Wij oefenden eerst met wijsvinger op duim bij de juf in de eerste klas
en nu gaat de duim direct op het keyboard.

Sign of the times, and who am I to reject? Iemand die het beter denkt te weten?

luntrus

Waar ik "boos" over wordt, is dat al die systemen die je noemt AI, Quillbot of Google Translate, DeepL nog in de babyschoenen staan, Met enige regelmaat zie ik op het internet weer eens een brouwsel van die machines dat niet te lezen is. Letterlijk vertaald. Of interpretaties die niet overeenkomen met het onderwerp van het leesmateriaal.
En dat soort systemen moeten onze kinderen (en artsen?) gaan ondersteunen.
Laat me niet lachen. Misschien over een aantal decennia, als voor die tijd het geld niet op is.

Kinderen horen goed les te krijgen. Daarvoor hebben we gekwalificeerde docenten nodig.
Maar het gebrek daaraan gaan we niet oplossen met de inzet van AI, vertaalprogramma's en verlaagde onderwijscriteria op de PABOs (omdat anders teveel leerlingen falen)
Moeten leerlingen bekend gemaakt worden met IT in al zijn vormen.
Ja. Maar niet op de manier waarop het nu gaat. Waarbij ze niet leren te leren. Of zelfstandig een mening te vormen en die te onderbouwen.
14-09-2024, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Niet zo'n gek idee hoor een AI in de klas. Misschien leren de kinderen nu wel lezen, schrijven en rekenen. Iets dat het reguliere onderwijs ze blijkbaar niet kan bijbrengen. Niveau van het Nederlandse onderwijs in toch al bagger dus zo'n AI gaat dat in ieder geval niet slechter maken. Wellicht alleen maar beter.
Dat is een misvatting.
Lezen, schrijven en rekenen kun je alleen maar beter maken door het (nog meer) te verbinden met het fysieke lichaam van het kind. Dat gebeurt of gebeurde (ik ben niet op de hoogte van de actuele situatie) in het Vrije School- onderwijs wat gebaseerd is op de aanwijzingen van Rudolf Steiner.
Daar wordt bijvoorbeeld het leren van het alfabet gekoppeld aan bepaalde lichamelijke bewegingen, de letters worden er letterlijk ingestampt.
Het geheugen van de mens zit niet alleen in het hoofd, maar óók in het lichaam. Om goede resultaten te boeken moet je het lichaam meer bij het onderwijs betrekken.
De (reguliere) wetenschap heeft ook al vastgesteld, dat kinderen die met pen en papier leren schrijven veel sneller en effectiever het gebruik van het alfabet (om taal te vormen) onder de knie krijgen dan wanneer ze het via een toetsenbord doen; dit komt omdat de connectie met het lichaam bij schrijven veel intenser (diepgaander) is dan het gebruiken van een toetsenbord waar de (standaard) letters op staan.

Het lichaam moet dus méér ingeschakeld worden. Daarom moeten kinderen ook naar buiten en fysiek actief zijn (bewegen!) zodat de met het hoofd opgenomen leerstof in het lichaam kan 'indalen', bezinken.
Digitaal, toetsenbordonderwijs appelleert voornamelijk aan de activiteit van het hoofd/ brein en is daarom niet geschikt om leerstof over te dragen in de fase waarin de basis van kennisverwerving gelegd wordt: lezen, schrijven en rekenen.
Dat is de clou van goed onderwijs: fysiek maken. En dat laten leiden door een mens van vlees en bloed (met passie), géén AI die aanwijzingen geeft vanaf een scherm (werkt niet, blijft ergens aan de oppervlakte hangen) dus een echte mens voor/ in de klas.
Want die passie van die echte mens speelt óók een (belangrijke) rol in het onderwijsproces.
AI heeft geen passie, die kan alleen passie simuleren. Maar dat is kinderen neppen en je zult daardoor hun aandacht verliezen en hen dus niet meer kunnen bereiken. Dan krijg je zoiets als wat we nu zien m.n. in het voortgezet onderwijs, waar jonge mensen verveeld zijn en agressief worden.

Wanneer alle toetsenborden uit de klas gegooid zouden worden, zeker in het basisonderwijs, zou dat pas ècht gaan helpen om de betrokkenheid van kinderen bij de leerstof te vergroten en daarmee nieuwsgierige en leergierige (jonge) mensen te worden (er moet natuurlijk ook wat aan de lesinhouden gedaan worden).
Maar ja, de scholen zijn staatsscholen, zelfs bij bijzonder onderwijs zit de staat er bovenop, en inhoeverre heeft de staat belang bij kritische, betrokken burgers?
Inhoeverre heeft de staat er belang bij dat burgers de aangeboden inspraak- en "participatie"-processen openbreken en meer gaan eisen dan wat ze toegeworpen krijgen?
Toetsenborden zijn, kortom, POLITIEK.

Dit raakt punten over de voor- en nadelen van klassikaal vs individuele leerroutes. AI kan behulpzaam zijn bij individualisering van klassikaal onderwijs. Euritmie van Steiner is een gimmick.

Kinderen leren nu ook de lettervormen met oefeningen van de grove motoriek (met beide handen!) , letters 'luchtschrijven'. Dit ook om de 'voorkeurshand' te ontdekken. Voor kinderen waarbij de fijne schrijfmotoriek ver achter is -hoeft niet zo te blijven- is aansturing met de ogen of vingers van een toetsenbord een vooruitgang. Schrijven als remedial teaching blijven aanbieden voor sommigen, maar pen en papier als norm op school hanteren, behalve bij werkstukken in de bovenbouw.

Want een kind met slechte of achterblijvende fijn motorische vaardigheden, kan op zijn zesde jaar nog niet schrijven, maar misschien wel goed hoofdrekenen. Zo'n kind hoeft toch niet 3x groep 3 te doen voordat hij in groep 4 mag.
14-09-2024, 20:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Niet zo'n gek idee hoor een AI in de klas. Misschien leren de kinderen nu wel lezen, schrijven en rekenen. Iets dat het reguliere onderwijs ze blijkbaar niet kan bijbrengen. Niveau van het Nederlandse onderwijs in toch al bagger dus zo'n AI gaat dat in ieder geval niet slechter maken. Wellicht alleen maar beter.
Dat is een misvatting.
Lezen, schrijven en rekenen kun je alleen maar beter maken door het (nog meer) te verbinden met het fysieke lichaam van het kind. Dat gebeurt of gebeurde (ik ben niet op de hoogte van de actuele situatie) in het Vrije School- onderwijs wat gebaseerd is op de aanwijzingen van Rudolf Steiner.
Daar wordt bijvoorbeeld het leren van het alfabet gekoppeld aan bepaalde lichamelijke bewegingen, de letters worden er letterlijk ingestampt.
Het geheugen van de mens zit niet alleen in het hoofd, maar óók in het lichaam. Om goede resultaten te boeken moet je het lichaam meer bij het onderwijs betrekken.
De (reguliere) wetenschap heeft ook al vastgesteld, dat kinderen die met pen en papier leren schrijven veel sneller en effectiever het gebruik van het alfabet (om taal te vormen) onder de knie krijgen dan wanneer ze het via een toetsenbord doen; dit komt omdat de connectie met het lichaam bij schrijven veel intenser (diepgaander) is dan het gebruiken van een toetsenbord waar de (standaard) letters op staan.

Het lichaam moet dus méér ingeschakeld worden. Daarom moeten kinderen ook naar buiten en fysiek actief zijn (bewegen!) zodat de met het hoofd opgenomen leerstof in het lichaam kan 'indalen', bezinken.
Digitaal, toetsenbordonderwijs appelleert voornamelijk aan de activiteit van het hoofd/ brein en is daarom niet geschikt om leerstof over te dragen in de fase waarin de basis van kennisverwerving gelegd wordt: lezen, schrijven en rekenen.
Dat is de clou van goed onderwijs: fysiek maken. En dat laten leiden door een mens van vlees en bloed (met passie), géén AI die aanwijzingen geeft vanaf een scherm (werkt niet, blijft ergens aan de oppervlakte hangen) dus een echte mens voor/ in de klas.
Want die passie van die echte mens speelt óók een (belangrijke) rol in het onderwijsproces.
AI heeft geen passie, die kan alleen passie simuleren. Maar dat is kinderen neppen en je zult daardoor hun aandacht verliezen en hen dus niet meer kunnen bereiken. Dan krijg je zoiets als wat we nu zien m.n. in het voortgezet onderwijs, waar jonge mensen verveeld zijn en agressief worden.

Wanneer alle toetsenborden uit de klas gegooid zouden worden, zeker in het basisonderwijs, zou dat pas ècht gaan helpen om de betrokkenheid van kinderen bij de leerstof te vergroten en daarmee nieuwsgierige en leergierige (jonge) mensen te worden (er moet natuurlijk ook wat aan de lesinhouden gedaan worden).
Maar ja, de scholen zijn staatsscholen, zelfs bij bijzonder onderwijs zit de staat er bovenop, en inhoeverre heeft de staat belang bij kritische, betrokken burgers?
Inhoeverre heeft de staat er belang bij dat burgers de aangeboden inspraak- en "participatie"-processen openbreken en meer gaan eisen dan wat ze toegeworpen krijgen?
Toetsenborden zijn, kortom, POLITIEK.

Dit raakt punten over de voor- en nadelen van klassikaal vs individuele leerroutes. AI kan behulpzaam zijn bij individualisering van klassikaal onderwijs. Euritmie van Steiner is een gimmick.

Kinderen leren nu ook de lettervormen met oefeningen van de grove motoriek (met beide handen!) , letters 'luchtschrijven'. Dit ook om de 'voorkeurshand' te ontdekken. Voor kinderen waarbij de fijne schrijfmotoriek ver achter is -hoeft niet zo te blijven- is aansturing met de ogen of vingers van een toetsenbord een vooruitgang. Schrijven als remedial teaching blijven aanbieden voor sommigen, maar pen en papier als norm op school hanteren, behalve bij werkstukken in de bovenbouw.

Want een kind met slechte of achterblijvende fijn motorische vaardigheden, kan op zijn zesde jaar nog niet schrijven, maar misschien wel goed hoofdrekenen. Zo'n kind hoeft toch niet 3x groep 3 te doen voordat hij in groep 4 mag.

Kan zo'n kind functioneren in de samenleving als hij niet kan schrijven? Ook als computers een keer uitvallen?
En andersom ook: wel kunnen schrijven maar niet kunnen rekenen zonder computer.

Het zijn niet voor niets basisvaardigheden.
14-09-2024, 21:15 door Anoniem
Door MZi038: Natuurlijk moet AI de klas in. (net zoals laptops, tablets, telefoons, etc.) De huidige scholieren zijn de ontwikkelaars van de toekomst (iedereen wordt ontwikkelaar btw.) Dat er nu een probleem is met social media en game-verslaving (in de klas) betekent niet dat je scholieren digitale middelen en vaardigheden moet afnemen. Het probleem is dat personeel in het onderwijs werkelijk geen idee heeft wat er aan de hand is, en dus het minst creatieve middel inzet: verbieden.
Helemaal mee eens. Het probleem is het onderwijs zelf. Ze zien voordelen, maar hebben geen flauw idee van de gevaren. Daar zou het kabinet op in moeten zetten. In de klas moet naast de voordelen van digitale middelen, ook de nadelen worden meegenomen en onderkend
14-09-2024, 21:48 door Anoniem
Door Anoniem: Niet zo'n gek idee hoor een AI in de klas. Misschien leren de kinderen nu wel lezen, schrijven en rekenen. Iets dat het reguliere onderwijs ze blijkbaar niet kan bijbrengen. Niveau van het Nederlandse onderwijs in toch al bagger dus zo'n AI gaat dat in ieder geval niet slechter maken. Wellicht alleen maar beter.
Dat is een misvatting....[knip]....Toetsenborden zijn, kortom, POLITIEK.
Dit raakt punten over de voor- en nadelen van klassikaal vs individuele leerroutes. AI kan behulpzaam zijn bij individualisering van klassikaal onderwijs.
Het hangt er maar net vanaf van wat je onder "individualisering" verstaat. In mijn opvatting is dat menselijke aandacht voor een concrete andere mens (kind). Daar horen geen computers bij omdat dat machines zijn. Een kind leert geen mens te worden van een machine, het leert dan alleen de machine te gebruiken.
Euritmie van Steiner is een gimmick.
Dit is een vooroordeel (en hoogstwaarschijnlijk een projectie).
Kinderen leren nu ook de lettervormen met oefeningen van de grove motoriek (met beide handen!) , letters 'luchtschrijven'. Dit ook om de 'voorkeurshand' te ontdekken. Voor kinderen waarbij de fijne schrijfmotoriek ver achter is -hoeft niet zo te blijven- is aansturing met de ogen of vingers van een toetsenbord een vooruitgang.
Nogmaals, dat hangt er vanaf wat je "vooruitgang" noemt want met een toetsenbord leren ze niet schrijven, alleen toetsen of - nog minder haptisch - hun ogen op een bepaalde manier te gebruiken.
Schrijven als remedial teaching blijven aanbieden voor sommigen, maar pen en papier als norm op school hanteren, behalve bij werkstukken in de bovenbouw.
Van deze zin kan ik niets bakken: schrijven als een vorm van remedial teaching is het tegenovergestelde van schrijven als norm hanteren.
Want een kind met slechte of achterblijvende fijn motorische vaardigheden, kan op zijn zesde jaar nog niet schrijven, maar misschien wel goed hoofdrekenen. Zo'n kind hoeft toch niet 3x groep 3 te doen voordat hij in groep 4 mag.
Het zal je wellicht verbazen - ook gezien je "gimmick"-opmerking over euritmie, wat van weinig inzicht getuigt in de werkwijze van Steiner - maar volgens Steiner mag een kind pas met lezen en schrijven (en hoofdrekenen) beginnen na het zevende levensjaar, na de tandenwisseling. Eerder is het kind niet rijp voor het ontwikkelen van het verstand en moeten andere dingen aan de orde komen.
Elk te vroeg beginnen met het ontwikkelen van het verstand wreekt zich op latere leeftijd.
N.B.: in een samenleving waarin het hoogste goed is dat een mens zich aanpast, géén moeilijkheden veroorzaakt en de ontmenselijkende economie (en de staat die daaraan meewerkt) geen strobreed in de weg legt is de norm voor wat een mens moet en kan zijn volledig geperverteerd. Daar vallen m.a.w. tekortkomingen in het menselijke vlak niet eens meer op. Integendeel, hoe erger je als mens misvormd bent, hoe hoger je het kunt schoppen op de maatschappelijke ladder. Er zitten heel wat psychopaten in de top van de maatschappelijke hiërarchie.
Steiner heeft geen enkele boodschap aan dit aanpassingsonderwijs, dit egaliseren van iedereen tot de economisch meest gewenste maat. Integendeel, hij spreekt zich expliciet uit over de kwaadaardige invloed van de staat en van de economie op het onderwijs.
Onderwijs dient er in zijn ogen niet voor om mensen te leren om zich naadloos aan te passen en dus om hun unieke identiteit op te geven, maar om de samenleving menselijker te maken, door de unieke eigenheid van ieder kind te ontwikkelen in samenhang met allerlei niet-kognitieve vaardigheden. AI heeft hierbij niets te zoeken omdat het niet echt kan kijken naar wat een kind nodig heeft.
Tegenwoordig wordt al heel vroeg begonnen met het ontwikkelen van cognitieve vermogens bij een kind.
Dit is een ramp voor de menselijke ontwikkeling en een zegen voor de staat en het bedrijfsleven die maar in één ding geïnteresseerd zijn, namelijk het mensen in een mal stoppen en het kortwieken van hun menselijke kwaliteiten. AI gaat dat nòg beter regelen.
Wij zijn met ons huidige onderwijs ver afgedreven van het ontwikkelen van het mens-zijn.
14-09-2024, 23:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Niet zo'n gek idee hoor een AI in de klas. Misschien leren de kinderen nu wel lezen, schrijven en rekenen. Iets dat het reguliere onderwijs ze blijkbaar niet kan bijbrengen. Niveau van het Nederlandse onderwijs in toch al bagger dus zo'n AI gaat dat in ieder geval niet slechter maken. Wellicht alleen maar beter.
Dat is een misvatting.
Lezen, schrijven en rekenen kun je alleen maar beter maken door het (nog meer) te verbinden met het fysieke lichaam van het kind. Dat gebeurt of gebeurde (ik ben niet op de hoogte van de actuele situatie) in het Vrije School- onderwijs wat gebaseerd is op de aanwijzingen van Rudolf Steiner.
Daar wordt bijvoorbeeld het leren van het alfabet gekoppeld aan bepaalde lichamelijke bewegingen, de letters worden er letterlijk ingestampt.
Het geheugen van de mens zit niet alleen in het hoofd, maar óók in het lichaam. Om goede resultaten te boeken moet je het lichaam meer bij het onderwijs betrekken.
De (reguliere) wetenschap heeft ook al vastgesteld, dat kinderen die met pen en papier leren schrijven veel sneller en effectiever het gebruik van het alfabet (om taal te vormen) onder de knie krijgen dan wanneer ze het via een toetsenbord doen; dit komt omdat de connectie met het lichaam bij schrijven veel intenser (diepgaander) is dan het gebruiken van een toetsenbord waar de (standaard) letters op staan.

Het lichaam moet dus méér ingeschakeld worden. Daarom moeten kinderen ook naar buiten en fysiek actief zijn (bewegen!) zodat de met het hoofd opgenomen leerstof in het lichaam kan 'indalen', bezinken.
Digitaal, toetsenbordonderwijs appelleert voornamelijk aan de activiteit van het hoofd/ brein en is daarom niet geschikt om leerstof over te dragen in de fase waarin de basis van kennisverwerving gelegd wordt: lezen, schrijven en rekenen.
Dat is de clou van goed onderwijs: fysiek maken. En dat laten leiden door een mens van vlees en bloed (met passie), géén AI die aanwijzingen geeft vanaf een scherm (werkt niet, blijft ergens aan de oppervlakte hangen) dus een echte mens voor/ in de klas.
Want die passie van die echte mens speelt óók een (belangrijke) rol in het onderwijsproces.
AI heeft geen passie, die kan alleen passie simuleren. Maar dat is kinderen neppen en je zult daardoor hun aandacht verliezen en hen dus niet meer kunnen bereiken. Dan krijg je zoiets als wat we nu zien m.n. in het voortgezet onderwijs, waar jonge mensen verveeld zijn en agressief worden.

Wanneer alle toetsenborden uit de klas gegooid zouden worden, zeker in het basisonderwijs, zou dat pas ècht gaan helpen om de betrokkenheid van kinderen bij de leerstof te vergroten en daarmee nieuwsgierige en leergierige (jonge) mensen te worden (er moet natuurlijk ook wat aan de lesinhouden gedaan worden).
Maar ja, de scholen zijn staatsscholen, zelfs bij bijzonder onderwijs zit de staat er bovenop, en inhoeverre heeft de staat belang bij kritische, betrokken burgers?
Inhoeverre heeft de staat er belang bij dat burgers de aangeboden inspraak- en "participatie"-processen openbreken en meer gaan eisen dan wat ze toegeworpen krijgen?
Toetsenborden zijn, kortom, POLITIEK.

Dit raakt punten over de voor- en nadelen van klassikaal vs individuele leerroutes. AI kan behulpzaam zijn bij individualisering van klassikaal onderwijs. Euritmie van Steiner is een gimmick.

Kinderen leren nu ook de lettervormen met oefeningen van de grove motoriek (met beide handen!) , letters 'luchtschrijven'. Dit ook om de 'voorkeurshand' te ontdekken. Voor kinderen waarbij de fijne schrijfmotoriek ver achter is -hoeft niet zo te blijven- is aansturing met de ogen of vingers van een toetsenbord een vooruitgang. Schrijven als remedial teaching blijven aanbieden voor sommigen, maar pen en papier als norm op school hanteren, behalve bij werkstukken in de bovenbouw.

Want een kind met slechte of achterblijvende fijn motorische vaardigheden, kan op zijn zesde jaar nog niet schrijven, maar misschien wel goed hoofdrekenen. Zo'n kind hoeft toch niet 3x groep 3 te doen voordat hij in groep 4 mag.

Kan zo'n kind functioneren in de samenleving als hij niet kan schrijven? Ook als computers een keer uitvallen?
En andersom ook: wel kunnen schrijven maar niet kunnen rekenen zonder computer.

Het zijn niet voor niets basisvaardigheden.

Het punt dat ik maakte is de stand van zaken in het onderwijs nu, en natuurlijk moet dat verbeterd worden, en ik denk na over de toepassing van AI door docenten in het basisonderwijs. Misschien dat ik bij het huidige onderwijs aanbod, ook zou kiezen voor de Steiner methode voor mijn imaginaire kinderen, al kleven er grote nadelen aan, kinderen die op de leeftijd van twaalf nog niet kunnen rekenen en lezen bijvoorbeeld,omdat ze alleen schriften en geen boeken gebruiken bij Steiner , als het schooltje streng in de leer is. De esoterische uitgangspunten van Steiner heeft het reguliere onderwijs overgenomen, en getracht te vertalen, en in te passen en te verbeteren. Net zoals de uitgangspunten van Montessori en Dalton.

Doet me denken aan high-tech entrepeneurs die hun kinderen off-grid opvoeden, maar dat als influencer wel weer zo nodig op Facebook moeten zetten. Het probleem in het lager onderwijs is het niveau van de docenten (hbo pabo). Het probleem in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan animo voor leraren post-doc opleiding in de bekende tekortvakken (wis-sch-nat-bio-ict) Waarom staan er in Nederland geen universitair geschoolden voor de klas van de jongste generatie, het basisonderwijs? Dit is politieke keuze, niet dat toetsenbord, tenzij jij op een Haags toetsenbord zit te typen.

Ai kan in het basisonderwijs een bijdrage leveren aan het niveau hoe kinderen afgeleverd worden aan het voortgezet onderwijs, want daar gaan de leerlingen al zelfstandig met AI aan de gang, met de rest van de vervelende randverschijnselen van ICT. Het is niet zo moeilijk teksten van LLM en mensen voorleggen aan pubers, en laat ze maar de onderzoeken wat de verschillen zijn. Het probleem zit in de groepen die op de basisschool al gesignaleerd waren als problematisch, en kwetsbaar voor uitbuiting, beïnvloeding, en misbruik, op alle maatschappelijke terreinen, dus ook ICT. Dat kunnen Steiner drop-outs zijn, maar ook anderen. Dan heeft het speciaal onderwijs, met zijn kleinere klassen en gemotiveerde leraren, weer jaren werk om de leerachterstanden van Steiner-kindjes weg te werken doordat ouders hun kinderen een ideologische fuik in gemanoeuvreerd hebben.
15-09-2024, 12:42 door Anoniem
Als meertalig instrument (denk aan toepassingen als het Janus project,
dat toekomstige studenten zou moeten interesseren voor het gebruik van etymologie e,d),
is A.I. natuurlijk een geweldig hulpmiddel.

Bij mijn linguistieke bespiegelingen maak ik er graag gebruik van
en het kan je helpen bij het verder uitdiepen van je eigen creativiteit.

Waarom bijvoorbeeld zit de chemische structtuur van water verborgen in het woord mayim
(met twee grote letters mem en een kleine yod)?

Hoe wist Adam dat hij water zo moest noemen
en waarom zien we de structuur van water als ijskristal zo mooi in de rune Hagalan?

A.I. zou zo na invoer van een uitgebreid corpus kunnen gaan werken met een neural link user script,
waar je numerologie en gematria aan toe kan voegen. Wat is de betekenis van het meestergetal 77?

Niet bang zijn, gebruiken dat A.I. gereedschap, Ik ben 76 en gebruik het toch ook zonder schroom,

luntrus
15-09-2024, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem: Het punt dat ik maakte is de stand van zaken in het onderwijs nu, en natuurlijk moet dat verbeterd worden, en ik denk na over de toepassing van AI door docenten in het basisonderwijs. Misschien dat ik bij het huidige onderwijs aanbod, ook zou kiezen voor de Steiner methode voor mijn imaginaire kinderen, al kleven er grote nadelen aan, kinderen die op de leeftijd van twaalf nog niet kunnen rekenen en lezen bijvoorbeeld,omdat ze alleen schriften en geen boeken gebruiken bij Steiner , als het schooltje streng in de leer is.
De esoterische uitgangspunten van Steiner heeft het reguliere onderwijs overgenomen, en getracht te vertalen, en in te passen en te verbeteren. Net zoals de uitgangspunten van Montessori en Dalton.
Dit is quatsch. Montessori en Dalton zijn niet te vergelijken met Steiner.
Het reguliere onderwijs heeft geen enkele van zijn esoterische standpunten overgenomen omdat het reguliere onderwijs, in navolging van de westerse samenleving, een volledig materialistische (natuurwetenschappelijke) visie op de mens en zijn leven heeft.
De staat heeft vanaf het begin van het ontstaan van de Vrije Scholen ("vrij" betekent: vrij van staatsinvloed) geprobeerd deze onder controle te krijgen en dat is ook steeds meer gelukt.
Wat er tegenwoordig nog over is van het gedachtegoed van Steiner op "Vrije" Scholen is een schaduw van hoe het door Steiner bedoeld was (en uitgevoerd werd na 1919 in de eerste Waldorfschule in Stuttgart voor de kinderen van de arbeiders van de Waldorf-Astoria sigarettenfabriek aldaar).
Doet me denken aan high-tech entrepeneurs die hun kinderen off-grid opvoeden, maar dat als influencer wel weer zo nodig op Facebook moeten zetten. Het probleem in het lager onderwijs is het niveau van de docenten (hbo pabo).
Waardoor is dit niveau zo gekelderd?
Het probleem in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan animo voor leraren post-doc opleiding in de bekende tekortvakken (wis-sch-nat-bio-ict)
Idem.
Waarom staan er in Nederland geen universitair geschoolden voor de klas van de jongste generatie, het basisonderwijs? Dit is politieke keuze, niet dat toetsenbord, tenzij jij op een Haags toetsenbord zit te typen.
Universitair geschoolden zijn m.i. geen enkele garantie voor beter onderwijs. Integendeel zelfs.
Ai kan in het basisonderwijs een bijdrage leveren aan het niveau hoe kinderen afgeleverd worden aan het voortgezet onderwijs, want daar gaan de leerlingen al zelfstandig met AI aan de gang, met de rest van de vervelende randverschijnselen van ICT. Het is niet zo moeilijk teksten van LLM en mensen voorleggen aan pubers, en laat ze maar de onderzoeken wat de verschillen zijn. Het probleem zit in de groepen die op de basisschool al gesignaleerd waren als problematisch, en kwetsbaar voor uitbuiting, beïnvloeding, en misbruik, op alle maatschappelijke terreinen, dus ook ICT. Dat kunnen Steiner drop-outs zijn, maar ook anderen.
Ik neem aan dat je met "Steiner drop-outs" kinderen bedoeld die op hun twaalfde nog niet kunnen lezen en rekenen en die niet doorgestuurd zijn naar het (antroposofisch) speciaal onderwijs?
Dan heeft het speciaal onderwijs, met zijn kleinere klassen en gemotiveerde leraren, weer jaren werk om de leerachterstanden van Steiner-kindjes weg te werken doordat ouders hun kinderen een ideologische fuik in gemanoeuvreerd hebben.
Zie boven.
Ben jij überhaupt op de hoogte van het bestaan van speciaal onderwijs op antroposofische grondslag?
15-09-2024, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem: Doet me denken aan high-tech entrepeneurs die hun kinderen off-grid opvoeden, maar dat als influencer wel weer zo nodig op Facebook moeten zetten. Het probleem in het lager onderwijs is het niveau van de docenten (hbo pabo).
Waardoor is dit niveau zo gekelderd?
Aanvulling resp. correctie.
Ik begrijp dat jij een pabo hbo-niveau te laag vindt om les te geven in het basisonderwijs. Waarom vind jij dat?
Vroeger leidde het universitair onderwijs voornamelijk op tot een functie in het wetenschappelijke research (met een onderwijscomponent in de vorm van het geven van onderwijs aan studenten in het universitair onderwijs) of in beleidsvorming. De daarin gehanteerde (abstracte) manier van denken is iets totaal anders dan het denken wat je gebruikt bij didactiek, vorming en opvoeding e.d. van concrete mensen/ kinderen; dus zéker in het basisonderwijs, maar ook op de MAVO/ VMBO /HAVO hoef je niet met dit soort abstract denken aan te komen.
Lesgeven omvat veel meer dan (beschouwend) nadenken.
Het probleem in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan animo voor leraren post-doc opleiding in de bekende tekortvakken (wis-sch-nat-bio-ict)
De reden voor dit gebrek aan animo zou wel eens gelegen kunnen zijn in genoemd verschil in abstractieniveau (hoewel dit verschil de laatste decennia kleiner is geworden omdat hoger beroeps- en universitair onderwijs meer naar elkaar zijn toegegroeid, met als gevolg dat universitair onderwijs meer toepassingsgericht is geworden).
M.i. is leren onderwijzen bij uitstek een zaak die bij het beroepsonderwijs thuishoort.
15-09-2024, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem: Als meertalig instrument (denk aan toepassingen als het Janus project,
dat toekomstige studenten zou moeten interesseren voor het gebruik van etymologie e,d),
is A.I. natuurlijk een geweldig hulpmiddel.

Bij mijn linguistieke bespiegelingen maak ik er graag gebruik van
en het kan je helpen bij het verder uitdiepen van je eigen creativiteit.

Waarom bijvoorbeeld zit de chemische structtuur van water verborgen in het woord mayim
(met twee grote letters mem en een kleine yod)?

Hoe wist Adam dat hij water zo moest noemen
en waarom zien we de structuur van water als ijskristal zo mooi in de rune Hagalan?

A.I. zou zo na invoer van een uitgebreid corpus kunnen gaan werken met een neural link user script,
waar je numerologie en gematria aan toe kan voegen. Wat is de betekenis van het meestergetal 77?

Niet bang zijn, gebruiken dat A.I. gereedschap, Ik ben 76 en gebruik het toch ook zonder schroom,

luntrus
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het punt dat ik maakte is de stand van zaken in het onderwijs nu, en natuurlijk moet dat verbeterd worden, en ik denk na over de toepassing van AI door docenten in het basisonderwijs. Misschien dat ik bij het huidige onderwijs aanbod, ook zou kiezen voor de Steiner methode voor mijn imaginaire kinderen, al kleven er grote nadelen aan, kinderen die op de leeftijd van twaalf nog niet kunnen rekenen en lezen bijvoorbeeld,omdat ze alleen schriften en geen boeken gebruiken bij Steiner , als het schooltje streng in de leer is.
De esoterische uitgangspunten van Steiner heeft het reguliere onderwijs overgenomen, en getracht te vertalen, en in te passen en te verbeteren. Net zoals de uitgangspunten van Montessori en Dalton.
Dit is quatsch. Montessori en Dalton zijn niet te vergelijken met Steiner.
Het reguliere onderwijs heeft geen enkele van zijn esoterische standpunten overgenomen omdat het reguliere onderwijs, in navolging van de westerse samenleving, een volledig materialistische (natuurwetenschappelijke) visie op de mens en zijn leven heeft.
De staat heeft vanaf het begin van het ontstaan van de Vrije Scholen ("vrij" betekent: vrij van staatsinvloed) geprobeerd deze onder controle te krijgen en dat is ook steeds meer gelukt.
Wat er tegenwoordig nog over is van het gedachtegoed van Steiner op "Vrije" Scholen is een schaduw van hoe het door Steiner bedoeld was (en uitgevoerd werd na 1919 in de eerste Waldorfschule in Stuttgart voor de kinderen van de arbeiders van de Waldorf-Astoria sigarettenfabriek aldaar).
Doet me denken aan high-tech entrepeneurs die hun kinderen off-grid opvoeden, maar dat als influencer wel weer zo nodig op Facebook moeten zetten. Het probleem in het lager onderwijs is het niveau van de docenten (hbo pabo).
Waardoor is dit niveau zo gekelderd?
Het probleem in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan animo voor leraren post-doc opleiding in de bekende tekortvakken (wis-sch-nat-bio-ict)
Idem.
Waarom staan er in Nederland geen universitair geschoolden voor de klas van de jongste generatie, het basisonderwijs? Dit is politieke keuze, niet dat toetsenbord, tenzij jij op een Haags toetsenbord zit te typen.
Universitair geschoolden zijn m.i. geen enkele garantie voor beter onderwijs. Integendeel zelfs.
Ai kan in het basisonderwijs een bijdrage leveren aan het niveau hoe kinderen afgeleverd worden aan het voortgezet onderwijs, want daar gaan de leerlingen al zelfstandig met AI aan de gang, met de rest van de vervelende randverschijnselen van ICT. Het is niet zo moeilijk teksten van LLM en mensen voorleggen aan pubers, en laat ze maar de onderzoeken wat de verschillen zijn. Het probleem zit in de groepen die op de basisschool al gesignaleerd waren als problematisch, en kwetsbaar voor uitbuiting, beïnvloeding, en misbruik, op alle maatschappelijke terreinen, dus ook ICT. Dat kunnen Steiner drop-outs zijn, maar ook anderen.
Ik neem aan dat je met "Steiner drop-outs" kinderen bedoeld die op hun twaalfde nog niet kunnen lezen en rekenen en die niet doorgestuurd zijn naar het (antroposofisch) speciaal onderwijs?
Dan heeft het speciaal onderwijs, met zijn kleinere klassen en gemotiveerde leraren, weer jaren werk om de leerachterstanden van Steiner-kindjes weg te werken doordat ouders hun kinderen een ideologische fuik in gemanoeuvreerd hebben.
Zie boven.
Ben jij überhaupt op de hoogte van het bestaan van speciaal onderwijs op antroposofische grondslag?
Even snel alleen antwoord op je laatste vraag: ja. Voor drop-outs uit het reguliere onderwijs kan het een zegen zijn, om emotioneel te groeien in zelfvertrouwen en zo openheid tov aangeboden lesstof te verwerven. Dit is doelgericht: kind moet zich prettig en veilig voelen om te kunnen leren rekenen, schrijven en lezen en deze vaardigheden toe te passen op alle levens- en kennisgebieden. Er zijn SBO's die ook onderbouw VMBO aanbieden, zodat kinderen tot hun 14e -15e op deze veilige plaats (kleine school) mogen blijven. Antroposofisch speciaal onderwijs is doorgaans minder strikt in de Steiner leer . Voorts wijs ik erop dat er tevens SBO's zijn zonder Steiner certificaat die toch in staat blijken te zijn kinderen fatsoenlijk te begeleiden bij het overwinnen van faalangst en de lesstof bij te brengen. Als kinderen faalangstig zijn geworden bij een Steinerschool, heeft overstappen naar een andere Steiner SBOschool weinig zin. Kan door andere factoren komen zoals het niet compatibel zijn geweest met de leerkracht, al wordt dat te gemakkelijk ter zijde geschoven als dat het geen' vrije school kind' zou zijn, en dat komt dan natuurlijk door de ouders, want superioriteitsgevoelens en arrogantie kom je daar ook tegen. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het feit dat op de Vrije School een kind zes jaar lang dezelfde leerkracht voor zich heeft staan.
Daarnaast hebben Steiner scholen een eigen festiviteiten kalender die het onderwijs op zijn minst een beetje sektarisch geurtje geeft. Opgemerkt dat de ene Steiner school, de andere niet is, en het ene schoolbestuur het andere niet.
15-09-2024, 18:39 door Anoniem
Beetje lastig discussiëren over gebruik van AI in het onderwijs -van basisschool tot post-doc- met iemand die de indruk wekt de afgelopen dertig jaar geen opgroeiende kinderen te hebben gehad.

Ik haal er nog twee opmerkingen van anoniem 13:52 uit. Iedereen kan op Wikipedia of Google Scholar opzoeken wat Montessori, Dalton, Steiner is, en de verschillen tussen bijzonder, speciaal en openbaar onderwijs in Nederland. En de politieke koehandel van 1917 waar de gelijke financiering van bijzonder en openbaar onderwijs werd geruild voor algemeen kiesrecht.


Doet me denken aan high-tech entrepeneurs die hun kinderen off-grid opvoeden, maar dat als influencer wel weer zo nodig op Facebook moeten zetten. Het probleem in het lager onderwijs is het niveau van de docenten (hbo pabo).
Waardoor is dit niveau zo gekelderd?
Dat heeft vele oorzaken, en het is maar net welke factoren je in een analyse wil betrekken. Ik wil je herinneren aan de invoering van een verplichte rekentest voor de propedeuse Pabo, ruim een decennium terug. Die studenten konden toen al niet goed genoeg rekenen, ondanks hun Havo-VWO diploma. Dus verder het verleden in en daar zoeken naar de oorzaken.

Het probleem in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan animo voor leraren post-doc opleiding in de bekende tekortvakken (wis-sch-nat-bio-ict)
Idem.
Er schijnt een kentering te zijn, meer jonge academici kiezen voor onderwijs vanwege het enorme vacatureaanbod en de mogelijkheid te kunnen werken op contractsbasis in een regio naar keuze, en nog steeds behoorlijk wat vakantiedagen. Daarnaast is er wellicht meer maatschappelijke bevlogenheid bij de 20-30 jarigen van nu om iets bij te dragen aan de toekomst dan 10-15 jaar geleden.
Waarom staan er in Nederland geen universitair geschoolden voor de klas van de jongste generatie, het basisonderwijs? Dit is politieke keuze, niet dat toetsenbord, tenzij jij op een Haags toetsenbord zit te typen.
Universitair geschoolden zijn m.i. geen enkele garantie voor beter onderwijs. Integendeel zelfs.
Hoezo, het tegendeel? Ik kreeg al de indruk dat je je op het standpunt stelt dat niemand je nog iets kan leren, en verstand van de onderwijspraktijk veinst, waarschijnlijk een trol. Als de leerlingen om twee 's middags naar huis gaan (basisonderwijs) dan gaat het docententeam met andere gesprekspartners en collega's (in- en extern) nog vier uur werken aan het onderhoud van het onderwijs op die locatie. In het buitenland is het overigens een vereiste, een wetenschappelijk opleiding om docent te zijn op het basisonderwijs. Soms is het gewoon fijn voor de locatiemanager, bekend bij de ouders als de directeur, even de econometrist die dat schooljaar voor groep 5 staat, te laten kijken naar de modellen die het ministerie in ambtelijke circulaires heeft gestopt, en of de interpretatie van dat rapport die het schoolbestuur eraan gaf, correct is. Of die letterkundige Duits te kunnen vragen wat de Duitse pers bericht over incidenten in Duitsland. Ga er maar vanuit dat een universitair geschoolde, iets meer met de mogelijkheden van AI heeft meegekregen , zowel theoretisch als praktisch, dan een student van de Pabo.
15-09-2024, 21:44 door Anoniem
Door Anoniem: Als meertalig instrument (denk aan toepassingen als het Janus project,
dat toekomstige studenten zou moeten interesseren voor het gebruik van etymologie e,d),
is A.I. natuurlijk een geweldig hulpmiddel.

Bij mijn linguistieke bespiegelingen maak ik er graag gebruik van
en het kan je helpen bij het verder uitdiepen van je eigen creativiteit.

Waarom bijvoorbeeld zit de chemische structtuur van water verborgen in het woord mayim
(met twee grote letters mem en een kleine yod)?

Hoe wist Adam dat hij water zo moest noemen
en waarom zien we de structuur van water als ijskristal zo mooi in de rune Hagalan?

A.I. zou zo na invoer van een uitgebreid corpus kunnen gaan werken met een neural link user script,
waar je numerologie en gematria aan toe kan voegen. Wat is de betekenis van het meestergetal 77?

Niet bang zijn, gebruiken dat A.I. gereedschap, Ik ben 76 en gebruik het toch ook zonder schroom,

luntrus
Dat is leuk. AI kan je met alles laten babbelen. Kleuren, zowel uit biologie, psychologie als heraldiek, jaartallen van verschillende culturen en geloofssystemen, astronomische gegevens, geografische gegevens, verkeersgegevens, het is een hulpmiddel bij het stimuleren van creativiteit. Of dat kennis op gaat leveren is de vraag, maar processen in de hersenen worden ermee geactiveerd. Het leert verbanden te leggen die onlogisch lijken en misschien zijn, maar stimuleert het zo abstract denken?. Wie weet. Na twee generaties onderwijs met AI weten we het, ik hoop dat u het mag meemaken. Bij AI-output hallucinaties is het speuren naar een patroon en de oorzaak, in ieder geval een inspiratiebron. Onlogica, kan humoristisch zijn, misschien een antidotum tegen boosmakende false fallacies.
15-09-2024, 23:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Doet me denken aan high-tech entrepeneurs die hun kinderen off-grid opvoeden, maar dat als influencer wel weer zo nodig op Facebook moeten zetten. Het probleem in het lager onderwijs is het niveau van de docenten (hbo pabo).
Waardoor is dit niveau zo gekelderd?
Aanvulling resp. correctie.
Ik begrijp dat jij een pabo hbo-niveau te laag vindt om les te geven in het basisonderwijs. Waarom vind jij dat?
Vroeger leidde het universitair onderwijs voornamelijk op tot een functie in het wetenschappelijke research (met een onderwijscomponent in de vorm van het geven van onderwijs aan studenten in het universitair onderwijs) of in beleidsvorming. De daarin gehanteerde (abstracte) manier van denken is iets totaal anders dan het denken wat je gebruikt bij didactiek, vorming en opvoeding e.d. van concrete mensen/ kinderen; dus zéker in het basisonderwijs, maar ook op de MAVO/ VMBO /HAVO hoef je niet met dit soort abstract denken aan te komen.
Lesgeven omvat veel meer dan (beschouwend) nadenken.
Het probleem in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan animo voor leraren post-doc opleiding in de bekende tekortvakken (wis-sch-nat-bio-ict)
De reden voor dit gebrek aan animo zou wel eens gelegen kunnen zijn in genoemd verschil in abstractieniveau (hoewel dit verschil de laatste decennia kleiner is geworden omdat hoger beroeps- en universitair onderwijs meer naar elkaar zijn toegegroeid, met als gevolg dat universitair onderwijs meer toepassingsgericht is geworden).
M.i. is leren onderwijzen bij uitstek een zaak die bij het beroepsonderwijs thuishoort.
Lesgeven omvat meer dan beschouwend nadenken, eens. Universitaire studierichtingen bieden al iets als vakdidactiek/ethiek aan, als het goed is kan je dan een pitch-talk houden over het vakgebiedomvat dat je vier jaar bestudeerd hebt. Abstract denken is niet alleen wiskunde en natuurkunde begrijpen en toepassen, het is ook waarnemen. Dat is iets dat waar op basis en voortgezet onderwijs weinig (tijds)ruimte voor is, dit bijbrengen bij kinderen en jongeren. Waarnemen en abstraheren, ook wat er in een groep kinderen gebeurd terwijl je die probeert te leren lezen, schrijven, rekenen en denken. De sociale "gamma" wetenschappen zijn hier jammerlijk tekort geschoten sinds die zichzelf hebben uitgevonden. In de jaren '80 werd de sociale academie al de S.A. genoemd. Een ander punt is het gebrek aan carrière mogelijkheden voor docenten waardoor net afgestudeerden het onderwijs niet ambiëren. Heeft veel te maken met de algemene perceptie over de kwaliteit van het onderwijs. Beleidsnota's en visies op het onderwijs schrijven docenten niet, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet zouden kunnen of geen visie op het onderwijs zouden hebben. Dat HBO en universiteit naar elkaar toegegroeid zijn, heeft te maken met internationalisering, en de waardering voor diploma's (masters/bachelors/phd ism erasmusprojecten etc) In Nederland promoveert niet elke academicus, en niet elke academicus voelt de behoefte een proefschrift te schrijven en daar een sponsor voor te vinden (mede door corruptie in de wetenschappelijke wereld)
16-09-2024, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom staan er in Nederland geen universitair geschoolden voor de klas van de jongste generatie, het basisonderwijs? Dit is politieke keuze, niet dat toetsenbord, tenzij jij op een Haags toetsenbord zit te typen.
Universitair geschoolden zijn m.i. geen enkele garantie voor beter onderwijs. Integendeel zelfs.
Hoezo, het tegendeel? Ik kreeg al de indruk dat je je op het standpunt stelt dat niemand je nog iets kan leren, en verstand van de onderwijspraktijk veinst, waarschijnlijk een trol.
Dag D. "D"? Ja, D: D van destructie.
En dan heb ik de eerste zin van je bijdrage van 15-09-2024:18.39 nog niet meegeteld, Anoniem.
Beledigen is ook een vak. En altijd ad hominem. Mensen die hun toevlucht tot dit middel nemen camoufleren daarmee altijd een bepaalde zwakte van zichzelf.
En maar ouwehoeren want inhoud is bijzaak, daar gaat het niet om.
Ook nergens op ingaan, the show must go on.

Inhoud:
waarom ik bang ben voor universitair geschoolden in het basisonderwijs? Omdat zij van alle onderwijsniveaus het meest verintellectualiseerd zijn, éénzijdig ontwikkeld zijn. Dat is geen pre in het omgaan met kinderen.
Als de leerlingen om twee 's middags naar huis gaan (basisonderwijs) dan gaat het docententeam met andere gesprekspartners en collega's (in- en extern) nog vier uur werken aan het onderhoud van het onderwijs op die locatie. In het buitenland is het overigens een vereiste, een wetenschappelijk opleiding om docent te zijn op het basisonderwijs. Soms is het gewoon fijn voor de locatiemanager, bekend bij de ouders als de directeur, even de econometrist die dat schooljaar voor groep 5 staat, te laten kijken naar de modellen die het ministerie in ambtelijke circulaires heeft gestopt, en of de interpretatie van dat rapport die het schoolbestuur eraan gaf, correct is. Of die letterkundige Duits te kunnen vragen wat de Duitse pers bericht over incidenten in Duitsland. Ga er maar vanuit dat een universitair geschoolde, iets meer met de mogelijkheden van AI heeft meegekregen , zowel theoretisch als praktisch, dan een student van de Pabo.
De voorbeelden die jij geeft waarom een universitaire opleiding zijn nut kan hebben in het basisonderwijs tonen alleen aan dat het (zeer) handig kan zijn om met de bureaucratie om te gaan, die door de staat aan het onderwijs opgedrongen wordt. Dergelijke bureaucratie heeft echter niets te maken met (goed) onderwijs en hoort daar ook niet thuis, het is nodeloos belastend voor onderwijsgevenden.
En jouw volgende argument is irrelevant in mijn argumentatie:
Ga er maar vanuit dat een universitair geschoolde, iets meer met de mogelijkheden van AI heeft meegekregen , zowel theoretisch als praktisch, dan een student van de Pabo.
omdat ik al beargumenteerd heb waarom AI principieel niets te zoeken heeft in het basisonderwijs.
Einde inhoud.
Jij argumenteert niet op inhoud.
16-09-2024, 12:18 door Anoniem
Even een voorbeeldje. Wat velen hebben al een mening over A.I. zonder er zelf mee aan de slag te zijn gegaan.

Ik gebruik deepai bot met daarin Quillbot spell-checker en grammatica-checker, veelal voor linguistieke doeleinden.
In Firefox werkt dat alleen via een omweg omdat die uit veiligheidsoverwegingen Quillbot niet direct toegang wil geven.

In Brave lukt dat wel en dan is de spelling en grammatica gecheckt en je PII overdracht wordt gelijk beter geborgd.
Google Translate is ook te gebruiken, maar daar heb je weer bias in zitten van de voor-geprefereerde info.
Ik gebruik daarnaast ook andere bronnen - etymonline, Frysker, en PDF gedownloade etymologie werken, etc. etc.

Nu de hick-ups.

Een voorbeeldje in een Nederlandse zin, komt A.I. aanzetten met de term 'taligheid''.
Nou die kennen we in het Nederlands (nog) niet, wel een term als meertaligheid.

Moeten dus de term vervangen door een vreemd woord.
In het begin was het A.I. ook moeilijk duidelijk te maken, dat er verschil bestaat tussen een concreet punt
als de taartpunt en een abstract neutrum als het gezichtspunt. Steeds kwam die aanzetten met de punt.
Daar heeft u een goede punt. Ja, lekker dan. Na heel wat feedback, is dat er nu wel uit.
En heel af en toe, gaat er nog iets goed mis. Dan beweert A.I. dat Columbus de stoomboot pakte naar Amerika.
Net als Santa Claus wellicht. Dus men moet nog wel zelf even blijven denken, hoor.

Echter de ontwikkelingen gaan hard en je er tegen verzetten is zinloos.
Zet het dus liever naar je hand, daar heb je meer aan. Ook op school.
Misschien legt A.I. dan aan de leerling uit dat C.V. niet altijd bij sollicitaties staat voor Centrale Verwarming. ;)

luntrus
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.