Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem:Een docent die beweert dat die direct ziet of een student AI heeft gebruikt of het zelf heeft geschreven, overschat zichzelf. Vroeger was het makkelijk, je zag meteen als een leerling niet verder kwam dan Wikipedia overschrijven, en geen enkele andere bron gebruikt had. Wikipedia kende ook een AI modus, dat was altijd even schrikken voor docenten, als zo'n thuisgemaakt werkstuk ingeleverd werd.
Daarom is het aanleren om een literatuurlijst, bronnenlijst, en annotaties te gebruiken (waar komt wel stukje tekst/citaat vandaan) meteen iets wat ze de leerlingen kunnen leren. Dan zie je als docent snel genoeg wie er wel/niet zijn eigen werk geschreven heeft. AI levert dit namelijk niet aan.
En/of mondelinge vragen over het stuk stellen. Wat weten ze (met diepgang) over de verschillende onderwerpen die voorkomen in dat werkstuk. Hebben ze de bronnen/literatuur echt gelezen.
Maar goede leraren deden dat vroeger ook al. :-)
Zeker. Omdat gebruik van AI tijdbesparend kan zijn, kan het aanleren van inleveren van werkstukken die voldoen aan vornvereisten, op jongere leeftijd aangeleerd worden. Fact checking schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig, dus gaan aanleren vanaf een jaar of twaalf? Er is was/is wel een tool die het internet af struinde op plagiaat. Inzet AI roept andere vragen op: waar wordt de gezamenlijke output van AI tools opgeslagen, alleen bij de ontwikkelaar? Overigens verwacht ik dat het een kwestie van tijd is tot AI keurig geannoteerde werkstukken kan produceren. Als uitgeverijen van wetenschappelijke tijdschriften met AI gaan experimenteren, heb je zo een nieuw periodiek. Ik denk dat het onderbuikgevoel over gebruik van AI in het onderwijs, komt doordat AI de positie van mensen ondermijnt en verdringt, en daarmee het hele existentiële vragen oproept. Voor de literatuurlijst: Een overtollig mens (1988) uit het eerste kabinet van Biesheuvel;)
Het gebruik van een rekenmachine kan ook tijdbesparend zijn. Maar als ik in de winkel een boodschap afreken, dan kunnen jonge kassamedewerkers niet eens meer uitrekenen hoeveel wisselgeld ze moeten teruggeven, omdat ze TE VROEG van die tijdbesparende rekenmachines zijn gaan gebruiken in het klaslokaal. Ik ging een keer wandelen met iemand in een bos. Diegene raakte plotseling compleet hulpeloos omdat er geen bereik meer was, waardoor hij op zijn telefoon niet meer kon zien waar we waren. Hij had op dat punt geen intuïtie meer, behalve de intuïtie om zijn telefoon uit zijn zak te halen. Dito voor mensen die niet meer kunnen spellen, omdat ze gewend zijn dat een automatische "spellingscorrector" dit voor ze doet. In allerlei schijnbaar basale, "inefficiënte" vaardigheden zit een hoop tacit knowledge, die je kwijtraakt als je die vaardigheden nooit leert, nooit oefent en nooit onderhoudt.
De vaardigheid om teksten zelf te concipiëren, inclusief de hoofdlijnen en de structuur ervan, is waardevol. Dat is iets anders dan knutselen aan voorgekookte tekstjes die met "AI" zijn geproduceerd. Kinderen leren niet zelfstandig een origineel betoog opzetten als dat vanaf het begin door "AI" voor ze wordt gedaan. Toegegeven, de meeste mensen leren helemaal nooit om een origineel betoog op te zetten, omdat ze ook zonder AI nooit leren om zelfstandig te denken, maar alleen meezwemmen met sociale hints en conventies.
De ultieme consequentie van dingen "makkelijker" maken en "tijd besparen", is dat het overgrote deel van de mensheid uiteindelijk nog maar twee signalen leert opvangen en afgeven, namelijk "groen/ja/lekker/jum/goed zo" en "rood/nee/vies/jak/foei". De rest wordt dan door "AI" gedaan.
Het is als met een heerser die zo op zijn wenken wordt bediend, dat-ie alleen nog maar zijn duim omhoog of omlaag hoeft te steken. Hoe lang blijft die heerser aan de macht? Vroeg of laat wordt hij vervangen door diegenen die de echte beslissingen nemen en het echte werk doen.
Door MZi038: Natuurlijk moet AI de klas in. (net zoals laptops, tablets, telefoons, etc.) De huidige scholieren zijn de ontwikkelaars van de toekomst (iedereen wordt ontwikkelaar btw.) Dat er nu een probleem is met social media en game-verslaving (in de klas) betekent niet dat je scholieren digitale middelen en vaardigheden moet afnemen. Het probleem is dat personeel in het onderwijs werkelijk geen idee heeft wat er aan de hand is, en dus het minst creatieve middel inzet: verbieden.
Dit is van een stuitende naïviteit (als je geen trol bent). Denk jij dat je ooit een zelfs maar adequate concertpianist kunt worden als je niet eerst toonladders, akkoorden en sonates leert spelen? Dream on. Denk je dat je als ingenieur zult kunnen bijdragen aan de bouw van veiligheidskritische onderdelen van een ruimtevaartuig, als je niet eerst hebt geleerd om ZELF kritisch naar allerlei variabelen, formules, materiaaleigenschappen te kijken en die in samenhang met elkaar te analyseren - ZONDER hulp van "AI"? Dream on.
Er is niks "natuurlijks" aan dat AI de klas in "moet". Dan kan je net zo goed zeggen: "Natuurlijk moet karate de klas in". Of: "Natuurlijk moet cocaïne de klas in" Of: "natuurlijk moeten chroomfabrieken de klas in".
"AI" is het minst creatieve middel om jonge mensen iets te leren. "AI" reproduceert, terwijl het erom gaat dat kinderen LEREN om niet alleen dingen te reproduceren, maar ook zelfstandig waar te nemen, te evalueren en te produceren.
"AI" in de klas nodigt leerlingen uit om te denken: "Het zal wel goed zijn, want AI". Dan kan een leraar nog zo vaak zeggen: "Je moet de uitkomst van AI kritisch bekijken," maar zo werkt het niet als leerlingen zich niet werkelijk gemotiveerd voelen om dat te doen. Het is niet leuk om een gladde, door AI gegenereerde tekst kritisch te evalueren. Dus wat doen verreweg de meeste leerlingen dan? Die gaan
imiteren dat ze zo'n tekst kritisch evalueren. Als ze die tekst zelf hadden moeten concipiëren, dan zouden ze niet wegkomen met alleen een imitatie-evaluatie.
Nou ja, zomaar wat schoten voor de boeg. Als 1% van de mensen de andere 99% graag dom en extreem manipuleerbaar wil maken/houden met behulp van "AI", en die 99% stemt daarmee in, wie ben ik dan om daartegen te protesteren? Dan moet ik alleen ervoor zien te zorgen dat mijn eigen nakomelingen bij die 1% terecht komen. Ai, en dat wordt een beetje lastig als mijn nakomelingen niet in de 1%-elite geboren en getogen zijn, want sociale connecties en de juiste manier van praten helpen toch wel om daarbij te mogen (blijven) horen...
Disclaimer: deze tekst is volledig zonder AI tot stand gekomen. Alle type- en spelfouten zijn voor rekening ondergetekende.
M.J.