image

Belastingdienst gaat burgers bellen over terugvragen van belasting

vrijdag 18 oktober 2024, 11:13 door Redactie, 19 reacties

De Belastingdienst gaat de komende tijd burgers bellen dat ze mogelijk recht op een teruggaaf hebben. De fiscus benadrukt dat het nooit om inlogcodes, bankgegevens of DigiD-gegevens vraagt en dat burgers die twijfelen of ze echt de Belastingdienst aan de lijn hebben de verbinding kunnen verbreken en zelf terugbellen. Ter controle zal de Belastingdienstmedewerker om voorletter(s) en achternaam vragen.

"We bellen u als u geen uitnodiging hebt gekregen om aangifte inkomstenbelasting te doen en dus niet verplicht bent om aangifte inkomstenbelasting te doen. En als wij bij u vermoedelijk te veel loonheffingen hebben ingehouden", aldus de fiscus vandaag. "In het gesprek wijzen wij u erop dat u mogelijk de te veel ingehouden belasting kunt terugvragen als u alsnog aangifte inkomstenbelasting doet." Het bellen zal van 21 oktober tot en met 13 december plaatsvinden.

Reacties (19)
Vandaag, 11:20 door Anoniem
Disaster waiting to happen...

De vaute callcenters kunnen niet wachten om te gaan bellen als zijnde De Belastingdienst. LOL
Vandaag, 11:44 door Anoniem
Wat kan hier nu misgaan....
Phishers get your tackles out...

Of je teruggaaf wil, je hoeft alleen maar even EUR 50-500 afhankelijk van claims voor te schieten
Vandaag, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem: Disaster waiting to happen...

De vaute callcenters kunnen niet wachten om te gaan bellen als zijnde De Belastingdienst. LOL
Zal ik even met U meekijken?

De Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker voor oplichters.
Vandaag, 12:17 door Anoniem
Ja hallo

Belastingdienst...bel ik gelegen?

Nee klik
Vandaag, 12:18 door Metobard
Of je nu geld toe krijgt van de fiscus of moet betalen, de zuurpruimen schieten weer meteen in de reaguurmodus.

Soms krijg ik de indruk dat zij meerdere keren per dag een soort van query uitvoeren met de steekwoorden: overheid, ambtenaren, belasting(dienst) minister, regering, parlement, tweede kamer, motie, eerste kamer, minister, justitie, enz.
Als ze dan iets vinden: "pak, ik heb je" en los gaan op deze of gene fora.

Je zult er maar een dagtaak aan hebben. Tsss..
Vandaag, 12:32 door Anoniem
Maar zeer behulpzaam vd belastingdienst.

Dat mag ook gezegd worden.
Vandaag, 12:43 door Anoniem
Dus geen aangifte gedaan... En de blauwe enveloppen brigade gaat je wel bellen?
Waar halen ze dat telefoonnummer dan vandaan?
Vandaag, 12:47 door Anoniem
Ben wel blij dat ze ter controle om voorletters en een achternaam vragen.. dan weet ik gelijk zeker dat het de belastingdienst is.. OMG..ergens denk ik dat dit soort instanties op een andere planeet leven
Vandaag, 12:51 door Anoniem
Door Metobard: Of je nu geld toe krijgt van de fiscus of moet betalen, de zuurpruimen schieten weer meteen in de reaguurmodus.

Soms krijg ik de indruk dat zij meerdere keren per dag een soort van query uitvoeren met de steekwoorden: overheid, ambtenaren, belasting(dienst) minister, regering, parlement, tweede kamer, motie, eerste kamer, minister, justitie, enz.
Als ze dan iets vinden: "pak, ik heb je" en los gaan op deze of gene fora.

Je zult er maar een dagtaak aan hebben. Tsss..

Helemaal eens, die indruk heb ik hier ook regelmatig.
Maar in dit geval was mijn eerste reactie toch ook "OMG!", volgens mij biedt dit wel kansen voor het oplichtersgilde. Ik heb jaren in informatiebeveiliging gewerkt, misschien komt mijn reactie daardoor.

Overigens heeft mijn zoon die met een bijbaan is begonnen gewoon een brief van de belastingdienst ontvangen. Was even schrikken in eerste instantie, totdat bleek dat hij een paar tientjes belasting terug kreeg ;)
Dus die telefoontjes gaan dit soort brieven vervangen dan?
Vandaag, 12:57 door Anoniem
Volgens mij ben je bij de belastingaangifte niet verplicht een telefoonnummer op te geven. Hoewel ze die natuurlijk hebben als je 2FA met DigiD gebruikt.. en dat is wel verplicht tegenwoordig.
Vandaag, 13:38 door Anoniem
Verplicht houdt niet ik dat ze het mogen gebruiken. Je hebt de gegevens gebruikt voor een ander doel dus overtreden ze op dat moment de wet vd persoonsgegevens avg.
Vandaag, 13:39 door Metobard
Door Anoniem:
Door Metobard: Of je nu geld toe krijgt van de fiscus of moet betalen, de zuurpruimen schieten weer meteen in de reaguurmodus.

Soms krijg ik de indruk dat zij meerdere keren per dag een soort van query uitvoeren met de steekwoorden: overheid, ambtenaren, belasting(dienst) minister, regering, parlement, tweede kamer, motie, eerste kamer, minister, justitie, enz.
Als ze dan iets vinden: "pak, ik heb je" en los gaan op deze of gene fora.

Je zult er maar een dagtaak aan hebben. Tsss..

Helemaal eens, die indruk heb ik hier ook regelmatig.
Maar in dit geval was mijn eerste reactie toch ook "OMG!", volgens mij biedt dit wel kansen voor het oplichtersgilde. Ik heb jaren in informatiebeveiliging gewerkt, misschien komt mijn reactie daardoor.

Overigens heeft mijn zoon die met een bijbaan is begonnen gewoon een brief van de belastingdienst ontvangen. Was even schrikken in eerste instantie, totdat bleek dat hij een paar tientjes belasting terug kreeg ;)
Dus die telefoontjes gaan dit soort brieven vervangen dan?

Misschien wel. misschien niet. Géén idee. Wat ik wel kan meedelen over telefoon van de belastingdienst is het volgende: Ik werd medio september- inderdaad óók met verbazing - gebeld door de belastingdienst toeslagen, die mij wezen op een brief die ik van hen ongeveer vier weken vooraf aan het bewuste telefoontje zou moeten hebben ontvangen. Dat klopte. Die medewerker begon met de vraag óf ik de bewuste brief had ontvangen waarvan hij datum briefhoofd noemde. (vrijwel onmogelijk voor een scammer die datum te weten) Al met al vond ik dat telefoontje gewoon héél attent.

Met betrekking tot je opmerking "OMG" dacht ik inderdaad ook wel dat het een open deur is voor scammers maar dat het nu weer gepaard moet gaan met gevleugelde opmerkingen van anderen zoals: 'De Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker voor oplichters.' (11:51 uur) schiet mij in het verkeerde keelgat met als gevolg mijn reactie van 12:18 uur.
Vandaag, 13:59 door Reinder
Hoe gaan ze dat doen? Niet eens van mensen die aangifte gedaan hebben, maar dus van mensen die dat niet gedaan hebben. Hoe komen ze aan die telefoonnummers? En is een geautomatiseerde brief uitsturen niet veel envoudiger en uiteindelijk ook veel goedkoper? Het lijkt me dat de kosten daarvan minder zijn dan die van al die gesprekjes van een paar minuten.
Vandaag, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: Dus geen aangifte gedaan... En de blauwe enveloppen brigade gaat je wel bellen?
Waar halen ze dat telefoonnummer dan vandaan?
De belastingdienst verstuurt ook brieven hierover (heb ik gekregen).
Vandaag, 14:10 door Anoniem
Begin er niet aan. Alles op schrift voor je eigen veiligheid is mijn dringende advies omtrent *alle* communicatie of het nu wel of niet om aangifte gaat.

Ze hebben van alle aangiftes die ik heb gedaan het voor elkaar gekregen twee keer weten dit foutloos te doen. Alle anderen moesten ze jaar later herstel op doen in mijn voordeel omdat de definitieve berekening die ze aanhielden niet klopte en mijn eigen wel. En mijn berekening is niet ingewikkeld. twee losse inkomst bronnen huur en zorg toeslag en niks ernaast qua bijzonderheden. Niveau berekening dat ik op middelbare school qua sommen moest doen.

Echt hele domme fouten die ze maakten zoals huurtoeslag brief sturen dat deze stopt en dat ik moet terugbetalen om vervolgens twee maanden later een brief te sturen dat ik recht heb op huurtoeslag en dat ze deze automatisch hebben geactiveerd. Maar ik moest wel nog terugbetalen dat kreeg ik vervolgens half jaar later terug gestort ook al wisten ze dus al maanden eerder dat ze fout zaten. En nee konden ze ook niet aan de telefoon herstellen. Gevraagd om dit antwoord per mail ook te laten bevestigen en je raadt het al dat gesprek is nooit bevestigd met hun antwoord op schrift.

Ander voorbeeld vorige aangifte verzoek had een briefhoofd met datum in de toekomst. Hoe krijg je het als organisatie voor elkaar brieven te sturen met een foutieve datum in je template. Waren ook nog eens te lui om herstelde document te sturen terwijl wettelijk gezien daarmee dus de brief en gekoppelde afspraak ongeldig is te verklaren omdat het een getekend exemplaar is met een andere datum dan wat op het papier staat. Flikte ik dat tijdens client contract onderhandelingen dan is een contract gewoon ongeldig verklaard zoals het hoort.

En als je vervolgens vragen hebt over een berekening en ze wel moet bellen dan 9 van de 10 keer krijg je iemand aan de lijn die niet eens iets snapt van de hele berekening of procedure. Ik heb het genoegen gehad één keer een senior aan de lijn te krijgen die wel de formules snapte en die zei ook dat het een pleuris zooi was. (- en + teken omgedraait bij een specifieke berekening)

Dus alles per schrift of je schiet jezelf echt in de voet.
Vandaag, 14:23 door Anoniem
Door Reinder: Hoe gaan ze dat doen? Niet eens van mensen die aangifte gedaan hebben, maar dus van mensen die dat niet gedaan hebben. Hoe komen ze aan die telefoonnummers? En is een geautomatiseerde brief uitsturen niet veel envoudiger en uiteindelijk ook veel goedkoper? Het lijkt me dat de kosten daarvan minder zijn dan die van al die gesprekjes van een paar minuten.

Als je toeslagen aanvraagt, of ooit aangifte hebt gedaan, moet je verplicht een telefoonnummer opgeven waarop je bereikbaar bent.
Vandaag, 14:26 door Metobard
Door Reinder: Hoe gaan ze dat doen? Niet eens van mensen die aangifte gedaan hebben, maar dus van mensen die dat niet gedaan hebben. Hoe komen ze aan die telefoonnummers? En is een geautomatiseerde brief uitsturen niet veel envoudiger en uiteindelijk ook veel goedkoper? Het lijkt me dat de kosten daarvan minder zijn dan die van al die gesprekjes van een paar minuten.

Om te reageren op je vraag hoe de belastingdienst aan de tel. nrs. komt vermoed ik dat zij die achterhalen omdat er nogal wat overheidsdiensten gegevens uitwisselen? En dan neem ik daarin nog niet mee de ettelijke zelfstandige bestuursorganen zoals - ik weet voor nu maar een voorbeeld: Het UWV.

Zou brieven versturen goedkoper zijn? Dat noemt men ook wel eens met volle kritiek: 'weer een bos gekapt voor overheidsbrieven'. Dus het is niet ondenkbaar dat er hier rekening wordt gehouden met bezwaren vanuit diverse milieubewegingen. Dus misschien heeft een kostenafweging niet absoluut een rol gespeeld, maar is ook meegenomen in het besluit om te gaan bellen dat milieubewegingen al langer bezwaren hebben tegen de enorme papierberg door briefpost.
Vandaag, 14:34 door Anoniem
Is de belastingdienst naïef?
We hebben bank-fraude, helpdesk-fraude. Etc.
Wat gaan de security checks zijn om fraude te voorkomen?
Vandaag, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij ben je bij de belastingaangifte niet verplicht een telefoonnummer op te geven. Hoewel ze die natuurlijk hebben als je 2FA met DigiD gebruikt.. en dat is wel verplicht tegenwoordig.
Dat is niet verplicht. Je kunt prima* aangifte doen zonder DigiD. Sowieso kun je prima leven zonder het discutabele DigiD.

*Ze doen overigens wel alles aan om te lijken of het verplicht is, de benodigde informatie zal vakkundig ontbreken op de site en mogelijk worden extra kosten gerekend.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.