Door Anoniem: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:@Anoniem om 14:19 uur. Waarom zou iets dat al eeuwen goed functioneert - namelijk contante betaling - straks opeens zo duur worden dat het de oorzaak zou zijn van winkelsluiting? Lijkt me onzin. Vooral ook omdat de reizigersstromen op de betreffende stations de basis vormen voor de business case. En als er voor alle winkels een acceptatieplicht is, dan ontstaat er voor hen dus ook geen concurrentienadeel.
Dat argument kan je ook zeggen van de trekschuit, die heeft eeuwen lang goed gewerkt. Tot er een systeem van vervoer kwam die effectiever, sneller en goedkoper was.
Daarom klopt deze vergelijking niet. Met pinbetalingen gaat er ook iets belangrijks verloren, namelijk privacy. Dat wordt stelselmatig genegeerd en gebagatelliseerd. Dit is, m.a.w. een "externalisering" van de kosten/nadelen van het nieuwe systeem, waarbij er wordt weggekeken van die nadelige consequenties.
En op een bepaald moment gaat het in stand houden van een oud systeem relatief steeds meet geld kosten. Of dat nu kunstmatig is of niet; dat is zo.
Pinnen is effectiever.
Niet effectiever als het gaat om de betaling zelf, hooguit efficiënter - maar dat laatste hangt ook af van hoe je het doel definieert. Als je het doel definieert als "betalen met behoud van privacy", dan is pinnen niet effectief en niet efficiënt. In winkels zie ik mensen overigens vaak klungelen met hun pinpasje of telefoon, waardoor het juist veel tijd kost. Of als het scannen technisch niet meteen lukt.
En privacy is daarbij voor veel mensen ondergeschikt aan gemak.
Voor veel mensen ook niet. En als meer mensen gaan beseffen hoe belangrijk privacy op de wat langere termijn is voor het behoud van hun vrijheid, en daarmee óók voor hun gemak, dan zouden ze juist korte-termijn-gemak wat ondergeschikter gaan vinden. Op een stembureau zou het ook gemakkelijker zijn als je niet een stemhokje in hoeft, maar gewoon een knop kunt indrukken op een tablet op de tafel waaraan de stembureaumedewerkers zitten. Toch doen we dat niet zo en daar is een goede reden voor.
En laten we eerlijk zijn, zijn we nu echt zo bang dat iemand weet dat we op woensdag 18 december om 12:13 voor € 10,12 iets hebben gekocht op station Apeldoorn?
Het gaat hier om locatiegegevens die met andere gegevens worden gecombineerd, ook achteraf, zodra er in de ogen van de overheid iets aan de hand is of "zou kunnen zijn" (en wellicht ook door data-bedrijven voor marketing- of propagandadoelen). Zolang je niet wilt beseffen dat het om het combineren van gegevens gaat, wil je het belang van privacy niet beseffen.
Je telefoon weet meer hoor; hoe je er bent gekomen, waar je naartoe bent gegaan en hoeveel stappen je hebt gezet.
Nee, mijn telefoon weet dat niet. En soms weten de zendmasten het ook niet. Ik kan naar bevind van zaken kiezen in hoeverre ik mijn privacy wil beschermen door bijv. mijn mobiele telefoon thuis te laten. Natuurlijk zou ik liever willen dat er helemaal geen contact ontstaat tussen mijn telefoon en zendmasten, tenzij ik iemand bel.
De bank weet nog(?) steeds niet of het een broodje ei en een koffie was of een donut en een cola.
Nogmaals, het gaat hier om locatiegegevens, en om normaal en dus privacy-vriendelijk met hetzelfde comfort als anderen kunnen reizen, en om zelfbeschikking over hoeveel je van je privacy wilt prijsgeven. Het bagatelliseren daarvan is een vorm van de bekende redenering "Ik heb niets te verbergen", die al jaren geleden weerlegd is.
Overigens is de werkelijke kostenverhouding tussen pin-betaling en contante betaling (dus de werkelijke kosten van de fysieke èn digitale infrastructuren) nooit transparant gemaakt - niet in het verleden en niet in het heden. De kosten die door banken aan winkeliers worden doorberekend, zijn verdacht veel gewisseld en hoeven zeker niet de werkelijk gemaakte kosten te weerspiegelen. Het lijkt of deze doorberekende, zogenoemde "kosten" daarnaast ook gebruikt worden als sturingsinstrument. Banken hebben winkeliers op dat punt (en andere punten) in een wurggreep, net zoals banken ook burgers op veel punten in een wurggreep hebben.
Nee, het probleem is dat de kosten voor de pin betaling wél heel makkelijk inzichtelijk is (ook voor de winkelier) en hij zelf moeilijk kan inschatten wat het verwerken van contante betalingen hem kost. Waarbij hij óf dure Brinks oplossingen moet kiezen (let ook even goed op de kosten per biljet), of het kost hem geld voor afstorten, wisselen en tijd. En veel onderschatten of bagatelliseren (als ondernemer) dat laatste. Ach, dat half uurtje per dag kost niemand wat...
Het blijft afhankelijk van het aantal transacties dat je doet, maar gemiddeld kost pinnen tussen de 5 en de 22 cent; en contant geld rond de 44 cent. En dat is niet uitgaande van de dure oplossing van Brinks.
Ik heb gesproken met ondernemers, en het afstorten kostte hen zeker geen "half uur per dag". Daarbij komt dat ik het had over de werkelijke kosten, dus niet alleen over de bedragen die uiteindelijk door banken aan winkeliers in rekening worden gebracht. Ik heb nog nooit een deugdelijke, inzichtelijke analyse gezien van die werkelijke kosten, laat staan over de ontwikkeling daarvan in bijvoorbeeld de periode 1990-heden.
Uiteindelijk gaat het bij privacybescherming echter over een grondrecht, dat je niet kunt "wegbezuinigen" zonder schadelijke maatschappelijke gevolgen, die uiteindelijk ook weer bij individuele mensen terechtkomen. Net als democratie en rechtsstaat, mag privacy wat kosten. Het verdient zichzelf op allerlei manieren dubbel en dwars weer terug. Vraag dat maar aan vluchtelingen uit landen waar al jaren geen recht op privacy meer is. Wat dat doet met een samenleving.
M.J.