De mediaframing, die overgenomen wordt door het publiek, dat het om "een collaborateurslijst" zou gaan is politiek sensitief in het huidige tijdsgewricht, met name in de framing met de relatie van Israël met de rest van de Westerse wereld.
Iets gevoeligs als rechtspleging na WOII is gedurende de jaren van bestudering van stukken uit het CABR archief, ook politiek gemotiveerd geweest, of hadden politieke consequenties (Menten, Aantjes, Putz) Waarbij het ging om "aantoonbaar goed of fout handelen" wat niets te maken zou hebben met goed of fout denken. Hoe de woorden NSB, Duitser, Nazi, Jood, de naoorlogse populaire (humor) cultuur heeft beinvloed, is evident, en dat wordt met deze "collaboratielijst" (die het dus niet is) nog even dunnetjes over gedaan.
Ook in de privacywetgeving wordt erkend dat er een groot maatschappelijk belang is bij het beschikbaar stellen van oorlogsarchieven. In overweging 158 in de AVG wordt bovendien gesteld, dat de lidstaten regelingen kunnen treffen voor ‘verwerkingen van persoonsgegevens in verband met het verstrekken van specifieke informatie over het politiek gedrag onder voormalige totalitaire regimes, over genocide, misdaden tegen de menselijkheid, met name de Holocaust, of over oorlogsmisdaden’. Dit heeft in Nederland nog geen uitwerking gekregen, evenmin als in de andere Europese landen, zo blijkt uit een onderzoek van EHRI uit 2022.
Bron:https://www.nationaalarchief.nl/op-weg-naar-een-openbaar-en-online-cabr#collapse-171265
Blokkeert deze formulering het onderzoek doen naar de invloed van de NL binnenlandse en buitenlandse politiek t.o.v. Israël gedurende de jaren 1947-2024 en in hoeverre is de invloed van mondiale politieke verschijnselen zoals de Koude Oorlog (1947-91) indicatief geweest voor het hedendaagse begrijpen van het begrip totalitarisme met betrekking tot het oordeel over handelen in termen van goed en fout?
De politieke Thora is in Israël een wezenlijk onderdeel van het politiek proces aldaar, zoals bijvoorbeeld vrijstelling van de dienstplicht voor orthodoxen, als ook de omgang met transgender bij het voldoen van de dienstplicht en het opgeroepen worden als reservist. Ook nazi-termen als uitingen van humor bij jonge Israëli hoort hierbij, om het rumoer in Nederland nu beter te begrijpen. Dit zijn in Israel politiek gevoelige onderwerpen, en als ze dat zelf mentaal niet aankunnen, moet de Westerse wereld ze maar een handje helpen.
Ik meen dat veel Israëli dat zelf ondertussen ook wel eens zouden willen weten. En anders kan Israël daarmee rond de oren geslagen worden, bijvoorbeeld door het als getuige-deskundigheid bij zaken voor het ICJ op te voeren.
Ik las laatst ergens de mening dat het ICJ maar afgeschaft moest worden want "woke". Het is feitelijk het laatste stukje Europese beschaving wat er nog staat, want de VS moet er niets van hebben, en Israël ook niet.
Definiëring van oorlogsmisdaden, en de rol die dit in de high en low culture in Nederland heeft gespeeld de afgelopen decennia. Dit stond onder invloed van mondiale politieke verschijnselen op het begrijpen en beschrijven van het verleden, en het raadplegen van de nationale archieven (niet alleen CABR). Waarom zou ideologische bevlogenheid een historicus vreemd als die zich jaren in een archief terug trekt om te zoeken en schrijven naar een antwoord op de probleemstelling en deelvragen.
Juist deze tijd vraagt om historisch onderzoek naar deze aspecten, want historisch onderzoek heeft tot doel het heden beter te begijpen.
1991, beeindiging Koude Oorlog, en begin van iets nieuws. 1991 was het jaar van de vermeende gifgas-aanval op Israël door Russische Scud-raketten door Irak, en iedereen die deze tijd heeft meegemaakt, en een "gerijpte" historicus is (ze worden namelijk naar mate ze ouder worden steeds beter) herinnert zich de foto's van Israeli met hun gasmasker op in hun huizen, als ook de latere inval van de US en GB in Irak "war on terror" en het boek van Aalders (grootgebruiker van het Nationale Archief) over gifgas en het oorlogsrecht.
Ideologische bevlogenheid hoort bij geschiedschrijving- al is latent bij een onderzoeker altijd aanwezig- en AI heeft niet veel beter gepresteerd gezien het boek dat het Cold Case Team onder de naam Rose Sullivan het levenslicht liet zien. Over zo'n -wat Nederlanders vaak vinden- typisch Amerikaans onderwerp in de belichting van WOII, Anne Frank.
Het is bekend dat mensen die tijdens de Koude Oorlog op wat voor een manier dan ook in contact waren geweest met Stasi-KGB daar hun hele leven maatschappelijk last van hebben gehad.
Geldt zoiets ook voor contacten met Israeli, of het kenbaar maken dat genocide begrepen kan worden buiten het Israelische perspectief daarvan, direct betekende dat de wrevel wekte van Israelische-Joods instellingen (en joodse meeheulers van bedenkelijke politieke signatuur) en hiermee tegenwerking op alle maatschappelijke fronten in Nederland betekende?
Welke Joodse instellingen hebben subsidie gekregen voor het doen van onderzoek in bijvoorbeeld het CABR?
Genoeg over de Russen gelezen en geschreven de afgelopen jaren, deze tijd vraagt om uitleg en verklaring van Israëls historische aandeel in de huidige mondiale politieke constellatie.
Een dramatische bevinding van een amateur onderzoeker die op zoek was naar wat haar familie in WOII had uitgespookt, en daar, volgens eigen zeggen, "een heel blik NSB-ers open trok" toch moest concluderen dat juist de enige twee die goed gehandeld hadden tijdens de oorlog, twee communisten, hun hele leven door de de BVD zijn lastig gevallen, tot de late jaren 90 aan toe.
Het zou bevrijdend kunnen werken, om de rol van Israël, en door Israël gesteunde instanties en personen -en daar hoort ook Wilders bij als het huidige eindpunt in deze relatie- in hun omgang en bemoeienis met digitalisering en mediaframing van dit archief -en andere dossiers in het Nationaal Archief te onderzoeken in hoeverre die ten dienst van de politiek van de staat Israël was en werd ingezet.
Het wordt tijd om te gaan onderzoeken wat de rol van Joodse instanties in Nederland bij omgang met dit archief en hoeverre Israël dit als instrument voor haar buitenlandse politiek en relaties heeft ingezet.
Dat het CIDI snoepreisjes aan journalisten aanbiedt, is geen geheim, en dat die journalisten van Nederlandstalig extremistische signatuur uitnodigt is bekend, en de opinievorming in Nederland schreeuwt om gedegen onderzoek hiernaar.
De BVN,BVD,AIVD en zijn militaire zussen en broers hebben een rol gespeeld in het 'totalitaire' van de Koude Oorlog, en de jaren na '91, de relatie met Rusland, en Israël, aangezien Israël na 1991 in hoge mate 'russificeerde' door immigratie vanuit voormalige Sovjet Unie, ook politiek.
Het zijn maar broodkruimeltjes op het rooster, die kleine familiegeschiedenissen. Het grotere geheel van totalitarisme is het grotere, politiek gevoelige maar meest wenselijke onderzoekskader rond deze archieven over rechtspleging en "goed en fout" handelen in het huidige tijdsgewricht.
Om het denken in termen als "goed en fout denken" maar weer eens aan de orde te stellen, als het in weze gaat over goed en fout handelen.
Ja, schrijven is ook een vorm van handelen, modereren ook. Ik zou die Roodbol en Weesie wel eens aan nader onderzoek willen onderwerpen, als opinievormers bij het ontwikkelen van extremistische denkbeelden waar mensen zich in het stemhokje en daar buiten nog naar gingen gedragen ook.
Meestal valt de moderatie hier wel mee, er is hier nog wel eens ruimte voor een essay.