image

Rabobank moet slachtoffers ‘bank-aan-huis-fraude’ 100.000 euro vergoeden

vrijdag 7 maart 2025, 13:12 door Redactie, 33 reacties

Rabobank moet een echtpaar dat slachtoffer van ‘bank-aan-huis-fraude’ werd en zo 150.000 euro verloor 100.000 euro vergoeden. Dat heeft de Commissie van Beroep van klachteninstituut Kifid geoordeeld, dat daarmee een beslissing van de Geschillencommissie van het Kifid deels verwerpt.

Het echtpaar ontvangt begin 2023 een sms-bericht waarin stond dat derden geprobeerd hadden om geld van hun betaalrekening te halen en dat zij contact moesten opnemen met de bank via het in het sms-bericht aangegeven telefoonnummer. Het echtpaar doet dit en krijgt een oplichter aan de lijn die zich voordoet als Rabobank-medewerker. De oplichter weet het echtpaar zover te krijgen dat ze hun bankpassen en pincodes afgeven aan een handlanger die bij hen langskomt.

Vlak daarna wordt van de rekening van het echtpaar duizend euro opgenomen. Een tweede opnamepoging van twaalfhonderd euro wordt door de bank gedetecteerd, die daarop de betaalrekening van het echtpaar blokkeert. Op instructie van de oplichter belt het echtpaar naar de bank. De oplichter heeft het echtpaar wijst gemaakt dat ze naar de 'nep bank' bellen, terwijl er in werkelijkheid met de echte bank wordt gebeld. In het telefoongesprek heeft het echtpaar op instructie van de oplichter laten weten dat zij contant geld nodig hebben voor een dagje naar Antwerpen en dat er geen sprake is van oplichting. Na dit telefoongesprek heeft de bank de betaalrekening weer vrijgegeven.

De oplichters verhogen daarna de limiet voor pinopnames. In de ongeveer vier uur daarna is door de oplichters in totaal ongeveer 160.000 euro buitgemaakt, waarvan een beperkt aantal boekingen is teruggeboekt. In totaal vinden er tachtig transacties plaats, waarvan 75 binnen vier uur. De uiteindelijke schade bedraagt 150.000 euro. De volgende dag gaat het echtpaar naar de bank in de veronderstelling dat zij daar hun nieuwe bankpassen kunnen ophalen. Op dat moment komt het echtpaar erachter dat ze zijn opgelicht.

Het echtpaar doet een beroep op het 'coulancekader' voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude. De Rabobank wijst het beroep af en stelt dat er geen sprake is van bankhelpdeskfraude. Uit 'coulance' besluit de bank de eerste duizend euro die de oplichters opnemen te vergoeden. Daarop stappen de klanten naar de Geschillencommissie van het Kifid, maar die wijst hun vordering van bijna 150.000 euro ook af. Ook het Kifid stelt dat er geen sprake is van bankhelpdeskfraude en dat het echtpaar grof nalatig heeft gehandeld.

Detectiesysteem Rabobank

Het echtpaar stapt daarop naar de Commissie van Beroep van het Kifid. Dat komt tot oordeel dat de omstandigheden waarin de bankpassen onrechtmatig zijn gebruikt aanleiding geven om de aansprakelijkheid van het echtpaar te beperken. Dit hangt samen met de manier waarop de bank ongebruikelijke transacties detecteert. Het systeem van de bank detecteert de opname van twaalfhonderd euro en blokkeert daarna de rekening. Vervolgens geeft de bank na contact met het echtpaar de rekening weer vrij.

Het Rabobank-systeem slaat geen alarm als er bijna 150.000 euro via 57 boekingen naar in totaal zo’n 25 begunstigden wordt overgemaakt. Daarbij wordt het saldo van de betaalrekeningen iedere 20 tot 30 minuten vanaf de spaarrekeningen in porties van 9.999 euro aangevuld en waarbij de rekeningen van de begunstigden vrijwel zonder uitzondering liepen bij één kantoor van een buitenlandse bank. Voor zover de bank e-mail waarschuwingen stuurt over de koppeling van een nieuw toestel aan de bankierenapp en over verhoging van de opnamelimiet, hebben die het echtpaar niet bereikt, omdat die aan de praat werden gehouden door de fraudeurs.

Wat betreft het niet detecteren van de transacties laat de Rabobank daarover weten dat als een alert niet als frauduleus wordt aangemerkt, dat invloed kan hebben op de detectie daarna. De Commissie van Beroep concludeert dat achteraf kan worden vastgesteld dat het detectiesysteem van de bank na de opheffing van de blokkade van de bankrekeningen zodanig was ingesteld dat de vele bijzondere en ongebruikelijke transacties die direct daarop volgden niet door de bank zijn opgemerkt.

De Commissie van Beroep voegt toe dat het afstellen van het detectiesysteem een 'constante zoektocht' voor de Rabobank is, maar dat het niet juist is dat de prijs hiervoor uitsluitend voor rekening van het echtpaar komt. De Rabobank moet dan ook 100.000 euro vergoeden, alsmede de 5.000 euro voor de kosten van beroep en rechtsbijstand (pdf).

Reacties (33)
Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.

Tegelijk weigert de bank ook om een door mij voorgestelde veiligheidmaatregel te treffen, te weten een door de klant zelf instelbare limiet aan het per kalendermaand opneembare bedrag, met een eveneens door de klant zelf instelbare vertraging als ik die limiet online wil wijzigen. De bank zegt dat die veiligheidsmaatregel niet nodig is omdat de bank "ongebruikelijke" transacties detecteert en blokkeert.

De bank wil mij dus niet vertellen hoe zij mij beschermt, en me ook niet in staat stellen om mezelf te beschermen.

Het enige wat de bank wil, is dat ik als een onmondig kind op vadertje bank vertrouw, en dat ik, als het dan toch misgaat, zelf de prijs daarvoor betaal. Dat is volstrekt onredelijk en onbillijk. Toch is het standaard praktijk van de banken.

M.J.
07-03-2025, 13:30 door [Account Verwijderd]
Tegelijk weigert de bank ook om een door mij voorgestelde veiligheidmaatregel te treffen.
Dat weigeren ze zelfs als hun eigen personeel daar om vraagt.
Ik weet dat, omdat een bankmedewerker mij dit jaren terug verteld heeft.
07-03-2025, 13:33 door waterlelie - Bijgewerkt: 07-03-2025, 13:34
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.

Tegelijk weigert de bank ook om een door mij voorgestelde veiligheidmaatregel te treffen, te weten een door de klant zelf instelbare limiet aan het per kalendermaand opneembare bedrag, met een eveneens door de klant zelf instelbare vertraging als ik die limiet online wil wijzigen. De bank zegt dat die veiligheidsmaatregel niet nodig is omdat de bank "ongebruikelijke" transacties detecteert en blokkeert.

De bank wil mij dus niet vertellen hoe zij mij beschermt, en me ook niet in staat stellen om mezelf te beschermen.

Het enige wat de bank wil, is dat ik als een onmondig kind op vadertje bank vertrouw, en dat ik, als het dan toch misgaat, zelf de prijs daarvoor betaal. Dat is volstrekt onredelijk en onbillijk. Toch is het standaard praktijk van de banken.

M.J.

Ik denk dat de bank gelijk heeft, en al die zogenaamde voorgestelde veiligheidsredenen, door deze klant (EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ) , zijn waarschijnlijk om logistieke redenen niet per individu mogelijk. Samengevat een gevalletje van Banktrollen.
07-03-2025, 13:35 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.
Dat is ook niet zo gek toch? Als werkplek beheerder ga toch ook niet aan de grote boom hangen na hoeveel inlogpogingen vanuit het buitenland ik een account blokkeer?

Natuurlijk moeten banken transparant zijn en ze moeten meer doen tegen dit soort fraude, maar de transparantie die jij vraagt helpt vooral witwassers.
07-03-2025, 13:58 door Anoniem
Wat mij betreft had het echtpaar niets gekregen. Ik snap dat het zuur is, maar alle acties die het echtpaar heeft gedaan zijn hun eigen schuld. Nu kun je dat vast op een stukje opleiding van de bank gooien, maar het is niet aan de bank om mensen te beschermen tegen domheid of onwetendheid.

Als je hier niet mee om kunt gaan dan moet het echtpaar gewoon een rekening nemen bij een RegioBank, de bankpas verknippen en alleen geld opnemen bij dat kantoor met hun paspoort/id. Dan kent de bankmedewerker ze en was dit nooit gebeurd. Daarom zijn echte kantoren met echte medewerkers ook zo belangrijk: juist voor de oudjes. Dan heb je er tenminste nog een menselijke firewall tussen zitten.

Die detectiesystemen van de bank gaan al ver in het inperken van persoonlijke vrijheid. Als ik een paar duizend euro wil storten mag ik eerst een hele papierwinkel invullen met waar het vandaan komt. En "Gaatjegeenrukaanistan" is dan niet een juiste plek... Die nog verder finetunen is niet de bedoeling in mijn ogen.
07-03-2025, 14:47 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.
Cool, zodat je weet hoe de fraude gedetecteerd gaat worden.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.
/s Je verwacht het niet...../s

Tegelijk weigert de bank ook om een door mij voorgestelde veiligheidmaatregel te treffen, te weten een door de klant zelf instelbare limiet aan het per kalendermaand opneembare bedrag, met een eveneens door de klant zelf instelbare vertraging als ik die limiet online wil wijzigen. De bank zegt dat die veiligheidsmaatregel niet nodig is omdat de bank "ongebruikelijke" transacties detecteert en blokkeert.
Klinkt ook ook als een heel complex iets om te implementeren, Waar mensen ook weinig echt gebruik van maken.
Maar alle grote banken hebben al een vertraging er inzitten.

De bank wil mij dus niet vertellen hoe zij mij beschermt,
Eigenlijk raar, dat jij dit raar vind. Welke bank laat nu exact zien, hoe ze fraude of misbruik detecteren.

en me ook niet in staat stellen om mezelf te beschermen.
Omdat je oplossing complex, niet werkbaar is en weinig toevoegd?

Het enige wat de bank wil, is dat ik als een onmondig kind op vadertje bank vertrouw, en dat ik, als het dan toch misgaat, zelf de prijs daarvoor betaal. Dat is volstrekt onredelijk en onbillijk. Toch is het standaard praktijk van de banken.
Nee hoor, want de meeste ongebruikelijke transactie worden gewoon gedetecteerd en geblokkeerd. Voorbeelden genoeg, zoals dit artikel eigenlijk ook laat zien.

Misschien zijn MJ zijn eigen eisen, oplossingen en gedachtes onredelijk?

M.J.
Anoniem X
07-03-2025, 14:53 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.
Banken zijn al behoorlijk transparant over dat je bijvoorbeeld geen passen en pincodes moet meegeven aan iemand die bij je aan de deur komt. Dat helpt alleen niet wanneer oplichters mensen goed in de war weten te brengen. Meer informatie geven lost dat probleem helaas niet op.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.
Omdat die informatie een kwaadwillende in staat stelt zorgvuldig om de detectie van ongebruikelijke transacties heen te gaan werken. Stel jezelf de vraag bij dat soort wensen hoe iemand met kwaadaardige bedoelingen de informatie zou kunnen misbruiken.
07-03-2025, 15:13 door Briolet
dat zij contant geld nodig hebben voor een dagje naar Antwerpen en dat er geen sprake is van oplichting.

Als klanten zo erg liegen richting bank om een (terechte) blokkade op te heffen, vind ik dat elke coulanceregeling moet vervallen.

Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.
07-03-2025, 15:18 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.

Lijkt mij heel verstandig van de bank. Anders worden de scripts nog beter gemaakt met nog meer slachtoffers tot gevolg.
07-03-2025, 15:18 door Anoniem
Logisch dat de bank de klant niet vertelt hoe zij fraude detecteren. Maar dat neemt niet weg dat de rechtsbescherming van de burger volstrekt onvoldoende is. Het is tijd voor een financiële ombudsman die burgers en mkb helpen bij dit soort geschillen en en problemen en die ook in de geheime systemen van de bank kan kijken, zodat hij de bank op de vingers kan tikken als ze er een artificial-intelligence-puinhoop van maken.
07-03-2025, 15:44 door Anoniem
Door Briolet:
dat zij contant geld nodig hebben voor een dagje naar Antwerpen en dat er geen sprake is van oplichting.

Als klanten zo erg liegen richting bank om een (terechte) blokkade op te heffen, vind ik dat elke coulanceregeling moet vervallen.

Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.

Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?
07-03-2025, 15:46 door Anoniem
ABN Amro is mij aan het pushen om mijn telefoonnummer aan ze door te geven.

Waarom zou ik?

Ik kan gewoon nooit door een bank gebeld worden dus ieder telefoontje hierover is fraude. <klik> doei.
07-03-2025, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij betreft had het echtpaar niets gekregen. Ik snap dat het zuur is, maar alle acties die het echtpaar heeft gedaan zijn hun eigen schuld. Nu kun je dat vast op een stukje opleiding van de bank gooien, maar het is niet aan de bank om mensen te beschermen tegen domheid of onwetendheid.

Als je hier niet mee om kunt gaan dan moet het echtpaar gewoon een rekening nemen bij een RegioBank, de bankpas verknippen en alleen geld opnemen bij dat kantoor met hun paspoort/id. Dan kent de bankmedewerker ze en was dit nooit gebeurd. Daarom zijn echte kantoren met echte medewerkers ook zo belangrijk: juist voor de oudjes. Dan heb je er tenminste nog een menselijke firewall tussen zitten.

Die detectiesystemen van de bank gaan al ver in het inperken van persoonlijke vrijheid. Als ik een paar duizend euro wil storten mag ik eerst een hele papierwinkel invullen met waar het vandaan komt. En "Gaatjegeenrukaanistan" is dan niet een juiste plek... Die nog verder finetunen is niet de bedoeling in mijn ogen.

Wellicht wel een taak voor de bank is om haar klanten, bij herhaling, bewust te maken. Mogelijk opgevolgd door een quiz ter toetsing. Oplichting is aan voortdurende innovatie onderhevig (ook qua social engineering), reclamespotjes als "hang op" bereiken niet iedereen blijvend (en zit daar ook een waarschuwing bij over Sms'jes van "je bank"?). Daarnaast hebben banken Zorgplicht, bijvoorbeeld: bescherming tegen lichtvaardige financiële beslissingen. Zie de Wet Financieel Toezicht (Wft).

Ongeacht wat er aan vooraf ging, zo'n 160K overmaken in tig transacties naar een buitenlandse bank vanaf hetzelfde rekeningnummer in 4 uur tijd had alle toeters en bellen moeten laten afgaan. Ook bij de ontvangende bank overigens, mogelijk dient dat ook eens aangepakt te worden. Hoezo, internationale samenwerking om fraude en oplichting te bestrijden?

Overigens gaat het hier om opnames, niet over storten. Voor dat laatste mag u de Wwft bedanken.
07-03-2025, 16:38 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet: …Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.

Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?

Ik zit bij de Amro en daar kun je bij een bedrag van 160 k dit ook wel door de bank laten beleggen in fondsen.

https://www.beleggingsrekeningen.nl/vermogensbeheer/abn-amro-vermogensbeheer/

Zij beheren dan de aan- en verkoop van die fondsen. (Het echte beleggen doet een fondsmanager van zo'n fonds, die doorgaans geen relatie met de amrobank heeft) Je ziet de fondsen wel binnen internet bankieren, maar je kunt er zelf geen transacties mee uitvoeren. Om dat te veranderen moet je dat echt telefonisch met de verantwoordelijke persoon binnen de bank overleggen en dit in een nieuw contract vastleggen.

Gemiddeld zal dat ook meer opleveren dan gewoon op een spaarrekening laten staan.


En als je echt vermogend bent, zijn er betere opties binnen de bank dan in fondsen beleggen want zo'n fondsmanager wil ook een deel van het rendement hebben voor zijn werk.
07-03-2025, 19:35 door Anoniem
Door waterlelie:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.

Tegelijk weigert de bank ook om een door mij voorgestelde veiligheidmaatregel te treffen, te weten een door de klant zelf instelbare limiet aan het per kalendermaand opneembare bedrag, met een eveneens door de klant zelf instelbare vertraging als ik die limiet online wil wijzigen. De bank zegt dat die veiligheidsmaatregel niet nodig is omdat de bank "ongebruikelijke" transacties detecteert en blokkeert.

De bank wil mij dus niet vertellen hoe zij mij beschermt, en me ook niet in staat stellen om mezelf te beschermen.

Het enige wat de bank wil, is dat ik als een onmondig kind op vadertje bank vertrouw, en dat ik, als het dan toch misgaat, zelf de prijs daarvoor betaal. Dat is volstrekt onredelijk en onbillijk. Toch is het standaard praktijk van de banken.

M.J.

Ik denk dat de bank gelijk heeft, en al die zogenaamde voorgestelde veiligheidsredenen, door deze klant (EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ) , zijn waarschijnlijk om logistieke redenen niet per individu mogelijk. Samengevat een gevalletje van Banktrollen.

Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
07-03-2025, 19:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoog tijd voor meer transparantie van banken aan hun klanten over hun beleid op het gebied van detectie en preventie van dergelijke fraude.
Banken zijn al behoorlijk transparant over dat je bijvoorbeeld geen passen en pincodes moet meegeven aan iemand die bij je aan de deur komt. Dat helpt alleen niet wanneer oplichters mensen goed in de war weten te brengen. Meer informatie geven lost dat probleem helaas niet op.

Geen passen en pincodes meegeven is iets heel anders. Het gaat hier om de transacties zelf. Wanneer zijn die "ongebruikelijk"? Voor iemand met een inkomen van 40.000 euro/jaar zal dat anders zijn dan voor iemand met een inkomen van 80.000 euro/jaar.

Ik heb mijn bank verzocht om transparantie over welke criteria de bank in mijn specifieke geval hanteert om te bepalen of er sprake is van een "ongebruikelijke" transactie. Tot op heden weigert mijn bank om dat voor mij inzichtelijk te maken.
Omdat die informatie een kwaadwillende in staat stelt zorgvuldig om de detectie van ongebruikelijke transacties heen te gaan werken. Stel jezelf de vraag bij dat soort wensen hoe iemand met kwaadaardige bedoelingen de informatie zou kunnen misbruiken.

Dan ga je ervan uit dat elke klant zelf een kwaadwillende is of zich door kwaadwillenden laat inpalmen. Een definitie van wat "ongebruikelijk" is voor een bepaalde klant, is een onderdeel van een profiel van die klant en dus een persoonsgegeven van die klant. Het is immers gekoppeld aan die klant en dus herleidbaar tot die klant. Banken moeten transparant zijn over welke persoonsgegevens ze bewaren.

Al die reageerders hier die het maar normaal vinden dat mensen niks mogen weten en dat er over hun en hun geld beslist wordt zonder dat ze mogen weten wat de redenen zijn. Het lijkt wel of zulke reageerders zelf niet vrij willen zijn en niet willen dat andere mensen vrij zijn. Wat is er aan de hand in de hoofden van deze mensen? Zou het komen door de smartphones? Of door slecht onderwijs? Of door een herleving van het fascisme, communisme of nog een andere autoritaire ideologie?
07-03-2025, 22:43 door Anoniem
Door Briolet:
dat zij contant geld nodig hebben voor een dagje naar Antwerpen en dat er geen sprake is van oplichting.

Als klanten zo erg liegen richting bank om een (terechte) blokkade op te heffen, vind ik dat elke coulanceregeling moet vervallen.

<knip>

Omdat ze dachten dat ze met hun "echte bank" te maken hadden die ze waarschuwde dat ze met een oplichter (hun echte bank) te maken hadden. De manipulatietechnieken van oplichters worden steeds beter. Als je bang bent al je geld op je bankrekening te verliezen, door iets waar je waarschijnlijk nooit eerder mee te maken hebt gehad (een bank waarschijnlijk wel), dan kun je onzeker of angstig worden, waardoor ze eerder klakkeloos zullen luisteren naar wat hun autoriteit (de oplichter in dit geval) ze verteld (wijsmaakt in dit geval). Gezien dat een handlanger de bankpassen en pincodes heeft opgehaald (wisten ze het thuisadres al?) kan het zelfs zo zijn dat er een mol bij de bank zit.

Daarnaast wisselen oplichters succesverhalen met elkaar uit, genoeg vissen in de vijver, dus nu bekend is (al was?) hoe je bij de Rabobank (mogelijk andere banken ook) hun detecties op pauze kunt zetten is te hopen dat er snel geschakeld wordt, want de oplichters beseffen dat wat nu een succesverhaal voor hun is slechts een kwestie van tijd is voordat ze iets nieuws dienen te verzinnen.

Net als bij hackers, het is een wapenwedloop tussen de goeien en kwaaien.
07-03-2025, 23:12 door Anoniem
Door Anoniem:(..) Als je hier niet mee om kunt gaan dan moet het echtpaar gewoon een rekening nemen bij een RegioBank, de bankpas verknippen en alleen geld opnemen bij dat kantoor met hun paspoort/id. Dan kent de bankmedewerker ze en was dit nooit gebeurd. Daarom zijn echte kantoren met echte medewerkers ook zo belangrijk: juist voor de oudjes. Dan heb je er tenminste nog een menselijke firewall tussen zitten.(..)
Vziw kun je bij RegioBank alleen nog een online bankrekening openen en fungeren de menselijke "bankmedewerkers" alleen nog als financiële adviseurs en niet meer als menselijke bankkassiers.
Er is dus geen escape voor niet door de wol geverfde ICT-bankklanten boven de 50-60 jaar, met bijbehorende dosis menseljk wantrouwen (veel oude mensen verliezen elk gevoel van wantrouwen t.o.v. van anderen) en alle cognitief beperkte groepen daaronder.
Dat is de wreedheid van de moderne Staat der Nederlanden.
07-03-2025, 23:23 door Anoniem
(..) Nee hoor, want de meeste ongebruikelijke transactie worden gewoon gedetecteerd en geblokkeerd. Voorbeelden genoeg, zoals dit artikel eigenlijk ook laat zien.
Dit artikel alsmede het herziene besluit van Kifid laat nu juist zien dat het fraudedetectiesysteem van de bank niét goed werkt.
Ik ben het eens met dit oordeel over de kwaliteit van het gebruikte detectiesysteem.
07-03-2025, 23:42 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet: …Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.
Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?
Ik zit bij de Amro en daar kun je bij een bedrag van 160 k dit ook wel door de bank laten beleggen in fondsen. (..) Gemiddeld zal dat ook meer opleveren dan gewoon op een spaarrekening laten staan.(..)
I.p.v. voor te stellen om spaargeld om te zetten in beleggingsgeld, wat jij doet, moeten er andere mogelijkheden door de bank ontwikkeld worden om het geld op een spaarrekening beter te beschermen in internetbankieren.
Dus niet de spaarrekening net zo gemakkelijk bereikbaar in de bank-app als een betaalrekening.
Hier schiet de bank m.i. overduidelijk tekort.
08-03-2025, 00:05 door Anoniem
Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
Precies. Zo heb ik nog een idee om te voorkomen dat met mijn bankpas buiten Europa geld kan worden opgenomen (gepind). Die optie heeft de ING-bank pas geleden van haar klanten afgepakt omdat zij vindt dat het systeem zo goed beveiligd is dat er wereldwijd met een bankpas opgenomen kan worden - altijd.
ING heeft mij daar niet over geconsulteerd.
Ik wil mijn bankpas alleen bruikbaar maken voor opnames in Nederland en alleen voor door mij aangewezen buitenlanden gedurende door mij aangewezen tijdsvakken.
ICT-peanuts.
Maar niet des ING's.
Er zou zoveel meer mogelijk zijn met het op de individuele persoon afstemmen van een bankrekening.
08-03-2025, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem: ABN Amro is mij aan het pushen om mijn telefoonnummer aan ze door te geven.

Waarom zou ik?

Ik kan gewoon nooit door een bank gebeld worden dus ieder telefoontje hierover is fraude. <klik> doei.
Dus ze vragen om je telefoonnummer door jou te bellen ?
(klik doei - lijkt mij beter om eerst doei te zeggen en dan pas de klik)
08-03-2025, 09:58 door karma4
Door Bierbrouwer:
Tegelijk weigert de bank ook om een door mij voorgestelde veiligheidmaatregel te treffen.
Dat weigeren ze zelfs als hun eigen personeel daar om vraagt.
Ik weet dat, omdat een bankmedewerker mij dit jaren terug verteld heeft.

Nogal logisch,
het is vragen om de exact locatie met alles van wie en waarom van een trein en over een trein terwijl die zich beweegt.
De aanpassingen komen constant naar de ervaringen van gisteren terwijl het morgen weer anders is.
08-03-2025, 10:14 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 08-03-2025, 10:15
Door Anoniem:
Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
Precies. Zo heb ik nog een idee om te voorkomen dat met mijn bankpas buiten Europa geld kan worden opgenomen (gepind). Die optie heeft de ING-bank pas geleden van haar klanten afgepakt omdat zij vindt dat het systeem zo goed beveiligd is dat er wereldwijd met een bankpas opgenomen kan worden - altijd.
ING heeft mij daar niet over geconsulteerd.
Ik wil mijn bankpas alleen bruikbaar maken voor opnames in Nederland en alleen voor door mij aangewezen buitenlanden gedurende door mij aangewezen tijdsvakken.
ICT-peanuts.
Maar niet des ING's.
Er zou zoveel meer mogelijk zijn met het op de individuele persoon afstemmen van een bankrekening.

Inderdaad. De reden is dat de banken NIET willen dat burgers zichzelf kunnen beschermen. Door dat onmogelijk te maken, willen ze een excuus creëren voor meer en meer surveillance over de burgers die zichzelf zogenaamd niet kunnen beschermen. Die surveillance willen banken en overheden juist WEL.

Het is dezelfde methode die de mafia ook hanteert. Burgers kwetsbaar maken en ze dan "bescherming" opdringen.
In het Engels heet dat een "protection racket". De "protection fee" die burgers moeten betalen, is hun data en hun vrijheid. Die moeten ze steeds verder inleveren, "omwille van de veiligheid". Dat is wat de Nederlandse overheid en de banken steeds verder aan het uitbreiden zijn. Wij worden geregeerd door een soort van witte-boorden-mafia.

M.J.
08-03-2025, 19:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Omdat die informatie een kwaadwillende in staat stelt zorgvuldig om de detectie van ongebruikelijke transacties heen te gaan werken. Stel jezelf de vraag bij dat soort wensen hoe iemand met kwaadaardige bedoelingen de informatie zou kunnen misbruiken.

Dan ga je ervan uit dat elke klant zelf een kwaadwillende is of zich door kwaadwillenden laat inpalmen. Een definitie van wat "ongebruikelijk" is voor een bepaalde klant, is een onderdeel van een profiel van die klant en dus een persoonsgegeven van die klant. Het is immers gekoppeld aan die klant en dus herleidbaar tot die klant. Banken moeten transparant zijn over welke persoonsgegevens ze bewaren.
Nee, ik ga ervan uit dat er kwaadwillenden voorkomen, en niet per se dat die zelf klanten zijn van een bank. Als de banken transparant zouden zijn over waar ze nou precies op letten zouden die mispunten die informatie kunnen misbruiken om succesvoller geld van rekeninghouders te stelen.

Al die reageerders hier die het maar normaal vinden dat mensen niks mogen weten en dat er over hun en hun geld beslist wordt zonder dat ze mogen weten wat de redenen zijn.
Het is helemaal niet zo dat mensen niks mogen weten. Als een rekening wordt geblokkeerd krijgt de rekeninghouder dat te horen, en ook dat het is omdat er transacties als verdacht werden aangemerkt door het systeem, ze krijgen alleen niet te horen wat de criteria daarvoor nou precies zijn. En de banken pakken je geld niet van je af, dat doen die criminelen.

Het lijkt wel of zulke reageerders zelf niet vrij willen zijn en niet willen dat andere mensen vrij zijn. Wat is er aan de hand in de hoofden van deze mensen?
Misschien snappen ze net als ik dat er helemaal geen vrijheid van ze wordt afgenomen. Het is niet zo dat Rabo opeens jouw geld van je afpakt en aan dingen gaat uitgeven die jij niet wilt. Die ellende proberen ze juist te voorkomen. Niet goed genoeg, heeft Kifid nu geoordeeld, maar dat lag niet aan gebrek aan totale openheid maar aan het stoppen met oordelen nadat de klant had gezegd dat het in orde was. Eigenlijk komt het erop neer dat Rabo de vrijheid van de klant om te doen en laten met zijn geld wat die wilde respecteerde nadat die had aangegeven dat er niets aan de hand was, en dat diezelfde klant achteraf zijn geld terugvraagt aan Rabo omdat die op dat moment juist teveel vrijheid gaf en zich er juist mee had moeten blijven bemoeien.

Zou het komen door de smartphones?
Nooit aan begonnen.
Of door slecht onderwijs?
VWO, examenjaar 1980, geen klachten over de kwaliteit van het onderwijs en dan had ik ook nog eens het hoogste cijfertotaal op mijn eindlijst van de hele school. Ik denk dat dat bij mij wel goed zit.
Of door een herleving van het fascisme, communisme of nog een andere autoritaire ideologie?
Maar dan ook totaal niet. Dit gaat niet om het verbergen van wat voor soort dingen ze doen, alleen van de specifieke details van hoe dan precies, omdat daar misbruik van gemaakt kan worden. Dit is een geval waarin totale openheid meer schade oplevert dan het voorkomt.
08-03-2025, 21:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Omdat die informatie een kwaadwillende in staat stelt zorgvuldig om de detectie van ongebruikelijke transacties heen te gaan werken. Stel jezelf de vraag bij dat soort wensen hoe iemand met kwaadaardige bedoelingen de informatie zou kunnen misbruiken.

Dan ga je ervan uit dat elke klant zelf een kwaadwillende is of zich door kwaadwillenden laat inpalmen. Een definitie van wat "ongebruikelijk" is voor een bepaalde klant, is een onderdeel van een profiel van die klant en dus een persoonsgegeven van die klant. Het is immers gekoppeld aan die klant en dus herleidbaar tot die klant. Banken moeten transparant zijn over welke persoonsgegevens ze bewaren.
Nee, ik ga ervan uit dat er kwaadwillenden voorkomen, en niet per se dat die zelf klanten zijn van een bank. Als de banken transparant zouden zijn over waar ze nou precies op letten zouden die mispunten die informatie kunnen misbruiken om succesvoller geld van rekeninghouders te stelen.
Het is wel degelijk een persoonsgegeven.
Er zullen altijd klanten zijn met een IQ van 80 die makkelijk ingepalmd kunnen worden door die "mispunten". Maar dan hoef je nog niet alle klanten te behandelen alsof ze een IQ van 80 hebben of een blinde vlek.
Je gaat toch ook niet zeggen dat klanten niet meer over straat mogen lopen omdat er altijd "mispunten" rondlopen die hun zakken proberen te rollen? Met die logica blijft er geen vrijheid voor mensen meer over. Van elke vrijheid kan misbruik gemaakt worden, door diegene zelf en door anderen. Dat hoort bij het leven.

Al die reageerders hier die het maar normaal vinden dat mensen niks mogen weten en dat er over hun en hun geld beslist wordt zonder dat ze mogen weten wat de redenen zijn.
Het is helemaal niet zo dat mensen niks mogen weten. Als een rekening wordt geblokkeerd krijgt de rekeninghouder dat te horen, en ook dat het is omdat er transacties als verdacht werden aangemerkt door het systeem, ze krijgen alleen niet te horen wat de criteria daarvoor nou precies zijn. En de banken pakken je geld niet van je af, dat doen die criminelen.
Je pleegt whataboutisme. Het gaat hier om de vraag of de klant mag weten in welke gevallen de bank zijn transactie zal blokkeren omdat die als "ongebruikelijk" wordt opgevat. Dat kan voor elke klant anders zijn. Maar de klant heeft er wel recht op dat voor zijn eigen, specifieke geval te weten. In een rechtsstaat is het nog altijd zo dat als je vrijheid beperkt wordt, je het recht hebt om te weten waarom, en op welke gronden.

Het lijkt wel of zulke reageerders zelf niet vrij willen zijn en niet willen dat andere mensen vrij zijn. Wat is er aan de hand in de hoofden van deze mensen?
Misschien snappen ze net als ik dat er helemaal geen vrijheid van ze wordt afgenomen. Het is niet zo dat Rabo opeens jouw geld van je afpakt en aan dingen gaat uitgeven die jij niet wilt. Die ellende proberen ze juist te voorkomen. Niet goed genoeg, heeft Kifid nu geoordeeld, maar dat lag niet aan gebrek aan totale openheid maar aan het stoppen met oordelen nadat de klant had gezegd dat het in orde was. Eigenlijk komt het erop neer dat Rabo de vrijheid van de klant om te doen en laten met zijn geld wat die wilde respecteerde nadat die had aangegeven dat er niets aan de hand was, en dat diezelfde klant achteraf zijn geld terugvraagt aan Rabo omdat die op dat moment juist teveel vrijheid gaf en zich er juist mee had moeten blijven bemoeien.
Er wordt ze wel vrijheid afgenomen, namelijk de vrijheid om op een zelfgekozen tijdstip een door de bank als "ongebruikelijk" opgevatte transactie te doen. Alleen wordt ze niet verteld wat het precies is wat ze wordt afgenomen. Daar moeten ze maar naar raden. Het staat niet in het contract dat ze met de bank hebben afgesloten. Dat is een situatie van wetteloosheid.
In dit geval was er niets aan de hand geweest als Rabo van te voren met de klanten duidelijke afspraken had gemaakt over in welke gevallen hun transacties wel of niet zouden worden geblokkeerd. Dan waren de klanten misschien zelfs wel voorzichtiger geweest. Of ze hadden aan de Rabobank kunnen vragen om juist bij kleinere bedragen en minder transacties al te blokkeren. Juist door de klanten hierover van te voren niet goed voor te lichten, heeft Rabobank hier zelf een extra risico gecreëerd.
De hele benadering van de bank is fout. Door kennis en verantwoordelijkheid bij de klanten weg te halen, maakt de bank het moeilijker voor klanten om de situatie en de risico's in te schatten.
09-03-2025, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
Precies. Zo heb ik nog een idee om te voorkomen dat met mijn bankpas buiten Europa geld kan worden opgenomen (gepind). Die optie heeft de ING-bank pas geleden van haar klanten afgepakt omdat zij vindt dat het systeem zo goed beveiligd is dat er wereldwijd met een bankpas opgenomen kan worden - altijd.
ING heeft mij daar niet over geconsulteerd.

bahahaha. Je bent ook alleen maar klant.

Wist je dat Taylor Swift het lef heeft haar concerten te plannen zonder MIJ te vragen wat mij schikt ?!
Bitch.


Ik wil mijn bankpas alleen bruikbaar maken voor opnames in Nederland en alleen voor door mij aangewezen buitenlanden gedurende door mij aangewezen tijdsvakken.

Altijd mensen die de vorige oorlog perfectioneren.
Regio-beperkt pinnen was een mitigatie voor het probleem in de tijd van kloonbare (magneetstrip) bankpassen.
Dat specifieke probleem is nogal opgelost ("de wereld") is naar chip gegaan, en daarmee is het pas-kloon probleem weg.

Zelfs als buitenstaander kun je observeren dat de media berichten van 'skim kastjes" in/bij/aan automaten niet meer voorkomen.


ICT-peanuts.
Maar niet des ING's.

Mensen die echt in de ICT werken roepen niet zo snel "peanuts" . Ook niet als het "technisch kan" .


Er zou zoveel meer mogelijk zijn met het op de individuele persoon afstemmen van een bankrekening.

Een van de informatie-voordelen die een bank heeft is inzicht in wat er _werkelijk_ mis gaat, en niet wat er in de fantasie van tech freaks een "groot risico" vormt.
ICT hobbyisten willen nu eenmaal onmogelijk veel instelknopjes bouwen en denken dat dat "het beste is" .
09-03-2025, 18:56 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:(..) Er zou zoveel meer mogelijk zijn met het op de individuele persoon afstemmen van een bankrekening.

Inderdaad. De reden is dat de banken NIET willen dat burgers zichzelf kunnen beschermen. Door dat onmogelijk te maken, willen ze een excuus creëren voor meer en meer surveillance over de burgers die zichzelf zogenaamd niet kunnen beschermen. Die surveillance willen banken en overheden juist WEL.

Het is dezelfde methode die de mafia ook hanteert. Burgers kwetsbaar maken en ze dan "bescherming" opdringen.
In het Engels heet dat een "protection racket". De "protection fee" die burgers moeten betalen, is hun data en hun vrijheid. Die moeten ze steeds verder inleveren, "omwille van de veiligheid". Dat is wat de Nederlandse overheid en de banken steeds verder aan het uitbreiden zijn. Wij worden geregeerd door een soort van witte-boorden-mafia.

M.J.
Ja. En wel vanuit de banken als het centrum van de (wereld)macht, van de oude (Britse en daarvoor de Hollandse) en nieuwe (Amerikaanse) wereldmacht (hegemonie). Het zwaartepunt van de grondslag van deze financiële macht ligt in de 'City of London' met vertakkingen wereldwijd.
De bankenmacht heeft alle natiestaten in haar macht voorzover die zich daar niet aan ontworsteld hebben of daarmee bezig zijn (Rusland, China en de overige BRICS-landen).
Dit systeem werkt met onderwerping, 'Versklavung' (tot slaaf maken), gijzeling en onderdrukking, kortom, het afnemen van vrijheid.
Bij voorkeur met het middel van landen in de schulden drijven - dat de EU een heleboel geld wil gaan lenen om Rusland militair te verslaan in Oekraïne is een voorbeeld daarvan. Daarmee wordt de Europese bevolking vastgeklonken aan het afbetalen van schulden (en rente daarover) voor komende generaties.
Op die manier wordt de (zelfverkondigde) democratie vastgezet: een bevolking heeft gewoonweg geen bestedingsruimte meer om zaken te realiseren voor het collectieve welzijn van haarzelf (gezondheidszorg, onderwijs, inkomensvangnetten bij werkloosheid en ziekte, e.d.). Geen bestedingsruimte betekent geen keuzemogelijkheden meer - vergelijk het met iemand die leeft van de bijstand.
Ettelijke landen uit de Derde Wereld is op die manier "de nek omgedraaid" en nou wordt het concept losgelaten op Europa (niet voor het eerst in de geschiedenis).
Oorlogsvoering is een effectieve manier om bevolkingen te laten "sporen" met een bestedingsruimte die tot vrijwel nul is teruggebracht omdat al het (te verdienen) geld naar de oorlogsindustrie moet.

Het verbond tussen geld (banken) en militaire macht (legers) is zo oud als Methusalem, het zijn twee handen op een buik.
De staten vormen a.h.w. het verbindingsstuk (overloopstuk) tussen de bevolkingen en de financiële macht.
Omdat banken wereldwijd (macroniveau) met onderwerping werken en met het afpakken van de vrijheid van landen (bevolkingen) werken ze op microniveau, op het niveau van de individuele rekeninghouders ook zo.
Het afpakken van de vrijheid van bankrekeninghouders komt dus niet uit de lucht vallen, het is van hetzelfde laken een pak.
Banken vormen i.c.m. de militaire (staats)macht de kern van het criminele kartel dat de (westerse) wereld runt. Dus gewoon: maffia.
Wij leven in een wereld waarin de maffia geïnstitutionaliseerd is, gelegaliseerd is - van oudsher.

Het kan dan ook niet verbazen dat de ontwikkeling van A.I. zoals die door de bank voor fraudedetectie gebruikt wordt langs lijnen verloopt, die het criminele kartel niet in de wielen rijdt. Surveillance van bankrekeninghouders en het verantwoorden van elke in- en uitgave passen daarbij (micromanagement).
Wij leven middenin de maatschappij zoals die (steeds meer) door het (westerse) criminele kartel vormgegeven wordt.
We zijn er door omringd.
Ik heb het vermoeden, dat de criminelen en fraudeurs waarop door de staat en de banken jacht gemaakt wordt de vorm van criminaliteit is waar het criminele kartel nog niet de volledige macht over heeft. Vergelijkbaar met een (machts)strijd tussen bendes/ gangs.
10-03-2025, 11:12 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet: …Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.
Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?
Ik zit bij de Amro en daar kun je bij een bedrag van 160 k dit ook wel door de bank laten beleggen in fondsen. (..) Gemiddeld zal dat ook meer opleveren dan gewoon op een spaarrekening laten staan.(..)
I.p.v. voor te stellen om spaargeld om te zetten in beleggingsgeld, wat jij doet, moeten er andere mogelijkheden door de bank ontwikkeld worden om het geld op een spaarrekening beter te beschermen in internetbankieren.
Dus niet de spaarrekening net zo gemakkelijk bereikbaar in de bank-app als een betaalrekening.
Hier schiet de bank m.i. overduidelijk tekort.

Helemaal mee eens. Voor ik aan het internetbankieren ging had ik al spaarrekeningen waar je meer rente op kreeg als je het bedrag 1 of 3 maand niet aanroerde. Dus eigenlijk zette je het 1 of 3 maand vast tegen hoge rente en kwam je er eerder aan, dan betaalde je een boete. Dit zou een ideaal voorbeeld zijn van een te ontwikkelen product waar je geld vastzet tegen een hoge rente dat niet via internet bankieren op te nemen is.
10-03-2025, 15:45 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet: …Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.
Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?
Ik zit bij de Amro en daar kun je bij een bedrag van 160 k dit ook wel door de bank laten beleggen in fondsen. (..) Gemiddeld zal dat ook meer opleveren dan gewoon op een spaarrekening laten staan.(..)
I.p.v. voor te stellen om spaargeld om te zetten in beleggingsgeld, wat jij doet, moeten er andere mogelijkheden door de bank ontwikkeld worden om het geld op een spaarrekening beter te beschermen in internetbankieren.
Dus niet de spaarrekening net zo gemakkelijk bereikbaar in de bank-app als een betaalrekening.
Hier schiet de bank m.i. overduidelijk tekort.
Helemaal mee eens. Voor ik aan het internetbankieren ging had ik al spaarrekeningen waar je meer rente op kreeg als je het bedrag 1 of 3 maand niet aanroerde. Dus eigenlijk zette je het 1 of 3 maand vast tegen hoge rente en kwam je er eerder aan, dan betaalde je een boete. Dit zou een ideaal voorbeeld zijn van een te ontwikkelen product waar je geld vastzet tegen een hoge rente dat niet via internet bankieren op te nemen is.
Het geld voor een bepaalde tijd vastzetten, een deposito, is een mogelijkheid, maar dat is niet wat ik bedoelde; dit blijft in de sfeer van (kortlopende) beleggingen, je zet het geld vast, doet dus afstand van je beschikkingsrecht erover (vandaar ook de boeteclausule in het contract).
Ik bedoel dat de bank de toegang tot spaarrekeningen beter zou moeten afschermen naar de klant toe - als optie aan te bieden - in de bankapp zelf.
Ik vind dat de bank teveel inzet op gebruikersgemak en daardoor te weinig op het beschermen van de (luie, gemakzuchtige, onnadenkende) klant.
Jouw benadering: méér geld vangen voor het geld dat je bij een bank stalt is een goede benadering van een bepaald type klanten. Ik denk meer aan het type klanten dat daar niet mee bezig is, maar spaargeld alleen als geld-achter-de-hand ziet. Dat is een minder geldbewust type klant (zijn banken het meest dol op)
10-03-2025, 18:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
Precies. Zo heb ik nog een idee om te voorkomen dat met mijn bankpas buiten Europa geld kan worden opgenomen (gepind). Die optie heeft de ING-bank pas geleden van haar klanten afgepakt omdat zij vindt dat het systeem zo goed beveiligd is dat er wereldwijd met een bankpas opgenomen kan worden - altijd.
ING heeft mij daar niet over geconsulteerd.
bahahaha. Je bent ook alleen maar klant.
Dat zeg je héél goed want zo is wel de huidige situatie: een klant is op de allereerste plaats een prooi waar zoveel mogelijk geld uit geperst moet worden en niet iemand die inspraak heeft in deze behandeling.
Maar we zitten hier om de toestand te verbeteren, niet?
Wist je dat Taylor Swift het lef heeft haar concerten te plannen zonder MIJ te vragen wat mij schikt ?!
Bitch.(..)
Een geslaagd voorbeeld van een vergelijking van appels met peren. En tekenend voor hoe jij de relatie tussen een bank en een klant ziet, namelijk vergelijkbaar met een vorm van (betaald) entertainment.
De relatie die klanten noodzakelijkerwijs met banken hebben -iedereen is verplicht een betaalrekening bij een bank aan te houden- is echter van een andere (existentiële) orde dan welke commerciële relatie dan ook; alle commerciële relaties zijn gebaseerd op het voorhanden zijn van geld.
Banken dragen alle relaties in de samenleving waarin geld een rol speelt. Zij verzorgen de structuur van het betalingsverkeer - even afgezien van eigen, gedecentraliseerde betalingssystemen, zoals bitcoin e.d.
Dat is als zodanig een maatschappijdragende structuur, géén commerciële.
Deze omstandigheid zou consequenties moeten hebben voor de aard van de relatie tussen "klant" en bank.
Ik vind dat wij als samenleving eens moeten gaan nadenken over de kwestie of wij deze maatschappijdragende structuur van geld en het betalingsverkeer wel op de meest verstandige manier in handen hebben gegeven van banken die zichzelf beschouwen -en als zodanig handelen- als commerciële instellingen.
Dan kantelt het hele perspectief op banken en worden ze ook niet meer gelijkgesteld aan Taylor Swift's die zonder hun fans te consulteren concerten plannen.
10-03-2025, 20:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
Precies. Zo heb ik nog een idee om te voorkomen dat met mijn bankpas buiten Europa geld kan worden opgenomen (gepind). Die optie heeft de ING-bank pas geleden van haar klanten afgepakt omdat zij vindt dat het systeem zo goed beveiligd is dat er wereldwijd met een bankpas opgenomen kan worden - altijd.
ING heeft mij daar niet over geconsulteerd.
Ik wil mijn bankpas alleen bruikbaar maken voor opnames in Nederland en alleen voor door mij aangewezen buitenlanden gedurende door mij aangewezen tijdsvakken.
ICT-peanuts.
Maar niet des ING's.
Er zou zoveel meer mogelijk zijn met het op de individuele persoon afstemmen van een bankrekening.
Omdat de ING verstand van zaken heeft, en deze anoniem blijkbaar niet. Zodra je begint over "ICT-peanuts", heb je overduidelijk geen kennis van zaken op ICT.

Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet: …Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.
Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?
Ik zit bij de Amro en daar kun je bij een bedrag van 160 k dit ook wel door de bank laten beleggen in fondsen. (..) Gemiddeld zal dat ook meer opleveren dan gewoon op een spaarrekening laten staan.(..)
I.p.v. voor te stellen om spaargeld om te zetten in beleggingsgeld, wat jij doet, moeten er andere mogelijkheden door de bank ontwikkeld worden om het geld op een spaarrekening beter te beschermen in internetbankieren.
Dus niet de spaarrekening net zo gemakkelijk bereikbaar in de bank-app als een betaalrekening.
Hier schiet de bank m.i. overduidelijk tekort.

Helemaal mee eens. Voor ik aan het internetbankieren ging had ik al spaarrekeningen waar je meer rente op kreeg als je het bedrag 1 of 3 maand niet aanroerde. Dus eigenlijk zette je het 1 of 3 maand vast tegen hoge rente en kwam je er eerder aan, dan betaalde je een boete. Dit zou een ideaal voorbeeld zijn van een te ontwikkelen product waar je geld vastzet tegen een hoge rente dat niet via internet bankieren op te nemen is.
Ofwel je spaargeld parkeren bij een andere bank? Raisen bijvoorbeeld?

Door Anoniem:
Het geld voor een bepaalde tijd vastzetten, een deposito, is een mogelijkheid, maar dat is niet wat ik bedoelde; dit blijft in de sfeer van (kortlopende) beleggingen, je zet het geld vast, doet dus afstand van je beschikkingsrecht erover (vandaar ook de boeteclausule in het contract).
Ik bedoel dat de bank de toegang tot spaarrekeningen beter zou moeten afschermen naar de klant toe - als optie aan te bieden - in de bankapp zelf.
Ik vind dat de bank teveel inzet op gebruikersgemak en daardoor te weinig op het beschermen van de (luie, gemakzuchtige, onnadenkende) klant.
Jouw benadering: méér geld vangen voor het geld dat je bij een bank stalt is een goede benadering van een bepaald type klanten. Ik denk meer aan het type klanten dat daar niet mee bezig is, maar spaargeld alleen als geld-achter-de-hand ziet. Dat is een minder geldbewust type klant (zijn banken het meest dol op)
Dus je wilt in de banking App dit aan en uit kunnen zetten? Klinkt beetje als Peanuts ICT oplossing. Ik lees hier al veel discussies over smartphones, maar dat even vergeten.
Maar er is ook veel gedoe geweest dat men gewoon een toestel toevoegt, dus daar gaat je veiliging al. Idem voor een webbrowser.

Dit is weer een advies wat geen oplossing is, maar wel leuk kinkt voor in de kroeg.

Maar de simpelste oplossing, gewoon je spaargeld bij een andere bank plaatsen, waar je geen betaalrekening hebt.
10-03-2025, 22:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Waarom zou het niet mogelijk te zijn dat een klant zijn eigen limiet en tijdslot voor limietwijziging instelt? Klanten mogen al andere dingen aanvinken en instellen. Dit is geen rocket science, het is relatief simpele ICT.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om out of the box te denken. Schapen.
Precies. Zo heb ik nog een idee om te voorkomen dat met mijn bankpas buiten Europa geld kan worden opgenomen (gepind). Die optie heeft de ING-bank pas geleden van haar klanten afgepakt omdat zij vindt dat het systeem zo goed beveiligd is dat er wereldwijd met een bankpas opgenomen kan worden - altijd.
ING heeft mij daar niet over geconsulteerd.
Ik wil mijn bankpas alleen bruikbaar maken voor opnames in Nederland en alleen voor door mij aangewezen buitenlanden gedurende door mij aangewezen tijdsvakken.
ICT-peanuts.
Maar niet des ING's.
Er zou zoveel meer mogelijk zijn met het op de individuele persoon afstemmen van een bankrekening.
Omdat de ING verstand van zaken heeft, en deze anoniem blijkbaar niet. Zodra je begint over "ICT-peanuts", heb je overduidelijk geen kennis van zaken op ICT.
Oh? Wou jij mij wijsmaken dat dit een complexe ICT-ingreep is?
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Briolet: …Verder, als je zoveel geld op de rekening hebt staan, zorg er dan voor dat het buiten je eigen bereik wordt beheerd. Bij het grootste deel van mijn vermogen dat de bank beheert kan ik ook niet bij via internetbankieren.
Ik ben benieuwd naar welk bankkantoor je naar toegaat?
Ik zit bij de Amro en daar kun je bij een bedrag van 160 k dit ook wel door de bank laten beleggen in fondsen. (..) Gemiddeld zal dat ook meer opleveren dan gewoon op een spaarrekening laten staan.(..)
I.p.v. voor te stellen om spaargeld om te zetten in beleggingsgeld, wat jij doet, moeten er andere mogelijkheden door de bank ontwikkeld worden om het geld op een spaarrekening beter te beschermen in internetbankieren.
Dus niet de spaarrekening net zo gemakkelijk bereikbaar in de bank-app als een betaalrekening.
Hier schiet de bank m.i. overduidelijk tekort.
Helemaal mee eens. Voor ik aan het internetbankieren ging had ik al spaarrekeningen waar je meer rente op kreeg als je het bedrag 1 of 3 maand niet aanroerde. Dus eigenlijk zette je het 1 of 3 maand vast tegen hoge rente en kwam je er eerder aan, dan betaalde je een boete. Dit zou een ideaal voorbeeld zijn van een te ontwikkelen product waar je geld vastzet tegen een hoge rente dat niet via internet bankieren op te nemen is.
Ofwel je spaargeld parkeren bij een andere bank? Raisen bijvoorbeeld?
Je reageert hier op @Briolet, maar inderdaad, een account bij de Duitse Raisin Bank is ook een mogelijkheid. Ziet er veilig uit omdat geld alleen afgeboekt kan worden naar één vaste tegenrekening.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het geld voor een bepaalde tijd vastzetten, een deposito, is een mogelijkheid, maar dat is niet wat ik bedoelde; dit blijft in de sfeer van (kortlopende) beleggingen, je zet het geld vast, doet dus afstand van je beschikkingsrecht erover (vandaar ook de boeteclausule in het contract).
Ik bedoel dat de bank de toegang tot spaarrekeningen beter zou moeten afschermen naar de klant toe - als optie aan te bieden - in de bankapp zelf.
Ik vind dat de bank teveel inzet op gebruikersgemak en daardoor te weinig op het beschermen van de (luie, gemakzuchtige, onnadenkende) klant.
Jouw benadering: méér geld vangen voor het geld dat je bij een bank stalt is een goede benadering van een bepaald type klanten. Ik denk meer aan het type klanten dat daar niet mee bezig is, maar spaargeld alleen als geld-achter-de-hand ziet. Dat is een minder geldbewust type klant (zijn banken het meest dol op)
Dus je wilt in de banking App dit aan en uit kunnen zetten? Klinkt beetje als Peanuts ICT oplossing. Ik lees hier al veel discussies over smartphones, maar dat even vergeten.
Maar er is ook veel gedoe geweest dat men gewoon een toestel toevoegt, dus daar gaat je veiliging al. Idem voor een webbrowser.

Dit is weer een advies wat geen oplossing is, maar wel leuk kinkt voor in de kroeg.
Het is mij onduidelijk welk advies jij afkeurt. De optie om de toegang in je bankapp tot je spaarrekening te bemoeilijken?
Maar de simpelste oplossing, gewoon je spaargeld bij een andere bank plaatsen, waar je geen betaalrekening hebt.
Dit is niet de simpelste oplossing. De simpelste oplossing is, dat je dit bij de bank kunt regelen waar je al een account hebt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.