image

Ryanair verplicht eind dit jaar digitale instapkaart via eigen smartphone-app

maandag 10 maart 2025, 11:50 door Redactie, 37 reacties

Luchtvaartmaatschappij Ryanair verplicht eind dit jaar het gebruik van een digitale instapkaart die via de eigen myRyanair-app gegenereerd wordt, zo heeft het bedrijf aangekondigd. Vanaf 3 november zal het gebruik van een papieren instapkaart niet meer mogelijk zijn en moeten alle reizigers de app gebruiken. Van de tweehonderd miljoen passagiers die Ryanair zegt te hebben maken er meer dan veertig miljoen geen gebruik van de app.

Volgens Ryanair CMO Dara Brady zijn ook veel andere sectoren die van tickets gebruikmaken, zoals concert, sport, evenementen en openbaar vervoer, naar smartphone-apps en digitale tickets overgestapt. "Nu bijna tachtig procent van de Ryanair-klanten al van de myRyanair-app gebruikmaakt, is het tijd om de resterende passagiers naar digitaal over te zetten, waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen en een betere reiservaring krijgen."

De luchtvaartmaatschappij laat tegenover The Journal weten dat klanten die al zijn ingecheckt en hun instapkaart hebben gedownload, in het geval van een verloren of kapotte smartphone, kosteloos op het vliegveld worden geholpen.

Reacties (37)
10-03-2025, 12:02 door Anoniem
Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.
10-03-2025, 12:09 door Reinder
Als die reiservaring met een app zoveel beter is dan wanneer je papier gebruikt (waarom dat precies zou moeten zijn is mij een compleet raadsel overigens, het gaat toch vooral om de qr-code die je nodig hebt om in te stappen) vraag je je toch af waarom niet iedereen al gebruik maakt van die app om zo die felbegeerde betere reiservaring te hebben. Is het misschien zo dat het sommige mensen een fijn gevoel geeft om iets fysieks vast te hebben, iets dat ook werkt als je telefoon niet mee wil werken of je bang bent dat je niet mee mag als je batterij leeg is?

Wat bij Ryanair wel een betere reiservaring zou geven is als je je verticaal in plaats van horizontaal zou kunnen laten opstapelen als kippen in een legbatterij.
10-03-2025, 12:18 door Anoniem
"Nu bijna tachtig procent van de Ryanair-klanten al van de myRyanair-app gebruikmaakt, is het tijd om de resterende passagiers naar digitaal over te zetten, waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen en een betere reiservaring krijgen."

Ja, ik ga een weekendje naar New York of een weekje relaxen op Kreta en ik vlieg met Ryanair om mijn CO2-voetafdruk te verminderen. De bullshit is echt ongelooflijk. Alleen zwakzinnigen of hypocrieten laten zich hierdoor (graag) inpakken.

Ryanair heeft de 20% reizigers (of veel meer) die niet van de app gebruikmaken, kennelijk nooit gevraagd wat ZIJ een betere reiservaring vinden. Dus nu kan je zonder smartphone niet meer met Ryanair vliegen. Weer een stuk tralies erbij gebouwd van deze gevangenis waarin we worden opgesloten / ons laten opsluiten.

Dit is discriminatie van mensen zonder smartphone.

Boycot Ryanair.
10-03-2025, 13:01 door Anoniem
waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen
Je kon al tijden een QR code downloaden ipv. een papiertje uitprinten (met bakken reclame), maar we moeten (al)weer aan de App drugs.
10-03-2025, 13:18 door Anoniem
Eh... Een app? Dag hoor. Dan maar een paar euro meer en een fatsoenlijke maatschappij...
10-03-2025, 13:20 door Anoniem
Door Reinder: Als die reiservaring met een app zoveel beter is dan wanneer je papier gebruikt (waarom dat precies zou moeten zijn is mij een compleet raadsel overigens, het gaat toch vooral om de qr-code die je nodig hebt om in te stappen) vraag je je toch af waarom niet iedereen al gebruik maakt van die app om zo die felbegeerde betere reiservaring te hebben. Is het misschien zo dat het sommige mensen een fijn gevoel geeft om iets fysieks vast te hebben, iets dat ook werkt als je telefoon niet mee wil werken of je bang bent dat je niet mee mag als je batterij leeg is?

Wat bij Ryanair wel een betere reiservaring zou geven is als je je verticaal in plaats van horizontaal zou kunnen laten opstapelen als kippen in een legbatterij.

De reiservaring (bij eender welke luchtvaartmaatschappij) wordt nog beter als je weer gewoon normaal zou kunnen zitten in het vliegtuig (als man en europeaan heb ik een lengte van 192 cm). Dus graag met voldoende beenruimte.
En ook graag een vak voor je eigen rugzak/rolkoffer. (1 per stoel)
Zonder allemaal extra bijkomende kosten.

Dat zou pas de ultieme reiservaring zijn.
(Ik ben bescheiden met mijn wensen)
10-03-2025, 13:33 door Anoniem
Ryanair verplicht dus hun klanten om spyware te gebruiken https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.ryanair.cheapflights/latest.
De zoveelste toko die het niet begrijpt.
10-03-2025, 14:00 door Anoniem
Dus dan maar 20% van je klanten dwingen iets te moeten afnemen dat ze niet nodig achten dan wel helemaal niet willen hebben? Lijkt mij een prima start om in ieder geval 5% van je klanten te verliezen en wellicht wel meer.

Dit gaat tevens 'leuke' momenten opleveren voor mensen die hun mobiel kwijt zijn of waar de accu van leeg is geraakt of andere issues kent waardoor deze op moment van boarden niet werkt. Waarbij ze er dus ook nog eens vanuit gaan dat iedereen een smartphone heeft die ook nog eens up2ate is zodat ie overweg kan met hun app.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met RyanAir, nog nooit mee gevlogen en zo te zien gaat dat ook nooit gebeuren.
10-03-2025, 14:22 door Anoniem
Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.

Dus een verpakte website in een WebView is prima als het via de browser gaat, maar zodra het in een app zit, is het ineens een probleem? Logica in optima forma. En niemand dwingt je je telefoon vol te gooien met apps—je kunt ze na gebruik gewoon verwijderen. Maar hé, laten we doen alsof Ryanair persoonlijk je toestel gijzelt.
10-03-2025, 14:22 door Anoniem
"Nu bijna tachtig procent van de Ryanair-klanten al van de myRyanair-app gebruikmaakt, is het tijd om de resterende passagiers naar digitaal over te zetten, waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen en een betere reiservaring krijgen."

Alsof iedereen als een kudde schapen gedwongen dient te worden. En die zogenaamde vermindering van de CO2 voetafdruk is een ordinaire smoes. Er zijn nog steeds nette, betalende klanten die geen smartphone gebruiken, ongeacht hun reden. Die mensen worden nu openlijk gediscrimineerd en uitgesloten door Ryanair. Hoe werkt die ‘betere reiservaring’ voor hen?

Ryanair kan hun klanten veel nauwkeuriger volgen en hun interesses en activiteiten traceren met hun app. Deze gedetailleerde persoonsgegevens zijn zeer waardevol voor ze. Dat is de werkelijke reden van deze verplichting.
10-03-2025, 14:28 door Anoniem
En dan luidt de vraag in hoeverre die app (in geval van android) gebruik maakt van google play services.
Ik heb google play geblocked. Er zijn apps die daardoor niet werken (gelukkig zijn er alternatieven).

En hoe zit het met geroote telefoons?
10-03-2025, 14:57 door Anoniem
Ryanair’s move to entirely paperless boarding from Nov 2025 will enable passengers to reduce their carbon footprint by eliminating unnecessary paper, saving over 300 tonnes in paper waste each year.

ROFLMAO

TIP: Niet vliegen spaart nog veel meer CO2 uit.
10-03-2025, 15:14 door Anoniem
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.
10-03-2025, 16:23 door Anoniem
Eh... Een app? Dag hoor. Dan maar een paar euro meer en een fatsoenlijke maatschappij...

Welke toegevoegde waarde heeft het, en wat is er ''fatsoenlijker'' aan. Wat betreft data, verzamelen ze allemaal zo'n beetje hetzelfde. Of het nou gaat om een app, of een website. En alles wat er op een papieren ticket staat, staat ook in hun systemen. Is dit geen spijkers op laag water zoeken. Kan je net zo goed weigeren om te boeken, via een website (web app). Zelfde principe.
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.

Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?
10-03-2025, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem: Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.
Hint.... Je kunt Apps ook weer deinstalleren als je ze niet meer gebruikt,
10-03-2025, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?

Een website, een vestiging van een reisbureau, een balie op de luchthaven, de telefoon (als in bellen).
Allemaal opties waarbij je geen apps nodig hebt.

Je kunt nog steeds leven zonder apps.
Ook al denkt de Ryanair CMO daar anders over.
10-03-2025, 20:25 door Anoniem
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.

Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?[/quote]
Ik gebruik geen app op mijn (linux) PC, ik log in op de betreffende sites en boek daar mijn reis. Ik print daar mijn ticket uit.
Heb er geen moeite mee om die als pdf te downloden en dan op mijn telefoon te zetten.
Maar wil geen extra app op mijn telefoon
10-03-2025, 23:55 door Anoniem
Weer zo'n rare airliner actie om gewicht te besparen ... geen papier meer mee aan boord.
De volgende stap is het verbieden van papieren agenda's, kranten, kaarten en infomatie over de bestemming.

Een volgende besparing is om de Ryanair vliegtuigen te laten onderhouden door SpaceX (mede gezien hun uitstekende reputatie en DEIloosheid volgens Trump).
11-03-2025, 00:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Eh... Een app? Dag hoor. Dan maar een paar euro meer en een fatsoenlijke maatschappij...

Welke toegevoegde waarde heeft het, en wat is er ''fatsoenlijker'' aan. Wat betreft data, verzamelen ze allemaal zo'n beetje hetzelfde. Of het nou gaat om een app, of een website. En alles wat er op een papieren ticket staat, staat ook in hun systemen. Is dit geen spijkers op laag water zoeken. Kan je net zo goed weigeren om te boeken, via een website (web app). Zelfde principe.
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.

Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?

Hierboven heeft iemand al de link geplaatst van Exodus, waar je precies kunt zien waarmee je instemt als je zo'n k**-app installeert. Ongelooflijk, dat je niet eens weet, dat je gewoon via een website ook je tickets kunt bestellen!
En laten we dat vooral met z'n allen blijven doen!
11-03-2025, 05:48 door Anoniem
betere reiservaring

Wat voor een BS
11-03-2025, 07:17 door Anoniem
Als redundancy heb ik toch altijd graag een stukje papier bij me. Voor het geval dat. (dus geen CO2-voetafdruk reductie)

Apps of de hardware waar ze op staan kunnen problemen ondervinden. Bv geen verbinding. Geen stroom. Scherm dat niet mee wil werken.
En dan sta je daar te hannessen in de lange rij. :-)

Dan is een stukje papier scannen soms veel sneller en efficienter.
Ondanks de CO2-voetafdruk waar de CMO van een luchtvaarmaatschappij zich zo'n zorgen over maakt.
Maar die CMO komt dagelijks naakt en lopend naar het werk. Om die persoonlijke CO2-voetafdruk zo laag mogelijk te houden. Of toch maar in een dikke dure benzineslurper met kleren die door kinderhandjes in lage lonen landen gemaakt zijn?
11-03-2025, 07:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.

Dus een verpakte website in een WebView is prima als het via de browser gaat, maar zodra het in een app zit, is het ineens een probleem? Logica in optima forma. En niemand dwingt je je telefoon vol te gooien met apps—je kunt ze na gebruik gewoon verwijderen. Maar hé, laten we doen alsof Ryanair persoonlijk je toestel gijzelt.

Nee Ryanair (en wie volgt, want het moet specifiek hun app zijn) dwingt je dus wel om een app te installeren op je telefoon die vervolgens toegang wil tot bijna alle informatie op die telefoon om een functie uit te voeren die ook met een simpele afbeelding van de QR code werkt (zonder toegang tot je gegevens). Alles dat alles zou zijn is er voor Ryanair dus ook geen enkele meer waarde om dit te pushen.
11-03-2025, 08:28 door majortom - Bijgewerkt: 11-03-2025, 08:28
De luchtvaartmaatschappij laat tegenover The Journal weten dat klanten die al zijn ingecheckt en hun instapkaart hebben gedownload, in het geval van een verloren of kapotte smartphone, kosteloos op het vliegveld worden geholpen.
Eens zien hoe lang dat kosteloos blijft. Ryanair kennende laten ze de passagier daar op termijn de hoofdprijs voor betalen (ooit meegemaakt dat een passagier in de naamstelling op het ticket een foutje had gemaakt en daar op het vliegveld achter kwam: mocht niet mee met de vlucht, wel met een volgende voor 3 keer de prijs van de oorspronkelijke vlucht).
11-03-2025, 08:34 door majortom
Door Anoniem: Ryanair verplicht dus hun klanten om spyware te gebruiken https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.ryanair.cheapflights/latest.
De zoveelste toko die het niet begrijpt.
Wat een ramp die app. 42 permissies(!), waaronder locatie services (waarom? om te kijken of je op het vliegveld staat?), bluetooth/NFC (waarvoor in vredesnaam) ad_id (er moet verdiend worden natuurlijk), system alert window (ook goed gebruikt door malafide apps) en 9(!) trackers.
11-03-2025, 08:51 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem: Ryanair verplicht dus hun klanten om spyware te gebruiken https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.ryanair.cheapflights/latest.
De zoveelste toko die het niet begrijpt.
Wat een ramp die app. 42 permissies(!), waaronder locatie services (waarom? om te kijken of je op het vliegveld staat?), bluetooth/NFC (waarvoor in vredesnaam) ad_id (er moet verdiend worden natuurlijk), system alert window (ook goed gebruikt door malafide apps) en 9(!) trackers.

Je bent dan ook niet een klant die gastvrij wordt ontvangen en vriendelijk wordt behandeld, maar niet meer dan een product dan zo goedkoop en compact mogelijk van punt A naar punt B vervoerd moet worden.
En daar mag je ze dan zelf voor betalen. Met zowel geld als data.

Perspectief is alles.

De volgende "besparing" is dat je vervoerd wordt in een vrachtvliegtuig. Samengeperst en gestapeld. Met de rest van de goederen. Zonder enige faciliteiten. (drinken, verwarmde lucht, wc)
Wel zo efficient.
11-03-2025, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.
Hint.... Je kunt Apps ook weer deinstalleren als je ze niet meer gebruikt,

Heb je al gelezen wat die app ondertussen buit heeft kunnen maken op je telefoon ?
11-03-2025, 09:38 door [Account Verwijderd]
waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen
De wetenschappers in de biochemie zullen zich altijd afvragen waarom de Koolstofkringloop op aarde altijd uit de discussie van klimaatverandering is gebleven.
11-03-2025, 09:51 door Anoniem
Wat een ophef om werkelijk waar: niets ... Digitale Boardingpasses worden al sinds jaar en dag gebruikt. Dat is echt niet iets van de laatste tijd. En er valt ook een zekere dubbel moraal te bespeuren. Enerzijds prijzen we onszelf als een modern volk, maar ondertussen zitten ze zelfs in Afrika, Latijns Amerika en Oost Europa met een ongekende sneltreinvaart te digitaliseren, en zitten wij te knurften over een digitale instapkaart.

Een eSim regelen is in veel landen gewoon volledig online te regelen, evenals een bankrekeningnummer, of wat te denken van China waar je Rijbewijs, ID Kaart, Aansprakelijkheidsverzekering, Medisch dossier, alles via een digitale (overheidsapp) te bedienen is.

Komt een Poolse consultant op de werkvloer na een verhitte discussie over digitalisering in de Benelux even laten zien hoe ze het daar regelen. Eveneens Rijbewijs, ID Kaart en een overheidsportaal waar inmiddels in Nederland het schaamrood op onze kaken zou moeten verschijnen ...

En dat geldt voor veel dingen inmiddels. Het is gewoon bijzonder goed zichtbaar dat de samenleving in West Europa aan het vergrijzen is. "Het hoeft allemaal niet meer ..." en anders zeker in ieder geval "niet meer zo snel".

Gevolg? We worden links en rechts ingehaald en verwordt Nederland, en ook grote delen van de rest van Europa tot dat "oude continent" op weg naar vergetelheid.

Heb me na die discussie eens verdiept in verschillende continenten en als ik zie wat er in Brazilie inmiddels voorhanden is ... En dan kom je in Nederland, dan denk je ... Mijn hemel ... wat is dit ... maak je een doorreis naar Duitsland, dan waan je je al helemaal terug in het jaar 1999 of 2000 ...

Enerzijds zitten we bomen te knuffelen, CO2 verhaaltjes op te hangen, maar hebben we toch liever een geprinte kaart ...

... anderzijds lezen de graag de les over veiligheid, maar is zowel onze belastingdienst, als "digitale overheid" gewoon een karikatuur en voorbeeld hoe het niet moet, en valt het met de digitale vaardigheden van de gemiddelde burger best tegen. Om nog te zwijgen van een overmaat aan veramerikanisering in Nederland.

Wel eens gekeken naar die achtergestelde Duitsers? Of andere EU landen waar men oprecht al veel langer kijkt naar Europese alternatieven voor diverse IT oplossingen? En wij in Nederland: Meta, Whatsapp, Facebook, X, Microsoft en goed, goed ... Iets minder Google, maar verder verkopen we onze digitale ziel ook aan de hoogste bieder en gemak.

Maar dan gaan we onderwijl wel helemaal los op de "digitale instapkaart".

Mijn hemel, niets over van dat innovatieve Nederland, anders dan verhaaltjes uit het verleden, evenals in Amerika over de Amerikaanse droom ... Vergane glorie ...
11-03-2025, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen
Hint.... Je kunt Apps ook weer deinstalleren als je ze niet meer gebruikt,

Heb je al gelezen wat die app ondertussen buit heeft kunnen maken op je telefoon ?
Ja maar je hebt het volste recht om deze data/persoonsgegevens te laten verwijderen. Simpel mailtje naar Ryanair en alles wordt gewist ook bij de derde partijen.

Oh wacht, zo werkt dat in praktijk niet. Met een verzoek wordt standaard bij de meeste bedrijven niets gedaan cq. je krijgt een stupide reactie.
11-03-2025, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem: Maar dan gaan we onderwijl wel helemaal los op de "digitale instapkaart".
Klik ergens hierboven eens op het linkje van Exodus. Nu wel duidelijk?
11-03-2025, 15:38 door Anoniem
Door majortom:
De luchtvaartmaatschappij laat tegenover The Journal weten dat klanten die al zijn ingecheckt en hun instapkaart hebben gedownload, in het geval van een verloren of kapotte smartphone, kosteloos op het vliegveld worden geholpen.
Eens zien hoe lang dat kosteloos blijft. Ryanair kennende laten ze de passagier daar op termijn de hoofdprijs voor betalen (ooit meegemaakt dat een passagier in de naamstelling op het ticket een foutje had gemaakt en daar op het vliegveld achter kwam: mocht niet mee met de vlucht, wel met een volgende voor 3 keer de prijs van de oorspronkelijke vlucht).

Je vliegt zeker niet veel , en komt ook niet op reizigers fora ?

Mismatchende naam is OVERAL een directe weigering om te boarden , belist op internationale vluchten.

Een een correctie (dwz omboeking naar andere vlucht) gaat gewoonlijk tegen forse kosten , zeker als je oorspronkelijke ticket 'non-refundable' was.

Correcties "ruim" (24-72 uur) voor vertrek zijn soms nog wel te maken , maar aan de gate zijn er geen opties meer.

Dit stukje is totaal niet "typisch Ryanair" .

(gooi maar eens "ticket name mistake" in je favoriete search engine, en zie dat het universeel is.)
11-03-2025, 19:55 door L.M. Uittewijck - Bijgewerkt: 11-03-2025, 20:07
'Betere reiservaring'? Huh?? Wat is dat nu voor loos gebrabbel? Typisch gezwets van de vakgroep altijd grimassende woordvoerders.
Zeker bij Ryanair zit je in een soort van gevleugelde Pringles koker net niet met je benen naast je oren de over de motoren gerecirculeerde cabine lucht in te ademen (die van je knoflookbuurman bijvoorbeeld)

En hoe zit het met de co2 voetafdruk van een enkeltje Nederland-Spanje van een lijnvliegtuig?
Co2 pootafdruk van een Brontosaurus is meer relevant. 200 liter vloeibare co2 spuit het toestel in de atmosfeer. (Heu... uche-uche)

https://www.mobiliteitenverkeer.nl/co2-calculator-vliegreizen.htm

edit: URL toegevoegd met berekeningscalculator.
12-03-2025, 06:36 door Anoniem
Door Anoniem: Als redundancy heb ik toch altijd graag een stukje papier bij me. Voor het geval dat. (dus geen CO2-voetafdruk reductie)


Die redundancy valt helemaal weg in dit geval, telefoon gestolen, verloren? Weg vlucht maar wel dubbel verkocht door RA.
Ik zie een nieuw verdien model.
12-03-2025, 16:18 door -Peter-
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als redundancy heb ik toch altijd graag een stukje papier bij me. Voor het geval dat. (dus geen CO2-voetafdruk reductie)


Die redundancy valt helemaal weg in dit geval, telefoon gestolen, verloren? Weg vlucht maar wel dubbel verkocht door RA.
Ik zie een nieuw verdien model.

In het artikel (ja, pas aan het eind, dus wordt vaak niet gelezen):
De luchtvaartmaatschappij laat tegenover The Journal weten dat klanten die al zijn ingecheckt en hun instapkaart hebben gedownload, in het geval van een verloren of kapotte smartphone, kosteloos op het vliegveld worden geholpen.

Dit roept bij mij dan de vraag op wat er gebeurt als je telefoon leeg is. De NS waarschuwt dat het je eigen verantwoording is om te zorgen voor een geladen telefoon als je daar je ticket op zet. Dat heb ik bij Ryanair nog nergens gevonden.

Peter
13-03-2025, 14:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als redundancy heb ik toch altijd graag een stukje papier bij me. Voor het geval dat. (dus geen CO2-voetafdruk reductie)


Die redundancy valt helemaal weg in dit geval, telefoon gestolen, verloren? Weg vlucht maar wel dubbel verkocht door RA.
Ik zie een nieuw verdien model.

Verdien model ? Daar zul je echt niet rijk van worden, als het alleen maar gaat om telefoons die verloren of gestolen zijn tussen incheckbalie en de pier . (of desnoods tussen huis en vertrekhal).

Het klassieke model van overboeken voor het percentage dat gewoon niet op tijd komt opdagen (wegens verslapen, file, ziek of wat dan ook) voldoet prima .
13-03-2025, 14:55 door Anoniem
Door -Peter-:
In het artikel (ja, pas aan het eind, dus wordt vaak niet gelezen):
De luchtvaartmaatschappij laat tegenover The Journal weten dat klanten die al zijn ingecheckt en hun instapkaart hebben gedownload, in het geval van een verloren of kapotte smartphone, kosteloos op het vliegveld worden geholpen.

Dit roept bij mij dan de vraag op wat er gebeurt als je telefoon leeg is. De NS waarschuwt dat het je eigen verantwoording is om te zorgen voor een geladen telefoon als je daar je ticket op zet. Dat heb ik bij Ryanair nog nergens gevonden.

Peter

De _instapkaart_ hoeft het alleen maar te halen tussen incheckbalie en de pier .
Zonder die kaart kom je al niet van vertrekhal naar de security/douane .
En daarna is de instapkaart nog nodig bij de gate .

Inderdaad, geen idee wat Ryanair daarin wil doen . Hier wil ik wel gokken dat ze dan een "verloren, vergeten, niet goed gedownload" balie hebben waar je voor 9.50 een papieren instap kaart kunt kopen, bijvoorbeeld.

Maar die zelf-checkin terminals die een boarding pass voor je printen zijn niet van een individuele airline, maar van een operator die ze deelt . Dan zie ik toch al niet wat de winst voor Ryanair is om dat stukje papier uit te faseren.

Eigenlijk snap ik ook al niet zo goed waar hun winst in zit - ook de gate, hoewel het personeel daar (meestal ?) van de airline is, is de hele gate-infra (scanner, terminals etc) van de luchthaven , en volgens mij niet speciaal toegespitst op één bepaalde airline .
Ze kunnen daar niks van weglaten (hooguit de prullenmand) .

Ryanair wil hun passagiers heel graag "in" hun app hebben, daar kun je iets bij verzinnen.
Maar een werkelijk operationeel voordeel als dat stukje papieren boardingpas een plaatje van een app is kan ik niet bedenken.
13-03-2025, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Ryanair wil hun passagiers heel graag "in" hun app hebben, daar kun je iets bij verzinnen.
Maar een werkelijk operationeel voordeel als dat stukje papieren boardingpas een plaatje van een app is kan ik niet bedenken.

(self-followup) .
Mogelijk is het voordeel voor Ryanair om het aantal incheck agents te beperken .(die kosten geld, of het nu eigen personeel is, of ingehuurd van een operator).
Ze moeten uiteindelijk genoeg incheck balies open hebben om de "niet-zelf-incheckers-niet zelf boardingpass printers" flow van passagiers af te handelen.

Als ze dat van 20% naar 1% duwen zal dat inderdaad wel een paar balies schelen.

papier/co2 is dan gewoon de smoes ervoor, en gaat het erom "zelf doen, thuis, app, of automaat op het vliegveld, maar niet door een agent" .
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.