/dev/null - Overig

Weigerende Arriva app en juridisch gevolgen.

20-04-2024, 18:00 door waterlelie, 30 reacties
Laatst bijgewerkt: 20-04-2024, 18:36
Wie met Arriva in Noord-Nederland reist kan de Arriva-app (Android) op zijn telefoon zetten, om bijvoorbeeld een e-ticket daar op te zetten, of het tegoed op de Ov-kaart opvragen

Maar wat zijn de juridische gevolgen, als dat niet mogelijk is. Wie heeft nu nog een printer thuis, om een e-ticket uit te printen? Ik beperk mij tot de Arriva fietskaart, die je online koopt, en naar je e-mail adres opstuurt. Als alles werkt, kun je deze in de Arriva app importeren, en koppelen, waardoor er een QR-code zichtbaar wordt, die door de treinconducteur kan worden gescand op zijn geldigheid. Maar op dit moment 20-04-2024 werkt de Arriva app plotseling niet meer zoals het hoort. Build-nummer 1.14.0 (1600) relaas.

Je kunt op dit moment je tegoed op je Ov-kaart niet checken, je krijgt een foutmelding op check Saldo (geen data gevonden) Ook je fietskaart ( e-ticket) importeren, lijkt correct te gebeuren, maar als je deze wilt koppelen krijg je een foutmelding (koppelen ticket mislukt).

Nu rijd ik voornamelijk weekends met de Arriva treinen in Noord-Groningen, en daar wordt simpelweg weekends nooit gecontroleerd, dus kan ik geen reactie van een controle door een conducteur hier weergeven, die is er gewoon niet.

De juridische vraag is dan ook, als je als reiziger kunt aantonen dat je een e-ticket (fietskaart) hebt geïmporteerd in de Arriva-app, maar deze door niet correct functioneren van de app niet kan koppelen (foutmelding: koppelen ticket mislukt) kan je dan een boete krijgen omdat formeel gezien de Conducteur de QR-code niet kan scannen. In de voorwaarden van Arriva worden e-tickets in PDF format als bewijs van een geldig vervoerbewijs uitgesloten.
Reacties (30)
20-04-2024, 19:01 door Anoniem
Typisch een vraag voor de rechtsbijstand, pro-actief of reactief.

Met de (niet juridisch geschoolde) natte vinger : als het zich voordoet en je krijgt een boete zal die vermoedelijk kwijtgescholden/teruggestort worden als je de zaak bij de klantenservice aanbrengt , aangezien je, naar ik aanneem, wel kunt bewijzen dat je het geldige vervoersbewijs bezat.

De discussie met de controleur ter plaatse zal een gevalletje coulance/geloofwaardigheid zijn.

Waar je keihard afdwingbaar _recht_ op hebt durf ik niet te zeggen. Dat hangt af van alle voorwaarden en jurisprudentie.

Over het algemeen zijn die zodanig gesteld dat het _jouw_ probleem is om te zorgen dat je bij instappen een geschikt *vervoer*bewijs kunt tonen (de term 'plaatsbewijs' is al lang afgeschaft, juist vanwege de scherpslijpers die vonden dat ze staand konden zwartrijden) .

Organisaties willen hun werkvloer personeel niet opzadelen met onmogelijk te controleren uitzonderingen waar iedereen 'recht' op heeft.
Dus de formele regels voor in de trein zullen waarschijnlijk vrij simpel zijn , en het personeel voldoende handvat geven om niet gepiepeld te kunnen worden. Wat je daar eventueel krijgt is coulance , maar geen recht.
Dan is het de klantenservice of whatever die *achteraf* 'recht kan doen' aan bijzondere omstandigheden zoals app storingen bij het koppelen.
Het kan natuurlijk geen kwaad om die storing dan ook al gemeld te hebben...


Dat "niemand meer een printer heeft" is echt jouw probleem.
20-04-2024, 21:02 door Anoniem
Bij Arriva is het denk ik niet anders dan bij NS: je moet als reiziger aantonen dat je een geldig plaatsbewijs hebt. In NS-treinen zie je daarom op de monitors tegenwoordig herinneringen langskomen dat het aan jou is om te zorgen dat de batterijen van je smartphone voldoende opgeladen zijn. Jij bent degene die moet zorgen dat de spullen die je kiest te gebruiken het doen.

Je concludeert misschien iets te snel dat het probleem bij de app ligt. Voor zover ik uit je verhaal weet te halen kan het probleem ook in de OV-kaart of in de hardware of andere software van je telefoon zitten. Als je met de OV-kaart probleemloos kan in- en uitchecken lijkt die het goed te doen, maar je kan nog proberen of een automaat van NS of Arriva waar je je saldo op kan vragen, je reishistorie kan bekijken, producten kan laden en dergelijke nog gekke dingen oplevert. Wie weet kom je er daar achter dat je kaart defect is en dat die vervangen moet worden.

Als dat allemaal goed werkt lijkt het aan de app, aan de instellingen van de app of aan je smartphone zelf te moeten liggen dat communicatie met de kaart niet wil lukken. Wie weet moet je de app van je telefoon gooien, opnieuw installeren en je kaart opnieuw koppelen en zien wat dat oplevert. Maar omdat ik zelf die app niet gebruik (ik heb geen smartphone en wel een printer) begeef ik me daar op terrein waar ik niet thuis ben.

Wat ik zou doen in jouw geval is checken of je kaart zelf nog in alle opzichten goed lijkt te werken, bij zo'n automaat, en voor de rest de helpdesk van Arriva bellen zodat zij je door de controlehandelingen die zij hopelijk in hun scripts hebben staan heen kunnen praten, zodat de vinger op de zere plek kan worden gelegd en aangegeven kan worden hoe je het weer werkend krijgt.
20-04-2024, 22:46 door Anoniem
Door Anoniem: Bij Arriva is het denk ik niet anders dan bij NS: je moet als reiziger aantonen dat je een geldig plaatsbewijs hebt. In NS-treinen zie je daarom op de monitors tegenwoordig herinneringen langskomen dat het aan jou is om te zorgen dat de batterijen van je smartphone voldoende opgeladen zijn. Jij bent degene die moet zorgen dat de spullen die je kiest te gebruiken het doen.

Je concludeert misschien iets te snel dat het probleem bij de app ligt. Voor zover ik uit je verhaal weet te halen kan het probleem ook in de OV-kaart of in de hardware of andere software van je telefoon zitten. Als je met de OV-kaart probleemloos kan in- en uitchecken lijkt die het goed te doen, maar je kan nog proberen of een automaat van NS of Arriva waar je je saldo op kan vragen, je reishistorie kan bekijken, producten kan laden en dergelijke nog gekke dingen oplevert. Wie weet kom je er daar achter dat je kaart defect is en dat die vervangen moet worden.

Als dat allemaal goed werkt lijkt het aan de app, aan de instellingen van de app of aan je smartphone zelf te moeten liggen dat communicatie met de kaart niet wil lukken. Wie weet moet je de app van je telefoon gooien, opnieuw installeren en je kaart opnieuw koppelen en zien wat dat oplevert. Maar omdat ik zelf die app niet gebruik (ik heb geen smartphone en wel een printer) begeef ik me daar op terrein waar ik niet thuis ben.

Wat ik zou doen in jouw geval is checken of je kaart zelf nog in alle opzichten goed lijkt te werken, bij zo'n automaat, en voor de rest de helpdesk van Arriva bellen zodat zij je door de controlehandelingen die zij hopelijk in hun scripts hebben staan heen kunnen praten, zodat de vinger op de zere plek kan worden gelegd en aangegeven kan worden hoe je het weer werkend krijgt.
Je weet toch, het is altijd makkelijker om de app de schuld te geven i.p.v. zelf je eigen spullen te controleren.
20-04-2024, 23:19 door Anoniem
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.arriva.planner/latest/ en wie is verantwoordelijk wanneer jouw data door derde partijen mis- / gebruikt worden?
21-04-2024, 04:12 door Anoniem
Nouja, ik als busliefhebber heb het wel meegemaakt dat op warme of koude dagen de in/uitcheckscanners defect waren en de chauffeur gewoon iedereen meenam met de mededeling dat het de schuld van het vervoersbedrijf was en eventuele controles ongeldig waren.

Idem dito door een stroomstoring bij de metro waarbij alle poortjes open gingen en bleven.
21-04-2024, 08:30 door waterlelie
Door Anoniem:
Door Anoniem: Bij Arriva is het denk ik niet anders dan bij NS: je moet als reiziger aantonen dat je een geldig plaatsbewijs hebt. In NS-treinen zie je daarom op de monitors tegenwoordig herinneringen langskomen dat het aan jou is om te zorgen dat de batterijen van je smartphone voldoende opgeladen zijn. Jij bent degene die moet zorgen dat de spullen die je kiest te gebruiken het doen.

Je concludeert misschien iets te snel dat het probleem bij de app ligt. Voor zover ik uit je verhaal weet te halen kan het probleem ook in de OV-kaart of in de hardware of andere software van je telefoon zitten. Als je met de OV-kaart probleemloos kan in- en uitchecken lijkt die het goed te doen, maar je kan nog proberen of een automaat van NS of Arriva waar je je saldo op kan vragen, je reishistorie kan bekijken, producten kan laden en dergelijke nog gekke dingen oplevert. Wie weet kom je er daar achter dat je kaart defect is en dat die vervangen moet worden.

Als dat allemaal goed werkt lijkt het aan de app, aan de instellingen van de app of aan je smartphone zelf te moeten liggen dat communicatie met de kaart niet wil lukken. Wie weet moet je de app van je telefoon gooien, opnieuw installeren en je kaart opnieuw koppelen en zien wat dat oplevert. Maar omdat ik zelf die app niet gebruik (ik heb geen smartphone en wel een printer) begeef ik me daar op terrein waar ik niet thuis ben.

Wat ik zou doen in jouw geval is checken of je kaart zelf nog in alle opzichten goed lijkt te werken, bij zo'n automaat, en voor de rest de helpdesk van Arriva bellen zodat zij je door de controlehandelingen die zij hopelijk in hun scripts hebben staan heen kunnen praten, zodat de vinger op de zere plek kan worden gelegd en aangegeven kan worden hoe je het weer werkend krijgt.
Je weet toch, het is altijd makkelijker om de app de schuld te geven i.p.v. zelf je eigen spullen te controleren.

Misschien zou je eerst het artikel gewoon moeten lezen, en dan pas reageren!

Het is zonneklaar dat ik als reiziger aan de conducteur moet kunnen aantonen dat het niet mogelijk is om de e-ticket aan de app te koppelen, zodat hij deze daarom niet kan scannen. In de door mij geschetste situatie is dat dan ook het geval. Maar zoals ik ook al schreef, er wordt nauwelijks of niet door Arriva in het weekend in het Noorden door hen gecontroleerd, dus ik ben gelukkig dan ook nog niet in een dergelijke situatie gekomen. Ik zit namelijk echt niet te wachten op dit soort vooruitzichten.
21-04-2024, 10:27 door Anoniem
Door waterlelie: Het is zonneklaar dat ik als reiziger aan de conducteur moet kunnen aantonen dat het niet mogelijk is om de e-ticket aan de app te koppelen, zodat hij deze daarom niet kan scannen.
Ik denk dat er iets belangrijks is dat jij even tot je moet laten doordringen. Arriva zegt dit:
Een geldig vervoerbewijs is verplicht. Kun je dit niet laten zien, dan betaal je de ritprijs plus een boete
https://www.arriva.nl/over-je-reis/reizigersrechten-en-plichten/
Het is jouw verantwoordelijkheid dat je dat geldige vervoerbewijs moet kunnen laten zien. Lukt jou dat niet, dan krijg je een boete, dat is wat daar staat. Het is best mogelijk dat je een conducteur treft die er soepel mee omgaat (als je er een treft), maar het is niet diens probleem om wat bij jou niet werkt op te lossen, dat is jouw probleem. Je kan die boete dus krijgen.

Als er niet op flinke schaal over dit probleem geklaagd wordt dan zit het er dik in dat het probleem niet algemeen is maar dat er specifiek bij jou iets vreemds aan de hand is. Misschien is er een hardware-component in je smartphone die het niet meer goed doet, misschien is de configuratie van die app vernacheld geraakt, misschien is jouw OV-chipkaart defect, wie weet. Als het specifiek bij jou ligt is het niet aan een conducteur van Arriva om daar rekening mee te houden (al kan je best iemand aantreffen die soepel is), dan is het aan jou om daar wat aan te doen. Want jij hebt de plicht om een geldig vervoerbewijs te laten zien, het is niet hun plicht om de acties die jij nalaat te ondernemen voor je op te vangen. En een conducteur heeft ook niet de kennis, vaardigheden of tijd om problemen in een niet-functionerende app of smartphone op te gaan lossen.

Ik denk daarom dat het helemaal niet zonneklaar is dat jij aan de conducteur aan te tonen hebt dat de koppeling niet lukt, ik denk dat het zonneklaar is dat jij moet zorgen dat je spullen gebruikt die het doen, en dat de conducteur, als die zich strikt opstelt, jou een boete kan geven als het niet werkt.

Met andere woorden: jij hebt een verantwoordelijkheid om te onderzoeken wat er nou eigenlijk niet werkt in jouw configuratie. Het kan een fout van Arriva zijn, maar het kan ook iets zijn dat bij jou niet goed zit waar Arriva geen donder aan kan doen en ook geen donder mee te maken heeft. Je staat niet sterk als je aanneemt dat het probleem niet bij jou ligt en dat de rest van de wereld daar wel rekening mee zal houden. Je kan mazzel hebben, maar dat heb je niet altijd.
21-04-2024, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem: Nouja, ik als busliefhebber heb het wel meegemaakt dat op warme of koude dagen de in/uitcheckscanners defect waren en de chauffeur gewoon iedereen meenam met de mededeling dat het de schuld van het vervoersbedrijf was en eventuele controles ongeldig waren.

Idem dito door een stroomstoring bij de metro waarbij alle poortjes open gingen en bleven.
In die gevallen is het ook duidelijk dat het aan de vervoerder ligt. Als dat niet duidelijk is, en dat is het hier niet, dan heb je zelf iets uit te zoeken.
21-04-2024, 12:27 door Anoniem
Door waterlelie:
Het is zonneklaar dat ik als reiziger aan de conducteur moet kunnen aantonen dat het niet mogelijk is om de e-ticket aan de app te koppelen, zodat hij deze daarom niet kan scannen.

Dat is totaal niet zonneklaar. Het is JOUW PROBLEEM.
Misschien is je telefoon kapot, misschien doe je het verkeerd, misschien was het een tijdelijk probleem, whatevever.

Dat je het met veel goede wil geprobeerd hebt is heel mooi, maar _recht_ op vervoer valt er volgens mij niet van te maken.
Dat je wellicht _coulance_ krijgt is wel aannamelijk, maar keihard _recht_ heb je denk ik niet. Zonneklaar.
21-04-2024, 14:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nouja, ik als busliefhebber heb het wel meegemaakt dat op warme of koude dagen de in/uitcheckscanners defect waren en de chauffeur gewoon iedereen meenam met de mededeling dat het de schuld van het vervoersbedrijf was en eventuele controles ongeldig waren.

Idem dito door een stroomstoring bij de metro waarbij alle poortjes open gingen en bleven.
In die gevallen is het ook duidelijk dat het aan de vervoerder ligt. Als dat niet duidelijk is, en dat is het hier niet, dan heb je zelf iets uit te zoeken.
Of aan zijn telefoon, scanner, document of is zijn app corrupt.

Een controleur zal daar maling aan hebben, al kun je dit altijd gebruiken bij je bezwaar natuurlijk.
21-04-2024, 14:26 door waterlelie
Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!
21-04-2024, 15:02 door Anoniem
Door waterlelie: Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!

"ik heb niet gehoord dat ik gelijk heb, dus ik noem het trollen" .
Tuurlijk joh.

Wat wou je nou eigenlijk bereiken met je vraag ?

Je hebt iets wat juridisch al een fors randgeval is waar geen glashelder recht toe recht aan antwoord voor is - en waar ga je naar toe voor advies ? Een forum voor ICT security !

En wat wou je dan bereiken als je in die trein zit en een controleur vraagt naar je scan bewijs ?
Vertellen dat volgens iemand op security.nl anoniem 20-apr 11:32 je het recht hebt om daar te zitten en dat Arriva maar moet bewijzen dat jij wat fout gedaan hebt ?
Wil je raden hoeveel garantie op resultaat je hebt in die discussie ?

En werkelijk - stel DAT je een ietwat onderbouwd juridisch antwoord gekregen had - bijvoorbeeld "Op basis van BW 123 lid2a , gecombineerd met het HR arrest 1983/1 , was het oordeel dat in een verwante casus de klagende partij had mogen verwachten dat de dienst alsnog verleend zou worden " .

Wat verwacht je precies als je DAT antwoord inbrengt in je discussie in de trein ?
Dat die controleur een jurist is die die artikelen en arresten kent , zich realiseert dat je een punt hebt , en zich dan laat overtuigen ?

Dan kun je nog steeds "het spijt me meneer, maar mijn instructie is heel duidelijk - U kunt geen plaatsbewijs tonen, en dan mag ik een boete uitschrijven" . Ik adviseer U om de discussie met onze klantenservice te voeren, zij zijn meer thuis in het wetboek dan ik" .
En als je echt een punt hebt - niet uitgesloten - kun je die boete achteraf ook prima aanvechten met zo'n argument - via klantenservice, afdeling juridische zaken e.d.

Alleen was dat je vraag en je probleem niet - die betrof vooral je opties als je gecontroleerd wordt en eventueel een botte controleur treft die exact volgens het boekje werkt.
En daar zijn je opties voor jouw probleem echt vrij beperkt - een kans op coulance maar geen keihard _recht_ , IMO.


Pech dat er blijkbaar geen (ervarings)deskundigen zijn die de meta-vraag (hoe/waarom fietstickets importeren in de Arriva app sinds build 1.14.0 ) kunnen beantwoorden. Die vraag zou ik eerder proberen bij Arriva zelf , of in een Arriva gebruikerscommunity , of misschien algemene OV gebruikers community. (rover ? )
De subset Arriva-OV gebruikers met e-ticket onder security.nl posters is blijkbaar te klein om iets te weten over dit punt.
21-04-2024, 16:01 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 21-04-2024, 16:47
Door waterlelie: Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!
Ik hou niet van reclame, maar deze van ooit (was ie van Ziggo?) was wel te kanen:

Een spamfilter? Maar dan krijg ik hélemáál geen mail meer!

Anonieme "bijdragen" overslaand, zie ik helemaal niemand trollen (in elk geval niet tot déze reactie).

Aanvulling 1: steeds vaker mis ik de knop "verberg anonieme reacties".

Aanvulling 2: ik ben vóór het recht op vrijheid van meningsuiting, maar tegelijkertijd ben ik ook vóór het recht om niet naar iedereen te hoeven luisteren. Vooral niet naar anoniemen die herhalen wat anderen reeds schreven [1], of (omdat posts van anoniemen -t.g.v. moderatie- later worden gepubliceerd) doordat zij boven [2] mijn reactie(s) [3] verschijnen, en zó aan lezers suggereren dat ook ik dat doe. Of anoniemen die er uitsluitend op uit zijn om anderen belachelijk te maken [4], [5] en natuurlijk niet meer reageren nadat je hun "stellingen" hebt ontkracht [6].

Als anonieme reageerder hoef je immers nooit, aan wie dan ook, enige verantwoording af te leggen. Bij elke reactie ben je weer als herboren. Dat komt met een prijs - waarvan het onterecht is dat alleen niet-anoniemen die betalen.

[1] https://security.nl/posting/838698
[2] https://security.nl/posting/838343
[3] https://security.nl/posting/838346
[4] https://security.nl/posting/838162
[5] https://security.nl/posting/838399
[6] https://security.nl/posting/838426
22-04-2024, 08:39 door Tintin and Milou
Door waterlelie: Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!
Omdat je niet het antwoord krijgt, wat jij wilt horen?

Jij moet een bewijs hebben, dat kan zo te zien digitaal, of printen? Dus er is een alternatief.

Jij moet het bewijs kunnen leveren, dat je een geldig vervoersbewijs hebt (digitaal/papier?) heb je die niet, kan je een boete krijgen.
Jij kunt daar natuurlijk altijd bezwaar tegen indienen, maar dat zal achteraf zijn.

Of je dit nu trollen noemt of niet, zo zijn wel de feiten. Dat dit misschien niet het antwoord is, waar jij op had gehoopt....

Maar wie zegt dat het probleem niet bij jou ligt, waardoor je hem niet kunt importeren in de app? Wie is er dan verantwoordelijk voor?
Maar jij reist, en jij moet een geldig vervoersbewijs kunnen tonen, heb je die niet, kun je hopen op coulance van de controleur maar ga uit van een boete.


Wat vertelde Arriva trouwens, toen je ze belde, en je deze vraag aan hun stelde? Open een topic op Security.nl?
22-04-2024, 09:22 door Anoniem
Zelfde denk ik als met een parkeer kaart, als je na het krijgen van een boete kan aantonen dat je een geldig kaartje had word de boete kwijt gescholden
22-04-2024, 12:59 door Anoniem
Print naar pdf. Pdf op telefoon.
22-04-2024, 13:29 door waterlelie
Door Anoniem: Zelfde denk ik als met een parkeer kaart, als je na het krijgen van een boete kan aantonen dat je een geldig kaartje had word de boete kwijt gescholden

U bent de eerste met een inhoudelijke reactie, die ik inhoudelijk ook deel, maar mij gaat het ook om het functioneren van de Arriva App. Als ik nu een lezer en geen auteur van dit artikel was geweest, en ik zou een android smartphone hebben, dan had ik zelf de Arriva app opgehaald uit de Google Play Store, en de beweerde (on)mogelijkheid om maar zelfs het saldo van een willekeurige OV kaart te kunnen opvragen uitgeprobeerd.
22-04-2024, 13:57 door Anoniem
Door waterlelie: Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!
Door waterlelie: U bent de eerste met een inhoudelijke reactie, die ik inhoudelijk ook deel, ...
Ik begrijp hieruit dat voor jou een reactie inhoudelijk is als hij bevestigt hoe jij die situatie al ziet, en getrol voor je is als er iets instaat dat jou geen gelijk geeft, ook al is het een serieuze reactie. Goed, da's dan duidelijk.
22-04-2024, 14:06 door Anoniem
Door waterlelie:
Door Anoniem: Zelfde denk ik als met een parkeer kaart, als je na het krijgen van een boete kan aantonen dat je een geldig kaartje had word de boete kwijt gescholden

U bent de eerste met een inhoudelijke reactie,

Nee, dat is onzin. Het is alleen de eerste die iets zegt wat je wilt horen.


die ik inhoudelijk ook deel,

"Een andere instantie hanteert andere regels" .

"Niks mee te maken, in onze treinen gelden onze voorwaarden".

Echt - waarom wil je niet horen of snappen dat je voor je discussie in de trein met de controleur echt niks anders gaat krijgen dan de reizigersvoorwaarden van Arriva ?

Boetes later kwijtschelden zou kunnen - maar dat is later in je achteraf-discussie met het bedrijf.


maar mij gaat het ook om het functioneren van de Arriva App. Als ik nu een lezer en geen auteur van dit artikel was geweest, en ik zou een android smartphone hebben, dan had ik zelf de Arriva app opgehaald uit de Google Play Store, en de beweerde (on)mogelijkheid om maar zelfs het saldo van een willekeurige OV kaart te kunnen opvragen uitgeprobeerd.

Ik heb een _enorme_ hekel aan apps installeren, dus dat had ik niet over voor je vraag.

Tip : vrienden en familie hebben meestal meer voor je over dan willekeurige forum lezers...
22-04-2024, 15:28 door waterlelie
Natuurlijk wist ik dat mijn laatste reactie koren op de molen van enkele kwaadaardige reaguurders zou zijn, maar ik was toch benieuwd hoe ze op het mijn simpele maar zo effectieve voorstel zouden reageren, door voor te stellen zelf de app te installeren en te proberen het saldo van een willekeurige OV kaart op te vragen. Veelzeggende reactie Ik heb een _enorme_ hekel aan apps installeren, dus dat had ik niet over voor je vraag.. Dat is natuurlijk statistisch gezien niet geloofwaardig.
22-04-2024, 15:41 door JustMe2020
Door waterlelie:
Door Anoniem: Zelfde denk ik als met een parkeer kaart, als je na het krijgen van een boete kan aantonen dat je een geldig kaartje had word de boete kwijt gescholden

U bent de eerste met een inhoudelijke reactie, die ik inhoudelijk ook deel[/b], maar mij gaat het ook om het functioneren van de Arriva App. Als ik nu een lezer en geen auteur van dit artikel was geweest, en ik zou een android smartphone hebben, dan had ik zelf de Arriva app opgehaald uit de Google Play Store, en de beweerde (on)mogelijkheid om maar zelfs het saldo van een willekeurige OV kaart te kunnen opvragen uitgeprobeerd.

Hmmm Laten we die eens verder bekijken?


Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nouja, ik als busliefhebber heb het wel meegemaakt dat op warme of koude dagen de in/uitcheckscanners defect waren en de chauffeur gewoon iedereen meenam met de mededeling dat het de schuld van het vervoersbedrijf was en eventuele controles ongeldig waren.

Idem dito door een stroomstoring bij de metro waarbij alle poortjes open gingen en bleven.
In die gevallen is het ook duidelijk dat het aan de vervoerder ligt. Als dat niet duidelijk is, en dat is het hier niet, dan heb je zelf iets uit te zoeken.
Of aan zijn telefoon, scanner, document of is zijn app corrupt.

Een controleur zal daar maling aan hebben, al kun je dit altijd gebruiken bij je bezwaar natuurlijk.

Door Tintin and Milou:
Door waterlelie: Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!
Omdat je niet het antwoord krijgt, wat jij wilt horen?

Jij moet een bewijs hebben, dat kan zo te zien digitaal, of printen? Dus er is een alternatief.

Jij moet het bewijs kunnen leveren, dat je een geldig vervoersbewijs hebt (digitaal/papier?) heb je die niet, kan je een boete krijgen.
Jij kunt daar natuurlijk altijd bezwaar tegen indienen, maar dat zal achteraf zijn.


Of je dit nu trollen noemt of niet, zo zijn wel de feiten. Dat dit misschien niet het antwoord is, waar jij op had gehoopt....

Maar wie zegt dat het probleem niet bij jou ligt, waardoor je hem niet kunt importeren in de app? Wie is er dan verantwoordelijk voor?
Maar jij reist, en jij moet een geldig vervoersbewijs kunnen tonen, heb je die niet, kun je hopen op coulance van de controleur maar ga uit van een boete.


Wat vertelde Arriva trouwens, toen je ze belde, en je deze vraag aan hun stelde? Open een topic op Security.nl?

Door Anoniem:
Door waterlelie: Eigenlijk was het voorspelbaar, een hoog trollengehalte!

"ik heb niet gehoord dat ik gelijk heb, dus ik noem het trollen" .
Tuurlijk joh.

Wat wou je nou eigenlijk bereiken met je vraag ?

Je hebt iets wat juridisch al een fors randgeval is waar geen glashelder recht toe recht aan antwoord voor is - en waar ga je naar toe voor advies ? Een forum voor ICT security !

En wat wou je dan bereiken als je in die trein zit en een controleur vraagt naar je scan bewijs ?
Vertellen dat volgens iemand op security.nl anoniem 20-apr 11:32 je het recht hebt om daar te zitten en dat Arriva maar moet bewijzen dat jij wat fout gedaan hebt ?
Wil je raden hoeveel garantie op resultaat je hebt in die discussie ?

En werkelijk - stel DAT je een ietwat onderbouwd juridisch antwoord gekregen had - bijvoorbeeld "Op basis van BW 123 lid2a , gecombineerd met het HR arrest 1983/1 , was het oordeel dat in een verwante casus de klagende partij had mogen verwachten dat de dienst alsnog verleend zou worden " .

Wat verwacht je precies als je DAT antwoord inbrengt in je discussie in de trein ?
Dat die controleur een jurist is die die artikelen en arresten kent , zich realiseert dat je een punt hebt , en zich dan laat overtuigen ?

Dan kun je nog steeds "het spijt me meneer, maar mijn instructie is heel duidelijk - U kunt geen plaatsbewijs tonen, en dan mag ik een boete uitschrijven" . Ik adviseer U om de discussie met onze klantenservice te voeren, zij zijn meer thuis in het wetboek dan ik" .
En als je echt een punt hebt - niet uitgesloten - kun je die boete achteraf ook prima aanvechten met zo'n argument - via klantenservice, afdeling juridische zaken e.d.

Alleen was dat je vraag en je probleem niet - die betrof vooral je opties als je gecontroleerd wordt en eventueel een botte controleur treft die exact volgens het boekje werkt.
En daar zijn je opties voor jouw probleem echt vrij beperkt - een kans op coulance maar geen keihard _recht_ , IMO.


Pech dat er blijkbaar geen (ervarings)deskundigen zijn die de meta-vraag (hoe/waarom fietstickets importeren in de Arriva app sinds build 1.14.0 ) kunnen beantwoorden. Die vraag zou ik eerder proberen bij Arriva zelf , of in een Arriva gebruikerscommunity , of misschien algemene OV gebruikers community. (rover ? )
De subset Arriva-OV gebruikers met e-ticket onder security.nl posters is blijkbaar te klein om iets te weten over dit punt.

Ik lees het al zeker 3 keer eerder dit advies. Maar blijkbaar wil je alleen lezen wat je eigenlijk wilt lezen?
Blijkbaar is dat deel alleen van belang?
22-04-2024, 16:17 door Anoniem
Door waterlelie: Natuurlijk wist ik dat mijn laatste reactie koren op de molen van enkele kwaadaardige reaguurders zou zijn, maar ik was toch benieuwd hoe ze op het mijn simpele maar zo effectieve voorstel zouden reageren, door voor te stellen zelf de app te installeren en te proberen het saldo van een willekeurige OV kaart op te vragen. Veelzeggende reactie Ik heb een _enorme_ hekel aan apps installeren, dus dat had ik niet over voor je vraag.. Dat is natuurlijk statistisch gezien niet geloofwaardig.

Jouw voorstel is jouw belang.
Jouw probleem oplossen, bevestigen, dan wel opmerken "bij mij werkt het wel" heb ik niks aan en vind ik mijn tijd niet waard.
Ik zit niet in Arriva gebied en gebruik die app niet.

Overigens , met een anonieme bevestiging heb je er natuurlijk nog steeds niks aan voor je zorg-omtrent-discussie-in de trein.

Waarom blijf je hier nou emmeren, in plaats van Arriva te contacteren bijvoorbeeld ?

Ik snap niet wat je er "statistisch ongeloofwaardig" aan vindt. Het kost mij meer dan het me waard is, voor een forum discussie puntje en verder nul nut voor mij.
Misschien dat je iemand anders verleidt .

Direct een vriend of familielid vragen - dat zijn mensen die _wel_ wat tijd en moeite voor je overhebben is ook sneller als je wilt weten "ligt het nou alleen aan mijn ov kaart/telefoon" .
23-04-2024, 04:59 door Hyper
Je hoeft geen app. Je kunt ook een papieren kaart of chipkaart kopen.
23-04-2024, 07:39 door Anoniem
Gewoon cash betalen. Hele probleem opgelost.
Kan dat niet? Dan ga ik wel met de auto. Dag Arriva. Veel te veel gedoe en nog traag ook.
24-04-2024, 15:59 door Anoniem
Door waterlelie: Natuurlijk wist ik dat mijn laatste reactie koren op de molen van enkele kwaadaardige reaguurders zou zijn, maar ik was toch benieuwd hoe ze op het mijn simpele maar zo effectieve voorstel zouden reageren, door voor te stellen zelf de app te installeren en te proberen het saldo van een willekeurige OV kaart op te vragen. Veelzeggende reactie Ik heb een _enorme_ hekel aan apps installeren, dus dat had ik niet over voor je vraag.. Dat is natuurlijk statistisch gezien niet geloofwaardig.

Sorry, maar je hele posting in een juridisch relaas over wat er wel niet allemaal mis gaat in de combinatie tussen jouw Android telefoon, de Arriva app en een fietskaart. Nergens in de originele posting stel je de vraag of iemand het misschien even wil testen. Je doet hier een aanname dat iedereen maar meteen klakkeloos allemaal apps gaat downloaden om te kijken of ze hetzelfde probleem kunnen reproduceren.

Misschien zit je zelf zo in elkaar; maar ik denk het gros van de mensen niet.
1. je stelt de vraag niet
2. algemene disinteresse
3. mensen reageren inhoudelijk op je hele relaas
4. mensen (waaronder ik) hebben geen android toestel en al helemaal geen OV kaart
5. je gepiqueerde reactie als mensen je het juiste antwoord geven: niet naar de conducteur maar gewoon bellen met Arriva/helpdesk dat je een probleem hebt met de app. En anders gewoon zorgen voor een papieren kaartje.

Zo moeilijk is het toch niet?
25-04-2024, 09:27 door waterlelie
Sorry, maar je hele posting in een juridisch relaas over wat er wel niet allemaal mis gaat in de combinatie tussen jouw Android telefoon, de Arriva app en een fietskaart. Nergens in de originele posting stel je de vraag of iemand het misschien even wil testen. Je doet hier een aanname dat iedereen maar meteen klakkeloos allemaal apps gaat downloaden om te kijken of ze hetzelfde probleem kunnen reproduceren.

Misschien zit je zelf zo in elkaar; maar ik denk het gros van de mensen niet.
1. je stelt de vraag niet
2. algemene disinteresse
3. mensen reageren inhoudelijk op je hele relaas
4. mensen (waaronder ik) hebben geen android toestel en al helemaal geen OV kaart
5. je gepiqueerde reactie als mensen je het juiste antwoord geven: niet naar de conducteur maar gewoon bellen met Arriva/helpdesk dat je een probleem hebt met de app. En anders gewoon zorgen voor een papieren kaartje.

Zo moeilijk is het toch niet?

Het artikel dat ik heb geschreven daarin leg ik eerst uit dat er iets niet werkt in de Arriva app, hetgeen ook in meerdere reviews in de Google Play Store is te lezen. Daarin is overigens ook te zien, dat Arriva nergens op reageert.
Mijn vraag ging dan ook over de juridische gevolgen, maar daarop wordt niet ingegaan.

De juridische vraag is dan ook, als je als reiziger kunt aantonen dat je een e-ticket (fietskaart) hebt geïmporteerd in de Arriva-app, maar deze door niet correct functioneren van de app niet kan koppelen (foutmelding: koppelen ticket mislukt) kan je dan een boete krijgen omdat formeel gezien de Conducteur de QR-code niet kan scannen. In de voorwaarden van Arriva worden e-tickets in PDF format als bewijs van een geldig vervoerbewijs uitgesloten.

En wat is nu eigenlijk het nut van dit Forum, als het enige advies "bel de helpdesk van Arriva maar" is. Ik heb altijd gedacht, dat de aandacht van dit soort problemen via forum(s) als dit meedraagt aan de bekendheid en oplossing daarvan.
25-04-2024, 10:17 door JustMe2020
Door waterlelie:
Sorry, maar je hele posting in een juridisch relaas over wat er wel niet allemaal mis gaat in de combinatie tussen jouw Android telefoon, de Arriva app en een fietskaart. Nergens in de originele posting stel je de vraag of iemand het misschien even wil testen. Je doet hier een aanname dat iedereen maar meteen klakkeloos allemaal apps gaat downloaden om te kijken of ze hetzelfde probleem kunnen reproduceren.

Misschien zit je zelf zo in elkaar; maar ik denk het gros van de mensen niet.
1. je stelt de vraag niet
2. algemene disinteresse
3. mensen reageren inhoudelijk op je hele relaas
4. mensen (waaronder ik) hebben geen android toestel en al helemaal geen OV kaart
5. je gepiqueerde reactie als mensen je het juiste antwoord geven: niet naar de conducteur maar gewoon bellen met Arriva/helpdesk dat je een probleem hebt met de app. En anders gewoon zorgen voor een papieren kaartje.

Zo moeilijk is het toch niet?

Het artikel dat ik heb geschreven daarin leg ik eerst uit dat er iets niet werkt in de Arriva app, hetgeen ook in meerdere reviews in de Google Play Store is te lezen. Daarin is overigens ook te zien, dat Arriva nergens op reageert.
Mijn vraag ging dan ook over de juridische gevolgen, maar daarop wordt niet ingegaan.

De juridische vraag is dan ook, als je als reiziger kunt aantonen dat je een e-ticket (fietskaart) hebt geïmporteerd in de Arriva-app, maar deze door niet correct functioneren van de app niet kan koppelen (foutmelding: koppelen ticket mislukt) kan je dan een boete krijgen omdat formeel gezien de Conducteur de QR-code niet kan scannen. In de voorwaarden van Arriva worden e-tickets in PDF format als bewijs van een geldig vervoerbewijs uitgesloten.

En wat is nu eigenlijk het nut van dit Forum, als het enige advies "bel de helpdesk van Arriva maar" is. Ik heb altijd gedacht, dat de aandacht van dit soort problemen via forum(s) als dit meedraagt aan de bekendheid en oplossing daarvan.
Dit klopt alleen niet, je hebt meerdere keren al het juiste advies gekregen, ruim voordat je over je "trollen" opmerking begint. Je ontspoort daar trouwens zelf je eigen topic mee.

Maar ik denk niet dat je juiste post en reactie iets bijdragen aan een structurele oplossing of meer bekendheid.
Wil je meer bekendheid, gebruik dan consuement forums zoals raders, kassa of consumentenbond.

Wil je een oplossing hebben. zal met Arriva moeten bellen, en daar je klacht moeten melden.
Zonder tickets,klachten, zijn er geen problemen. Je kunt niet verwachten dat men vanuit Arriva zomaar op internet gaat zoeken naar oplossingen of klachten.

Volgens mij is men trouwens ook niet verplicht om op het een play store reactie te geven.
25-04-2024, 13:48 door waterlelie
Door JustMe2020:
Door waterlelie:
Sorry, maar je hele posting in een juridisch relaas over wat er wel niet allemaal mis gaat in de combinatie tussen jouw Android telefoon, de Arriva app en een fietskaart. Nergens in de originele posting stel je de vraag of iemand het misschien even wil testen. Je doet hier een aanname dat iedereen maar meteen klakkeloos allemaal apps gaat downloaden om te kijken of ze hetzelfde probleem kunnen reproduceren.

Misschien zit je zelf zo in elkaar; maar ik denk het gros van de mensen niet.
1. je stelt de vraag niet
2. algemene disinteresse
3. mensen reageren inhoudelijk op je hele relaas
4. mensen (waaronder ik) hebben geen android toestel en al helemaal geen OV kaart
5. je gepiqueerde reactie als mensen je het juiste antwoord geven: niet naar de conducteur maar gewoon bellen met Arriva/helpdesk dat je een probleem hebt met de app. En anders gewoon zorgen voor een papieren kaartje.

Zo moeilijk is het toch niet?

Het artikel dat ik heb geschreven daarin leg ik eerst uit dat er iets niet werkt in de Arriva app, hetgeen ook in meerdere reviews in de Google Play Store is te lezen. Daarin is overigens ook te zien, dat Arriva nergens op reageert.
Mijn vraag ging dan ook over de juridische gevolgen, maar daarop wordt niet ingegaan.

De juridische vraag is dan ook, als je als reiziger kunt aantonen dat je een e-ticket (fietskaart) hebt geïmporteerd in de Arriva-app, maar deze door niet correct functioneren van de app niet kan koppelen (foutmelding: koppelen ticket mislukt) kan je dan een boete krijgen omdat formeel gezien de Conducteur de QR-code niet kan scannen. In de voorwaarden van Arriva worden e-tickets in PDF format als bewijs van een geldig vervoerbewijs uitgesloten.

En wat is nu eigenlijk het nut van dit Forum, als het enige advies "bel de helpdesk van Arriva maar" is. Ik heb altijd gedacht, dat de aandacht van dit soort problemen via forum(s) als dit meedraagt aan de bekendheid en oplossing daarvan.
Dit klopt alleen niet, je hebt meerdere keren al het juiste advies gekregen, ruim voordat je over je "trollen" opmerking begint. Je ontspoort daar trouwens zelf je eigen topic mee.

Maar ik denk niet dat je juiste post en reactie iets bijdragen aan een structurele oplossing of meer bekendheid.
Wil je meer bekendheid, gebruik dan consuement forums zoals raders, kassa of consumentenbond.

Wil je een oplossing hebben. zal met Arriva moeten bellen, en daar je klacht moeten melden.
Zonder tickets,klachten, zijn er geen problemen. Je kunt niet verwachten dat men vanuit Arriva zomaar op internet gaat zoeken naar oplossingen of klachten.

Volgens mij is men trouwens ook niet verplicht om op het een play store reactie te geven.

Pluspunt dat je onder naamvermelding reageert, maar daarmee is het helaas gelet op de repeterende inhoud nog steeds als een duidelijke vorm van trollen te duiden.
29-04-2024, 08:16 door waterlelie - Bijgewerkt: 29-04-2024, 08:22
Laatste ontwikkeling is dat een verzoek om informatie gericht aan de klantenservice van Arriva 6 dagen geleden over de falende app, daar door Arriva in het geheel niet op wordt gereageerd.
29-04-2024, 08:30 door JustMe2020
Door waterlelie: Laatste ontwikkeling is dat een verzoek om informatie gericht aan de klantenservice van Arriva 6 dagen geleden over de falende app daar door Arriva niet op wordt gereageerd.
Informatie verzoek, in de vorm van?

Maar gewoon ze eens bellen? Bellen is sneller... Zoals heel vaak bij dit soort vragen/opmerkingen.
Telefonisch bereik je ons 24 uur per dag via 0800-0232545.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.