Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:
https://www.security.nl/posting/875232/:
Rabobank hoeft klant geen loket binnen 10 kilometer aan te bieden
donderdag 6 februari 2025, 15:53 door Redactie, 80 reacties
Rabobank hoeft een klant geen bankloket aan te bieden om binnen een straal van tien kilometer geld op te kunnen nemen. Daarnaast is de bank niet verplicht om ervoor te zorgen dat de klant altijd in één keer zijn weeklimiet van 1250 euro kan opnemen. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld.
Je moet alleen niet selectief quoten en er alleen maar een heel klein stukje uithalen.
Als we de rest lezen, blijkt er wel wat nuance in te zitten.
Uit de voorwaarden van Rabobank volgt dat de bank zich inspant om diensten beschikbaar te laten zijn, maar dat deze niet voortdurend beschikbaar kunnen zijn. "Het is voorts aan de organisatie Geldmaat om te zorgen voor voldoende beschikbaarheid van geldautomaten en van voldoende contant geld daarin", voegt het Kifid toe.
Het klachteninstituut stelt dat niet vast is komen te staan dat de klant structureel onvoldoende mogelijkheden heeft om het door hem gewenste bedrag (wekelijks) op te nemen. De klant vindt verder dat de bank in een straal van tien kilometer van zijn woning toch tenminste één loket zou moeten openen, zodat hij zijn tegoed bij de bank kan verzilveren als hij dat wil. Het Kifid stelt dat hier geen (juridische) grondslag voor aanwezig is en wijst deze vordering af
Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen...
Iets wat ook in de voorwaarden staat, en er zijn altijd mogelijkheden om toch geld op te nemen. Nog steeds laagdrempelige, je moet alleen een stukje verder gaan.
Daarnaast kan je altijd digitaal bankieren, laagdrempelige, gemakkelijk en overal toegankelijk.
Met het KifiD als collaborerende instantie.
Dat horen we altijd, als men het niet eens is met een uitspraak van een instantie.
Het ligt altijd aan de instantie, maar men denkt nooit eens na, of de claim wel rechtvaardig is/was.
Stukje zelf reflectie kan soms geen kwaad.
Belangrijk aspect is ook dat de Nederlandse overheid onze banken niet reguleert om ze tot respect te bewegen voor de menselijke maat, maar juist omgekeerd de banken ertoe aanzet om deel uit te maken van een netwerk van instanties die zich bezighouden met diverse vormen van inhumane massasurveillance, die op allerlei manieren het privéleven van Nederlanders invadeert en daarbij hun zelfrespect, hun bewustzijn en hun menselijke waardigheid aantast.
M.J.
Oke, een hoop onzin nog even snel er bij zitten.