image

ABN Amro mag voor mobiel bankieren app Android versie 10 verplichten

donderdag 17 april 2025, 10:21 door Redactie, 64 reacties

ABN Amro mag voor het gebruik van de eigen bank-app Android versie 10 verplicht stellen en hoeft geen support voor Android 9 te bieden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald in een zaak die door een klant met Android versie 9 was aangespannen. De smartphone van de klant kan niet naar Android 10 upgraden, waardoor hij de bank-app niet meer kan gebruiken.

De klant beschikt niet over een computer, waardoor internetbankieren volgens hem geen alternatief is. Doordat hij niet naar Android 10 kan upgraden vindt de klant dat hij door ABN Amro wordt gedwongen een nieuwe smartphone aan te schaffen. De klant is het daarmee niet eens en vorderde bij het Kifid dat de bank weer ondersteuning van Android 9 toevoegt.

Het Kifid stelt dat de bank een zekere vrijheid heeft om te bepalen onder welke voorwaarden zij haar app aanbiedt. De vrijheid van de bank is wel begrensd: het gebruik maken van die vrijheid mag namelijk niet onaanvaardbaar zijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid. ABN Amro stelt dat het gebruik van Androidversies lager dan Android 10 beveiligingsrisico's met zich meebrengt. Zo ontvangt Android 9 al twee jaar geen beveiligingsupdates meer.

De klant is het niet eens met de door de bank aangevoerde veiligheidsrisico’s. Zo zijn er andere banken die wél oudere besturingssystemen accepteren voor hun mobiel bankieren app. Verder geeft hij aan dat zijn betaalrekening gekoppeld is aan zijn PayPal-account en dat hij via de betaalapp van PayPal, die wél op Android 9 werkt, gewoon betalingen kan doen. Dat hij op deze manier “via een achterdeur” binnen kan komen bij de bank haalt volgens hem het veiligheidsargument van de bank onderuit. Als het beleid consequent zou worden toegepast, zouden betalingen naar PayPal ook onmogelijk moeten zijn.

Het Kifid stelt de klant in het ongelijk (pdf). Dat andere banken Android 9 (nog) wel accepteren betekent niet dat er helemaal geen veiligheidsrisico’s aan kleven. Wat betreft het argument van de “achterdeur” merkt het klachteninstituut op dat het feit dat de bank betalingen via de (op Android 9 functionerende) app van PayPal mogelijk maakt, niet wil zeggen dat de bank geen strengere systeemeisen mag stellen aan haar eigen app.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone. "In deze zaak speelt het praktische probleem dat de consument geen computer heeft en dat er ook geen bankkantoor is in zijn woonplaats waar hij langs zou kunnen komen om daar gebruik te maken van een computer. Internetbankieren is echter ook mogelijk op de webbrowser van een smartphone."

Het Kifid voegt toe dat voor internetbankieren via de smartphone wel de e.dentifier nodig is en de klant dat een omslachtig en achterhaald systeem vindt. Het klachteninstituut overweegt dat internetbankieren op de smartphone wellicht geen ideaal alternatief is voor de app, maar dat dit niet wegneemt dat er dus wel een alternatief is waar de klant gebruik van kan maken. "Gelet op dit alles vindt de commissie het niet onaanvaardbaar dat de bank besturingssysteem Android 10 of hoger vereist voor de App. De vordering van de consument wordt daarom afgewezen", luidt het oordeel.

Reacties (64)
17-04-2025, 10:34 door Anoniem
Gezien alle risico’s en kosten die aan digitaal bankieren kleven kunnen we maar stoppen met die ongein.
17-04-2025, 10:34 door Johneeltje
Voor mij echt geen app voor bankieren, gewoon via de Linux pc, apps heb ik weinig vertrouwen in.
17-04-2025, 10:40 door Anoniem
Zucht. Kifid... van en voor de banken, niet voor de klanten.
Wie stapt er nou nog naar het Kifid? Dat is niet meer dan een verlengstuk van de afdelingen Klachtafwimpeling van de banken.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone. "In deze zaak speelt het praktische probleem dat de consument geen computer heeft en dat er ook geen bankkantoor is in zijn woonplaats waar hij langs zou kunnen komen om daar gebruik te maken van een computer. Internetbankieren is echter ook mogelijk op de webbrowser van een smartphone."

Het Kifid voegt toe dat voor internetbankieren via de smartphone wel de e.dentifier nodig is en de klant dat een omslachtig en achterhaald systeem vindt. Het klachteninstituut overweegt dat internetbankieren op de smartphone wellicht geen ideaal alternatief is voor de app, maar dat dit niet wegneemt dat er dus wel een alternatief is waar de klant gebruik van kan maken. "Gelet op dit alles vindt de commissie het niet onaanvaardbaar dat de bank besturingssysteem Android 10 of hoger vereist voor de App. De vordering van de consument wordt daarom afgewezen", luidt het oordeel.

Als de klant te voet 1500 kilometer op pelgrimstocht moet naar Santiago de Compostela, omdat daar het enige resterende bankfiliaal van ABN AMRO staat, dan nog zou het Kifid het "niet onaanvaardbaar" vinden.

Kwestie van "proportionaliteit"... in de ogen van Kifid.
17-04-2025, 10:41 door Named
Lijkt mij volkomen redelijke uitkomst. De bank word verantwoordelijk gehouden voor de beveiliging van alles aan hun kant. (inclusief de app) Daarbij moeten ze dus grenzen stellen aan wat wel en wat niet veilig word geacht. Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone.
(Progressive) Web Apps! :-D
17-04-2025, 10:49 door Anoniem
Laat de klant het risico accepteren, klaar. Als je perse onveilig wilt werken, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren.
17-04-2025, 11:01 door Anoniem
Door Named: Lijkt mij volkomen redelijke uitkomst. De bank word verantwoordelijk gehouden voor de beveiliging van alles aan hun kant. (inclusief de app) Daarbij moeten ze dus grenzen stellen aan wat wel en wat niet veilig word geacht. Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone.
(Progressive) Web Apps! :-D
Als Android 9 niet veilig is volgens de ABN waarom is op hetzelfde toestel de browser om te telebankieren volgens Kifid dan wel veilig? Het hele verhaal rammelt en doet mij de tenen krommen.
17-04-2025, 11:08 door Anoniem
Door Anoniem: Laat de klant het risico accepteren, klaar. Als je perse onveilig wilt werken, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren.
Het probleem is dat de bank dan ook de app op android 9 moet ondersteunen, dat betekent in de ontwikkeling van de app geen android 10 features gebruiken en ook het testen van de app op android 9.
Dat laatste, testen op android 9, kan lastig worden als er geen android 9 toestellen meer beschikbaar zijn.
17-04-2025, 11:19 door Anoniem
Gezien alle risico’s en kosten die aan digitaal bankieren kleven kunnen we maar stoppen met die ongein.

Stoppen met digitaal bankieren klinkt rebels, maar is in de praktijk dom. Contant geld is diefstalgevoelig, niet verzekerd en totaal onpraktisch. Papieren overschrijvingen zijn duurder, trager en onveiliger. Je mist realtime inzicht, automatische fraudedetectie en toegang tot de moderne economie. Digitaal bankieren is bij goed gebruik juist veiliger: met alerts, tweestapsverificatie en beveiligde apps. De risico’s zijn beheersbaar, de voordelen gigantisch. Terug naar cash is geen oplossing, maar een stap terug in tijd – met meer risico en minder controle.
17-04-2025, 11:20 door Anoniem
En wat staat er op de site van ABN zelf?


https://www.abnamro.nl/nl/prive/internet-en-mobiel/e.dentifier-aanvragen.html
De e.dentifier gaat verdwijnen. Het is handig als u de app alvast heeft.

De e.dentifier gaat in de toekomst verdwijnen. Download daarom nu alvast de ABN AMRO app, ook als u liever bankiert op uw PC. Met de app kunt u namelijk veilig inloggen op Internet Bankieren. Mobiel bankieren hoeft dus niet.
17-04-2025, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem: Laat de klant het risico accepteren, klaar. Als je perse onveilig wilt werken, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren.

Zelfde voor android zonder Google rotzooi, laat me een APK downloaden van de ABN zelf.
17-04-2025, 11:32 door Anoniem
Of de bank levert een up-to-date telefoon met de app.
17-04-2025, 11:41 door Anoniem
Door Johneeltje: Voor mij echt geen app voor bankieren, gewoon via de Linux pc, apps heb ik weinig vertrouwen in.
Ik hetzelfde, echter nu verplicht mijn (buitenlandse) bank voor mijn creditcard een app voor 3Dsecure via app, sms doen ze niet meer.
17-04-2025, 11:46 door Anoniem
Door Named: Lijkt mij volkomen redelijke uitkomst. De bank word verantwoordelijk gehouden voor de beveiliging van alles aan hun kant. (inclusief de app) Daarbij moeten ze dus grenzen stellen aan wat wel en wat niet veilig word geacht. Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone.
(Progressive) Web Apps! :-D

De bank eist dus ook overhandigen van levensgeschiedenis terwijl die geschreven wordt aan een reclame bureau.
Hoe veilig is dat?

M.bt. webapps.., kijk eens hier naar vanuit een browser
https://github.com/ading2210/linuxpdf
Of de doomvariant...(game)
17-04-2025, 11:53 door Anoniem
Android 10 t/m 12 is ook al End of Life https://endoflife.date/android

Dus ABN Amro had beter minimaal Android 13 moeten verplichten.
17-04-2025, 11:54 door Anoniem
Als zijn telefoon geen Android 10 upgrade kan uitvoeren, is zijn telefoon dus oorspronkelijk uit 2015-2018 (android 10 is in 2019 uitgekomen, in die tijd was 1/2 upgrades de norm) en voor een paar honderd of zelf een paar tientjes (2e hands) heb je al een telefoon met een nieuwere android versie.....
17-04-2025, 12:05 door Anoniem
Apparaten moeten gewoon langer (liefst hun hele levensduur) van een ondersteund OS voorzien worden door de fabrikanten (of anders de OS bouwer).
Niet 2 jaar (of iets langer), en dan maar aan een nieuw duur apparaat moeten aanschaffen. Want anders kun je niet meedoen in deze maatschappij.

Een smartphone is onderhand een eerste levensbehoefte aan het worden. Met dank aan politiek en bedrijfsleven met hun digidwang.

Alleen al uit milieu-oogpunt zou dat vereist moeten worden door de EU. Grondstoffen voor nieuwe apparaten is ook niet oneindig op voorraad.
Zeker niet tijdens een handelsoorlog.
Om over afhankelijk zijn van BigTech afkomstig van een onbetrouwbare bondgenoot nog maar te zwijgen.

Ik zie steeds grotere risico's in de toekomst van deze ingeslagen weg.
17-04-2025, 12:26 door Anoniem
Het is goed dat ze zich aan een nieuwere SDK houden, dat is een stuk minder exploit gevoelig.
17-04-2025, 12:31 door Anoniem
Tsja... Het moet zo nodig met een 'app' he...
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.
17-04-2025, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem: Laat de klant het risico accepteren, klaar. Als je perse onveilig wilt werken, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren.

Het gaat niet alleen om het risico op schade te beperken maar vooral ook om criminelen zoveel mogelijk buiten de deur te houden dat het OS niet al te gedateerd mag zijn.
17-04-2025, 12:45 door Anoniem
Hoeveel jaar nog voordat wij hier lezen "ABN Amro mag mobiel bankieren app verplichten voor alle klanten"?
17-04-2025, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Laat de klant het risico accepteren, klaar. Als je perse onveilig wilt werken, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren.
Alleen is Android (maar ook iOS) pertinent nooit veilig. (Bron; jarenlang security.nl lezen)
17-04-2025, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Named: Lijkt mij volkomen redelijke uitkomst. De bank word verantwoordelijk gehouden voor de beveiliging van alles aan hun kant. (inclusief de app) Daarbij moeten ze dus grenzen stellen aan wat wel en wat niet veilig word geacht. Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone.
(Progressive) Web Apps! :-D
Als Android 9 niet veilig is volgens de ABN waarom is op hetzelfde toestel de browser om te telebankieren volgens Kifid dan wel veilig? Het hele verhaal rammelt en doet mij de tenen krommen.

Dat de browser zelf mogelijk veilig is, zegt niets over het onderliggende besturingssysteem of andere kwetsbare apps op het toestel. Eén lek in Android 9 kan al genoeg zijn om sessies te kapen of malware root-toegang te geven. Veiligheid zit niet in één app, maar in de hele keten. Vertrouwen op alleen de browser is technisch naïef en juridisch wankel.
17-04-2025, 12:54 door Anoniem
Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Waarom zou de bank opdraaien voor de veiligheid van een toestel waar ze nul controle over hebben, geen toegang tot krijgen, en dat jij zélf hebt gekocht, ingesteld en verwaarloosd? Eigen apparaat, eigen risico — zo simpel is het.
17-04-2025, 12:58 door Anoniem
Voor mij echt geen app voor bankieren, gewoon via de Linux pc, apps heb ik weinig vertrouwen in.

Dus je vertrouwt geen apps, maar wel een webbased app die draait in een browser... die óók een app is? En dat op een Linux-PC die net zo goed afhankelijk is van up-to-date software, correcte configuraties en menselijk handelen. Alsof phishing, man-in-the-browser attacks of keyloggers stoppen bij de voordeur van je besturingssysteem. Web of app, het is allemaal software — en software is mensenwerk. Wie écht niets vertrouwt, stopt gewoon met bankieren.
17-04-2025, 13:00 door Anoniem
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.

Ja, en postkoetsen reden ook prima. Maar papieren overschrijvingskaarten zijn trager, foutgevoeliger, duurder in verwerking én kwetsbaarder voor sociale engineering. De extra handmatige handelingen? Die betaal jij als klant terug in hogere kosten. Niks nostalgie—gewoon inefficiëntie vermomd als romantiek.
17-04-2025, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem: Hoeveel jaar nog voordat wij hier lezen "ABN Amro mag mobiel bankieren app verplichten voor alle klanten"?
Als het aan het Kifid ligt liever gisteren dan vandaag. Die zitten met hun hoofd in de banken ergens waar de zon absoluut niet schijnt.
17-04-2025, 13:08 door Anoniem
Ik denk dat veel banken er nog niet aanwillen; een ondergrens. Er zijn teveel klanten met oude versies van besturingssytemen. Die kunnen niet meer bankieren, zijn ontevreden en daar keldert je marktaandeel omdat ze gaan migreren naar andere bank.
Misschien leuk businessmodel, je bankkosten verhogen met de kosten voor een leasemobieltje waarmee je de klant ontzorgt op het gebied van security. Zomaar een adviesje en nog gratis ook ;-)
17-04-2025, 13:40 door Named
Door Anoniem:
Door Named: <snip> (Progressive) Web Apps! :-D
Als Android 9 niet veilig is volgens de ABN waarom is op hetzelfde toestel de browser om te telebankieren volgens Kifid dan wel veilig? Het hele verhaal rammelt en doet mij de tenen krommen.
Vanuit de browser is nog steeds een externe autorisatie nodig, staat gewoon in het artikel:
Het Kifid voegt toe dat voor internetbankieren via de smartphone wel de e.dentifier nodig is en de klant dat een omslachtig en achterhaald systeem vindt.
17-04-2025, 13:44 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 17-04-2025, 13:46
Door Anoniem:
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.

Ja, en postkoetsen reden ook prima. Maar papieren overschrijvingskaarten zijn trager, foutgevoeliger, duurder in verwerking én kwetsbaarder voor sociale engineering. De extra handmatige handelingen? Die betaal jij als klant terug in hogere kosten. Niks nostalgie—gewoon inefficiëntie vermomd als romantiek.

Supermarkten hanteren een "multichannel-strategie": Ze bieden verschillende communicatie- en betaalkanalen aan. Bij AH kan je bijvoorbeeld naar de fysieke supermarkt, waar je contant, pin en swipe kan betalen. Of je laat het thuisbezorgen. Een artikel dat je bij Bol.com bestelt, kun je op je thuisadres laten bezorgen of in een supermarktfiliaal afhalen, of op een ander afhaalpunt afhalen.

Banken zouden, gezien de publieke nutsfunctie die ze vervullen, hun diensten ook gewoon multichannel beschikbaar moeten maken. Dus inclusief de mogelijkheid om transacties desgewenst te kunnen verrichten in fysieke benakfilialen. Dat gaat heus niet iedereen doen, maar het is voor substantiële groepen belangrijk dat het kan.

Het angst-gepraat dat papieren overschrijvingskaarten opeens super-riskant zouden zijn, ook als maar 2% of 5% van de klanten ze gebruikt, is echt onzin en heel eenzijdig. We worden bang gemaakt voor alles wat niet digitaal is, terwijl de risico's en kosten van digitale methoden worden verzwegen en weggemoffeld.

Iedereen die de ontwikkelingen een beetje heeft gevolgd, weet dat digitale methoden nieuwe risico's met zich meebrengen die er vroeger niet waren. Dan heb ik het niet alleen over risico's met fraude (fishing, hacking en dergelijke), maar ook over de persoonlijke risico's die gebondendheid aan digitale apparatuur met zich meebrengt voor gebruikers, en op nationale risico's als digitale infrastructuur kwetsbaar is en tegelijk ertoe leidt dat analoge infrastructuur wordt weggedrukt en afgeschaft.

Analoog is niet "postkoets". Analoog is het onderstel van alle voertuigen. Digitaal is niet meer dan een toplaag die handig kan zijn, zolang je blijft beschikken over een voldoende robuust onderstel.

M.J.
17-04-2025, 14:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoeveel jaar nog voordat wij hier lezen "ABN Amro mag mobiel bankieren app verplichten voor alle klanten"?
Als het aan het Kifid ligt liever gisteren dan vandaag. Die zitten met hun hoofd in de banken ergens waar de zon absoluut niet schijnt.

Het Kifid gaat daar helemaal niet over.

Die geven alleen een juridisch oordeel of contractuele voorwaarden die ABN Amro stelt in lijn zijn met de wet.

Die klant die zeurt dat een andere bank het wel doet - GA DAAR DAN NAAR TOE.


Bezig bij het Kifid te klagen dat ik met mijn uitkering en saldo van 900 euro niet welkom ben bij Van Lanschot voor private banking.
17-04-2025, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: Lijkt mij volkomen redelijke uitkomst. De bank word verantwoordelijk gehouden voor de beveiliging van alles aan hun kant. (inclusief de app) Daarbij moeten ze dus grenzen stellen aan wat wel en wat niet veilig word geacht. Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Verder meldt het Kifid dat er alternatieven zijn voor het gebruik van de bankieren app. Zo werkt internetbankieren ook via een browser op de smartphone.
(Progressive) Web Apps! :-D
Als Android 9 niet veilig is volgens de ABN waarom is op hetzelfde toestel de browser om te telebankieren volgens Kifid dan wel veilig? Het hele verhaal rammelt en doet mij de tenen krommen.

Dat de browser zelf mogelijk veilig is, zegt niets over het onderliggende besturingssysteem of andere kwetsbare apps op het toestel. Eén lek in Android 9 kan al genoeg zijn om sessies te kapen of malware root-toegang te geven. Veiligheid zit niet in één app, maar in de hele keten. Vertrouwen op alleen de browser is technisch naïef en juridisch wankel.
Juist, dus Kifid had ook het gebruik via een webbrowser op een Android 9 niet als alternatief moeten opperen maar ook als onveilig moeten betitelen dus het verhaal van Kifid rammelt en is tenen krommend.
17-04-2025, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Gezien alle risico’s en kosten die aan digitaal bankieren kleven kunnen we maar stoppen met die ongein.

Stoppen met digitaal bankieren klinkt rebels, maar is in de praktijk dom. Contant geld is diefstalgevoelig, niet verzekerd en totaal onpraktisch. Papieren overschrijvingen zijn duurder, trager en onveiliger. Je mist realtime inzicht, automatische fraudedetectie en toegang tot de moderne economie. Digitaal bankieren is bij goed gebruik juist veiliger: met alerts, tweestapsverificatie en beveiligde apps. De risico’s zijn beheersbaar, de voordelen gigantisch. Terug naar cash is geen oplossing, maar een stap terug in tijd – met meer risico en minder controle.

Mag ik zelf bepalen hoeveel risico ik wil lopen? Ik heb een paar honderd euro in mijn zak en nog een stapel briefjes thuis.
Realtime inzicht (behalve dan in de portomonee kijken of er nog wat inzit), fraudedetectie, alerts en apps heb ik geen behoefte aan. Loop het liefst nog met een oude nokia opzak.

Wat is er trouwens tweestapsverificatie aan als alles via je mobiel loopt? En ja die biometrics zijn erg fijn als een crimineel je telefoon voor je gezicht houd om je geld over te maken.
17-04-2025, 14:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Gezien alle risico’s en kosten die aan digitaal bankieren kleven kunnen we maar stoppen met die ongein.

Stoppen met digitaal bankieren klinkt rebels, maar is in de praktijk dom. Contant geld is diefstalgevoelig, niet verzekerd en totaal onpraktisch. Papieren overschrijvingen zijn duurder, trager en onveiliger. Je mist realtime inzicht, automatische fraudedetectie en toegang tot de moderne economie. Digitaal bankieren is bij goed gebruik juist veiliger: met alerts, tweestapsverificatie en beveiligde apps. De risico’s zijn beheersbaar, de voordelen gigantisch. Terug naar cash is geen oplossing, maar een stap terug in tijd – met meer risico en minder controle.

Mijn contant geld kan alleen iemand stelen die in de buurt is, de digitale app rekening kan door iedereen over de hele wereld geplunderd worden. Wat is veiliger?

Het is op die manier ook vele malen veiliger een wachtwoord op een briefje onder je toetsenbord te hebben dan in een online password manager. Veel kleinere attack vector.
17-04-2025, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem: Apparaten moeten gewoon langer (liefst hun hele levensduur) van een ondersteund OS voorzien worden door de fabrikanten (of anders de OS bouwer).
Niet 2 jaar (of iets langer), en dan maar aan een nieuw duur apparaat moeten aanschaffen. Want anders kun je niet meedoen in deze maatschappij.

Een smartphone is onderhand een eerste levensbehoefte aan het worden. Met dank aan politiek en bedrijfsleven met hun digidwang.

Alleen al uit milieu-oogpunt zou dat vereist moeten worden door de EU. Grondstoffen voor nieuwe apparaten is ook niet oneindig op voorraad.
Zeker niet tijdens een handelsoorlog.
Om over afhankelijk zijn van BigTech afkomstig van een onbetrouwbare bondgenoot nog maar te zwijgen.

Ik zie steeds grotere risico's in de toekomst van deze ingeslagen weg.

Dit is al geregeld door de nieuwe cyber directive. Alles moet vanaf 2027 ergens minimaal 5 jaar geupdate worden.
17-04-2025, 14:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Gezien alle risico’s en kosten die aan digitaal bankieren kleven kunnen we maar stoppen met die ongein.

Stoppen met digitaal bankieren klinkt rebels, maar is in de praktijk dom. Contant geld is diefstalgevoelig, niet verzekerd en totaal onpraktisch. Papieren overschrijvingen zijn duurder, trager en onveiliger. Je mist realtime inzicht, automatische fraudedetectie en toegang tot de moderne economie. Digitaal bankieren is bij goed gebruik juist veiliger: met alerts, tweestapsverificatie en beveiligde apps. De risico’s zijn beheersbaar, de voordelen gigantisch. Terug naar cash is geen oplossing, maar een stap terug in tijd – met meer risico en minder controle.

Mag ik zelf bepalen hoeveel risico ik wil lopen? Ik heb een paar honderd euro in mijn zak en nog een stapel briefjes thuis.

Voor jouw eigen risico, ja .
Niet als jouw risico betekent dat iedereen dat risico moet lopen omdat de onbeveiligde achterdeur beschikbaar moet blijven.


Realtime inzicht (behalve dan in de portomonee kijken of er nog wat inzit), fraudedetectie, alerts en apps heb ik geen behoefte aan. Loop het liefst nog met een oude nokia opzak.

Je lijkt me iemand die dan als het toch misgegaan is natuurlijk vooraan staat bij het Kifid dat de bank TOCH had moeten controleren .


Wat is er trouwens tweestapsverificatie aan als alles via je mobiel loopt? En ja die biometrics zijn erg fijn als een crimineel je telefoon voor je gezicht houd om je geld over te maken.

Met een snijtang op je ballen herinner je je geheime tweede factor (of kluiscode, of de tweede sokkenla achterin) ook wel goed.

Maar fijn voor de crimineel dat jij meteen cash bij je hebt , en thuis hebt.

Hoeft ie het niet eerst naar een stel katvangers over te maken, die te laten cashen (en aftrek van hun service kosten), en ook nog het geld bij de katvangers ophalen.
17-04-2025, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.

Waarom zou de bank opdraaien voor de veiligheid van een toestel waar ze nul controle over hebben, geen toegang tot krijgen, en dat jij zélf hebt gekocht, ingesteld en verwaarloosd? Eigen apparaat, eigen risico — zo simpel is het.

Maar ondertussen wel eisen opleggen waaraan dat toestel moet voldoen om die app te mogen gebruiken,
Correctie: te moeten gebruiken.
17-04-2025, 15:06 door Anoniem
Mooie bijdrages van authentieke meningen al dan niet beargumenteerd.
Maar had graag willen zien hoe wij gereageerd hadden als het nieuws was:
ABN-Amro laat alle versie voortaan eeuwig toe, want Kifid wil graag meer de klant in het middelpunt zetten.

Gezien wij vooral in een linieare tijd leven, vanuit het verleden in het nu gekomen zijn, en zeer waarschijnlijk richting toekomst blijven gaan, dan is het toch niet heel bijster vreemd dat ABN-Amro ergen een grens trekt wat betreft Android versie?

De e-dentifier is voor mij een totaal ander topic, en het gebrek aan een verbeterd alternatief bieden is wel echt laakbaar.
17-04-2025, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.

Ja, en postkoetsen reden ook prima. Maar papieren overschrijvingskaarten zijn trager, foutgevoeliger, duurder in verwerking én kwetsbaarder voor sociale engineering. De extra handmatige handelingen? Die betaal jij als klant terug in hogere kosten. Niks nostalgie—gewoon inefficiëntie vermomd als romantiek.

Want met de digitliseringsgolf, en vooral sinds de introductie van de apps, zijn die bank-kosten alleen maar lager en lager geworden.

Of wacht... is heb alleen maar kostenstijgingen ervaren. (Ik loop al lamg genoge mee dat ik de kaarten nog gebruikt heb)

Dan hebben we het nog niet over de dekking van de jaarlijkse schadekosten, omdat die digitale systemen bij gebruik toch niet zo veilig zijn of omdat hun klanten er niet veilig mee om kunnen gaan.
Dat zijn ook (alternatieve) hogere kosten, maar dan zonder op papier over te stappen.

En als de papieren oplossing zo fraudegevoelig was, hoe hebben klanten er dan decennia mee kunnen werken, zonder dat banken failliet gingen.
17-04-2025, 16:00 door spatieman
Door Johneeltje: Voor mij echt geen app voor bankieren, gewoon via de Linux pc, apps heb ik weinig vertrouwen in.

heb je het artikel wel gelezen.
meneer heeft GEEN pc.....
17-04-2025, 16:08 door Anoniem
Door spatieman:
Door Johneeltje: Voor mij echt geen app voor bankieren, gewoon via de Linux pc, apps heb ik weinig vertrouwen in.

heb je het artikel wel gelezen.
meneer heeft GEEN pc.....

Wat maakt dat in hemelsnaam uit bij bovenstaande ik-gerichte reactie. De reactie ging niet over meneer.
17-04-2025, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem: En wat staat er op de site van ABN zelf?


https://www.abnamro.nl/nl/prive/internet-en-mobiel/e.dentifier-aanvragen.html
De e.dentifier gaat verdwijnen. Het is handig als u de app alvast heeft.

De e.dentifier gaat in de toekomst verdwijnen. Download daarom nu alvast de ABN AMRO app, ook als u liever bankiert op uw PC. Met de app kunt u namelijk veilig inloggen op Internet Bankieren. Mobiel bankieren hoeft dus niet.
Daar kan ik dus weer geen touw aan vast knopen.
Die "ABN AMRO app" is alleen maar voor iOS of Android,
niet voor de PC (dwz. 'gewone' computer) met een ander besturingssysteem.
Wat bedoelen ze dan met "Mobiel bankieren hoeft dus niet" ???
17-04-2025, 16:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.

Ja, en postkoetsen reden ook prima. Maar papieren overschrijvingskaarten zijn trager, foutgevoeliger, duurder in verwerking én kwetsbaarder voor sociale engineering. De extra handmatige handelingen? Die betaal jij als klant terug in hogere kosten. Niks nostalgie—gewoon inefficiëntie vermomd als romantiek.

Want met de digitliseringsgolf, en vooral sinds de introductie van de apps, zijn die bank-kosten alleen maar lager en lager geworden.

Of wacht... is heb alleen maar kostenstijgingen ervaren. (Ik loop al lamg genoge mee dat ik de kaarten nog gebruikt heb)

Dan hebben we het nog niet over de dekking van de jaarlijkse schadekosten, omdat die digitale systemen bij gebruik toch niet zo veilig zijn of omdat hun klanten er niet veilig mee om kunnen gaan.
Dat zijn ook (alternatieve) hogere kosten, maar dan zonder op papier over te stappen.

En als de papieren oplossing zo fraudegevoelig was, hoe hebben klanten er dan decennia mee kunnen werken, zonder dat banken failliet gingen.
De kosten van bankieren zijn steeds meer naar de gebruikers overgeheveld.
Zo simpel is het.
De suggestie was inderdaad dat bankieren via Internet goedkoper zou zijn
maar dat is dus niet uitgekomen.
17-04-2025, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem: Android 10 t/m 12 is ook al End of Life https://endoflife.date/android

Dus ABN Amro had beter minimaal Android 13 moeten verplichten.

Als je ooit in de security gaat werken zul je ontdekken dat er een grens is aan wat je kunt verplichten qua upgrades/versies.

Als er teveel legacy nog in gebruik is krijg je dat niet weg-gemandateerd . Puur intern is dat al lastig, maar als het in gebruik is bij teveel klanten zal de oude boel/versie nog ondersteund moeten blijven.

Ze zullen bij deze keuze zeker gekeken hebben naar de installed base en % Android 9 vs 10,11,12 .

Security is natuurlijk een prettig argument, maar ik denk dat de ontwikkelaars en testers ook een stuk makkelijk leven hebben als die wat minder missende opties moeten emuleren van oude platformen.
17-04-2025, 18:15 door Anoniem
Verkeerd aangepakt.

Als de bank zegt dat 9 onveilig is en 10 niet had de klant beter kunnen betogen dat 10 ook een onveilig os is want deze is officieel eol voor meer dan twee jaar wat ook aangevloerd is als argument voor 9.

Derhalve als de banks stelt dat een onveilig OS niet mag volgens de voorwaarden zouden ze alle versies onder 13 uit veiligheid moeten blokkeren want oudere versies komen niet meer in security bulittens voor en zijn daarmee officieel eol en onveilig verklaard door de leverancier, ontwikkelaar Google van het besturing systeem.

Als de bank vervolgens met verweer komt dat dit niet mogelijk is momenteel wegens de hoeveelheid klanten die nog oudere versie draaien is het argument over dat de bank dit voor veiligheid doet ook dus niet plausibel en dan kan deze enkel terugvallen op de andere reden dat het hun meer geld kost qua ondersteuning. Dat is echter een veel slechter argument en dat zouden ze dan ook veel sneller verliezen.

Maar dan moet je het wel voor een rechter brengen en niet een wc eend organisatie als KIFID
17-04-2025, 19:25 door Anoniem
Bezie https://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history in combinatie met hoelang fabrikanten daadwerkelijk verplicht (kunnen) worden om tijdig adequate beveiligingsupdates uit te brengen, en vraag je dan af hoe noodzakelijk het zou moeten zijn dat er niet digitale terugvalprocedures in stand worden gehouden voor, onder andere, bancaire zaken. Althans, als je elementaire zaken voor, onder andere, je nationale economie wilt bestendigen tegen allerlei bedreigingen van buitenaf.

Noem eens wat: Android trekt op een gegeven moment de stekker uit EU ondersteuning van (in die tijd best wel als belangrijke geziene) beveiligingsupdates om wat voor reden dan ook. En dan?

Hartstikke goed als de EU op eigen benen wil kunnen staan door minder afhankelijk te zijn van partijen buiten de EU (zelf zou ik dat nationaal willen trekken, want wie garandeert hoe dat de EU geen draak wordt, of is?), maar trek die grote broek dan ook aan, en vertel er gelijk bij op wiens kosten en risico dat in welke mate, en tijdlijn, dat bewerkstelligd gaat worden (kan invloed hebben op pro-EU partijen tijdens verkiezingen).

Aan mooie praatjes geen gebrek, maar toekomstbestendige en betaalbare oplossingen (zonder welke kans dan ook op economische zelfdestructie) die stand houden willen we zien. Die evenzo makkelijk om te ruilen zijn door anderen als de eerst gekozene (derde) partij meer als ietwat verzuimt qua tijdig gerealiseerde doelstellingen (onweerlegbaar aantoonbaar publiekelijk getoetst; compleet met uitgebreide zendtijd van voor- en tegenstanders in gelijke mate zonder interrupties) en budgettaire restricties.
17-04-2025, 21:00 door Anoniem
Door Anoniem: Gezien wij vooral in een linieare tijd leven, vanuit het verleden in het nu gekomen zijn, en zeer waarschijnlijk richting toekomst blijven gaan,

"Waarschijnlijk"....

Weet jij iets wat wij niet weten?
Of ben je ergens bang voor?
17-04-2025, 21:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.

Ja, en postkoetsen reden ook prima. Maar papieren overschrijvingskaarten zijn trager, foutgevoeliger, duurder in verwerking én kwetsbaarder voor sociale engineering. De extra handmatige handelingen? Die betaal jij als klant terug in hogere kosten. Niks nostalgie—gewoon inefficiëntie vermomd als romantiek.

Want met de digitliseringsgolf, en vooral sinds de introductie van de apps, zijn die bank-kosten alleen maar lager en lager geworden.

Of wacht... is heb alleen maar kostenstijgingen ervaren. (Ik loop al lamg genoge mee dat ik de kaarten nog gebruikt heb)

Dan hebben we het nog niet over de dekking van de jaarlijkse schadekosten, omdat die digitale systemen bij gebruik toch niet zo veilig zijn of omdat hun klanten er niet veilig mee om kunnen gaan.
Dat zijn ook (alternatieve) hogere kosten, maar dan zonder op papier over te stappen.

En als de papieren oplossing zo fraudegevoelig was, hoe hebben klanten er dan decennia mee kunnen werken, zonder dat banken failliet gingen.
De kosten van bankieren zijn steeds meer naar de gebruikers overgeheveld.
Zo simpel is het.
De suggestie was inderdaad dat bankieren via Internet goedkoper zou zijn
maar dat is dus niet uitgekomen.

Niet alleen de kosten zijn naar de klant/gebruiker overgeheveld, ook de risico's en verantwoordelijkheden.
Alles ondert het mom "dat de klant het wilde".

Een kleine enquete:
Heeft iemand van de reaguurders hier, ooit een vraag, enquete of onderzoek van hun bank gehad, waarbij hun wensen geinventariseerd werden?
17-04-2025, 21:38 door Anoniem
De klant heeft een alternatief door de webbrowser op zijn verouderde toestel te gebruiken en eventueel op desktop modus zetten.
17-04-2025, 21:47 door Anoniem
Door Anoniem: Een kleine enquete:
Heeft iemand van de reaguurders hier, ooit een vraag, enquete of onderzoek van hun bank gehad, waarbij hun wensen geinventariseerd werden?
Kreeg bij de Rabobank het advies, had (en heb) een aantal opmerkingen (onderbouwd) over hun "werk"wijze, om lid te worden.
Gedaan, maar afgezien van dat nietszeggende magazine vol nonsens, in al die jaren nooit mijn mening mogen geven.
Wel krijg je een irritante pop-up hoe je hun berichtenbox vindt (eenzijdig communiceren is altijd onwenselijk, als fatsoenlijk bedrijf wil je toch direct wat speelt bij de klanten?), echter met geen mogelijkheid komt de daadwerkelijke enquête in beeld.
18-04-2025, 03:31 door Anoniem
huuh?
Ik had een Motorola G8 plus met Android 10 erop. De ABNAMRO app gaf steeds aan dat ie vanaf maart 2025 niet meer zou werken op mijn mobiel. Ik heb daarom een nieuwe toestel gekocht met Android 15. Dat was dus blijkbaar niet nodig geweest lees ik nu blijft de ABNAMRO app werken in Android 10. Lekker dan :-/
18-04-2025, 03:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Die papieren overschrijvingskaarten deden het ook na 5 jaar nog prima.
Ja, en postkoetsen reden ook prima. Maar papieren overschrijvingskaarten zijn trager,
Klopt, en dat heeft ook voordelen.
Wanneer het tempo in de moderne samenleving wat omlaag zou gaan durf ik wel te stellen dat dat voor 98% van de bevolking gunstiger zou zijn voor de kwaliteit van leven.
Het tempo wordt opgejaagd door de eisen van de kapitalistische economie i.h.b. de behoefte aan winst op korte termijn, wat een visie is die aangejaagd wordt door de mini-minderheid die over buitenproportioneel veel vermogen = macht beschikt.
foutgevoeliger,
Wat bedoel je daarmee?
Papieren overschrijvingskaarten zijn in elk geval niet fraudegevoeliger dan online bankieren.
duurder in verwerking
Dat zou wel eens gedeeltelijk samen kunnen hangen met het feit dat de banken hun risico's veel meer op de samenleving (de klanten) hebben kunnen afwentelen dan zij met analoog bankieren konden doen. Dat geeft een vertekend beeld.
De (potentiële) onzekerheid in het hele systeem waarvan het internet de basis is, is m.i. veel groter dan bij analoog bankieren (door klanten). De bank moet met veel meer mogelijke aanvallen (door zwaktes, kwetsbaarheden) rekening houden dan in het pre-internetbankieren-systeem.
én kwetsbaarder voor sociale engineering.
Dit is je reinste onzin, social engineering is pas echt op gang gekomen met de introductie van digitalisering aan de kant van de bankklant.
De extra handmatige handelingen? Die betaal jij als klant terug in hogere kosten.
Dat mogen banken omdat de staat een deal met hen heeft gesloten door elke burger te verplichten een bankrekening erop na te houden en daarna haar burgers heeft laten stikken door géén grens te stellen aan wat de banken mogen doorberekenen aan klanten. De staat heeft m.a.w. haar burgers aan de banken uitgeleverd.
Dat is een regiefout van de staat.
Niks nostalgie—gewoon inefficiëntie vermomd als romantiek.
Efficiëntie is een begrip wat constant misbruikt wordt en alleen fungeert in tunnelvisies.
Jij hebt een tunnelvisie, die bovendien samenvalt met de tunnelvisie van banken.
De samenleving heeft niets aan tunnelvisies.
Banken hebben een maatschappelijke taak en het zou hen nooit toegestaan mogen worden om alleen aan hun eigen kleine hebberige doel te mogen denken.
Banken gedragen zich nu als parasieten.
18-04-2025, 04:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Named Maar als de app van een gebruiker gehackt word op een unrooted en voldoende geüpdatet android versie, dan moet de bank ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is de andere kant van deze munt, vind ik.
Waarom zou de bank opdraaien voor de veiligheid van een toestel waar ze nul controle over hebben, geen toegang tot krijgen, en dat jij zélf hebt gekocht, ingesteld en verwaarloosd? Eigen apparaat, eigen risico — zo simpel is het.
Dus het gebruiken van de app van de bank op je telefoon is altijd voor eigen risico.
Dat staat dan ook vast ergens in de kleine lettertjes van de bank (die niemand leest).
En daarmee is de zaak als volgt gesloten: de klant is in principe altijd zelf verantwoordelijk voor als er iets niet goed gaat met een betalingstransactie.
De enige manier om hier onderuit te komen is, dat de klant bewijst dat de bank nalatig is (m.b.t. een bepaalde, concrete betalingstransactie).
De klant heeft echter geen inzage in de gegevens, die de bank heeft over de precieze uitvoering van de transactie.
Jammer dan! De bank kan voor haarzelf belastende data m.b.t. een concrete transactie achterhouden. Zij hoeft niet het achterste van haar tong te laten zien.
De bewijslast ligt altijd bij de klant, maar die is afhankelijk van de transparantie van de bank.
Gaat nooit lukken.
De klant trekt dus altijd aan het kortste eind met "zijn" bankapp.
Dat heeft de bank mooi geregeld voor zichzelf!
18-04-2025, 06:39 door Anoniem
Door Anoniem: Stoppen met digitaal bankieren klinkt rebels, maar is in de praktijk dom.
De pre-internetbankierenvariant (papieren overschrijvingskaarten) is helemaal niet dom.
Contant geld is diefstalgevoelig,
Digitaal geld, geld wat digitaal geregistreerd wordt, is ook diefstalgevoelig
,niet verzekerd
Inderdaad niet door de bank verzekerd/ te verzekeren en wel omdat de bank geen zicht heeft op waar contant geld zich bevindt, je kunt dus altijd zeggen dat je het niet meer hebt als je het zou kunnen verzekeren.
De verzekering is dus direct gebonden aan toezicht, oftewel controle van de verzekeraar of bank.
En dat toezicht is tevens direct het verlies van vrijheid van de klant.
De klant kan de extra bescherming (verzekering) alleen krijgen door zijn vrijheid op te geven. Die vrijheid bestaat uit het feit dat de bank niet weet waar het geld zich bevindt, het kan zich op een bepaald moment (real time) bij jou bevinden òf bij duizend anderen. De bank weet het niet, heeft geen flauw idee. Alléén de klant, jij dus, weet of jij het geld nog hebt of dat je er iets voor gekocht hebt.
Digitaal geld is dus principieel verzekerbaar omdat het traceerbaar is, op elk moment te bepalen (real time) bij welke persoon (op wiens bankrekening) het staat.
De ruil is dus: bescherming tegen vrijheid.
Iedereen wordt het digitale systeem ingepraat door malloten zoals jij, die alleen zien wat ze ervoor terugkrijgen (verzekering) en niét zien wat ze ervoor moeten opgeven: vrijheid.
En achter die keuze ligt een veranderende machtsverdeling, die ook altijd onder het tapijt geveegd wordt -macht is een vies woord, zeker in Nederland- waarbij je kiest voor meer macht voor de bank of voor jezelf; de machtsrekening wordt a.h.w. ook opnieuw gesaldeerd.
In de mate waarin mensen cash niet meer gebruiken worden ze onvrijer omdat hun betalingstransacties te lokaliseren zijn (real time!).
Surveillance begint HIER, op het punt waarop je je vrijheid inlevert.
Fijn, hè!
en totaal onpraktisch.
Dat is een kwestie van definiëren; ik vind contant geld super praktisch.
Papieren overschrijvingen zijn duurder, trager en onveiliger.
Papieren overschrijvingen zijn niet onveiliger, waar haal je die onzin vandaan? Het enige zwakke punt is de bezorging in je brievenbus. Daar kunnen doeltreffende verbeteringen voor doorgevoerd worden.
Je mist realtime inzicht, automatische fraudedetectie en toegang tot de moderne economie. Digitaal bankieren is bij goed gebruik juist veiliger: met alerts, tweestapsverificatie en beveiligde apps.
Je reinste onzin.
De risico’s zijn beheersbaar,
De risico's zijn onvoorspelbaar.
de voordelen gigantisch.
Dat is subjectief.
Terug naar cash is geen oplossing, maar een stap terug in tijd – met meer risico en minder controle.
Volledig terug naar cash is inderdaad behoorlijk ver terug in de tijd, namelijk vóórdat er consumentenbankieren ontstond, d.w.z. dat iedereen een bankrekening heeft. Daar pleit voor zover ik weet niemand voor.
Hoewel ik pleit voor de keuzevrijheid om géén bankrekening te hebben, in Nederland. Een bankrekening is de eerste vorm van onvrijheid. die m.i. bewust is ingevoerd om exact die reden: controle van de bevolking.
Hoewel er maar weinig mensen terug willen naar géén bankrekening zijn er daarentegen heel wat meer varianten van internetbankieren mogelijk, inclusief de pre-internetbankierenvariant met papieren overschrijvingskaarten, waarbij er veel meer rekening wordt gehouden met wat verschillende groepen van bankklanten kunnen behappen. Voor steeds meer mensen wordt internetbankieren in de huidige one-size-fits-all-versie te complex.
Dat maakt onnodig slachtoffers.
18-04-2025, 07:06 door Anoniem
In dit geval heeft de bank gelijk en heeft Kifid juist geoordeeld.

Je kunt niet IEDEREEN tevreden houden en dat moet je ook niet willen.

De bank heeft een minimaal OS vereist dat dit via een omweg is te omzeilen doet niet af aan dit feit.

Je hebt het recht hier niet mee eens te zijn maar je hebt niet het recht om de bank te dwingen om zich naar jouw wil te schikken.

Het is jammer voor die zonderling die niet zijn Android OS wilt updaten of wilt internet bankieren op zijn pc .

Het is in dit geval zoals het is
18-04-2025, 09:30 door Anoniem
Niet dat ik banken wil verdedigen, maar dat een veilig os nodig is voor internet bankieren lijkt mij niet heel vreemd. Ik zou zelf het niet eens willen gebruiken met een Android versie onder 13. Tenzij je juridisch het risico bij de consument kunt leggen voor het willen gebruik van een onveilige os begrijp ik wel dat men van ondersteuning van oude android versie af wilt. Het probleem zit hier eigenlijk in dat er maar een beperkte tijd beveiligingsupdates worden geleverd voor mobiele apparatuur vanuit fabrikanten. Ook al begint de ondersteuning nu eindelijk beter te worden.
18-04-2025, 10:09 door Anoniem
Bij welke bank kan je nog bankieren zonder telefoon (app) ?
18-04-2025, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem: De klant heeft een alternatief door de webbrowser op zijn verouderde toestel te gebruiken en eventueel op desktop modus zetten.

Bij (een aantal) bamken heb je dan nog steeds een smartphone en hun app nodig om je te authenticeren. Anders kom je die website niet in.
18-04-2025, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem: Apparaten moeten gewoon langer (liefst hun hele levensduur) van een ondersteund OS voorzien worden door de fabrikanten (of anders de OS bouwer)...

Definieer levensduur....
Zoals al gezegd werd is Android 9 (en de telefoon) alweer 6,5 jaar oud (aug. 2018), en zelfs met lange software support is het ondertussen EOL.
Er zal ongetwijfeld gekeken zijn naar gebruikersaantallen, en ik denk dat v9 niet echt hoog zal eindigen in de stats.
18-04-2025, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Apparaten moeten gewoon langer (liefst hun hele levensduur) van een ondersteund OS voorzien worden door de fabrikanten (of anders de OS bouwer)...

Definieer levensduur....

IMHO zolang de hardware nog technisch werkt. Die apparaten kunnen 10 jaar mee, als je ze goed behandelt.
Alleen is de OS software lang voor die tijd eol, en wordt niet meer ge-upgrade naar een nieuwere versie.
(nu max 2 jaar updates, straks max 5 jaar; maar let wel op de kleine lettertjes vwb de productie-datum van het apparaat)

Het probleem bij mn Android-toestellen is, dat die OS-software update/upgrade-uitrol aan de fabrikanten uitbesteed is, en die hebben geen stimulans om dat te blijven doen. Die willen liever nieuwe apparaten verkopen.
Nogal milieu-vervuilend en grondstof-verspillend.
18-04-2025, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: Bij welke bank kan je nog bankieren zonder telefoon (app) ?
ING
18-04-2025, 16:41 door Anoniem
(..) (nu max 2 jaar updates, straks max 5 jaar;(..)
Dat tweede -vanuit de EU- is natuurlijk geen maximum, maar een minimum.
Apple zit nu al boven de 5 jaar (vermoedelijk om haar merk als gunstiger te profileren t.o.v. de grote concurrent).
Gisteren, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: In dit geval heeft de bank gelijk en heeft Kifid juist geoordeeld.

Je kunt niet IEDEREEN tevreden houden en dat moet je ook niet willen.

De bank heeft een minimaal OS vereist dat dit via een omweg is te omzeilen doet niet af aan dit feit.

Je hebt het recht hier niet mee eens te zijn maar je hebt niet het recht om de bank te dwingen om zich naar jouw wil te schikken.

Het is jammer voor die zonderling die niet zijn Android OS wilt updaten of wilt internet bankieren op zijn pc .

Het is in dit geval zoals het is
Kifid heeft ten delen juist geoordeeld maar heeft vervolgens het advies gegeven om gebruik te maken van de webbrowser functie om te telebankieren op een Android 9 waarvan op 1 januari 2020 het support verlopen is, dus 5 jaar, en daardoor een onveilig toestel is geworden.
Kifid had de klant duidelijk moeten maken welke gevaren deze loopt niet te willen updaten naar een nieuw toestel.
Overigens vind ik het belachelijk dat een goed werkend toestel op een hoop gegooid moet worden omdat de fabrikant geen beveiligingsupdates meer levert, hedendaagse toestellen gaan lang mee en als we het over milieuvervuiling hebben dan is dit er 1 van waar best weleens naar gekeken mag worden.
Gisteren, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In dit geval heeft de bank gelijk en heeft Kifid juist geoordeeld.

Je kunt niet IEDEREEN tevreden houden en dat moet je ook niet willen.

De bank heeft een minimaal OS vereist dat dit via een omweg is te omzeilen doet niet af aan dit feit.

Je hebt het recht hier niet mee eens te zijn maar je hebt niet het recht om de bank te dwingen om zich naar jouw wil te schikken.

Het is jammer voor die zonderling die niet zijn Android OS wilt updaten of wilt internet bankieren op zijn pc .

Het is in dit geval zoals het is
Kifid heeft ten delen juist geoordeeld maar heeft vervolgens het advies gegeven om gebruik te maken van de webbrowser functie om te telebankieren op een Android 9 waarvan op 1 januari 2020 het support verlopen is, dus 5 jaar, en daardoor een onveilig toestel is geworden.
Kifid had de klant duidelijk moeten maken welke gevaren deze loopt niet te willen updaten naar een nieuw toestel.
Overigens vind ik het belachelijk dat een goed werkend toestel op een hoop gegooid moet worden omdat de fabrikant geen beveiligingsupdates meer levert, hedendaagse toestellen gaan lang mee en als we het over milieuvervuiling hebben dan is dit er 1 van waar best weleens naar gekeken mag worden.
Bij het Kifid zitten waarschijnlijk ook vooral adigibeten,
dwz. mensen die denken dat ze er verstand van hebben
omdat ze hun eigen computer of telefoon kunnen bedienen.
Gisteren, 18:05 door Anoniem
Het advies is: machtigingen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.