Nederlandse banken hebben nieuwe regels voor internetbankieren opgesteld waar klanten aan moeten voldoen als ze in het geval van fraude hun geld terug willen krijgen. Zo mag er geen illegale software zijn geïnstalleerd, moet de computer up-to-date zijn en moet de rekening regelmatig worden gecontroleerd.
Dat laat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) weten. Tot nu toe hanteerde iedere bank zijn eigen veiligheidsvoorschriften. Banken bepalen zelf wanneer ze de nieuwe uniforme regels aan hun klanten communiceren. Tot dat moment zullen banken bij de behandeling van nieuwe claims van klanten vanaf 1 januari 2014 in de geest van de nieuwe regels handelen.
Mocht een klant schade lijden en het blijkt dat hij zich niet heeft gehouden aan de veiligheidsregels, dan kan een bank op basis van haar coulancebeleid overigens alsnog besluiten om een deel van de schade voor haar rekening te nemen.
De NVB heeft de nieuwe veiligheidsregels samen met de Consumentenbond opgesteld. Ze gaan voor particuliere klanten gelden. "Als consumenten zich aan de volgende veiligheidsregels voor elektronisch bankieren en - betalen houden, verminderen zij de kans sterk dat om slachtoffer te worden van fraude. Ook weten ze dan zeker dat de bank de schade vergoedt", stelt de NVB. Het gaat in totaal om vijf regels.
In het geval banken fraude vermoeden kunnen ze daarnaast de klant blokkeren om (verdere) schade te voorkomen. Als de bank in dit geval aanwijzingen geeft, bijvoorbeeld om nieuwe incidenten te voorkomen, dan moet de klant deze aanwijzingen opvolgen. "Ook hierbij zal de bank u nooit om beveiligingscodes vragen", aldus de NVB. Die laat verder weten dat de schade als gevolg van fraude met internetbankieren daalt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.