/dev/null - Overig

IPhone defect onder garantie wordt geweigerd door Apple

23-09-2024, 12:15 door Bitje-scheef, 18 reacties
Van de week weer eens een gebeurtenis met Apple.
Mijn vrouw maakt gebruik van een Apple Iphone. Deze raakt echter defect maar valt gelukkig binnen de garantie.

Dus wij naar de Vodafone/Ziggo winkel om de telefoon aan te bieden voor herstel. De telefoon was immers aangeschaft via Vodafone. Dus de meest logische plek om deze ter reparatie aan te bieden.

Na enig proberen, constateert de Vodafone-Support-Engineer dat deze niet meer opstart en dus naar Apple terug moet voor reparatie. So far so good. Een 10 minuten later komt de medewerker naar ons toe omdat hij de telefoon niet kan indienen bij Apple. De telefoon is niet bekend bij icloud met zijn laatste locatie gegevens.

De laatste locatie gegevens waren meer dan 14 dagen oud. Nu gebruiken wij de telefoon vooral via de wifi en kennelijk is de Find My Phone optie 14 dagen geleden een keer uitgezet. Hierdoor wordt de reparatie-aanvraag dus geweigerd en kun je dus geen garantieclaim indienen bij Apple.

Vodafone houdt zich lekker dom, en spreekt alleen over fabrieksgarantie. Dus Apple geeft de garantie, echter Vodafone heeft de telefoon geleverd. Uiteindelijk hebben we in icloud de telefoonregistratie kunnen verwijderen, waardoor de telefoon vrijkwam om deze toch op te sturen naar Apple.

Kortom, ik snap dat ea nodig is om diefstal tegen te gaan, maar door deze situatie wordt dus je wettelijke status aangetast, ten onrechte, door deze procedure éénzijdig ingesteld door Apple en 1-op-1 doorgegeven door Vodafone.

Kennelijk ben je hierdoor verplicht om je Find My Phone aan te zetten, met alle privacy gevolgen van dien. Volgends de Vodafone medewerker is er geen andere procedure meer mogelijk. Apple heeft alle andere procedures dichtgezet.
Reacties (18)
23-09-2024, 12:59 door Anoniem
Dat is totaal niet het probleem van de consument (stel dat het waar is, het betreft Vodafone/Ziggo dus kan zomaar uit de duim komen). Dat moet Vodafone/Ziggo maar regelen.
Zolang jij kunt bewijzen, dat hoeft nog niet eens het bonnetje te zijn, dat jij de telefoon daar gekocht hebt en op welke datum is afdoende.

Goed dat je dit soort praktijken laat weten.
23-09-2024, 13:00 door Anoniem
Probleem voor Vodafone om op te lossen met hun inkoop kanaal.
Je hebt recht op je volledige geld terug of een nieuw apparaat als het niet zou lukken om een RMA op te stellen.

Jij als consument hebt niks te maken met enige procedure issues je bent namelijk niet de contactpersoon in de aanvraag.
Ze kunnen aan de hand van het serienummer gewoon zien dat deze is afgeleverd aan de specifieke locatie daar heb je geen Find my Phone voor nodig en Apple bepaalt niet hoe de wetgeving loopt in Europa op teruglevering onder garantie.

Jaren terug RMA's als Apple partner afgewikkeld en kan je vertellen er werdt nooit moeilijk gedaan over de locatie voorzieningen zolang je originele bon had in combinatie met serienummer werd het behandeld.
23-09-2024, 14:07 door Anoniem
https://www.das.nl/ondernemer/conflict-met-leverancier/wettelijke-garantie#mag-de-leverancier-mij-doorverwijzen-naar-de-fabrikant
23-09-2024, 14:41 door Bitje-scheef
Ik heb even mee mogen gluren op het scherm. Vodafone meldt de telefoon direct aan bij Apple in het RMA systeem. Je zag de telefoon op serienummer. Deze was grijs en niet selecteerbaar in het systeem om een RMA aan te maken.

Na de icloud (in de icloud portal) verwijder actie werd binnen 2-3 minuten (even uit mijn hoofd) de telefoon wel selecteerbaar.
De telefoon stond dus wel op het icloud profiel gekoppeld, echter door de 14 dagen niet meer actief.

Ook ik had ze gewezen op het feit dat Vodafone het toestel had geleverd dus Vodafone aansprakelijk was voor de garantie.
Dus het dan ook een probleem voor Vodafone was en niet voor ons.
23-09-2024, 15:30 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Ik heb even mee mogen gluren op het scherm. Vodafone meldt de telefoon direct aan bij Apple in het RMA systeem. Je zag de telefoon op serienummer. Deze was grijs en niet selecteerbaar in het systeem om een RMA aan te maken.

Na de icloud (in de icloud portal) verwijder actie werd binnen 2-3 minuten (even uit mijn hoofd) de telefoon wel selecteerbaar.
De telefoon stond dus wel op het icloud profiel gekoppeld, echter door de 14 dagen niet meer actief.

Ook ik had ze gewezen op het feit dat Vodafone het toestel had geleverd dus Vodafone aansprakelijk was voor de garantie.
Dus het dan ook een probleem voor Vodafone was en niet voor ons.
Wat wij hadden was dat het aangemeld werdt zonder deze poespas maar wel met de melding dat enig gekoppelde data verloren zou gaan. We waren verplicht klanten hier voor te laten tekenen dat werdt als vink opgenomen in RMA portal en verder bleef papier bij ons voor geval de klant geen herrinnering meer had aan die afspraak Apple kwam daar niet tussen. De bon was het belangrijkste onderdeel want dat was bewijs van legitieme afname en terugname.

Wouden ze wel data bewaren dan werdt de aanmelding geannuleerd tot de klant terug kwam met een apparaat wat wel gewist mocht worden. De realiteit is namelijk dat Apple meestal gewoon hele apparaat laat demonteren en je dus niet eens je eigen toestel terugkrijgt vaak behalve mischien de backplate en chip puur voor serienummer. Zelfde wordt gedaan met hardeschijf RMA's waarom moeite nemen voor maatwerk met platters of SSD SLC / MLC als je het veel goedkoper kan vervangen en de oude kan shredden.

Wij konden dan wel weer klanten ondersteunen met terugplaatsen van cloud data als ze via ons afnamen maar Apple intereseerde het werkelijk geen hol die deden enkel moeilijk over zichtbare schade en dan was het een ramp. Dan ging je als leverancier naar een Apple Authorized Service Provider (AASP) in plaats rechtstreeks naar Apple. Wij hadden contracten met Card Services voor dat.

AMAC is er ook eentje en sommige locaties van CoolBlue zijn ook gemachtigd AASP. Die kochten de spare parts direct op en hadden meestal genoeg in magazijn liggen en wij kregen de rekening voor de onderdelen tegen zakelijke prijs plus de maandelijkse contract kosten voor prioriy service. De klant had zijn apparaat dan gratis terug mits ze een aanvullende verzekering hadden afgesloten. Hadden ze geen verzekering dan ging het apparaat terug tegen onderdeel zakelijke prijs naar ons en wij rekende de consumenten prijs voor de onderdelen weer die we al van te voren hadden geoffreerd voor akkoord.

De enige ellende die we ooit hadden was als we personeel op vliegtuig naar Amerika stuurde voor exclusieve releases of launch events waar we dan weer vier tot soms wel acht keer meer geld voor vroegen qua doorverkoop. Je had eenmaal van die gekken die koste wat kost de nieuwste iphone wouden first day en daar 5K voor wouden neerleggen. personeel lid had dan 3 daagjes betaalde vakantie en wij maakte duizenden euro's extra winst. Nog niet te hebben over exemplaren die gecustomized werden met kristallen of goud backplate of engravings dan had je het over winst in de 4 nullen soms.

Maar was er een defect met de hardware (voorbeeld antenne gevoeligheid) dan had je dus een probleem want je kon je amerikaanse toestel niet bij je NL Apple contact aanbieden. Dan moest je met vliegtuig terug naar Amerika en daar het in de store afleveren of bij het customize punt waar je de tel van had. Maar zo iets gebeurde zo zelden dat het eigenlijk altijd het risico waard was.
23-09-2024, 17:35 door Anoniem
Het is de producent die de garantievoowaarden opstelt. Voldoe je daar niet aan, dan is het jammer dan. En als je zegt dat je daar niet mee eens bent, dan stap je maar naar de rechter.

Dat is mij trouwens ook wel eens gebeurd. Maar dat was niet van Apple, maar van een ander product.
23-09-2024, 17:42 door Anoniem
Apple trekt zich niet zoveel aan van Europese consumenten wetgeving, ze trekken gewoon hun eigen plan.
Repareren zijn ze ook niet zo'n fan van, ze hebben liever dat je een nieuw toestel koopt.
En inderdaad, als je een fonkelnieuw toestel koopt en er is meteen al een probleem mee (fabricagefout) dan geven ze je zonder blikken of blozen een "refurbished" toestel met onbekende historie.

Maar goed, Apple kopers laten zich door zo iets niet weerhouden. Dus advies geven te "stemmen met de voeten" gaat
niets uithalen...
23-09-2024, 21:07 door Anoniem
Wouden ze wel data bewaren dan werdt de aanmelding geannuleerd tot de klant terug kwam met een apparaat wat wel gewist mocht worden. De realiteit is namelijk dat Apple meestal gewoon hele apparaat laat demonteren en je dus niet eens je eigen toestel terugkrijgt vaak behalve mischien de backplate en chip puur voor serienummer. Zelfde wordt gedaan met hardeschijf RMA's waarom moeite nemen voor maatwerk met platters of SSD SLC / MLC als je het veel goedkoper kan vervangen en de oude kan shredden.

Als je data wilt redden van een Apple device dan moet je niet bij Apple zijn!
Er zijn gespecialiseerde reparateurs voor, die onafhankelijk (en met tegenstand) van Apple werken.
Bekende voorbeelden in de VS zijn Rossmann Repair Group en iPad Rehab (beiden met eigen Youtube kanaal).
Zo iets zal er vast dichter bij huis ook wel zijn, ik zit niet in die business maar kijk wel eens hun filmpjes, met name vanwege de strijd om het recht om spullen te mogen repareren ook als de fabrikant dat niet wil.
24-09-2024, 00:34 door Anoniem
Door Anoniem: Het is de producent die de garantievoowaarden opstelt. Voldoe je daar niet aan, dan is het jammer dan. En als je zegt dat je daar niet mee eens bent, dan stap je maar naar de rechter.

Dat is mij trouwens ook wel eens gebeurd. Maar dat was niet van Apple, maar van een ander product.

Dat is dan het probleem tussen de producent en de verkopende partij, niet voor de koper volgens de Nederlandse wet.
24-09-2024, 07:04 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Kennelijk ben je hierdoor verplicht om je Find My Phone aan te zetten, met alle privacy gevolgen van dien. Volgends de Vodafone medewerker is er geen andere procedure meer mogelijk. Apple heeft alle andere procedures dichtgezet.
Alleen heb je zelf een manier gevonden om die telefoon toch gerepareerd te krijgen, wat bewijst dat het dus niet nodig is om het verplicht aan te zetten.

En je hebt precies gevonden wat Apple aangeeft dat je moet doen. De instructies die ze geven over hoe je je telefoon voorbereidt op reparatie zeggen dat je "Zoek mijn" uit moet schakelen en hoe je dat doet als het op het toestel zelf niet lukt:
'Zoek mijn' uitschakelen: Ga naar 'Instellingen' > 'Jouw naam' > 'Zoek mijn', tik vervolgens op 'Zoek mijn [apparaat]' en schakel deze functie uit*. Als je 'Zoek mijn' op deze manier niet kunt uitschakelen op je iPhone, ga dan naar de Zoek mijn-app of iCloud.com/find. Selecteer je iPhone en selecteer vervolgens 'Verwijder dit apparaat'. Volg de instructies op het scherm om het voor te bereiden op reparatie.
https://support.apple.com/nl-nl/109519

Dus wat je gevonden had is precies hoe het bedoeld is.

Besef je dat je je verontwaardiging op de verkeerde partij richt? Apple verplicht je helemaal niet om Find My Phone aan te zetten. Apple legt in de informatie over reparaties keurig uit wat er moet gebeuren. Je hebt de (ik neem aan vriendelijke en goedbedoelende) Vodafone-medewerker op diens woord geloofd, maar die sloeg wel de plank stevig mis, het probleem is dat die klanten stond te helpen zonder voldoende kennis van zaken.

Dat moet beslist beter, en dát is een klacht waard. Bij Vodafone, niet bij Apple. En vermoedelijk niet over wat een incompetent mispunt die medewerker is maar over dat die kennelijk nog niet voldoende was ingewerkt en er niemand rondliep om dat op te vangen.
24-09-2024, 08:07 door Anoniem
Vreemd verhaal, bij garantieclaim moet je Find-My-Phone zelfs uitzetten, anders kunnen ze hem niet wipen.
Denk dat de persoon die in de winkel staat gewoon geen idee heeft.

En uitschakelen doet dat niet zomaar, dat moet je echt bewust doen.

Ga eens gewoon naar een Apple Store en laat je bevindingen eens horen.
24-09-2024, 09:37 door SecOff
Door Bitje-scheef:
Na enig proberen, constateert de Vodafone-Support-Engineer dat deze niet meer opstart en dus naar Apple terug moet voor reparatie. So far so good. Een 10 minuten later komt de medewerker naar ons toe omdat hij de telefoon niet kan indienen bij Apple. De telefoon is niet bekend bij icloud met zijn laatste locatie gegevens.
Ik vermoed dat je wat door elkaar haalt. Als je een iphone aanbied voor reparatie vraagt apple je om de "Find my" service UIT te schakelen of je device UIT je icloud acount te verwijderen. Als de "Find my" anti diefstal functie nog aan staat kan een standaard apple reparateur de telefoon namelijk ook niet meer activeren.
24-09-2024, 12:01 door Bitje-scheef
Door SecOff:
Door Bitje-scheef:
Na enig proberen, constateert de Vodafone-Support-Engineer dat deze niet meer opstart en dus naar Apple terug moet voor reparatie. So far so good. Een 10 minuten later komt de medewerker naar ons toe omdat hij de telefoon niet kan indienen bij Apple. De telefoon is niet bekend bij icloud met zijn laatste locatie gegevens.
Ik vermoed dat je wat door elkaar haalt. Als je een iphone aanbied voor reparatie vraagt apple je om de "Find my" service UIT te schakelen of je device UIT je icloud acount te verwijderen. Als de "Find my" anti diefstal functie nog aan staat kan een standaard apple reparateur de telefoon namelijk ook niet meer activeren.

De telefoon deed het niet meer. Waardoor het uitschakelen, of opnieuw in-uitschakelen van Find My Phone niet meer mogelijk was. Het gaat mij er om dat Apple dan maar besluit (ism Vodafone) dan de telefoon niet te accepteren voor garantie, ondanks we konden aantonen dat Vodafone deze had geleverd aan mijn vrouw. Alle andere procedures waren dichtgezet. Het verwijderen uit de iCloud is dan de oplossing, waar we gelukkig nog bij konden komen.

Het wordt gewoon een rare gang van zaken waarbij dan de wet kennelijk wordt genegeerd.
Hierboven wordt dan gezegd dat het niet de schuld van Apple is, wat het dus wel is. Want Apple faciliteert de garanties en Vodafone is moet gewoon de aanbieding van de telefoon voor reparatie onder garantie accepteren.
Fijn dat het dan anti-diefstal is, maar het klopt gewoon niet.
24-09-2024, 18:28 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Het verwijderen uit de iCloud is dan de oplossing, waar we gelukkig nog bij konden komen.

Maar wacht is even, het iCloud account is toch de volledige identiteit (en bewijs) van zo'n Apple device?
Dat is niet iets "waar we gelukkig nog bij konden komen", dat is de basis van je hele Apple device.
Als je dat kwijt bent dan ben je je device kwijt, in feite. Het is ook de enige plek waar de data van je device (volgens Apple) staat. Als je geen backups naar die iCloud gemaakt hebt dan ben je die data kwijt, je krijgt je telefoon leeg terug.
25-09-2024, 08:26 door Anoniem
Door Bitje-scheef: De telefoon deed het niet meer. Waardoor het uitschakelen, of opnieuw in-uitschakelen van Find My Phone niet meer mogelijk was. Het gaat mij er om dat Apple dan maar besluit (ism Vodafone) dan de telefoon niet te accepteren voor garantie, ondanks we konden aantonen dat Vodafone deze had geleverd aan mijn vrouw. Alle andere procedures waren dichtgezet. Het verwijderen uit de iCloud is dan de oplossing, waar we gelukkig nog bij konden komen.

Het wordt gewoon een rare gang van zaken waarbij dan de wet kennelijk wordt genegeerd.
Hierboven wordt dan gezegd dat het niet de schuld van Apple is, wat het dus wel is. Want Apple faciliteert de garanties en Vodafone is moet gewoon de aanbieding van de telefoon voor reparatie onder garantie accepteren.
Fijn dat het dan anti-diefstal is, maar het klopt gewoon niet.
Joh, laat nou eens even tot je doordringen dat Apple wel degelijk beschrijft hoe het werkt en dat die Vodafone-medewerker dat had moeten weten. Het hele probleem is ontstaan doordat die medewerker dat niet wist, die had je moeten vertellen dat je in de iCloud die handeling moest doen. Dat is alles wat er misging, meer is het niet.

Dat het wel een verdomd duur grapje had kunnen zijn en dat je rechten waren aangetast als je het niet zelf had uitgevogeld is helemaal waar; dit is een voorbeeld van hoe een kleine oorzaak grote gevolgen had kunnen hebben. Dat dat hard is aangekomen en dat je je daar stevig aan ergert is vind ik volkomen begrijpelijk en terecht. Ik was me ook de pleuris geschrokken als mij dit overkomen was en ik was daar ook even aardig opgefokt over geweest.

Maar blijf daar niet in hangen, ga niet je eigen ergernis steeds verder opblazen door er alles wat je maar kan bedenken bij te slepen om hem te voeden, en laat alsjeblieft even tot je doordringen wat er nou feitelijk mis is gegaan. Je hoeft de situatie niet maximaal op te blazen om je schrik en je ergernis te rechtvaardigen, die gaan over de consequenties die dit leek te hebben, niet over wat nou precies de oorzaak was, en die oorzaak hoef je niet zo groot mogelijk te maken om die schrik te rechtvaardigen.
25-09-2024, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: De telefoon deed het niet meer. Waardoor het uitschakelen, of opnieuw in-uitschakelen van Find My Phone niet meer mogelijk was. Het gaat mij er om dat Apple dan maar besluit (ism Vodafone) dan de telefoon niet te accepteren voor garantie, ondanks we konden aantonen dat Vodafone deze had geleverd aan mijn vrouw. Alle andere procedures waren dichtgezet. Het verwijderen uit de iCloud is dan de oplossing, waar we gelukkig nog bij konden komen.

Het wordt gewoon een rare gang van zaken waarbij dan de wet kennelijk wordt genegeerd.
Hierboven wordt dan gezegd dat het niet de schuld van Apple is, wat het dus wel is. Want Apple faciliteert de garanties en Vodafone is moet gewoon de aanbieding van de telefoon voor reparatie onder garantie accepteren.
Fijn dat het dan anti-diefstal is, maar het klopt gewoon niet.
Joh, laat nou eens even tot je doordringen dat Apple wel degelijk beschrijft hoe het werkt en dat die Vodafone-medewerker dat had moeten weten. Het hele probleem is ontstaan doordat die medewerker dat niet wist, die had je moeten vertellen dat je in de iCloud die handeling moest doen. Dat is alles wat er misging, meer is het niet.
Volgens mij werkt de oplossing van Apple, die webtoegang tot iCloud.com vereist (want je device werkt niet meer) alléén als je in de instellingen daarvóór d.i. voordat de iPhone ontoegankelijk werd, de schakelaar "Toegang tot iCloud-gegevens op het web" in de juiste positie hebt gezet, namelijk "aan".
Wanneer je voordat de iPhone ontoegankelijk werd deze schakelaar hebt uitgezet kun je volgens mij je iCloud-account niet meer benaderen via het web, maar alleen via een ander device wat aan dezelfde Apple-ID is gekoppeld. Dat andere device moet je dan maar net hebben.
Uitloggen op je Apple-ID (= iCloud) kun je dan niet meer.
Of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben het overigens sowieso met @Bitje-scheef eens dat het voor Apple / Vodafone voldoende zou moeten zijn wanneer je een bewijs van aankoop van het betreffende device kunt overleggen.
Dat zou voldoende reden moeten zijn om ervan uit te gaan dat niet iemand een gestolen apparaat "ter reparatie" aanbiedt.
Bij een online betaling, dus een niet-cash-betaling, kan een printje van de afschrijving van je bankrekeningnummer hiervoor dienen.

Ik vind het uitermate klantonvriendelijk om iemand die een kapotte iPhone binnen de garantietermijn aanbiedt op zo'n stressvolle manier te behandelen.
25-09-2024, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij werkt de oplossing van Apple, die webtoegang tot iCloud.com vereist (want je device werkt niet meer) alléén als je in de instellingen daarvóór d.i. voordat de iPhone ontoegankelijk werd, de schakelaar "Toegang tot iCloud-gegevens op het web" in de juiste positie hebt gezet, namelijk "aan".
Wanneer je voordat de iPhone ontoegankelijk werd deze schakelaar hebt uitgezet kun je volgens mij je iCloud-account niet meer benaderen via het web, maar alleen via een ander device wat aan dezelfde Apple-ID is gekoppeld. Dat andere device moet je dan maar net hebben.
Uitloggen op je Apple-ID (= iCloud) kun je dan niet meer.
Of zie ik iets over het hoofd?

Ja. Je ziet over het hoofd dat dit alleen gaat over "Toegang tot iCloud-gegevens" dwz je gegevens op je device je je gebackupped heb naar iCloud.
Het gaat niet over het inloggen op iCloud en het beheren van devices zelf. Dat is wat hij hier wil doen.

Het enige moment waarop die instelling een probleem zou kunnen worden is als hij besluit om na deze nare ervaring nooit meer Apple te kopen, nu op dit moment niet al andere Apple spullen heeft, en wel die foto's van zijn telefoon uit dat iCloud account wil downloaden naar zijn fonkelnieuwe Windows computer en Android telefoon. Dan heeft ie in ieder geval nog tijdelijk die webtoegang nodig, en geen device meer waarop hij dat aan kan zetten.
Ik weet niet of daar nog een "break de glass" ontsnappingsmogelijkheid voor is.
25-09-2024, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij werkt de oplossing van Apple, die webtoegang tot iCloud.com vereist (want je device werkt niet meer) alléén als je in de instellingen daarvóór d.i. voordat de iPhone ontoegankelijk werd, de schakelaar "Toegang tot iCloud-gegevens op het web" in de juiste positie hebt gezet, namelijk "aan".
Wanneer je voordat de iPhone ontoegankelijk werd deze schakelaar hebt uitgezet kun je volgens mij je iCloud-account niet meer benaderen via het web, maar alleen via een ander device wat aan dezelfde Apple-ID is gekoppeld. Dat andere device moet je dan maar net hebben.
Uitloggen op je Apple-ID (= iCloud) kun je dan niet meer.
Of zie ik iets over het hoofd?
Zo te zien wel (vet door mij aangebracht):
Wanneer webtoegang is uitgeschakeld, zijn je iCloud-gegevens die normaal gesproken beschikbaar zijn op internet op iCloud.com, zoals e-mail, contacten, agenda, foto's, notities, herinneringen, bestanden en documenten, alleen toegankelijk op je vertrouwde apparaten. Je kunt je apparaten nog steeds vinden op iCloud.com/find.
https://support.apple.com/nl-nl/102630
Je schakelt kennelijk niet de toegang tot je iCloud-account uit maar alleen de toegang tot de gegevens van een toestel. De instelling waar je bij moet kunnen is nog steeds bereikbaar.

Ik ben het overigens sowieso met @Bitje-scheef eens dat het voor Apple / Vodafone voldoende zou moeten zijn wanneer je een bewijs van aankoop van het betreffende device kunt overleggen.
Dat zou voldoende reden moeten zijn om ervan uit te gaan dat niet iemand een gestolen apparaat "ter reparatie" aanbiedt.
Wel als al het winkelpersoneel 100% te vertrouwen is. Er zullen er alleen tussen zitten die zelf malafide zijn, en er zullen er ook tussen zitten die zo gericht zijn op het helpen van klanten dat een dief met een goed verhaal toch geholpen wordt.

Apple heeft er duidelijk voor gekozen om het een stuk steviger dicht te timmeren, en ik kan me voorstellen dat dit tot effect heeft dat die dure iPhones daardoor een stuk minder interessant zijn om te stelen en dat dat een preventieve werking oplevert. Als ik dat inderdaad goed zie dan heb je er als klant misschien wel veel meer plezier van dan de last die het oplevert in de vermoedelijk redelijk zeldzame gevallen dat je zo'n ding moet laten repareren, maar is die last wel een noodzakelijk kwaad om dat effect te kunnen realiseren.

Ik weet er niet genoeg van om zeker te weten hoe ver dit precies gaat, en heb geen zin om er nog veel dieper in te duiken dan ik al gedaan heb, maar ik snap wel dat dat soort effecten niet los van elkaar staan en dat je een denkfout maakt als je in de ene situatie alleen maar wil zien wat daar het prettigst uit zou pakken, in de andere situatie alleen wat daar het prettigst zou zijn, en dan tegenstrijdige dingen wilt en je blind houdt voor het feit dat zo'n systeem niet helderziend kan bepalen wanneer welk gedrag het lekkerst is. Het is geen magie die hier wordt toegepast, het is techniek, en dat heeft beperkingen.

Ik vind het uitermate klantonvriendelijk om iemand die een kapotte iPhone binnen de garantietermijn aanbiedt op zo'n stressvolle manier te behandelen.
Als die winkelbediende had geweten wat er nodig was dan had de klant wellicht in de winkel kunnen inloggen op iCloud, of in het ergste geval daarvoor terug naar huis gemoeten. Die was dan niet met de heftige boodschap weggestuurd dat een duur apparaat in de garantieperiode helaas toch niet gerepareerd kan worden. Dat dat wel gebeurde ligt niet aan de gekozen opzet maar aan het feit dat iemand in een winkel niet wist hoe het werkt. En die had dat wel moeten weten.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.