image

Rabobank hoeft klant geen loket binnen 10 kilometer aan te bieden

donderdag 6 februari 2025, 15:53 door Redactie, 3 reacties

Rabobank hoeft een klant geen bankloket aan te bieden om binnen een straal van tien kilometer geld op te kunnen nemen. Daarnaast is de bank niet verplicht om ervoor te zorgen dat de klant altijd in één keer zijn weeklimiet van 1250 euro kan opnemen. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld.

De klant had twee klachten over Rabobank die hij bij het Kifid indiende. De eerste klacht betrof het opnemen van contant geld. Elke week neemt de klant het door de bank gestelde maximum van 1250 euro op. Een aantal keren was dat echter niet mogelijk. Het is daarnaast niet mogelijk om bij een kantoor van de bank contant geld op te nemen omdat de bank dergelijke loketten niet meer heeft.

Het Kifid is het met de bank eens dat er geen verplichting of garantie van de bank is dat het bedrag van (de standaardlimiet van) 1250 euro altijd direct kan worden opgenomen. Uit de voorwaarden van Rabobank volgt dat de bank zich inspant om diensten beschikbaar te laten zijn, maar dat deze niet voortdurend beschikbaar kunnen zijn. "Het is voorts aan de organisatie Geldmaat om te zorgen voor voldoende beschikbaarheid van geldautomaten en van voldoende contant geld daarin", voegt het Kifid toe.

Het klachteninstituut stelt dat niet vast is komen te staan dat de klant structureel onvoldoende mogelijkheden heeft om het door hem gewenste bedrag (wekelijks) op te nemen. De klant vindt verder dat de bank in een straal van tien kilometer van zijn woning toch tenminste één loket zou moeten openen, zodat hij zijn tegoed bij de bank kan verzilveren als hij dat wil. Het Kifid stelt dat hier geen (juridische) grondslag voor aanwezig is en wijst deze vordering af (pdf).

Reacties (3)
Vandaag, 16:40 door Anoniem
Dat hebben ze handig gespeeld, de verantwoordelijkheid neer te leggen bij Geldmaat (zijn ze uiteraard zelf, samen met andere banken, net als Kifid maar dat terzijde.)

Deze klant kan dus niet eens zijn eigen geld contant opnemen wanneer hij wil. En dat is "normaal" vindt ook Kifid.
En het IS ook normaal want als je een betaalrekening opent bij eender welke bank dan ook dan teken je voor het feit dat je afstand hebt gedaan van het geld dat je op die rekening stort en je slechts nog "een vordering" ter hoogte van dat bedrag op de bank hebt.
Mocht de bank de "vordering" niet willen uitbetalen of zelfs betwisten dan ben je effectief dus je geld kwijt en is er geen rechter die aan jou kant zal staan.

We hebben het allemaal zelf laten gebeuren mensen.
Eerst laten we ons door de banken in de hoek zetten vwb rentes, dan naaien ze ons mbt het rekenen van "kosten" om onze rekening aan te kunnen houden, vervolgens criminaliseren ze het gebruik van contant geld en tot slot hebben ze een systeem bedacht (Geldmaat) om het nagenoeg onmogelijk te maken om je centjes nog contact op te nemen. Allerlei limieten en overige restricties, alles uit de kast om de controle over de mensen en hun geld te hebben. Ze zien natuurlijk de enorme uitstroom die al jaren gaande is. Ik heb zelf 15 jaar in die sector gewerkt en heb met eigen ogen gezien in welk tempo er kapitaal van de nederlandse mensen verdwijnt naar betere oorden.

Ze hebben eigenlijk al helemaal geen bestaansrecht meer, die banken. Er is geen enkele service of dienstverlening meer, kantoren zijn allemaal gesloten.
Werken bij een bank is al helemaal verschrikkelijk geworden, 80% van al het personeel pluist alleen nog betaalrekeningetjes na om te trachten mensen te vangen op witwassen. Ok, dat moet van de EU, zeker, maar je kan als bank of land ook zeggen tegen de EU; krijg maar lekker een staart met je idiote regelgeving.

Maar nee, ze voeren het klakkeloos uit en manipuleren intussen nog wat LIBOR rentes ofzo omdat ze op een normale manier helemaal geen centen meer kunnen verdienen en echt iedereen maar dan ook iedereen de banken inmiddels hartgrondig haat.

Zo blij dat ik alleen nog minimale saldi aan hoef te houden en inmiddels 99% in stablecoins ben. Man, wat een verschil. De banken zijn echt rijp voor de geschiedenisboekjes.
Vandaag, 16:59 door Anoniem
Je hebt helemaal geen Rabobank nodig om leuk te leven.
Vandaag, 17:03 door Anoniem
Dit is een commenciele afweging. Hoewel het jammer is dat deze service niet meer bestaat is dat geen taak van een enkele bank. Als de maatschappij/regering dit belangrijk vindt dan moeten ze dat regelen. Vroeger heette dit het postkantoor. ;-)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.