/dev/null - Overig

Rabobank: menselijke maat zoek

Vandaag, 12:55 door Erik van Straten, 21 reacties
Rabobank, uit https://nos.nl/artikel/2555380-recordwinst-rabobank-ondanks-toegenomen-onzekerheid (nadruk toegevoegd door mij):

Recordwinst Rabobank ondanks onzekerheid
De nettowinst van ruim 5 miljard euro lag 18 procent hoger dan de recordwinst van een jaar eerder.

In ander recent nieuws (zie https://security.nl/posting/874477):

Banken + Kifid vermorzelen klanten
Na het blokkeren van de rekening nam de [Rabo-] bank telefonisch contact op met de klant. Die werd onder andere gevraagd of de transactie klopte en of hij het programma AnyDesk of TeamViewer had geïnstalleerd. Dat laatste werd door de klant ontkend. Na het gesprek werd de rekening weer vrijgegeven, waarna er via drie transacties zo'n 40.000 euro naar de rekening van de eerdere begunstigde werd overgemaakt.

Een dag later deed de klant bij de politie aangifte van oplichting, waarin hij aangaf op instructie van een derde AnyDesk te hebben geïnstalleerd.

Lees verder via laatstgenoemde link.

Nb. mocht je hieronder willen reageren: lees s.v.p. eerst al mijn reacties in die draad (vanaf https://security.nl/posting/874477); ik ben geen knip-en-plak-slaaf voor de snelle Anonieme reageerders die nauwelijks of niets lezen - maar wel onmiddellijk hun "vrijheid van meningsuiting" opeisen (ja jij, je weet wie ik bedoel). Op evt. comments reageer ik uitsluitend als dat, m.i., zin zou kunnen hebben (ik heb nl. de vrijheid om Anoniemen, maar ook anderen, te negéren).
Reacties (21)
Vandaag, 13:06 door Anoniem
Door Erik van Straten:

Nb. mocht je hieronder willen reageren: lees s.v.p. eerst al mijn reacties in die draad (vanaf https://security.nl/posting/874477); ik ben geen knip-en-plak-slaaf voor de snelle Anonieme reageerders die nauwelijks of niets lezen - maar wel onmiddellijk hun "vrijheid van meningsuiting" opeisen (ja jij, je weet wie ik bedoel). Op evt. comments reageer ik uitsluitend als dat, m.i., zin zou kunnen hebben (ik heb nl. de vrijheid om Anoniemen, maar ook anderen, te negéren).

Wat wil je dan uberhaupt hier bereiken op dit forum? Je gelijk krijgen? Want alles waar je niet mee eens bent, kun je toch negeren?

Verder bevat je post ook geen enkele inhoud. Het zijn enkel wat quotes van NOS en Security.nl. Met daarbij de oproep om jouw eigen reacties in dat bericht te lezen. Komt op mij over als zelfverheerlijking gecombineerd met 'zie je nou wel'.
Vandaag, 13:11 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: Vandaag, 13:12
Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:

https://www.security.nl/posting/875232/:

Rabobank hoeft klant geen loket binnen 10 kilometer aan te bieden
donderdag 6 februari 2025, 15:53 door Redactie, 80 reacties

Rabobank hoeft een klant geen bankloket aan te bieden om binnen een straal van tien kilometer geld op te kunnen nemen. Daarnaast is de bank niet verplicht om ervoor te zorgen dat de klant altijd in één keer zijn weeklimiet van 1250 euro kan opnemen. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld.

Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen... Met het KifiD als collaborerende instantie.

Belangrijk aspect is ook dat de Nederlandse overheid onze banken niet reguleert om ze tot respect te bewegen voor de menselijke maat, maar juist omgekeerd de banken ertoe aanzet om deel uit te maken van een netwerk van instanties die zich bezighouden met diverse vormen van inhumane massasurveillance, die op allerlei manieren het privéleven van Nederlanders invadeert en daarbij hun zelfrespect, hun bewustzijn en hun menselijke waardigheid aantast.

M.J.
Vandaag, 15:27 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:

https://www.security.nl/posting/875232/:

Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen... Met het KifiD als collaborerende instantie.

M.J.

Rabobank is geen eigenaar van Geldmaat. Geldmaat heeft de pinautomaten van ING, ABN Amro en de Rabobank overgenomen Een van de redenen daarvan was dat men daarmee instaat was een product te ontwikkelen en in gebruik te nemen dat weerbaar was tegen plofkraken.

Neemt niet weg dat het gemekker van het niet hebben van een Geldmaat binnen het bereik van 500m van elk huishouden inmiddels het niveau krijgt van een kind wat zijn snoepje onthouden wordt.

Het is precies zoals anoniem 13:06 schrijft.
Vandaag, 15:46 door Anoniem
De menselijke maat van een bank heeft hier niks mee te maken de winst ook niet. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen over je eigen gegevens en middelen. Ik heb een pest hekel aan banken en Kifid maar nog meer aan het verdedigen van stupiditeit van mensen.

Als de bank belt hang op
Als er software geinstalleerd moet worden hang op.

Dat zijn de twee basis regels moeilijker dan dit is het niet het magische woord is *Hang op*
Als een bank echt contact met je wil sturen ze je wel een brief of een bericht in je berichtenbox binnen je bank account.
En ja banken bellen soms inderdaad ook naar klanten maar nogmaals als contact niet lukt dan is er de berichtenbox en post.

Je hoeft nooit software te installeren voor je bank ik weet werkelijk waar niet wat er moeilijk is aan het begrip niets doen.
Je hoeft geen technisch onderlegd persoon te zin om dat begrip te snappen om ergens van af blijven.Het maakt geen reet uit of het verkocht wordt als antivirus als ondersteuning software als spel je hoeft er niet eens over na te denken je hoeft enkel niks te doen. Je hoeft het verhaal niet van de ander aan te horen nog te begrijpen je drukt met je vinger op end call thats it.

We vragen niet van mensen om een gescheiden non admin account op een virtueel os via seperate internet verbnding en VPN voor bankzaken we vragen om simpel weg *niks te doen*


De groep die echt niks hier zelf aan kan doen is zeer klein dan hebben we het niet over ouderen of digibeten maar personen met dementie of andere afwijking die sowieso al hulp moeten hebben bij hun bankzaken vaak omdat ze of dingen niet kunnen onthouden of simpelweg niet in staat zijn instructies zelfstandig uit te voeren. Die verdienen alle hulp van de wereld. De rest is pienter genoeg als ze het willen zijn.

Ik kan een kleuter van vier nog uitleggen wat niks doen betekend. Kom op laten we eerlijk zijn wie heeft dat vroeger ook niet geleerd van je ouders dat je niet de deur open mocht doen voor vreemden zomaar of dat je telefoon gesprekken met onbekende de hoorn erop moest leggen na sorry te zeggen dat pa of ma niet thuis waren. Net als dat je geleerd had zakcentjes niet moest laten liggen uit je zicht. Of wat dacht je van geen snoepjes van vreemden aannemen.

En dat is van alle tijden ik heb dat geleerd ten tijden van de draaitelefoons hadden en PTT Telecom telefoon cellen en vaak genoeg herhaald door je raad het al de ouders van mijn ouders of andere van de generatie voor me. En ik acht het intelligentie niveau van de meeste van die slachtoffers toch echt wel hoger dan een kleuter.


Weet je wat de pest is dat hier prima geautomatiseerde maatregelen door de banken op gedaan kan worden maar dat men dan weer gaat klagen dat ze beperkt worden. Wat dacht je van een automatisch opname limiet van maar 100 euro per dag alsmede overboeking waarbij je eerst in je bankaccount deze moet ophogen als meer nodig hebt of wat dacht je van beperking tot transacties in Nederland. Moet je zien hoeveel gejank er dan ontstaat over hoe de banken onze rechten inperken. Maar het is wel een effectief middel.

Net als dat de meeste mensen van alle leeftijd groepen ook dondersgoed weten dat ze overal losse inlog informatie moeten gebruiken maar te lui zijn om dat te doen. Ik ken geen enkele ITer die niet een stront eigenwijze klant ooit heeft gehad die vroeg om het wachtwoord gelijk te maken aan hun vorige. Of dat ze niet willen betalen voor een nieuw software licentie want deze werkt ook nog ook al leg je ze uit en weten ze dat het onveilig is. En dat moeten we verdedigen als gedrag?


Nee we zijn te soft geworden voor de fouten van anderen. Als je vroeger in de problemen kwam zocht je het maar uit en was je gewezen op de genade van anderen om je heen. Net als dat in mijn tijd het begrip nog bestond niet goed genoeg te zijn voor een opleiding en je maar het hele jaar opnieuw moest doen waar tegenwoordig ze het niveau eerder verlagen er een onderzoek gestart wordt en kinderen op therapie sturen omdat hun eigenwaarde is aangetast door een cijfer in plaats zelf reflectie en harder werken voor je einddoel en verantwoordelijheid nemen voor je eigen keuzes.


Hier een suggestie hef de Kifid gewoon op.
Elk jaar dat je niet betrokken bent bij een oplichting krijg je van de bank 10 euro als beloning opgehoogd met 1 euro per jaar. Elke keer dat je betrokken bent bij oplichting met bewezen grove nalatigheid betaal je zelf de kosten. Kijken hoeveel mensen dan nog opgelicht worden als het ze ineens geld kan opleveren als ze *wel* opletten inplaats bezwaar te maken als ze *niet* opletten.
Vandaag, 16:02 door Anoniem
Zie de contactmogelijkheden van de Rabobank https://www.rabobank.nl/particulieren/contact.
Chat: "Storing Wegens een storing kun je nu geen chat starten. Probeer het later nog eens." deze tekst krijg ik hier al een aantal jaar.
Bellen: Laatste keer 20+ minuten in de wacht plus 70 minuten voor de oplossing.
Andere mogelijkheid is niet aanwezig (bij (hulp)vragen). Aan de contactmogelijkheden bij een bedrijf/dienstverlener kun je al vaak aflezen hoe het staat met de klantvriendelijkheid. Ook in het geval van de Rabobank klopt het exact.

En ook dit jaar zullen de tarieven uiteraard stijgen met ruim 10 procent.
Vandaag, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem: Zie de contactmogelijkheden van de Rabobank https://www.rabobank.nl/particulieren/contact.
Chat: "Storing Wegens een storing kun je nu geen chat starten. Probeer het later nog eens." deze tekst krijg ik hier al een aantal jaar.


Nou hier werkt het gewoon. Je zult wel wat geblokkeerd hebben in je browser settings.
Vandaag, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Weet je wat de pest is dat hier prima geautomatiseerde maatregelen door de banken op gedaan kan worden maar dat men dan weer gaat klagen dat ze beperkt worden. Wat dacht je van een automatisch opname limiet van maar 100 euro per dag alsmede overboeking waarbij je eerst in je bankaccount deze moet ophogen als meer nodig hebt of wat dacht je van beperking tot transacties in Nederland. Moet je zien hoeveel gejank er dan ontstaat over hoe de banken onze rechten inperken. Maar het is wel een effectief middel.

Exact dit dus!! 3x Hulde.

Dat gejank dat de wereld veranderd, maar als vervolgens je rekening word leeggeplunderd moet de bank dat maar oplossen.
Vandaag, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem:
En ook dit jaar zullen de tarieven uiteraard stijgen met ruim 10 procent.
Ik snap eigenlijk niet waarom er tarieven gerekend worden...
Die banken maken toch donders veel winst door het her-uitlenen van gestort geld?
Waarom zouden ze dan ook nog eens extra kosten in rekening brengen?
Klinkt mij als gigantische oplichting...

(Misschien moet ik maar eens zelf een bank oprichten.)
Vandaag, 16:46 door Anoniem
De bank ziet de klant niet meer staan. Omdat alles via bankrekening MOET leunt de bank achter want zij hoeven niets te doen om winst te maken.

Straks mag niet meer dan 3000 Euro contant betalen. Het net sluit zich en de bank wordt zo slapend rijkwant alles moet toch via hun.

Hier nog geen problemen met geldautomaten in het dorp zijn er drie en dan zijn er nog particuliere automaten die niet van banken of geldmaartzijn.
Vandaag, 17:03 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: Vandaag, 17:17
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:

https://www.security.nl/posting/875232/:

Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen... Met het KifiD als collaborerende instantie.

M.J.

Rabobank is geen eigenaar van Geldmaat. Geldmaat heeft de pinautomaten van ING, ABN Amro en de Rabobank overgenomen Een van de redenen daarvan was dat men daarmee instaat was een product te ontwikkelen en in gebruik te nemen dat weerbaar was tegen plofkraken.

Neemt niet weg dat het gemekker van het niet hebben van een Geldmaat binnen het bereik van 500m van elk huishouden inmiddels het niveau krijgt van een kind wat zijn snoepje onthouden wordt.

Het is precies zoals anoniem 13:06 schrijft.

Feitelijk hebben ING, ABN Amro en Rabo gezamenlijk Geldmaat opgericht met als doel om hun geldautomaten over te nemen. Dat komt dus voor verantwoordelijkheid van de banken. Die verantwoordelijkheid betreft dus:
-- de oprichting van Geldmaat;
-- de overdracht van hun geldautomaten aan dat bedrijf;
-- de manier waarop vervolgens met die geldautomaten wordt omgegaan.

Dat jij nu gaat doen alsof Geldmaat een bedrijf is dat niets met de verantwoordelijkheden van de drie Nederlandse grootbanken te maken heeft, laat wel zien dat er wat mankeert aan jouw morele kompas.

Als er met Geldmaat geen goede afspraken zijn gemaakt, dan hadden de banken hun geldautomaten nooit aan Geldmaat mogen overdragen.

Maar het is nog veel simpeler. Geldmaat is gewoon nog steeds eigendom van ING, ABN Amro en Rabo:

Geldmaat is een Nederlands bedrijf dat geldautomaten aanlegt, beheert en onderhoudt. Het hoofdkantoor van Geldmaat bevindt zich in Weesp en het bedrijf telt zo'n 400 medewerkers. Geldmaat is een joint venture van de banken ABN AMRO, ING en Rabobank.

Sinds 2011 verzorgt Geldmaat, het voormalige Geldservice Nederland, het contante geldverkeer voor haar aandeelhouders ABN AMRO, ING en Rabobank en voert tevens het beheer en onderhoud van de geldautomaten uit.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geldmaat

Waarom vind jij het nodig om daarover te gaan liegen? Welk belang meen jij daarmee te dienen?

M.J.
Vandaag, 17:12 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:

https://www.security.nl/posting/875232/:

Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen... Met het KifiD als collaborerende instantie.

M.J.

Rabobank is geen eigenaar van Geldmaat. Geldmaat heeft de pinautomaten van ING, ABN Amro en de Rabobank overgenomen Een van de redenen daarvan was dat men daarmee instaat was een product te ontwikkelen en in gebruik te nemen dat weerbaar was tegen plofkraken.

Neemt niet weg dat het gemekker van het niet hebben van een Geldmaat binnen het bereik van 500m van elk huishouden inmiddels het niveau krijgt van een kind wat zijn snoepje onthouden wordt.

Het is precies zoals anoniem 13:06 schrijft.

Feitelijk hebben ING, ABN Amro en Rabo gezamenlijk Geldmaat opgericht met als doel om hun geldautomaten over te nemen. Dat komt dus voor verantwoordelijkheid van de banken. Die verantwoordelijkheid betreft dus:
-- de oprichting van Geldmaat;
-- de overdracht van hun geldautomaten aan dat bedrijf;
-- de manier waarop vervolgens met die geldautomaten wordt omgegaan.

Jij lijkt zo iemand te zijn die zegt dat Shell niet meer verantwoordelijk is voor de miljarden aardbevingsschade in Groningen, omdat Shell zijn Groningse activeiten - oh, wat slim! - inmiddels administratief heeft ondergebracht in een separate rechtspersoon en die op afstand heeft gezet door het "nieuwe" bedrijf over te laten nemen door de Nederlandse staat. Een vieze juridische truc om de aandeelhouders van Shell te vrijwaren van de financiële gevolgen van de schade die tientallen jaren lang is aangericht met als doel om aan hen fantastische dividenden te kunnen uitkeren. Door de last van die schadevergoeding af te wentelen op de Nederlandse belastingbetalers, met medewerking van de Nederlandse (r)overheid.

Dat jij nu gaat doen alsof Geldmaat een bedrijf is dat niets met de verantwoordelijkheden van de drie Nederlandse grootbanken te maken heeft, laat wel zien dat er wat mankeert aan jouw morele kompas.

Als er met Geldmaat geen goede afspraken zijn gemaakt, dan hadden de banken hun geldautomaten nooit aan Geldmaat mogen overdragen.

Maar het is nog veel simpeler. Geldmaat is gewoon nog steeds eigendom van ING, ABN Amro en Rabo:

Geldmaat is een Nederlands bedrijf dat geldautomaten aanlegt, beheert en onderhoudt. Het hoofdkantoor van Geldmaat bevindt zich in Weesp en het bedrijf telt zo'n 400 medewerkers. Geldmaat is een joint venture van de banken ABN AMRO, ING en Rabobank.

Sinds 2011 verzorgt Geldmaat, het voormalige Geldservice Nederland, het contante geldverkeer voor haar aandeelhouders ABN AMRO, ING en Rabobank en voert tevens het beheer en onderhoud van de geldautomaten uit.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geldmaat

Waarom vind jij het nodig om daarover te gaan liegen? Welk belang meen jij daarmee te dienen?

M.J.

https://www.geldmaat.nl/nl/over-ons/organisatie/

Geldmaat heeft in 2019 de geldautomaten voor biljetten en munten overgenomen van ABN AMRO, ING en Rabobank. De automaten kregen een nieuwe naam, een nieuw uiterlijk en alle dezelfde software.

en:
Bereikbaar
Iedere Nederlander kan binnen een straal van vijf kilometer hemelsbreed contant geld opnemen bij een geldautomaat. Verspreid over het land zijn er voldoende mogelijkheden zijn om biljetten en munten te storten en op te nemen. Geldmaat heeft de afspraken hierover in het convenant Contant Geld ondertekend:

https://www.dnb.nl/media/pu4h320c/convenant-contant-geld-april-2022.pdf

De 5 km norm uitgelegd
20 mei 2022 - In Nederland heeft bijna iedereen een geldautomaat binnen 5 kilometer afstand, hemelsbreed gemeten. Maximaal 0,3 procent van de inwoners (op landelijke basis) valt buiten die norm. Zowel de norm als de toegestane uitzondering van 0,3 procent is in 2013 afgesproken tussen banken en De Nederlandsche Bank*. Geldmaat heeft deze afspraak overgenomen.

Waar zitten de uitzonderingen? De uitzonderingen doen zich vooral voor in het buitengebied in de polder, in/rond natuurgebieden, op eilanden en in grensregio’s. Dit zijn altijd gebieden waar weinig mensen wonen en waar weinig voorzieningen zijn. Inwoners zijn voor voorzieningen sowieso aangewezen op grotere kernen en dorpen in de omgeving. Geldmaat richt zich met locaties op die omgeving, omdat mensen het geld daar ook kunnen uitgeven.

Hoe komt de plaatsing van automaten tot stand? Geldmaat maakt de berekeningen op basis van de 6-cijferige postcode en de officiële inwonersaantallen per postcode. Op deze manier is in kaart gebracht hoe door zorgvuldig locatiebeleid zoveel mogelijk mensen binnen een straal van 5 kilometer een geldautomaat tot hun beschikking hebben. En hoe het aantal inwoners dat er toch buiten valt, tot die 0,3 procent beperkt kan blijven.

Wat doet Geldmaat voor inwoners in deze gebieden? Uiteraard heeft Geldmaat wel oog en oor voor mensen die buiten die 5km wonen. Situaties kunnen veranderen, dat geldt voor de behoefte aan contant geld en voor de omstandigheden rond de automaat. Als een gemeente of ondernemer zich meldt, bekijkt Geldmaat altijd de mogelijkheden, in combinatie met beschikbaarheid in de omgeving en het aantal transacties op de huidige automaten.

Bij de overname van de bancaire geldautomaten door Geldmaat vanaf 2019 zijn gebieden die buiten de straal van 5 kilometer vallen, bekeken op noodzaak en mogelijkheden voor plaatsing. Waar mogelijk heeft dat geleid tot een nieuwe automaat. In de meeste gevallen bestond de situatie al zeer geruime tijd en was het niet nodig en/of niet mogelijk een automaat te plaatsen.

*) Formele afspraak 5 kilometer hemelsbreed Geldmaat heeft de bestaande afspraak van banken met De Nederlandsche Bank overgenomen. De afspraak stamt uit 2013 en is gebaseerd op de situatie van dat moment. Ook in die situatie woonde 99,7 procent van de Nederlands binnen een straal van 5 kilometer rond een geldautomaat. Daarbij werd gemeten van de kern van de postcode van de automaat naar de kern van de postcode van de inwoner. Deze afspraak is ook vastgelegd in het convenant dat de keten Contant Geld recent heeft gesloten met de overheid.
Vandaag, 17:15 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

Geldmaat is een Nederlands bedrijf dat geldautomaten aanlegt, beheert en onderhoudt. Het hoofdkantoor van Geldmaat bevindt zich in Weesp en het bedrijf telt zo'n 400 medewerkers. Geldmaat is een joint venture van de banken ABN AMRO, ING en Rabobank.

Sinds 2011 verzorgt Geldmaat, het voormalige Geldservice Nederland, het contante geldverkeer voor haar aandeelhouders ABN AMRO, ING en Rabobank en voert tevens het beheer en onderhoud van de geldautomaten uit.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geldmaat
[/quote]
Een joint venture is een vorm van samenwerking waarbij de samenwerkende organisaties een deel van hun vermogen inbrengen in een nieuw bedrijf, dat voor gezamenlijke rekening en risico een project tot ontwikkeling brengt.

Bij een joint venture kiezen partijen er bewust voor om niet samen te gaan om zo hun eigen identiteit te behouden. Bij een fusie wordt de eigen identiteit wel opgegeven.
Vandaag, 18:21 door Tintin and Milou
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:

https://www.security.nl/posting/875232/:

Rabobank hoeft klant geen loket binnen 10 kilometer aan te bieden
donderdag 6 februari 2025, 15:53 door Redactie, 80 reacties

Rabobank hoeft een klant geen bankloket aan te bieden om binnen een straal van tien kilometer geld op te kunnen nemen. Daarnaast is de bank niet verplicht om ervoor te zorgen dat de klant altijd in één keer zijn weeklimiet van 1250 euro kan opnemen. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld.
Je moet alleen niet selectief quoten en er alleen maar een heel klein stukje uithalen.

Als we de rest lezen, blijkt er wel wat nuance in te zitten.

Uit de voorwaarden van Rabobank volgt dat de bank zich inspant om diensten beschikbaar te laten zijn, maar dat deze niet voortdurend beschikbaar kunnen zijn. "Het is voorts aan de organisatie Geldmaat om te zorgen voor voldoende beschikbaarheid van geldautomaten en van voldoende contant geld daarin", voegt het Kifid toe.

Het klachteninstituut stelt dat niet vast is komen te staan dat de klant structureel onvoldoende mogelijkheden heeft om het door hem gewenste bedrag (wekelijks) op te nemen. De klant vindt verder dat de bank in een straal van tien kilometer van zijn woning toch tenminste één loket zou moeten openen, zodat hij zijn tegoed bij de bank kan verzilveren als hij dat wil. Het Kifid stelt dat hier geen (juridische) grondslag voor aanwezig is en wijst deze vordering af

Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen...
Iets wat ook in de voorwaarden staat, en er zijn altijd mogelijkheden om toch geld op te nemen. Nog steeds laagdrempelige, je moet alleen een stukje verder gaan.
Daarnaast kan je altijd digitaal bankieren, laagdrempelige, gemakkelijk en overal toegankelijk.

Met het KifiD als collaborerende instantie.
Dat horen we altijd, als men het niet eens is met een uitspraak van een instantie.
Het ligt altijd aan de instantie, maar men denkt nooit eens na, of de claim wel rechtvaardig is/was.
Stukje zelf reflectie kan soms geen kwaad.

Belangrijk aspect is ook dat de Nederlandse overheid onze banken niet reguleert om ze tot respect te bewegen voor de menselijke maat, maar juist omgekeerd de banken ertoe aanzet om deel uit te maken van een netwerk van instanties die zich bezighouden met diverse vormen van inhumane massasurveillance, die op allerlei manieren het privéleven van Nederlanders invadeert en daarbij hun zelfrespect, hun bewustzijn en hun menselijke waardigheid aantast.

M.J.
Oke, een hoop onzin nog even snel er bij zitten.
Vandaag, 18:30 door Tintin and Milou - Bijgewerkt: Vandaag, 18:31
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Als het gaat om het zoekraken van de menselijke maat bij Rabo en andere banken, dan lijkt me de toevoeging van een link naar nog een ander artikel hier op Security.nl wel on-topic:

https://www.security.nl/posting/875232/:

Wel enorme winst maken, maar zogenaamd geen geld hebben om een werkbare, laagdrempelige toegang van klanten tot hun eigen geld te waarborgen... Met het KifiD als collaborerende instantie.

M.J.

Rabobank is geen eigenaar van Geldmaat. Geldmaat heeft de pinautomaten van ING, ABN Amro en de Rabobank overgenomen Een van de redenen daarvan was dat men daarmee instaat was een product te ontwikkelen en in gebruik te nemen dat weerbaar was tegen plofkraken.

Neemt niet weg dat het gemekker van het niet hebben van een Geldmaat binnen het bereik van 500m van elk huishouden inmiddels het niveau krijgt van een kind wat zijn snoepje onthouden wordt.

Het is precies zoals anoniem 13:06 schrijft.

Feitelijk hebben ING, ABN Amro en Rabo gezamenlijk Geldmaat opgericht met als doel om hun geldautomaten over te nemen. Dat komt dus voor verantwoordelijkheid van de banken. Die verantwoordelijkheid betreft dus:
-- de oprichting van Geldmaat;
-- de overdracht van hun geldautomaten aan dat bedrijf;
-- de manier waarop vervolgens met die geldautomaten wordt omgegaan.

Dat jij nu gaat doen alsof Geldmaat een bedrijf is dat niets met de verantwoordelijkheden van de drie Nederlandse grootbanken te maken heeft, laat wel zien dat er wat mankeert aan jouw morele kompas.

Als er met Geldmaat geen goede afspraken zijn gemaakt, dan hadden de banken hun geldautomaten nooit aan Geldmaat mogen overdragen.
Voordeel is dat ik veel betere mogelijkheden heb om geld op te nemen. Vroeger was hier maar 1 ING automaat, 1 ABN Amro, Rabobank was helemaal ver weg om geld op te nemen, maar dat is wel mijn bank.

Ik heb met geldmaat veel meer mogelijkheden om geld op te namen. Zelfs al er een automaat niet meer werkt, wegens een defect of leeg zijn.

Persoonlijk heb ik veel meer voordelen met geldmaat, om eenvoudig en gemakkelijk geld op te nemen. ALS ik dit een keer nodig heb.

Maar het is nog veel simpeler. Geldmaat is gewoon nog steeds eigendom van ING, ABN Amro en Rabo:

Geldmaat is een Nederlands bedrijf dat geldautomaten aanlegt, beheert en onderhoudt. Het hoofdkantoor van Geldmaat bevindt zich in Weesp en het bedrijf telt zo'n 400 medewerkers. Geldmaat is een joint venture van de banken ABN AMRO, ING en Rabobank.

Sinds 2011 verzorgt Geldmaat, het voormalige Geldservice Nederland, het contante geldverkeer voor haar aandeelhouders ABN AMRO, ING en Rabobank en voert tevens het beheer en onderhoud van de geldautomaten uit.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geldmaat

Waarom vind jij het nodig om daarover te gaan liegen? Welk belang meen jij daarmee te dienen?

M.J.
Geld automaten zijn toch overgenomen? Dus waarover liegt hij dan precies? Rabobank is er niet meer direct verantwoordelijkheid voor. Dit hebben ze uitbesteed.

Er is gewoon een directie en Raad van Commissarissen.
Vandaag, 18:42 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Voordeel is dat ik veel betere mogelijkheden heb om geld op te nemen. Vroeger was hier maar 1 ING automaat, 1 ABN Amro, Rabobank was helemaal ver weg om geld op te nemen, maar dat is wel mijn bank.

Ik heb met geldmaat veel meer mogelijkheden om geld op te namen. Zelfs al er een automaat niet meer werkt, wegens een defect of leeg zijn.

Persoonlijk heb ik veel meer voordelen met geldmaat, om eenvoudig en gemakkelijk geld op te nemen. ALS ik dit een keer nodig heb.

Joh, mensen vergeten zelfs dat ze vroeger bij een 'vreemde' pinautomaat (een andere pinautomaat dan van jouw bank) ook een opnamelimiet hadden en zelfs maar slechts één keer per dag bij een 'vreemde' pinautomaat mochten pinnen. Maar deze hele discussie gaat daar eigenlijk helemaal niet over. Het is veel meer een generieke anti-globalisten discussie die hier op het forum woed.

Geldmaat heeft de bestaande afspraak van banken met De Nederlandsche Bank overgenomen. De afspraak stamt uit 2013 en is gebaseerd op de situatie van dat moment. Ook in die situatie woonde 99,7 procent van de Nederlands binnen een straal van 5 kilometer rond een geldautomaat. Daarbij werd gemeten van de kern van de postcode van de automaat naar de kern van de postcode van de inwoner. Deze afspraak is ook vastgelegd in het convenant dat de keten Contant Geld recent heeft gesloten met de overheid.

https://www.dnb.nl/media/pu4h320c/convenant-contant-geld-april-2022.pdf
Vandaag, 19:17 door Anoniem
Het aantal trollende bankmedewerkers (die voor hun baan vrezen) zie ik ook hier in dit topic opduiken getuige opmerkingen zoals:

'....dat het gemekker van het niet hebben van een Geldmaat binnen het bereik van 500m van elk huishouden inmiddels het niveau krijgt van een kind wat zijn snoepje onthouden wordt.'

Wel hier een koekje van mijn deeg:

Het verminderen van service zoals sluiten van bankfilialen en reduceren van geldopnamelocaties maakt de middelen vrij voor uitspattingen zoals dit: (2014) https://youtu.be/asEzNvIPWzc en neen dit was geen CGI

De Postcheque- en Girodienst (later Postbank en nu ING bank) waar ik omstreeks 1970 een rekening afsloot zou zich rood van schaamte hebben verstopt als deze 'ludieke film' van hen zou zijn geweest en zeker indien in de openbaarheid gekomen, omgekeerd evenredig aan de schaamteloosheid van banken anno 2025 die als zij in liters gemeten kon worden, je daar zwembaden van olympische proporties mee kunt vullen, neen.... laten overstromen.

---

Elke week neem ik €40,00 huishoudgeld op bij ING en daar moet ik het mee doen.
Daarom betaal ik boodschappen contant. Als ik elke week boven dat bedrag uitkom overspeel ik mijn financiële capaciteiten. Met pinnen gebeurt dat van een leien dakje maar banken met hun miljardenwinsten en vele duizenden euro's bonus voor hun bestuursvoorzitters zien dat maar al te graag.
'Mijn ING': Hoe 'roder' je staat hoe liever zij dat zien gebeuren en die gretigheid is omgekeerd evenredig aan de onbeschofte minachting voor de particuliere klant die met de jaren is uitgewassen tot groteske proporties.

Ik kom uit een ouderwets PvdA arbeidersnest en bij ons thuis gold de waarschuwing: "Banken en assurantiemaatschappijen die moet je zo ver mogelijk van je bed houden".
Een waarheid die nu anno 2025 meer dan van belang zou zijn.
Echter.... deze geldwolven hebben zeker de particuliere kleine rekeninghouder helemaal in de tang.
Vandaag, 19:20 door Anoniem
Een bijzonderheid van Rabo is dat iedere rekeninghouder gratis lid kan worden van de coöperatie en dan opeens een stem heeft in wat de bank doet en laat. Ik heb wel een rekening bij Rabo maar daar zelf nooit gebruik van gemaakt, dus ik kan niets zinnigs zeggen over hoe goed dit werkt. Maar de mogelijkheid suggereert dat je invloed kan uitoefenen op dingen die je niet bevallen, en dan vraag ik me af of de koers die Rabo vaart niet mede bepaald wordt door de rekeninghouders die de moeite nemen die mogelijkheid wél te gebruiken.
@Anoniem op 11-02-2025 om 17:12.

Je legt uit wat de afspraak m.b.t. de vijf-kilometer norm inhoudt, en wanneer die door welke partijen met elkaar is afgesproken, waarvoor dank.

Maar je legt niet uit waarom er voor de norm van vijf kilometer is gekozen, terwijl die norm niet voldoende is om contant geld laagdrempelig beschikbaar te houden voor mensen die zelf niet beschikken over een auto, en wellicht ook niet goed genoeg ter been zijn om moeiteloos vijf kilometer heen te fietsen en ook weer terug. Als er per postcode wordt gekeken (zoals jij beschrijft), waarom is er dan niet ook gekeken hoeveel mensen bijvoorbeeld binnen 400 meter van een geldautomaat wonen, zodat ze ernaartoe kunnen lopen? Of is dat óók gedaan, en zo ja, hoe is daarmee omgegaan?

-- Het oorspronkelijke topic: de menselijke maat --
Voor de rest wil ik dit topic niet kapen van de topic-starter, Erik van Straten. Hij beschrijft een ander belangrijk aspect van het negeren van de menselijke maat door banken, namelijk de manier waarop bankklanten (in de praktijk: zo goed als alle burgers) gedwongen worden om gebruik te maken van digitale betaal- en andere bankdiensten met een hoog risico op helpdeskfraude, spoofing en dergelijke - waarbij de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat echter bijna altijd op de klanten wordt afgewenteld.

-- Hoe kan het dat een bank als Rabo enerzijds vijf miljard euro winst maakt, en anderzijds zegt niet genoeg geld te hebben om meer fysieke bankfilialen in stand te houden?
-- Waarom reguleert de Nederlandse overheid (bijvoorbeeld DNB) de hoeveelheid fysieke bankfilialen niet met een norm (bijvoorbeeld dat er in elke bevolkingskern van 50.000 inwoners of meer ten minste één bankfiliaal moet zijn waar ALLE bankdiensten geleverd kunnen worden of met advies en assistentie van een menselijke medewerker toegankelijk zijn - in ieder geval voor klanten van één van de drie grootbanken ING, ABN Amro en Rabo?
-- Waarom richten de banken, analoog aan Geldmaat, niet ook een joint-venture Geldhuis op, als ze zo graag kosten willen uitsparen? Dan kunnen ze hun krachten bundelen in fysieke bankfilialen, waar mensen niet het risico lopen gespoofed en misleid te worden door fraudeurs. Hebben al die grootbanken met hun "communicatie-afdelingen" en "klanttevredenheidsonderzoeken" nu nooit gedacht aan die mogelijkheid om het wat menselijker en klantvriendelijker te maken? Wat is er aan de hand met die banken, dat ze kennelijk (de menselijke maat van) hun klanten vergeten zijn?

Zomaar wat vraagjes, die door Erik van Straten terecht aan de orde worden gesteld.

M.J.
Vandaag, 21:19 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: Vandaag, 21:22
@Anoniem op 11-02-2025 om 19:17 uur.

Het verminderen van service zoals sluiten van bankfilialen en reduceren van geldopnamelocaties maakt de middelen vrij voor uitspattingen zoals dit: (2014) https://youtu.be/asEzNvIPWzc en neen dit was geen CGI.

Ja, bizar he, die grootheidswaan en zelfverheerlijking - van een lege huls. Een leeuw loslaten in de metalen mega-kantoorschoen van ING aan de zuidas ("ING House"). Ik zag aan het eind van het filmpje overigens het jaartal 2002 staan, dus misschien was het toen al zo erg bij ING (en waarschijnlijk dito bij andere banken - denk bijvoorbeeld aan de twee fallische torens van Rabo bij Utrecht CS, ik meen van iets recentere datum).

Erg genant allemaal, die protserigheid over de ruggen van gewone mensen. Ik zou me schamen om voor zo'n organisatie te werken.

M.J.
Vandaag, 21:25 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: @Anoniem op 11-02-2025 om 17:12.

Je legt uit wat de afspraak m.b.t. de vijf-kilometer norm inhoudt, en wanneer die door welke partijen met elkaar is afgesproken, waarvoor dank.

Maar je legt niet uit waarom er voor de norm van vijf kilometer is gekozen, terwijl die norm niet voldoende is om contant geld laagdrempelig beschikbaar te houden voor mensen die zelf niet beschikken over een auto, en wellicht ook niet goed genoeg ter been zijn om moeiteloos vijf kilometer heen te fietsen en ook weer terug. Als er per postcode wordt gekeken (zoals jij beschrijft), waarom is er dan niet ook gekeken hoeveel mensen bijvoorbeeld binnen 400 meter van een geldautomaat wonen, zodat ze ernaartoe kunnen lopen? Of is dat óók gedaan, en zo ja, hoe is daarmee omgegaan?

Er worden nog dagelijks Geldmaten geplaatst.

Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

-- Het oorspronkelijke topic: de menselijke maat --
Voor de rest wil ik dit topic niet kapen van de topic-starter, Erik van Straten. Hij beschrijft een ander belangrijk aspect van het negeren van de menselijke maat door banken, namelijk de manier waarop bankklanten (in de praktijk: zo goed als alle burgers) gedwongen worden om gebruik te maken van digitale betaal- en andere bankdiensten met een hoog risico op helpdeskfraude, spoofing en dergelijke - waarbij de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat echter bijna altijd op de klanten wordt afgewenteld.

WIE bepaald die menselijke maat? Jij? Erik van Straaten?

Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

-- Hoe kan het dat een bank als Rabo enerzijds vijf miljard euro winst maakt, en anderzijds zegt niet genoeg geld te hebben om meer fysieke bankfilialen in stand te houden?

Waarom zijn er meer filialen nodig? Van alle banken wel te verstaan, want anders komen hier de 75 SNS klanten tevoorschijn
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
-- Waarom reguleert de Nederlandse overheid (bijvoorbeeld DNB) de hoeveelheid fysieke bankfilialen niet met een norm (bijvoorbeeld dat er in elke bevolkingskern van 50.000 inwoners of meer ten minste één bankfiliaal moet zijn waar ALLE bankdiensten geleverd kunnen worden of met advies en assistentie van een menselijke medewerker toegankelijk zijn - in ieder geval voor klanten van één van de drie grootbanken ING, ABN Amro en Rabo?

Omdat de DNB daar niet over gaat.
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
-- Waarom richten de banken, analoog aan Geldmaat, niet ook een joint-venture Geldhuis op, als ze zo graag kosten willen uitsparen? Dan kunnen ze hun krachten bundelen in fysieke bankfilialen, waar mensen niet het risico lopen gespoofed en misleid te worden door fraudeurs. Hebben al die grootbanken met hun "communicatie-afdelingen" en "klanttevredenheidsonderzoeken" nu nooit gedacht aan die mogelijkheid om het wat menselijker en klantvriendelijker te maken? Wat is er aan de hand met die banken, dat ze kennelijk (de menselijke maat van) hun klanten vergeten zijn?

Heeft die menselijke maat wel eens gedacht aan bankmedewerkers?! En hún fysieke veiligheid? Overigens wordt daarmee de kans op fysieke fraude evenredig groot met de stijging aantal nieuwe bankmedewerkers.

Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Zomaar wat vraagjes, die door Erik van Straten terecht aan de orde worden gesteld.

Het punt is wel dat dit allemaal vragen zijn waarbij het antwoord in "jullie" voordeel moeten zijn.
Vandaag, 21:28 door Anoniem
Door Anoniem:

Elke week neem ik €40,00 huishoudgeld op bij ING en daar moet ik het mee doen.
Daarom betaal ik boodschappen contant. Als ik elke week boven dat bedrag uitkom overspeel ik mijn financiële capaciteiten. Met pinnen gebeurt dat van een leien dakje maar banken met hun miljardenwinsten en vele duizenden euro's bonus voor hun bestuursvoorzitters zien dat maar al te graag.

Daar zijn allerlei oplossingen voor die je kunt instellen in de ING app.

Door Anoniem:
'Mijn ING': Hoe 'roder' je staat hoe liever zij dat zien gebeuren en die gretigheid is omgekeerd evenredig aan de onbeschofte minachting voor de particuliere klant die met de jaren is uitgewassen tot groteske proporties..

Die roodstand kun je uitzetten. Los het af en haal het schuifje om in je ING app.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.