Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Door Tintin and Milou: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: (...)
Het gaat niet om "achterhaalde infrastructuur". Het gaat om de keuze van banken en de overheid om goede infrastructuur niet te onderhouden en te beveiligen, maar hem als "achterhaald" aan te merken, te laten verpauperen en af te schaffen. Inderdaad een sterfhuisbeleid.
Of omdat men het eigenlijk niet meer gebruikt en de methodes achterhaald zijn, misschien niet veilig genoeg meer zijn. De infrastructuur en beveiligingen eigenlijk niet meer te goed te beveiligen zijn?
Dat dat zo zou zijn, zul je dan met inhoudelijke argumenten moeten onderbouwen. Nu roep je het alleen. Met verwijzingen naar overschrijvingskaarten die per ongeluk in het vuilnis terechtkomen en dergelijke. Alsof mobieltjes dan niet net zo goed per ongeluk in het vuilnis terecht kunnen komen...
Post bezorging is veel minder snel, veel te gemakkelijk te vervalsen of na te maken. Criminelen vinden altijd een weg.
En je Mobieltjes zijn ook niet perfect veilig.
Mensen willen ook gewoon steeds meer gemak.
Nee hoor, niet alle mensen, en ook niet ten koste van alles. Ik wil bijvoorbeeld niet meer gemak als dat ten koste gaat van mijn privacy, mijn vrijheid of mijn veiligheid.
Die zijn met de meeste moderne techieken ook gewoon aanwezig. Maar zijn niet absoluut. Maar als je het er niet mee eens bent, kun je altijd verhuizen, of minder gebruikte manier gebruiken. ga dan alleen niet zeuren als dingen lastiger voor je worden.
Ik zit er niet meer op te wachten om naar een filiaal te gaan om geld te pinnen.
Daarom moet er ook een geldautomaat in de buurt zijn, bijvoorbeeld in de lokale supermarkt.
Natuurlijk moet er een geldautomaat in de buurt zijn, dat is eigenlijk ook altijd het geval.
Oh wacht, je wilt ook niet meer naar de lokale supermarkt, maar alles thuis laten bezorgen. Want "gemak". Tja, ieder zijn smaak.
Nog nooit gebruik van gemaakt.
Ook kleding koop ik zowel online, als in winkels.
Maar mensen die wel graag privacy, vrijheid en veiligheid willen, moeten de mogelijkheid houden die keuze te maken.
Dat is ook gewoon aanwezig, maar in de lokale supermarkt sta je ook gewoon op de film en met online heb ik dat weer niet. Maar je punten zijn nog steeds mogelijk, je moet er soms alleen iets meer moeite voor doen. Maar dat is een eigenschap van bepaalde keuzes.
En als dit een hoog bedrag is, moest ik dit vroeger aanvragen, 5 dagen van te voren.
Dat had dan te maken met jouw bestedingslimiet, niet met overschrijvingskaarten of digitaal bankieren. Ik kon met mijn overschrijvingskaarten elk bedrag overmaken dat ik wilde, ik heb nooit iets van een limiet gemerkt.
Toen ik 5000 euro moet opnemen, kon ik dit niet zomaar doen bij de ABNAMRO. Moest trouwens ook wel de auto nemen, want loop technisch niet te doen.
Overschrijvingen gingen veel trager
Dat viel wel mee, want vroeger werd de post snel bezorgd. Bovendien was het tijdstip van het overmaken (het posten van de overschrijvingskaart) juridisch maatgevend. Daar hielden crediteuren ook rekening mee.
Ik weet niets van dat het de postdatum juridisch maatgevend was. Ik kan mij dit ook niet herinneren. Ik heb hier dus twijfels over.
Maar het was trager, ik moest ook nog lopen, maar een brievenbus, en hopen dat die niet vol was.
Nu doe ik het in 1 minuut, met mijn koffie in mijn handen, en zet het precies op de juiste datum dat het overgemaakt moet worden. Tussen verschillende banken duurde dit ook nog wel eens een dag. Instant payment eventueel, zodat het direct overgeschreven is. Was vroeger toch echt een stuk trager dan nu het geval is.
en je had nooit een exact idee, van wat je saldo nu exact is.
Ik kreeg elke week een bankafschrift met alle transacties. Dat vond ik genoeg. Tegenwoordig brengen banken kosten in rekening voor papieren post, maar geen kosten voor alle peperdure digitale voorzieningen waar talloze personeelsuren in gaan zitten plus inhuur van dure externe "experts", "deskundigen" en "ICT-adviseurs". Als je als klant geen hoge extra toeslag aan de bank wilt betalen, moet je genoegen nemen met één afschrift per maand. Dat vind ik, afhankelijk van het gebruiksdoel van een bankrekening, ook geen probleem.
Papier is ook duur, het wordt bijna niet meer gebruikt maar de infrastructuur moet er nog wel voor bestaan.
En je dure experts doen ook veel meer. Je kunt de techniek van toen niet 1 op 1 gebruiken, zoals de wereld nu in elkaar zit.
Bovendien zou het technisch zo ingericht kunnen worden dat kwetsbare mensen wel via internet hun saldo kunnen bekijken, maar alleen via overschrijvingskaarten transacties kunnen doen, om hun persoonlijke risico's te verminderen.
Zou een goede technische oplossing zijn. Maar er zijn al heel wat technische limitaties ingebouwd tegenwoordig.
Er is niets achterhaalds aan een fysiek bankfiliaal met betrouwbare menselijke medewerkers die, puur vanwege het feit dat ze in dat fysieke filiaal aanwezig zijn en mogen zijn, voor klanten goed herkenbaar zijn als betrouwbaar.
Er komt alleen bijna niemand meer.
Dat komt omdat banken het zeer onaantrekkelijk en ver weg hebben gemaakt. Stel je voor wat er in een dorp of stadswijk zou gebeuren als je een gedeeld filiaal van de vier grote banken (ING, Rabo, ABN, Volksbank/ASN), een geldautomaat, de bibliotheek, een postagentschap/kantoorboekhandel, een gezellige koffiehoek/café, een kapper, een kleine supermarkt en het dorpshuis/buurthuis bij elkaar in één prettig(!!!) gebouw zou zetten (met een terrasje erbij voor in de zomer, en vrijwilligers die zoveel mogelijk dingen zelf doen). Als je dat op de goede manier doet, wordt het een PLEZIER voor mensen om geld te gaan pinnen of een overschrijvingskaart in te leveren bij een brievenbus of bank. Veel mensen willen elkaar GRAAG zien en even bijkletsen.
Banken verwijden steeds meer, omdat er steeds minder mensen komen. SNS die tot een paar jaar hier zat, was altijd leeg. En wat was in het gebouw, waar ook diverse supermarkten zaten, de bieb en cafe's. Ben trouwens wel 1 keer langs geweest voor een vraag over mijn spaarrekening. Had ik net zo goed thuis met koffie kunnen doen.
De ING die er een paar jaar daarvoor verdween, als eigenlijk ook altijd leeg. Ben er wel 1 keer geweest in 14 jaar tijd.
Rabobank, was ook uitgestoven toen hij hier verdween. Denk dat ik er in 20 jaar nog geen 5 keer binnen ben geweest. Toen hij verdween ben ik 1 keer naar een ander dorp geweest om dollars daar op te halen, die ik besteld had.
Banken sluiten vestigingen, omdat er steeds minder mensen langs komen, dus centraliseren ze steeds meer.
Wie zegt trouwens dat "betrouwbare menselijke medewerkers" werken en zich aan alle regels houden?
Ik heb meer vertrouwen in computer systemen, dat medewerkers die eerst gemakkelijke te traceren vragen stellen, en daarna dingen muteren voor mij.
Dat zegt iets over jouw persoonlijke wantrouwen in mensen en jouw sociale beperktheid.
Apart dat jij er anders overdenk in je Medische privacy topic, of 'Onbevoegd inzien patiëntendossier geen reden voor ontslag op staande voet'.
In mijn hele leven ben ik door menselijke medewerkers in winkels, bankfilialen, postkantoren, kappers e.d. nog nooit frauduleus behandeld. Heel soms wel onbeschoft, maar nooit frauduleus. Oké, af en toe vergeet een kassamedewerker het juiste bedrag aan wisselgeld terug te geven, en dat gebeurt iets vaker in het nadeel dan in het voordeel van de klant. Dat noem ik geen "fraude", maar vergeetachtigheid.
Als eerste dat jij weet. Wil niet zeggen dat er geen misbruik is gemaakt van je informatie.
Waarom vertrouw jij je huisarts dan niet?
Als ik erop wijs, krijg ik altijd keurig mijn wisselgeld - en bijna altijd ook een aardige glimlach.
Je vattenval topic liet iets anders zien.