Door Erik van Straten: Door Anoniem: Omdat dhr van den Burg van het OM is, en het strafrecht toepast, [...]
Meneer van den Burg is geen rechter. En hij zit fout, oproepen tot een vreedzaam protest is geen opruiing. Lees de PDF maar die ik aanraadde (maar dat doe je waarschijnlijk niet, want je bent onwrikbaar overtuigd van jouw onderbuikgelijk)
Ik heb geen onderbuik in deze, dat maak jij ervan.
Het klopt: dhr. van den Burg is geen rechter. Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar hij is wel van het OM. In die rol kan hij alleen maar iemand voor de rechterbank dagen.
Er staan wel vaker onschuldige mmensen voor de rechter.
De verdachte heeft vervolgens het recht om verdedigd te worden.
De rechter neem daarna gebaseerd op de aangeleverde argmenteren en de wettten een beslissing.
Als dhr van den Burg zijn boekje te buiten gaat, dan geeft de rechter hem wel op zijn donder, en anders zijn baas.
Door Erik van Straten:Door Anoniem: [...] en mw. Dijksma, het over een andere boeg gegooid heeft en een APV toe wilde passen.
Wat probeer je te bereiken door dat te blijven herhalen? Ik schreef eerder toch al dat de onderhavige APV kennelijk de
online situatie
strikt genomen niet benoemt, maar dat we rechters hebben om de strekking van regels uit te leggen en op die manier
rechtvaardig recht te spreken?
De rechter heeft die strekking blijkbaar anders uitgelegd dan jij, Daar zit ons menings verschil.
[sarcasme aan]
Jij wilt dat de rechter jouw mening volgt ipv dat jij de mening van de rechter respecteert.
Blijkbaar heb jij rechten gestudeerd, jaren geprocedeerd en enkele jaren als rechter gediend?
Waarom heb jij meer gelijk dan een rechter?
Omdat het tegen jouw rechtvaardigheidsgevoel indruist?
[/sarcasme uit]
Door Erik van Straten:Ik maak op uit de uitspraak dat de rechter vindt dat omdat online communicatie niet expliciet wordt benoemd in de APV, de eiser in zijn recht staat om via een Telegram chatgroep op te roepen tot geweld in de gemeente Uterecht.
Eindelijk valt het kwartje.
Door Erik van Straten:Daarnaast vindt deze rechter dit vrijheid van meningsuiting, wat de heer van de Burg niet met hem eens kan zijn gezien diens uitlatingen en aannames over de recentlijk aangekondigde demonstratie van Extinction Rebellion op de Utrechtse Baan in Den Haag (die ondertussen heeft plaatsgevonden - vreedzaam voor zover ik weet).
Klopt. Ze zijn het oneens. Maar deze zaken lopen niet door elkaar heen en beinvloeden elkaar niet.
Daarnaast zit dhr. van den Burg niet op de stoel van de rechter, en de rechter niet op de stoel van dhr. van den Burg. Ze hebben elk hun rol te spelen in dit spel.
Als dhr. van den Berg zijn boekje te buiten gaat, wordt hij wel terug gefloten.
Gaat een rechter zijn boekje te buiten, dan komt dat wel tot uiting in een hoger beroep. En wordt zijn uitspraak gecorrigeerd of ongedaan gemaakt.
Door Erik van Straten:Ik geef nogmaals toe (en breid uit): wellicht had de burgemeester niet zo coulant moeten zijn maar "de eiser" in genoemde rechtzaak, niet i.r.t de APV maar vanwege opruiing i.h.k.v. het strafrecht, preventief in de bak moeten gooien en hem, voor een aantal jaren, een gebiedsgebod voor de gemeente Utrecht moeten opleggen.
Klopt, dat had IMHO een logischere route geweest. (Ik ben echter geen jurist)
Maar er zal een reden zijn geweest waariom mw. Dijksma dat niet gedaan heeft.
Het is alleen raden wat dat geweest is.
Een proefballonnetje misschien: Nee hebt je, ja kun je krijgen?
Dat ballonetje is dat geknapt.
Door Erik van Straten:Ik claim geenszins de waarheid in pacht te hebben. Voor de zoveelste keer: als je opgepakt kunt worden en gebiedsverboden kunt krijgen voor het oproepen tot een vreedzaame demonstratie (hoe vervelend ook voor de gemeente Den Haag), maar iemand anders vrijgesproken wordt na een oproep tot een gewelddadige protestactie, dan klopt er iets niet aan ons rechtssysteem (waarbij rechters het gevoel van rechtvaardigheid niet horen te ondergraven vanwege futiliteiten). Ofwel meneer van den Burg, ofwel deze rechter moet door het stof. Dat is mijn belangrijkste punt.
Dat zullen ze geen van beiden doen. Die kijken alleen naar hun eigen zaak en het resultaat er van. De minister en de Tweede kamer mogen naar het grote plaatje kijken. Daar zijn zij voor.**
In beide zaken kan er beroep aangetekend worden. Als iemand het belangrijk genoeg vindt, dan zal dat ook wel gebeuren.
Uiteindelijk na voldoende door procederen ontstaat er dan een nieuwe basis voor dit soort rechtspraak.
**Een betere oplossing zou zijn als landelijke politici van hun luie kont af komen, de wetten bekijken en waar nodig aanpassen zodat wel duidelijk is wie waar welke bevoegdheden heeft. En wat burgers wel of niet mogen.
Dan zijn we allemaal veel sneller klaar.
Daar kunnen ze dan oa. het voorzetje van de rechtsgeleerden als input voor gebruiken.
Nog een laatste domme vraag voor een jurist die dit leest:
Wat heeft "een gevoel voor rechtvaardigheid" met rechtspraak te maken?
Hoe quantificeer en normaliseer je iets subjectiefs? Hoort dat dan niet de wet/het wetboek te zijn.