Door Briolet: Door Anoniem: Ze zorgen maar voor een alternatief voor inloggen via sites zonder app, anders verhuis ik van bank.
Dit soort reacties zijn de reden dat de banken terughoudend zijn hun site maximaal te beveiligen. Mensen lopen weg bij een goed beveiligde bank en gaan naar banken waar ze lekker gemakkelijk en zonder extra kosten, bij hun geld kunt zonder hindernissen. En als ze dan domme dingen doen zodat hun rekening geplunderd wordt, geven ze de bank de schuld. (Kees de klachten over bunq)
Nee hoor, dat is helemaal niet de reden waarom banken terughoudend zijn hun site maximaal te beveiligen. Ik heb aan mijn bank ABN AMRO voorgesteld dat ze een extra beveiliging aanbrengen in de vorm van een door mij zelf te kiezen maximaal bedrag dat per kalendermaand van mijn rekening mag worden afgeschreven, en dat ik slechts met een vertraging van vier weken kan wijzigen, of door middel van een persoonlijk bezoek aan een filiaal van de bank (deze bank heeft nog ergens een paar filialen), waarbij ik me dan identificeer. Dat is een simpel, technisch volstrekt haalbaar beveiligingsmiddel. Op verzoek van de klant zelf. Denk.je dat de bank daar interesse in heeft, in het belang van mijn veiligheid? Nee hoor.
Ik wilde ook geen contactloos betalen, maar de bank dwingt mij daartoe, door mij niet langer een bankpas zonder contactloos betalen beschikbaar te stellen, terwijl dit technisch prima kan. (Vroeger weigerde de bank dat niet, maar het "beleid" veranderde. Sommige andere banken zijn wel nog steeds bereid, maar ABN en ING niet.)
Ik heb ze ook gevraagd om een betaalmiddel zonder smartphone wanneer ze de e-dentifier uitfaseren. Nu een paar weken geleden zeiden ze dat zo'n betaalmiddel er gaat komen maar dat ze nog steeds niet weten wat het wordt. Ze weten wel al langer dan een jaar dat ze de e-dentifier gaan uitfaseren. Ze besluiten dus iets uit te faseren zonder te weten hoe ze dat gaan vervangen. Waarschijnlijk gaan ze hun "klanten" op het allerlaatste moment iets door de strot duwen.
Ondertussen komt er om de haverklap een digitale "tevredenheidsenquete", oh, oh, "Hoogedele excellente klant, wij vinden het enorm belangrijk om te weten hoe u onze diensten ervaart, weest u zo goed, het kost maar 10 minuten..." maar echt iets met mijn wensen doen? Nee hoor. Ik vul die enquetes niet meer in, het heeft geen enkele zin voor mij als klant, het is een schijnvertoning, kunnen zij weer een hokje aanvinken "interesse getoond voor de klant". Kost mij alleen maar extra tijd. Het wordt zo niet makkelijker en niet veiliger, maar moeilijker, tijdrovender en onveiliger.
Jij beschuldigt de klanten van iets, terwijl het toch echt de banken en de overheid zijn die het betalingsverkeer steeds onveiliger maken met hun digidrammen en met hun "makkelijke" maar hack- en phishbare betalingsmethoden.
Wat mij betreft komt er wetgeving die ALLE Nederlandse banken (dus alle banken met een Nederlandse bankgarantie of in Nederland opererende banken uit andere EU-landen) verplicht om er per 25.000 klanten ten minste één fysiek filiaal op na te houden waar mensen zich kunnen identificeren en op een klantvriendelijke manier zaken kunnen afhandelen. Banken mogen die filialen ook best bundelen, dus twee of drie banken in een enkel kantoor om kosten te besparen, vergelijkbaar met de samenwerking met de Geldmaat-geldautomaten. Niet wachten tot dit EU-breed wordt geregeld, want dan kun je wachten tot 2040 en dan zijn we allemaal al op bevel van de EU gechipt.
Plus wetgeving die het verbiedt om kosten in rekening te brengen voor een betaalpas. De overheid verplicht ons in de praktijk om zaken niet langer contant af te handelen. Dan moet de overheid ook regelen dat de banken ons niet kunnen afpersen met maandelijks in rekening gebrachte bedragen (een soort bankenbelasting).
Daarnaast Nederlandse wetgeving die het weer laagdrempelig mogelijk maakt een nieuwe bank op te richten zodat er weer concurrentie tussen banken kan ontstaan, zodat ze weer wat klantvriendelijker moeten worden. Dat wil zeggen dat het mogelijk moet zijn om met weinig rompslomp een simpele bank op te richten die geen complexe diensten levert, maar bijvoorbeeld alleen een eenvoudige spaarrekening en betaalrekening en opname en storten contant geld. Banken zijn toch niet de overheid en zijn toch bedrijven op een "vrije markt"? Nou dan, dan moet de overheid ook zorgen voor de vrijheid op die markt. Nu maakt de overheid het juist onmogelijk om een nieuwe, simpele bank op te richten. Bijvoorbeeld een lokale of regionale bank, of een bank die zich specialiseert in privacy.
Het internationale zakenbankieren en de grote geldstromen mogen van mij best strak gecontroleerd worden. Daar vindt het grote sjoemelen, stelen en witwassen plaats. Laten ze daar hun opsporingscapaciteit op richten! Dat is iets heel anders dan gewone klanten eerst dwingen alles via banken te doen en ze vervolgens door allerlei hoepels te laten springen, de enorme digitaliseringskosten te laten betalen en continu als verdachten te behandelen.
Bovendien moet er wetgeving komen die de banken verplicht alle diensten/transacties die nu per telefoon kunnen, ook in die fysieke filialen te leveren. Laatst kwam ik in een "bankfiliaal" dat was veranderd in een soort lounge. De bankmedewerker daar kon niets en mocht niets, die verwees me naar de telefonische klantenservice.
Deze betere wetgeving en dienstverlening is allemaal al vele jaren mogelijk, maar de banken en de overheid (VVD-gedomineerde regeringen) weigeren dat te doen. Omdat ze geen vrije burgers en geen echte klanten willen, maar alleen gehoorzame onderdanen die 24/7 gemonitord worden.
Dus hou eens op met burgers te bashen. Wees een flinke jongen en ga banken en de wetgever bekritiseren, want die verdienen het op dit moment.
En nu krijgen we een nieuwe regering onder leiding van Dick Schoof, een spion die zich als baas van de NCTV niet aan de regels wilde houden. Wat doe je dan? Je bevordert zo iemand tot baas van alle Nederlanders...
Een onafhankelijk onderzoek naar het optreden van de overheid na de MH17-ramp concludeerde dat de NCTV in die tijd "te veel naar binnen gekeerd was en weinig samenwerkte met andere overheidsdiensten". Volgens opgevraagde documenten heeft Schoof voor de publicatie van het onderzoek geprobeerd druk te zetten om de conclusies af te zwakken en de samenstelling van de onderzoekscommissie te veranderen. In een reactie op deze onthulling reageerde het ministerie van Justitie en Veiligheid dat deze pogingen tot beïnvloeding zouden zijn mislukt.
Uit interne documenten opgevraagd door NRC bleek in 2024 dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Tegenover NRC bevestigden meerdere bronnen dat Schoof over de kwestie tegen een medewerker gezegd zou hebben dat "wie nog een keer over die grondslag begint, zijn spullen [kan] pakken". Het ging hierbij om het heimelijk volgen van onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_SchoofDit is niet een rechtse hobby. Huidige partijen aan de linker- en rechterkant willen allemaal meer surveillance en minder respect voor de grondrechten van burgers. Dat zeggen ze meestal niet hardop, maar het blijkt uit wat ze doen en hoe ze stemmen. Niemand komt (echt en oprecht) op voor privacy, behalve misschien de Piratenpartij.
Het blijft bij "lullen over privacy, maar surveillance doen".