Door Anoniem:In het kader van een opdracht bij een klant ben ik aan het uitzoeken of het, met het hoog op de privacywetgeving, toegestaan is om de werk mailboxen van medewerkers die uit dienst zijn door te gaan.
Een simpele wedervraag:
Ben jij jurist of juridisch geschoold?
Is het antwoord NEE, dan is de vraag door de klant aan de verkeerde persoon gesteld. (no offence intended)
Hun eigen juridische afdeling of hun functionaris gegevensbescherming zou dit moeten weten of kunnen uitzoeken.
Is het antwoord JA, dan zou je de vraag niet hoeven te stellen.
Dan weet je waar je de informatie kunt vinden of navragen.
Dit wil het bedrijf graag omdat communicatie en werk vaak verloren gaan op het moment een medewerker uit dienst gaat.
Dit las ik met gekromde tenen.
Dan heeft dit bedrijf namelijk haar procedures niet op orde.
Relevate communicatie hoort in het betreffende dossier of zaak te zitten (liefst in een electronisch archief als het dossier/zaak/etc afgehandeld is). Dan is het voor alle geutoriseerde medewerkrs in te zien. De mailbox van een medewerker die op elk moment kan verdwijnen, is geen archief of dossierbbak. Of hoort het bij een professiooneel bedrijf niet te zijn.
Dat ze mailboxen willen doorzoeken NADAT de medewerker vertrokken is, is gewoon veel te laat.
Dat zou niet nodig hoeven te gebeuren als de medewerkers hun werk goed doen en de procedures op orde zijn.
Dat dit een keer gebeurd is, kan natuurlijk. Maar dan hoor je je procedures meteen aan te passen zodat het niet nog een keer gebeurt.
Uit je vraag klinkt het echter alsof het met schering en inslag gebeurt.
Dan is niet de oplossing om permanent alsnog rond te gaan neuzen in oude mailboxen, maar je archief en dossier vorming op orde te brengen.
(Wat weer een andere tak van sport is)
Ik zou de opdracht terug geven aan de klant en die eerst zijn huiswerk laten doen.