Privacy - Wat niemand over je mag weten

Amazon wil opeens mijn paspoort

30-10-2024, 18:19 door Boris Zelf, 55 reacties
Ik koop al vele jaren veel van mijn aankopen online, en een redelijk deel van mijn aankopen koop ik bij Amazon.
Al die jaren koop ik niet via een app, maar log ik in via een browser op pc. Ik ben 99,999% van de tijd online via een betaalde VPN. Dat ging altijd probleemloos.
Tot een paar dagen terug, ik kon niet meer inloggen. Klantenservice gebeld, en die leidde me naar een pagina WAAR IK WEL EVEN EEN SCAN VAN MIJN PASPOORT MOCHT UPLOADEN.

Ik reageerde onmiddellijk met iets van ‘dat gaat never nooit niet gebeuren’. De vriendelijke medewerker kon daar prima inkomen, maar kon niets voor mij doen om dit te omzeilen. Op mijn vraag welke informatie ze nodig hadden van het ID (en wat ik dus zou kunnen afdekken) stuurde hij een (warrige) mail. Die plak ik voor de leesbaarheid in een tweede post.

Nu kan ik natuurlijk gewoon weigeren en niet meer bij Amazon kopen, maar dat brengt toch wat ongemak en (voor zeker niet alle maar toch vele produkten) prijsnadeel met zich mee.

(nog wat zijdelingse info
Wat betreft privacy: ik draai de amazon sessies altijd in een sandbox van Sandboxie (soort browser virtualisatie), amazon kan geen enkele andere online van mijn activiteiten volgen. (jaja fingerprinting etc, maar dat mitigeer ik ook voor wat het waard is). Amazon heeft behoorlijk wat minder data van mij dan van anderen.
Misschien dat ze mij slecht kunnen plaatsen icm de VPN.

Aan de andere kant, wat is het risico voor Amazon? Ik koop redelijk wat bij ze. Ik ben verder ook geen lastige klant in die zin dat ik van alles terugstuur ‘omdat het niet bevalt’. Alleen de incidentele garantieclaim komt voor, en dat komt ruim onder de 5% van de bestellingen voor. Ik laat 99% van mijn bestellingen op mijn huisadres bezorgen. Een handvol bestellingen (ca 1%) die niet naar Nederland worden geleverd laat ik op een pakketverzamelpunt bezorgen in Duitsland. En vooral:
ik betaal met internetbankieren, dus ze hebben mijn naam. En ze hebben mijn adres, want daar moeten de bestellingen naar toe.

Wat heeft Amazon aan een print van mijn naam en adres, TERWIJL ZE MIJN NAW AL HEBBEN?
Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit nog meer tegen zijn gekomen. En natuurlijk ben ik benieuwd of iemand een workaround heeft gevonden.

Waarom trigger ik Amazon met deze maatregel? Zijn ze bang dat ik een crimineel ben en met een ‘vals bankaccount’ betaal? Had ik om een paspoortscan van de medewerker moeten vragen?

Mail van amazon na het telefoongesprek post ik in een volgende post.

Raar! Ter illustratie https://youtu.be/pTi5pMv6Ko4?t=185
Reacties (55)
30-10-2024, 21:49 door Anoniem
Door Boris Zelf:
[..]

Wat heeft Amazon aan een print van mijn naam en adres, TERWIJL ZE MIJN NAW AL HEBBEN?

Nou nee, ze hebben EEN naam, die jij oncontroleerbaar gegeven hebt . Meneer Zelf ?
En ze hebben EEN adres , misschien katvanger, en er wordt betaald vanaf EEN rekening van iemand , misschien iemand anders dan de 'beneficiary' van het account.

[..]

Waarom trigger ik Amazon met deze maatregel? Zijn ze bang dat ik een crimineel ben en met een ‘vals bankaccount’ betaal?

Totale speculatie : ze moeten misschien sinds kort serieus bewijzen dat ze geen rechtstreekse diensten leveren aan sanctioned persons.
Waarom speculeer ik in deze richting - omdat slechts een paar weken geleden de Linux kernel een hele serie Russische developers heeft _moeten_ verwijderen als maintainer (omdat ze een werk affiliatie hadden met gesanctioneerde bedrijven),

Dit soort acties zijn voor bedrijven ongekend hinderlijk - ze zullen het beslist niet uit hobbyisme doen, en het is ook wel een nodeloos zware hamer (met twijfelachtig rendement) om gewone oplichtertjes te weren .
Dan kan ik alleen maar denken aan behoorlijk dwingende wetgeving om 'genoeg' gedaan te hebben om aan sanctie eisen te voldoen.
[..]

Had ik om een paspoortscan van de medewerker moeten vragen?

Ga je niet krijgen. Je bent niet gelijkwaardig.

Wordt volwassen. Voldoen of wegwezen.
30-10-2024, 22:27 door Metobard
Het belangrijkste vraagteken is niet waarom dit gebeurt, maar vooral: wanneer is de grens bereikt van deze praktijken! Keiharde waarheid: Voor Amazon nooit. Koester maar niet de valse hoop dat er ooit een einde komt aan hun ziekelijke lust om zoveel mogelijk van hun (potententiële) klanten te weten te komen.

Mijn mening? Je zult voor jezelf moeten bepalen: Tot hieraan toe en niet verder, met als keerzijde van de medaille een beperking van je mogelijkheden tot aankopen via internet,
jij beloont jezelf dan wel met het feit dat je de praktijken van het 'heerschap' Bezos verafschuwt.

Als wij - de minderen in de ogen van de multi-miljonairs - het niet met elkaar op een akkoordje gooien om hartgrondig de almaar door het dak stijgende beursnoteringen van deze: de resources van onze aarde uitvretende egoïsten in de wielen te gaan rijden door hun handel en wandel waar mogelijk keihard links te laten liggen, komt het moment almaar nader dat deze lieden (Musk is ook zo'n misgeboorte) ons als slaven van hun mondiale neo-feodale toekomstideaal gaan behandelen.

Aan jou de keuze: Amazon exit of niet, meer smaken zijn er niet.
30-10-2024, 22:44 door Boris Zelf
Zoals aangekondigd de mail van Amazon, na het telefoongesprek, ongemuteerd incl taalfouten, wel geanonimiseerd:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Beste NAAM,

Bedankt voor het prettige gesprek.

Ik neem hierbij even verder contact met je op over de verificatie van het ID bewijs.

Mijn excuses dat ik u telefonisch kon bereiken.

Hierbij zijn er 3 onderdelen nodig, de rest kan allemaal weggelaten worden.

De naam, het adres en de provincie/gemeentie vanuit waar dit ID bewijs is.

Op meeste Id bewijs staan geen addressen, dus daarvoor kan iets anders gebruikt worden zoals een energie rekening.

Hierbij kan natuurlijk ook alles weggelaten worden behalve de naam en het adres.

Verder is er ook geen foto op het ID bewijs nodig, het belangrijkste is dat de naam overeen komt met de naam op de adres verificatie.

De redenering hiervoor is allemaal ter beveiliging van het account en de gegevens daarvan.

Omdat dus de 2SV actief staat zij hier officiele documenten voor nodig om dit weer uit te schakelen.

Verder zal er niks gedaan worden met de gegevens die u opstuurd, en naast de aangegeven informatie die wij nodig hebben kun je alles weglaten.

De verificatie van deze gegevens kan maximaal 48 uur duren. Zodra je dit hebt gedaan zal je binnen 48 uur een e-mail ontvangen.

Hier heb je een link direct naar de pagina om deze gegevens in te vullen:

Voor Amazon.NL:
https://www.amazon.nl/gp/help/customer/display.html/?nodeId=(PERSOONLIJKE CODE)

Voor Amazon.DE:
https://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html/?nodeId=(PERSOONLIJKE CODE)

Erop vertrouwend dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd, wens ik je nog een hele fijne dag!
Uw feedback helpt ons om het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn.


Vriendelijke groeten,
NAAM
30-10-2024, 22:50 door Boris Zelf
@Metobard
'wanneer de grens bereikt is: nooit'
mee eens
'exit of niet'
klopt

Maar de mail gelezen hebbend:
Ik mag het een en ander afplakken, en dan krijgen ze dus alleen informatie die ze al hebben. Als ik het goed begrijp want
de mail is niet eenduidig.
'Uw feedback helpt ons om het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn', [eyeroll]

Nog steeds benieuwd naar ervaringen van derden.
31-10-2024, 00:09 door Anoniem
De wet en overheid is daar heel duidelijk over. Dit soort bedrijven mogen daar helemaal niet om vragen. Ook google doet dat is mijn eigen ervaring waarbij ik geweigerd heb en gezegd dat het verstrekken van een kopie van mijn ID een strafbaar feit is waartoe men mij niet kan verplichten. Ik zoek het even op (momentje) : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf
31-10-2024, 00:14 door MathFox
Je zou de Autoriteit Persoonsgegevens eens kunnen bellen en daar de vraag voorleggen of dat mag. Je vindt telefoonnummer en beltijden op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/contact.
31-10-2024, 09:28 door Power2All - Bijgewerkt: 31-10-2024, 09:29
Omdat ik met ID bewijzen dagelijks werk, hierbij info:

Alleen banken mogen ID's verwerken.
Als een bedrijf toch om een ID vraagt, kun je deze handleiding volgen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/fraude-voorkomen-met-kopie-id-bewijs

Je BSN nummer, is het belangrijkste, aangezien hiermee vaak mee te frauderen is.
Ook mag je er boven op doorzichtig "THIS IS A COPY" over je paspoort plakken met bijv. Paint.NET of zo.
31-10-2024, 10:35 door Anoniem
Het valt me op dat je vanalles doet om Amazon aan het twijfelen te brengen: je gebruikt een VPN, je gebruikt een sandbox, je laat regelmatig dingen op andere adressen bezorgen.
Je neemt aan dat ze "alles van je weten want je betaalt per bank" maar dan weten ze helemaal nog niet zoveel van je, zeker niet je adres zoals je claimt. En door alle privacy gekte is het voor hen, zonder tussenkomst van justitie, ook helemaal niet mogelijk om van de bank info te vragen.

We willen allemaal dat alles veilig gebeurt, dat er geen criminelen op naam en rekening van anderen kunnen bestellen en die artikelen dan wegsluizen met slimme truuks met pakketophaalpunten, afwijkende afleveradressen of truukjes bij de bezorging (bezorging aanpassen als het pakket al onderweg is).
Kennelijk heb je met je rookgordijn en gedrag twijfel gezaaid bij Amazon, en nu moet je het oplossen naar hun normen.
Ze mogen wellicht geen kopie ID eisen, maar ze zijn wel verplicht terdege te checken of jij niet aan het frauderen bent, zeker als het scenario de mogelijkheid openlaat dat jouw naam en adres en rekening niet degene is waar die pakketjes heen gaan en door betaald worden.
31-10-2024, 10:36 door _R0N_
et enige moment dat Amazon je ID moet verwerken is wanneer je een aankoop doet op afbetaling. Op het moment dat jij op afbetaling koopt fungeert Amazon als bank en moeten ze je identiteit vaststellen.
31-10-2024, 10:45 door Metobard - Bijgewerkt: 31-10-2024, 10:47
TS deelt niet mee wat er vooraf ging aan het feit dat hij niet meer kon inloggen.

Waarom zij (Amazon) om een bewijs van je credentials vragen als er iets herhaald mis gaat in de verificatieprocedure tijdens inlog kan ik mij voorstellen, maar nogmaals: als TS niet precies meldt wat de oorzaak is van de huidige stand van zaken is het behoorlijk koffiedik kijken voor reageerders in zijn topic.

Desalniettemin is het óók zo dat als het nog steeds bij Amazon gebruikelijk is (vraagteken!) dat je voor aanmaken van een account alleen maar een e-mailadres en een wachtwoord hoeft aan te maken - dat was zo'n 17 jaar geleden zo - zij achteraf niet moeten gaan zeuren om een identiteitsbevestiging. Eis dan enkele persoonlijke gegevens bij aanmaak van een account!
Ik heb meerdere accounts bij Internetwinkels waar het arbitrair is factuur- en/of verzendadres(sen) in te vullen tijdens aanmaak van je account. Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Bij Amazon niet?

Temeer omdat TS al jaren producten bij Amazon koopt die naar ik aanneem netjes worden betaald en naar zijn adres zijn verzonden, snap ik deze gang van zaken helemaal niet.
31-10-2024, 10:48 door Anoniem
Bij Amazon gaat het om de data.

Jij bent dus het product, die de data aanleveren moet.
Het is nog veel erger. Je bent niet het product.
Je bent het karkas, dat overblijft als ze je data hebben.

Voorlopig gaat deze "waterhandel" gewoon onverstoorbaar door,
omdat een ieder het wel best vindt.

Makkelijk want je wordt toch geheel gratis van je data "ontbeend".
Want bij deze instanties gaat het alleen om de "bulk aan data".
31-10-2024, 11:15 door Anoniem
Ik vermoed dat er een trigger is omdat TS meldt dat hij soms pakketten bij een verzamelpunt in Duitsland laat bezorgen.
Voor Amerikanen is het een ding om iets in het buitenland te laten bezorgen om dat het land zo groot is. In een omgeving met kleinere landen en open grenzen is dat niet iets bijzonders. ;-)
Nieuw account aanmaken of aftaaien.
31-10-2024, 11:50 door Power2All - Bijgewerkt: 31-10-2024, 11:56
Door _R0N_: et enige moment dat Amazon je ID moet verwerken is wanneer je een aankoop doet op afbetaling. Op het moment dat jij op afbetaling koopt fungeert Amazon als bank en moeten ze je identiteit vaststellen.

Nee helaas is dat dus niet zo.
Amazon valt niet onder de category "bank".
Hierdoor mogen ze niet een ID aanvragen waar je BSN nummer zichtbaar is, maar ze mogen wel je ID valideren met de gegevens waar zij bij kunnen komen.
Doe je dit wel, is je eigen verantwoording, maar Amazon is officieel geen bank, ook al handelt het met je geld.

Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn bijvoorbeeld:

* overheidsinstanties;
* banken;
* notarissen;
* casino’s;
* levensverzekeraars;
* uw werkgever.

Andere bedrijven, zoals een telecombedrijf, mogen uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moeten de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen. Ook autoverhuurders of –verkopers mogen een kopie van uw identiteitsbewijs maken onder bepaalde voorwaarden, zie https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/identificatie/paspoort-en-identiteitskaart/identiteitsbewijs-bij-koop-huur-of-verkoop.

Kopie ID zonder wettelijke verplichting

Mag een organisatie van de wet geen kopie ID vragen of maken? Dan mag het alleen als het echt niet anders kan. Dit betekent dat de organisatie zich eerst moet afvragen of er een andere manier is om hetzelfde doel te bereiken, waarbij de organisatie geen kopie ID hoeft te maken.

Is die andere manier er echt niet? Dan mag de organisatie een afgeschermde kopie vragen of maken van uw ID-bewijs. Dat betekent dat de organisatie uw burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onzichtbaar moet maken. Of dat u dit zelf mag doen.

Als u uw BSN en foto op de kopie heeft afgeschermd, blijven er nog steeds persoonsgegevens over op uw ID-bewijs. Dit zijn uw volledige naam, geboortedatum en de datum en plaats van uitgifte. Ook bij deze gegevens moet een organisatie altijd kritisch kijken of al die gegevens noodzakelijk zijn.
Bron: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/identificatie/paspoort-en-identiteitskaart/kopie-van-uw-id-bewijs-wat-kunt-u-doen
31-10-2024, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vermoed dat er een trigger is omdat TS meldt dat hij soms pakketten bij een verzamelpunt in Duitsland laat bezorgen.
Voor Amerikanen is het een ding om iets in het buitenland te laten bezorgen om dat het land zo groot is. In een omgeving met kleinere landen en open grenzen is dat niet iets bijzonders. ;-)

Wat een domme Euro arrogantie.

"out of state" dingen doen laat in veel Amerikaanse situaties allerlei bellen en twijfels rinkelen.
(*minimaal* belastinggedoe vanwege afwijkende state taxes ).
31-10-2024, 12:49 door Anoniem
Amazon. Die toko die tot voort kort - of nog steeds? VISA/Mastercard enz betalingen, zonder verificatie sms toestond.

Waar hebben die het over? Ga eerst in jullie eigen voortuin harken..
31-10-2024, 12:52 door Anoniem
Door Metobard: TS deelt niet mee wat er vooraf ging aan het feit dat hij niet meer kon inloggen.

Er ging niets aan vooraf. Ik bestel. Ik betaal. Zij leveren aan mijn huisadres. (misschien 3x bij een pakketdienst in Duitsland). Die VPN gebruik ik al zo lang ik klant ben. Waar hebben ze mijn ip adres voor nodig?

Ik ben gewoon een goede klant. En ik ben een brave klant in die zin dat ik niet behoor tot de mensen die voortdurend bestellingen binnen zichttermijn terugsturen omdat het niet bevalt. Dat is nog nooit gebeurd.
31-10-2024, 12:58 door Boris Zelf - Bijgewerkt: 31-10-2024, 13:01
Door Anoniem: Ik vermoed dat er een trigger is omdat TS meldt dat hij soms pakketten bij een verzamelpunt in Duitsland laat bezorgen.
Voor Amerikanen is het een ding om iets in het buitenland te laten bezorgen om dat het land zo groot is. In een omgeving met kleinere landen en open grenzen is dat niet iets bijzonders. ;-)
Nieuw account aanmaken of aftaaien.

Over niet thuis bezorgen:
Je kunt gewoon onbeperkt adresssen toevoegen om op die wijze cadeaus naar iemand te sturen. Zo heb ik ook een keer een TV voor mijn moeder besteld.
Voor Amazon.NL bestond kocht ik al bij Amazon.DE. Het aanbod van .NL (en de prijzen) zijn niet identiek. Amazon.DE leverde gewoon in NL, maar steeds meer produkten worden niet meer in NL geleverd, of hebben nu hoge verzendkosten. Dan laat ik bij een Duitse pakketdienst bezorgen.
31-10-2024, 13:55 door Anoniem
@ ts

Geef jij je echte naam op bij webshops ? Met al die dataleaks ?

Enfin , het komt steeds dichterbij... nog even is verificatie en KYC gebruikelijk voor webshops.
De logische volgende stap is het door de overheid te laten regelen, door de EU bijvoorbeeld, want "privacy" en "dataleaks".
En dan zit je aan de Online Verificatie , bij elke inlog op uw favoriete site moet u eerst even inloggen met uw Digital ID, gekoppeld aan uw Real ID, waarmee u tevens door alle trackers en heimelijke koppelingen op de exchanges, 100% gevolgd kunt worden (welk artikel leest u in de krant? wat voor persoon bent u? heeft u dezelfde mening als de machthebber? zo nee dan een beetje gedragscorrectie via stalking/subliminals van de op negatieve selectie gebaseerde inlichtingen Cult , kan aan uw browser gedrag nog afgeleid worden of u netjes meedoet met de carboncredits, die wilt u tenminste niet verspelen, want anders kunt u niet op vakantie etc )

Dit is de toekomst... internet controle op basis van uw real id gaat AI u controleren ter behoeve van de elites aka machthebbres, en net als het oude gezegde van 'de duivel die u heeft wijsgemaakt dat de duivel niet bestaat' , maken de elites cq machthebbers u wijs dat zij niet bestaan. Kijk maar eens in onze jaarverslagen, waar menig Nederlander met een eigen mening tot anti overheids persoon wordt bestempeld....

Yes,..wij de elite wij radicaliseren u want u heeft het door.... ;)

Stap je bij stapje.... hopelijk let u meer op de afleidingen in de media

Met een smakelijke glimlach,

Koos
31-10-2024, 14:07 door Boris Zelf
Ik ben gezwicht. Maar een heel klein beetje maar!

Mijn ID kaart geüpload waarop zichtbaar: naam en nationaliteit. Al het andere afgeplakt, dus geboortedatum, geldigheidsduur, foto, identiteitsnummer. (BSN zit er niet bij, staat achterop). Geen nieuwe data over mij, alleen weten ze nu dat ik echt besta. Ze dachten natuurlijk dat ik een bot/AI was en daar willen ze niet aan verdienen natuurlijk.
31-10-2024, 14:15 door Anoniem
Ik heb dit een paar maanden geleden ook een keer meegemaakt. Hoewel ik ook erg op mijn privacy ben gesteld en er van op de hoogte was dat zij dergelijke informatie niet mochten vragen, heb ik toch de proef op de som genomen omdat ik perse weer toegang wilde hebben tot mijn account. Dus je kunt met gestrekte benen er ingaan of je kunt gewoon een kopie uploaden dat via een bepaald systeem vrij snel weer wordt verwijderd na goedkeuring.
31-10-2024, 14:43 door Boris Zelf
Door Anoniem: Ik heb dit een paar maanden geleden ook een keer meegemaakt. Hoewel ik ook erg op mijn privacy ben gesteld en er van op de hoogte was dat zij dergelijke informatie niet mochten vragen, heb ik toch de proef op de som genomen omdat ik perse weer toegang wilde hebben tot mijn account. Dus je kunt met gestrekte benen er ingaan of je kunt gewoon een kopie uploaden dat via een bepaald systeem vrij snel weer wordt verwijderd na goedkeuring.

Ah, een lotgenoot. Wat heb je afgedekt van je ID? Ook de foto? De medewerker zei dat dit geen probleem was, maar ik moet nog zien of ze dat hard maken.
Zie je aanknopingspunten in mijn eerste mail waarom ze je hierom vroegen? VPN gebruik bijvoorbeeld?
31-10-2024, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb dit een paar maanden geleden ook een keer meegemaakt. Hoewel ik ook erg op mijn privacy ben gesteld en er van op de hoogte was dat zij dergelijke informatie niet mochten vragen, heb ik toch de proef op de som genomen omdat ik perse weer toegang wilde hebben tot mijn account. Dus je kunt met gestrekte benen er ingaan of je kunt gewoon een kopie uploaden dat via een bepaald systeem vrij snel weer wordt verwijderd na goedkeuring.

Dat verwijderen van jouw gegevens dat is nog maar de vraag.

Het is vaak genoeg gebeurd dat achteraf blijkt dat er niet echt verwijderd werd.....

Wat wij nodig hebben is een bestandsformaat wat zichzelf na verloop van tijd corrumpeert, een soort DMCA op jouw pdfs en jpgs waar een timer opzet , waardoor je iets meer zekerheid hebt dat je gegevens niet lang rondzwerven
01-11-2024, 08:35 door Anoniem
Wat is het probleem?
Amazon, stik er in.

Moeilijker is het niet.
01-11-2024, 10:11 door Anoniem
Had ik om een paspoortscan van de medewerker moeten vragen?
Wat denk je te bereiken met dat kleutergedrag? Die medewerker voert beleid uit en maakt het zelf niet.

Nu kan ik natuurlijk gewoon weigeren en niet meer bij Amazon kopen, maar dat brengt toch wat ongemak en (voor zeker niet alle maar toch vele produkten) prijsnadeel met zich mee.
Ik koop niets bij dat bedrijf, geen Prime en neem geen AWS diensten af. Bezos heeft meer geld dat hij ooit op zal kunnen maken terwijl zijn werknemers niet eens een pispauze kunnen houden zonder daar op aangekeken te worden. Zo'n bedrijf weiger ik te steunen en ja, dat brengt ongemak en soms wat meer kosten met zich mee. Dat is de prijs die je voor principes zal moeten betalen.
01-11-2024, 11:42 door Anoniem
Uit de mail van Amazon lijkt het alsof je 2SV (2 Staps Verificatie?) wilt uitschakelen. Dat zou een reden kunnen zijn dat ze eerst wat meer zekerheid willen
01-11-2024, 12:27 door Metobard
Door Anoniem: Uit de mail van Amazon lijkt het alsof je 2SV (2 Staps Verificatie?) wilt uitschakelen. Dat zou een reden kunnen zijn dat ze eerst wat meer zekerheid willen

Helemaal overheen gelezen. Goed dat je dit eruit licht want dat is de rode draad in het hele verhaal. TS wil de 2FA, ook wel genoemd 2SV (twee staps verificatie uitzetten.) Tsja als dat zo is kan ik me helemaal voorstellen dat ze bij Amazon denken: Prima als je dat wil, maar dan willen wij wel voor we dat voor je regelen een extra verificatie dat 'je bent, wie je bent.

Misschien is het vergeetachtigheid van TS, want digitale zaken kunnen soms in een warrige toestand verzanden, maar als hij dat opzettelijk heeft weggelaten in zijn openingsbericht vind ik - anderen moeten dat helemaal voor zichzelf bepalen - niet netjes.
01-11-2024, 15:16 door Boris Zelf
Ik wil helemaal geen 2 staps verificatie uitschakelen en ik heb het nooit uitgeschakeld en ik heb nooit gezegd dat ik het wilde uitschakelen. Ik gebruikte het al jaren alleen werd de code niet meer geaccepteerd en werd mijn account geblokkeerd. Er zitten denk ik steeds stukken standaardtekst in dit soort mails van Amazon. Er is een kleine kans dat de medewerker mij niet heeft begrepen en dat dit in hun contactlog staat, het gesprek met deze man was echter een helder gesprek zonder misverstanden.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Inmiddels heb ik een reactie op mijn ingezonden scan van mijn grotendeels afgeplakte (op advies van de medewerker) ID kaart. DIE MAIL HIERONDER, IN CAPS STAAT MIJN TOELICHTING.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

We hebben de door u verstrekte informatie gecontroleerd, maar we konden het document niet verifiëren vanwege het verstrekte document is wazig, onleesbaar of bijgesneden. Zorg voor een leesbaar document.

BORIS Z: WAS NATUURLIJK EEN SCHERPE SCAN, ALLEEN GEGEVENS AFGEPLAKT DIE IK MOCHT AFPLAKKEN VAN DE MEDEWERKER.

Tweestapsverificatie is nog niet uitgeschakeld. Gebruik de volgende link om de documenten opnieuw te uploaden.

BORIS Z: IK WIL HELEMAAL GEEN TWEESTAPSVERIFICATIE UITSCHAKELEN

https://www.amazon.nl/a/recover/upload

U moet een gescande kopie uploaden van een geldig door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs, zoals een rijbewijs of paspoort, om te bevestigen dat uw verzoek om herstel van uw account legitiem is.

BORIS Z: HEB IK AL GEDAAN, MAAR AFGEPLAKT. DIT IS DUS GROTENDEELS EEN STANDAARDMAIL

Voordat u uw documenten verzendt, moet u gevoelige informatie (zoals rekening- of identificatienummers) bedekken, verbergen of verwijderen. Zorg ervoor dat uw naam, adres en de autoriteit van afgifte zichtbaar zijn.

BORIS Z: DE AUTORITEIT VAN AFGIFTE STAAT NIET OP EEN ID KAART. IEDEREEN EN ZIJN BROER WEET DAT DE OVERHEID DEZE UITGEEFT.
01-11-2024, 15:21 door Boris Zelf
Door Anoniem:
Had ik om een paspoortscan van de medewerker moeten vragen?
Wat denk je te bereiken met dat kleutergedrag? Die medewerker voert beleid uit en maakt het zelf niet.

Die zin was 100% een kwinkslag. Dat had je kunnen weten omdat ik in de eerste post al schreef: 'De vriendelijke medewerker kon daar prima inkomen, maar kon niets voor mij doen om dit te omzeilen'
Dat je daar geen gevoel voor hebt is helemaal niet erg, maar het is wel zo handig dat je daar dan zelfkennis over hebt. Bij deze. Dan hoef je als je het tegen komt niet met 'kleutergedrag' te gooien. No hard feelings, fijne dag.
01-11-2024, 16:29 door Anoniem
Door Boris Zelf: Wat betreft privacy: ik draai de amazon sessies altijd in een sandbox van Sandboxie (soort browser virtualisatie), amazon kan geen enkele andere online van mijn activiteiten volgen. (jaja fingerprinting etc, maar dat mitigeer ik ook voor wat het waard is). Amazon heeft behoorlijk wat minder data van mij dan van anderen.
Misschien dat ze mij slecht kunnen plaatsen icm de VPN.

Nu is het wel zo dat de uitgang van VPN (ook al is hij betaald) door vele anderen gebruikt wordt, en misschien zitten daar ook kwaadwillenden tussen. Indien de Cyberafdeling van Amazon dat specifieke verkeer gaan monitoren komen ze (bij jou) uit op Sandbox oplossing, via je VPN gekoppeld aan een land van herkomst wat niet overeen komt met je afleveradressen.

Door Boris Zelf: Ik laat 99% van mijn bestellingen op mijn huisadres bezorgen. Een handvol bestellingen (ca 1%) die niet naar Nederland worden geleverd laat ik op een pakketverzamelpunt bezorgen in Duitsland.

Vervolgens bestel je vanuit die Sanbox vanaf een andere locatie soms via Amazon NL en soms via Amazon DL omdat de prijzen soms gunstiger zijn, en laat je een 'handvol' pakketten afleveren bij een Duits afhaaldepot.

Als je je kunt verplaatsen in een kwaadwillende, is dit precies een methode van een kwaadwillende die goederen besteld via een gestolen useraccount. Dus het is niet zo heel gek dat Amazon je 2FA heeft geblokkeerd. Sterker nog, deze cybermaatregel zouden veel meer webwinkels moeten volgen.
01-11-2024, 16:44 door _R0N_
Door Power2All:
Door _R0N_: et enige moment dat Amazon je ID moet verwerken is wanneer je een aankoop doet op afbetaling. Op het moment dat jij op afbetaling koopt fungeert Amazon als bank en moeten ze je identiteit vaststellen.

Nee helaas is dat dus niet zo.
Amazon valt niet onder de category "bank".

Amazon levert ook een Visa card met een Amazon logo, zoals de ANWB bijvoorbeeld ook doet.
Mogelijk is het verzoek dus wel vanuit Amazon maar uit naam van Visa.
01-11-2024, 17:20 door Anoniem
Amazon vraagt bij mij om exact hetzelfde als ik met een cadeaukaart wil betalen (zou standaard nodig zijn). Niemand in mijn omgeving heeft hier ooit problemen mee gehad, maar ik mag nu alleen nog maar bij Amazon zelf bestellen, dus niet meer bij derde verkopers. Heb AP hier al meerdere keren van op de hoogte gesteld.
01-11-2024, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: Amazon vraagt bij mij om exact hetzelfde als ik met een cadeaukaart wil betalen (zou standaard nodig zijn). Niemand in mijn omgeving heeft hier ooit problemen mee gehad, maar ik mag nu alleen nog maar bij Amazon zelf bestellen, dus niet meer bij derde verkopers. Heb AP hier al meerdere keren van op de hoogte gesteld.
Laat me raden, je gebruikt altijd de Tor browser? Of een VPN met exit adressen in Timboektoe?
Mensen, die winkels willen alleen maar de fraude beperken. Gedraag je niet als een fraudeur, en ze nemen je ook niet op de korrel.
01-11-2024, 21:15 door Boris Zelf
Bedankt voor je reactie, Anoniem. Maar je doet een aantal onlogische en een aantal onterechte aannames die ik dan maar even zal quoten.
Door Anoniem:
Nu is het wel zo dat de uitgang van VPN (ook al is hij betaald) door vele anderen gebruikt wordt, en misschien zitten daar ook kwaadwillenden tussen.
Dat zou kunnen. Maar ook 100 of 1000 ingelogde Amazon gebruikers waar geen problemen mee zijn, met elk totaal andere browser ID's. Waaronder ikzelf. Maar ze zien ook dat ze op dat ip adres communiceren met mij, want ik ben ingelogd en hebben mijn adres en bankrekeningnummer.
Dat werkt ook zo als je van een groot bedrijf inlogt waar misschien wel 30 Amazon accounthouders zitten op één ip adres. Ook geen reden om van kwaadwillendheid te verdenken. Of een hotel of zo.

Indien de Cyberafdeling van Amazon dat specifieke verkeer gaan monitoren komen ze (bij jou) uit op Sandbox oplossing
Een Sandbox is niet zichtbaar, ze zien gewoon een browser waar alleen Amazon (.de en .nl) en bol.com wordt bezocht. Deze is geisoleerd van andere browser activiteit. Ze zien gewoon niet welke andere sites ik bezoek dan die ik in die Sandbox bezoek.

via je VPN gekoppeld aan een land van herkomst wat niet overeen komt met je afleveradressen.
Ik gebruik om problemen te voorkomen gewoon een ip adres in Nederland, nooit anders gedaan met Amazon. Het is ook wat als je buitenshuis niets meer kunt bestellen (bij je moeder, hotel, op bezoek waar dan ook in het land, in je vakantiehuisje in Duitsland, op vakantie in Toscane. Daar is ook internet hè. Allemaal plekken waar je ip adres ook afwijkt. Mensen met een reizend bestaan hebben met een VPN een veel saaiere ip profiel dan iemand die veel reist en geen VPN gebruikt.

soms via Amazon NL en soms via Amazon DL omdat de prijzen soms gunstiger zijn, en laat je een 'handvol' pakketten afleveren bij een Duits afhaaldepot.
Amazon .DE was vele jaren de 'organieke' site voor Nederland. Overigens log je met hetzelfde account gewoon op alle amazon sites waar je maar wilt in. USA, Frankrijk, Italië, het inbod verschilt en je mag daar gewoon bestellen en dat weten ze en daar zijn ze blij mee en daarom doen klanten dat ook als het aanbod daar aanleiding toe geeft. Je hebt alleen meestal meer verzendkosten, soms invoerkosten.
Afhaaldepots zijn ze ook heel blij mee, dat geeft lagere kosten. DHL rekent dan bv minder aan Amazon, door minder handlingkosten en geen 'niet thuis'. Allemaal standaardgedrag voor Amazon klanten hoor.

Als je je kunt verplaatsen in een kwaadwillende, is dit precies een methode van een kwaadwillende die goederen besteld via een gestolen useraccount.
Je kunt als je een useraccount zou stelen niet beschikken over diens betaalrekening he. Ik betaal gewoon zelf. Van mijn bankrekening, waar ik al jaren mee betaal. Gaat de Jumbo jou straks een paspoort vragen omdat jij je boodschappen wil pinnen en die pas misschien gestolen is?
Dus het is niet zo heel gek dat Amazon je 2FA heeft geblokkeerd. Sterker nog, deze cybermaatregel zouden veel meer webwinkels moeten volgen.
Welk punt blijft er nog over? En wie heeft er dan géén recht op het paspoort bij een zakelijke afhandeling volgens jou? De Jumbo, zoals ik al aanhaalde? De barman bij een biertje in het café? Als je op marktplaats iets koopt/verkoopt want het kan wel gestolen zijn? Een loodgieter want hij kan wel malafide zijn? Of juist de klant want straks betaalt hij niet? Dat is allemaal wat anders zal iemand roepen, maar ik zie het verschil niet met Amazon. Bij hoeveel webwinkels heb je je paspoort al ingeleverd?
In mijn ogen is het bizar als er geen misbruik is, en geen meldingen over misbruik zijn.
01-11-2024, 21:21 door Boris Zelf
Door Anoniem:
Laat me raden, je gebruikt altijd de Tor browser? Of een VPN met exit adressen in Timboektoe?
Mensen, die winkels willen alleen maar de fraude beperken. Gedraag je niet als een fraudeur, en ze nemen je ook niet op de korrel.

Een toelichting staat in mijn vorige post. U heeft verkeerd geraden.
01-11-2024, 21:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Amazon vraagt bij mij om exact hetzelfde als ik met een cadeaukaart wil betalen (zou standaard nodig zijn). Niemand in mijn omgeving heeft hier ooit problemen mee gehad, maar ik mag nu alleen nog maar bij Amazon zelf bestellen, dus niet meer bij derde verkopers. Heb AP hier al meerdere keren van op de hoogte gesteld.
Laat me raden, je gebruikt altijd de Tor browser? Of een VPN met exit adressen in Timboektoe?
Mensen, die winkels willen alleen maar de fraude beperken. Gedraag je niet als een fraudeur, en ze nemen je ook niet op de korrel.
Niets van dat alles. En nee ik gedraag me niet als een fraudeur. (leuk zo'n beschuldiging trouwens, NOT) Mijn enige misdaad is dat ik met een cadeaubon wil betalen.
01-11-2024, 22:29 door Anoniem
Door Boris Zelf: Bedankt voor je reactie, Anoniem. Maar je doet een aantal onlogische en een aantal onterechte aannames die ik dan maar even zal quoten.
Door Anoniem:
Nu is het wel zo dat de uitgang van VPN (ook al is hij betaald) door vele anderen gebruikt wordt, en misschien zitten daar ook kwaadwillenden tussen.
Dat zou kunnen. Maar ook 100 of 1000 ingelogde Amazon gebruikers waar geen problemen mee zijn, met elk totaal andere browser ID's. Waaronder ikzelf. Maar ze zien ook dat ze op dat ip adres communiceren met mij, want ik ben ingelogd en hebben mijn adres en bankrekeningnummer.
Dat werkt ook zo als je van een groot bedrijf inlogt waar misschien wel 30 Amazon accounthouders zitten op één ip adres. Ook geen reden om van kwaadwillendheid te verdenken. Of een hotel of zo.

Indien de Cyberafdeling van Amazon dat specifieke verkeer gaan monitoren komen ze (bij jou) uit op Sandbox oplossing
Een Sandbox is niet zichtbaar, ze zien gewoon een browser waar alleen Amazon (.de en .nl) en bol.com wordt bezocht. Deze is geisoleerd van andere browser activiteit. Ze zien gewoon niet welke andere sites ik bezoek dan die ik in die Sandbox bezoek.

via je VPN gekoppeld aan een land van herkomst wat niet overeen komt met je afleveradressen.
Ik gebruik om problemen te voorkomen gewoon een ip adres in Nederland, nooit anders gedaan met Amazon. Het is ook wat als je buitenshuis niets meer kunt bestellen (bij je moeder, hotel, op bezoek waar dan ook in het land, in je vakantiehuisje in Duitsland, op vakantie in Toscane. Daar is ook internet hè. Allemaal plekken waar je ip adres ook afwijkt. Mensen met een reizend bestaan hebben met een VPN een veel saaiere ip profiel dan iemand die veel reist en geen VPN gebruikt.

soms via Amazon NL en soms via Amazon DL omdat de prijzen soms gunstiger zijn, en laat je een 'handvol' pakketten afleveren bij een Duits afhaaldepot.
Amazon .DE was vele jaren de 'organieke' site voor Nederland. Overigens log je met hetzelfde account gewoon op alle amazon sites waar je maar wilt in. USA, Frankrijk, Italië, het inbod verschilt en je mag daar gewoon bestellen en dat weten ze en daar zijn ze blij mee en daarom doen klanten dat ook als het aanbod daar aanleiding toe geeft. Je hebt alleen meestal meer verzendkosten, soms invoerkosten.
Afhaaldepots zijn ze ook heel blij mee, dat geeft lagere kosten. DHL rekent dan bv minder aan Amazon, door minder handlingkosten en geen 'niet thuis'. Allemaal standaardgedrag voor Amazon klanten hoor.

Als je je kunt verplaatsen in een kwaadwillende, is dit precies een methode van een kwaadwillende die goederen besteld via een gestolen useraccount.
Je kunt als je een useraccount zou stelen niet beschikken over diens betaalrekening he. Ik betaal gewoon zelf. Van mijn bankrekening, waar ik al jaren mee betaal. Gaat de Jumbo jou straks een paspoort vragen omdat jij je boodschappen wil pinnen en die pas misschien gestolen is?
Dus het is niet zo heel gek dat Amazon je 2FA heeft geblokkeerd. Sterker nog, deze cybermaatregel zouden veel meer webwinkels moeten volgen.
Welk punt blijft er nog over? En wie heeft er dan géén recht op het paspoort bij een zakelijke afhandeling volgens jou? De Jumbo, zoals ik al aanhaalde? De barman bij een biertje in het café? Als je op marktplaats iets koopt/verkoopt want het kan wel gestolen zijn? Een loodgieter want hij kan wel malafide zijn? Of juist de klant want straks betaalt hij niet? Dat is allemaal wat anders zal iemand roepen, maar ik zie het verschil niet met Amazon. Bij hoeveel webwinkels heb je je paspoort al ingeleverd?
In mijn ogen is het bizar als er geen misbruik is, en geen meldingen over misbruik zijn.

Ja, je kunt het prima met al mijn punten niet eens zijn.

Het feit is dat je je anders gedraagt dan 98% van de gebruikers op internet,
En dan val je op.


Dat is de keuze die je zelf hebt gemaakt.
02-11-2024, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Het feit is dat je je anders gedraagt dan 98% van de gebruikers op internet,

En Amazon gedraagt zich anders dan 99% van de webwinkels op internet.

Het is niet dat ik misbruik maak van recht op retourneren, betalingsachterstanden heb, ze op al dan niet rechtmatige wijze te weken komen dat ik een oplichter ben. (Ik weet eigenlijk niet meer voorbeelden te bedenken hoe een klant Amazon of wie dan ook zou kunnen benadelen).
Het enige wat ik doe is mijn privézaken privé houden.
02-11-2024, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het feit is dat je je anders gedraagt dan 98% van de gebruikers op internet,

En Amazon gedraagt zich anders dan 99% van de webwinkels op internet.

Het is niet dat ik misbruik maak van recht op retourneren, betalingsachterstanden heb, ze op al dan niet rechtmatige wijze te weken komen dat ik een oplichter ben. (Ik weet eigenlijk niet meer voorbeelden te bedenken hoe een klant Amazon of wie dan ook zou kunnen benadelen).
Het enige wat ik doe is mijn privézaken privé houden.


Wat een clueloos gezever.

Heb je nou nog niet door dat jouw keuzes precies lijken op wat fraudeurs doen ?

Typisch oogkleppen gedrag - je weet zo goed van jezelf dat je niks fout doet, dat je geen benul hebt hoe je eruit ziet in gebruikspatroon, en in welk cluster van mensen met vergelijkbaar gedrag je terecht komt.

Nog een klein feitje : 'amazon kadobonnen' zijn een van de bekendere cash-out opties van oplichters .
02-11-2024, 20:49 door Anoniem
Door Boris Zelf: BORIS Z: DE AUTORITEIT VAN AFGIFTE STAAT NIET OP EEN ID KAART. IEDEREEN EN ZIJN BROER WEET DAT DE OVERHEID DEZE UITGEEFT.
Op de achterkant van mijn identiteitskaart staat de burgemeester van mijn gemeente als autoriteit.

Let op dat op de achterkant ook je BSN staat, een QR-code die ook je BSN bevat en drie regels wat cryptisch ogende tekst met daarin onder meer je naam, je geboortedatum en je documentnummer. Bij oudere identiteitskaarten staat dacht ik het BSN ook in die tekstregels en ontbreekt de QR-code. Let dus even goed op wat je daar allemaal af wil schermen.
03-11-2024, 13:03 door Anoniem
Door Boris Zelf: @Metobard
'wanneer de grens bereikt is: nooit'
mee eens
'exit of niet'
klopt

Maar de mail gelezen hebbend:
Ik mag het een en ander afplakken, en dan krijgen ze dus alleen informatie die ze al hebben. Als ik het goed begrijp want
de mail is niet eenduidig.
'Uw feedback helpt ons om het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn', [eyeroll]

Nog steeds benieuwd naar ervaringen van derden.
Ik doe geen zaken met Amazon en zal dat ook nooit doen.
Ik woon in Nederland en Europa en daar moet de kachel ook kunnen roken en niet enkel die van Jeff Bezos dus koop ik alles in Nederland en Europa.
03-11-2024, 14:36 door Anoniem
We kunnen hier lang of kort over zijn. Je hebt 2 factor authenticatie aanstaan en daar is iets fout gegaan waardoor jij niet meer in je account komt, misschien heb je zelf iets fout gedaan? Om dit uit te schakelen of dit te resetten willen ze je identiteit valideren zodat ze niet een ander toegang geven tot jou account.

Je laat je gedachte helemaal op hol slaan maar dit is gewoon policy en niks meer.
03-11-2024, 19:41 door Anoniem
Door Anoniem: We kunnen hier lang of kort over zijn. Je hebt 2 factor authenticatie aanstaan en daar is iets fout gegaan waardoor jij niet meer in je account komt, misschien heb je zelf iets fout gedaan? Om dit uit te schakelen of dit te resetten willen ze je identiteit valideren zodat ze niet een ander toegang geven tot jou account.

Je laat je gedachte helemaal op hol slaan maar dit is gewoon policy en niks meer.

De kern is dat de methode die de TS gebruikt om naar eigen zeggen zijn privacy af te schermen, en automatische trigger heeft veroorzaakt bv waardoor zijn 2FA automatisch is geblokkeerd. En om die automatische Havertong te herstellen wordt nu handmatig om identificatie gevraagd.

Ik zet: hulde voor Amazon. Met webwinkels zouden hun Cybersecurity zout moeten hebben ingericht.
03-11-2024, 20:48 door Boris Zelf - Bijgewerkt: 03-11-2024, 20:48
Door Anoniem:
Wat een clueloos gezever.

Heb je nou nog niet door dat jouw keuzes precies lijken op wat fraudeurs doen ?

Typisch oogkleppen gedrag - je weet zo goed van jezelf dat je niks fout doet, dat je geen benul hebt

Uw lees- en discussievaardigheden sluiten mooi aan bij uw sociale vaardigheden en uw vocabulair.
03-11-2024, 20:55 door Boris Zelf
Door Anoniem: Je hebt 2 factor authenticatie aanstaan en daar is iets fout gegaan waardoor jij niet meer in je account komt, misschien heb je zelf iets fout gedaan? Om dit uit te schakelen of dit te resetten willen ze je identiteit valideren zodat ze niet een ander toegang geven tot jou account.


1. Ik heb nooit iets aan 2FA veranderd en tot een paar dagen voor het issue gewoon het account gebruikt.
2. De overheid stelt : Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn:
overheidsinstanties;
banken;
notarissen;
casino’s;
levensverzekeraars;
uw werkgever.

Amazon hoort daar dus niet bij.
03-11-2024, 20:58 door Boris Zelf
Door Anoniem:
Door Boris Zelf: BORIS Z: DE AUTORITEIT VAN AFGIFTE STAAT NIET OP EEN ID KAART. IEDEREEN EN ZIJN BROER WEET DAT DE OVERHEID DEZE UITGEEFT.
Op de achterkant van mijn identiteitskaart staat de burgemeester van mijn gemeente als autoriteit.

Let op dat op de achterkant ook je BSN staat, een QR-code die ook je BSN bevat en drie regels wat cryptisch ogende tekst met daarin onder meer je naam, je geboortedatum en je documentnummer. Bij oudere identiteitskaarten staat dacht ik het BSN ook in die tekstregels en ontbreekt de QR-code. Let dus even goed op wat je daar allemaal af wil schermen.

Ik had niet eens overwogen de achterzijde van mijn ID kaart te bespreken omdat:
1 ..Amazon niet erg duidelijk is (door discrepantie telefoongesprek en de mail, en die mail zelf is ook warrig)
2 ..ik al schreef: BSN zit er niet bij, staat achterop
3 ..ik dacht ik wel duidelijk was dat ik van de privacy ben

Maar u heeft gelijk in deze, ik had mij daar slordig uitgedrukt.
Gisteren, 08:56 door Anoniem
Door Boris Zelf:
Door Anoniem: Je hebt 2 factor authenticatie aanstaan en daar is iets fout gegaan waardoor jij niet meer in je account komt, misschien heb je zelf iets fout gedaan? Om dit uit te schakelen of dit te resetten willen ze je identiteit valideren zodat ze niet een ander toegang geven tot jou account.


1. Ik heb nooit iets aan 2FA veranderd en tot een paar dagen voor het issue gewoon het account gebruikt.
2. De overheid stelt : Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn:
overheidsinstanties;
banken;
notarissen;
casino’s;
levensverzekeraars;
uw werkgever.

Amazon hoort daar dus niet bij.

Nee, zo zwart wit is het niet: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/identificatie/paspoort-en-identiteitskaart/kopie-van-uw-id-bewijs-wat-kunt-u-doen

Een organisatie mág het dus wel vragen. Of je er in mee wilt gaan is een tweede, maar dat is een afweging van je eigen belang, blijven kopen bij Amazon of niet. Niemand die het je verplicht, je kunt voor de meeste van die meuk ook gewoon overstappen op Ali Express of TEMU.
Gisteren, 10:36 door Metobard - Bijgewerkt: Gisteren, 11:05
Door Boris Zelf:...(knip)...De overheid stelt : Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn:
overheidsinstanties;
banken;
notarissen;
casino’s;
levensverzekeraars;
uw werkgever.

Amazon hoort daar dus niet bij.

Neen dat is niet zo.
Waarschijnlijk zie je niet het onderscheid tussen een schone kopie van je identiteitsbewijs - dus zonder modificaties (die zijn in die gevallen zelfs niet toegestaan) - die inderdaad alleen door de hierboven door je terecht benoemde instellingen mogen worden gevraagd en in beheer mogen worden gehouden, in tegenstelling tot wat Amazon van je vraagt.

Het verschil is dat Amazon niet mag vragen noch in bezit hebben van zo'n schone kopie hetgeen zij ook niet doen want Amazon.nl zou dan de Nederlandse wetgeving overtreden aangaande Nederlandse identiteitsbewijzen.

Uitgaande van dat laatste is het nu aan jou de keuze om aan Amazon.nl een gemodificeerde kopie - waarin jij je BSN en Pasfoto wél mag afdekken - te verstrekken, waarmee jij voldoet aan hun vraag.
Het is evident wat de gevolgen zijn als je niet aan hun vraag voldoet. Dat schrijf ik niet omdat ik een fan ben van Amazon - integendeel - maar zo steekt het zakelijk, vanuit het oogpunt van Amazon.nl in elkaar: Of je versterkt hun de gevraagde gemodificeerde kopie of je account staat op non-actief o.i.d.
Gisteren, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat betreft privacy: ik draai de amazon sessies altijd in een sandbox van Sandboxie (soort browser virtualisatie), amazon kan geen enkele andere online van mijn activiteiten volgen. (jaja fingerprinting etc, maar dat mitigeer ik ook voor wat het waard is). Amazon heeft behoorlijk wat minder data van mij dan van anderen.
Misschien dat ze mij slecht kunnen plaatsen icm de VPN.

Aan de andere kant, wat is het risico voor Amazon? Ik koop redelijk wat bij ze. Ik ben verder ook geen lastige klant in die zin dat ik van alles terugstuur ‘omdat het niet bevalt’. Alleen de incidentele garantieclaim komt voor, en dat komt ruim onder de 5% van de bestellingen voor. Ik laat 99% van mijn bestellingen op mijn huisadres bezorgen. Een handvol bestellingen (ca 1%) die niet naar Nederland worden geleverd laat ik op een pakketverzamelpunt bezorgen in Duitsland. En vooral:
ik betaal met internetbankieren, dus ze hebben mijn naam. En ze hebben mijn adres, want daar moeten de bestellingen naar toe.

Al die reacties op je 'klaagzang'.

Mijn enige opmerking is deze.....
Waarom al die moeite doen, als je Amazon zo ongeveer gebruikt als supermarkt.

Doe gewoon je ding op de website zonder al die poespas, ze weten toch alles al van je, dat geef je zelf toe.
Soms maak je het moeilijker voor jezelf dan nodig is, met als gevolg dat je in het systeem 'ge-flagged' wordt als dubieus.
En ja, dan wil Amazon toch wel graag weten met wie ze te maken hebben.
Gisteren, 11:29 door Anoniem
Door Metobard:
Door Boris Zelf:...(knip)...De overheid stelt : Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn:
overheidsinstanties;
banken;
notarissen;
casino’s;
levensverzekeraars;
uw werkgever.

Amazon hoort daar dus niet bij.

Neen dat is niet zo.
Waarschijnlijk zie je niet het onderscheid tussen een schone kopie van je identiteitsbewijs - dus zonder modificaties (die zijn in die gevallen zelfs niet toegestaan) - die inderdaad alleen door de hierboven door je terecht benoemde instellingen mogen worden gevraagd en in beheer mogen worden gehouden, in tegenstelling tot wat Amazon van je vraagt.

Het verschil is dat Amazon niet mag vragen noch in bezit hebben van zo'n schone kopie hetgeen zij ook niet doen want Amazon.nl zou dan de Nederlandse wetgeving overtreden aangaande Nederlandse identiteitsbewijzen.

Uitgaande van dat laatste is het nu aan jou de keuze om aan Amazon.nl een gemodificeerde kopie - waarin jij je BSN en Pasfoto wél mag afdekken - te verstrekken, waarmee jij voldoet aan hun vraag.
Het is evident wat de gevolgen zijn als je niet aan hun vraag voldoet. Dat schrijf ik niet omdat ik een fan ben van Amazon - integendeel - maar zo steekt het zakelijk, vanuit het oogpunt van Amazon.nl in elkaar: Of je versterkt hun de gevraagde gemodificeerde kopie of je account staat op non-actief o.i.d.

Volgens mij is een 'schone' of 'vuile' kopie ID, niet het onderwerp hier, maar de vraag is of Amazon mag vragen om een kopie ID. En waar de TS zich vooral beperkt tot een kopie ID met een wettelijke verplichting (banken, notarissen e.d.) bestaat er ook zoiets als een kopie ID zónder wettelijke verplichting. De AVG zegt hierover:

"Dit betekent dat de organisatie zich eerst moet afvragen of er een andere manier is om hetzelfde doel te bereiken, waarbij de organisatie geen kopie ID hoeft te maken.

Is die andere manier er echt niet? Dan mag de organisatie een afgeschermde kopie vragen of maken van uw ID-bewijs. Dat betekent dat de organisatie uw burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onzichtbaar moet maken. Of dat u dit zelf mag doen.

Als u uw BSN en foto op de kopie heeft afgeschermd, blijven er nog steeds persoonsgegevens over op uw ID-bewijs. Dit zijn uw volledige naam, geboortedatum en de datum en plaats van uitgifte. Ook bij deze gegevens moet een organisatie altijd kritisch kijken of al die gegevens noodzakelijk zijn."

En in het geval van Amazon is hier wel degelijk sprake van een gerechtvaardigd belang: het tegengaan van fraude en bescherming van hun eigen goederen. Door de manier van werken van de TS zijn bij de Cyberafdeling van Amazon automatische regeles in werking gesteld, omdat het patroon sterk overeenkomt met het patroon die fraudeurs vaak plegen.

Het weer aanzetten van 2FA is een handmatige handelingen handmatige verificatie van de persoon. Dt de TS zich beroept o het feit dat hij nog nooit iets oneerbaars heeft gedaan is iets wat hij mag overleggen.

In dit geval vraagt Amazon om een kopie ID ter verificatie.
Gisteren, 13:51 door Metobard
Door Anoniem:
Door Metobard:
Door Boris Zelf:...(knip)...De overheid stelt : Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn:
overheidsinstanties;
banken;
notarissen;
casino’s;
levensverzekeraars;
uw werkgever.

Amazon hoort daar dus niet bij.

Neen dat is niet zo.
Waarschijnlijk zie je niet het onderscheid tussen een schone kopie van je identiteitsbewijs - dus zonder modificaties (die zijn in die gevallen zelfs niet toegestaan) - die inderdaad alleen door de hierboven door je terecht benoemde instellingen mogen worden gevraagd en in beheer mogen worden gehouden, in tegenstelling tot wat Amazon van je vraagt.

Het verschil is dat Amazon niet mag vragen noch in bezit hebben van zo'n schone kopie hetgeen zij ook niet doen want Amazon.nl zou dan de Nederlandse wetgeving overtreden aangaande Nederlandse identiteitsbewijzen.

Uitgaande van dat laatste is het nu aan jou de keuze om aan Amazon.nl een gemodificeerde kopie - waarin jij je BSN en Pasfoto wél mag afdekken - te verstrekken, waarmee jij voldoet aan hun vraag.
Het is evident wat de gevolgen zijn als je niet aan hun vraag voldoet. Dat schrijf ik niet omdat ik een fan ben van Amazon - integendeel - maar zo steekt het zakelijk, vanuit het oogpunt van Amazon.nl in elkaar: Of je versterkt hun de gevraagde gemodificeerde kopie of je account staat op non-actief o.i.d.

Volgens mij is een 'schone' of 'vuile' kopie ID, niet het onderwerp hier,...(knip....knip)

Neen dat is het zeker niet maar je begrijpt hoogstwaarschijnlijk toch wel dat mijn explicatie uitsluitend als doelstelling had het een ander m.b.t. copieren van ID te verduidelijken omdat TS naar het schijnt (niet blijkt; daar is hij niet duidelijk over) dat niet helder voor ogen heeft. Vandaar ook zijn opmerking:

'De overheid stelt : Slechts enkele organisaties mogen om een kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dit zijn:
overheidsinstanties;
banken;
notarissen;
casino’s;
levensverzekeraars;
uw werkgever.

Amazon hoort daar dus niet bij.'

Dus ten overvloede: mijn opmerking is wel degelijk interessant voor TS én voor veel andere mensen omdat mij in het verleden al vaker is gebleken dat het copieren van ID's vaker aanleiding tot misverstanden gaf, en dus nog steeds geeft.

Dat de oorzaak daarvan de overheid is die niet helemaal 100% duidelijk aangeeft wat en hoe en wanneer het wel of niet mag, of (zelfs) moet, dus teveel aan eigen interpretatie voor de burger overlaat ondanks de webpagina's van de overheid aangaande dit onderwerp, is een ellenlang verhaal dat zich niet leent om hier dieper op in te gaan.
Gisteren, 14:06 door Anoniem
Door Metobard:

Dus ten overvloede: mijn opmerking is wel degelijk interessant voor TS én voor veel andere mensen omdat mij in het verleden al vaker is gebleken dat het copieren van ID's vaker aanleiding tot misverstanden gaf, en dus nog steeds geeft.

Dat de oorzaak daarvan de overheid is die niet helemaal 100% duidelijk aangeeft wat en hoe en wanneer het wel of niet mag, of (zelfs) moet, dus teveel aan eigen interpretatie voor de burger overlaat ondanks de webpagina's van de overheid aangaande dit onderwerp, is een ellenlang verhaal dat zich niet leent om hier dieper op in te gaan.

Ik weet niet of het hierdoor veel duidelijker wordt voor leken, dan gewoon te stellen dat er sprake is van vraag om een kopie ID met een wettelijke verplichting (banken, notarissen e.d.) maar ook van een legitieme vraag om een kopie ID zónder wettelijke verplichting.
Gisteren, 15:37 door Boris Zelf
Door Anoniem:
Al die reacties op je 'klaagzang'.

Mijn enige opmerking is deze.....
Waarom al die moeite doen, als je Amazon zo ongeveer gebruikt als supermarkt.

Bijvoorbeeld omdat het ze geen bal aangaat of ik naar de kerk ga of boedist ben, of ik krant A of krant B lees, of ik op het web zoek over ziekte A of ziekte B, of dat ik landmachtofficier ben of kermisexploitant, sympathiek sta tegenover Israël of juist de andere kant etc. etc. etc. etc. x1000
En bijvoorbeeld omdat ik niet wil dat mijn ID kaart op hun server staat.
Omdat Privacy

Daarbij, het is helemaal geen moeite.

Door Anoniem:
Doe gewoon je ding op de website zonder al die poespas, ze weten toch alles al van je, dat geef je zelf toe..

Ze weten juist helemaal niet alles van mij, en dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen gespecificeerd wat ze wél van me weten: mijn adres, bankrekening, en mijn koopgedrag bij Amazon zelf.
Gisteren, 17:09 door Anoniem

Ze weten juist helemaal niet alles van mij, en dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen gespecificeerd wat ze wél van me weten: mijn adres, bankrekening, en mijn koopgedrag bij Amazon zelf.

Dus weten ze genoeg, om samen met alle andere data die er rondzweeft, een prachtig profiel van je te maken.

e.g. Je hoeft geen account bij Facebook te hebben om daar in het systeem te staan.
Nogmaals, je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Gisteren, 23:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We kunnen hier lang of kort over zijn. Je hebt 2 factor authenticatie aanstaan en daar is iets fout gegaan waardoor jij niet meer in je account komt, misschien heb je zelf iets fout gedaan? Om dit uit te schakelen of dit te resetten willen ze je identiteit valideren zodat ze niet een ander toegang geven tot jou account.

Je laat je gedachte helemaal op hol slaan maar dit is gewoon policy en niks meer.

De kern is dat de methode die de TS gebruikt om naar eigen zeggen zijn privacy af te schermen, en automatische trigger heeft veroorzaakt bv waardoor zijn 2FA automatisch is geblokkeerd. En om die automatische Havertong te herstellen wordt nu handmatig om identificatie gevraagd.

Ik zet: hulde voor Amazon. Met webwinkels zouden hun Cybersecurity zout moeten hebben ingericht.

Volgens mij dit een onterechte aanname van jou kant. Dan had Amazon wel gezegd, wij hebben uw account uit voorzorg geblokkeerd vanwege het vermoeden van frauduleuze handelingen. Er wordt van alles bijgehaald ook door TS maar uiteindelijk heeft die dit waarschijnlijk per ongeluk zelf veroorzaakt en niet door een VPN te gebruiken want was het meteen al geblokkeerd geweest.
Vandaag, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens mij dit een onterechte aanname van jou kant. Dan had Amazon wel gezegd, wij hebben uw account uit voorzorg geblokkeerd vanwege het vermoeden van frauduleuze handelingen. Er wordt van alles bijgehaald ook door TS maar uiteindelijk heeft die dit waarschijnlijk per ongeluk zelf veroorzaakt en niet door een VPN te gebruiken want was het meteen al geblokkeerd geweest.
Dit soort "slimme detectie systemen" werkt het met 1 enkel criterium.
Alles wat er aan je account hangt wordt bij elkaar genomen met een soort "score" en het kan best zijn dat het gebruik van een VPN de druppel is die de emmer doet overlopen, maar dat is dan in feite ook "betalen met een cadeaukaart", "verschillende afleveradressen in verschillende landen", enz.
Allemaal op zich geen situatie die afsluiten veroorzaakt, maar alles bij elkaar wellicht wel.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.