ING hoeft een klant die slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd en voor meer dan 42.000 euro werd bestolen niet het volledige bedrag te vergoeden. De bank kwam met een vergoeding van 111,40 euro. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf). De klant werd eind 2021 gebeld door een oplichter die zich voordeed als ING-medewerker en stelde dat er 'verontrustende handelingen' op haar betaalrekening te zien waren.
De klant vertelt de zogenaamde ING-medewerker dat het grootste deel van haar geld niet bij ING maar bij een andere bank staat. Daarop laat de oplichter weten dat de banken wat fraudezaken betreft samenwerken en verbindt haar door met een andere oplichter. Deze oplichter stelt dat er ook bij de rekeningen van de andere bank verontrustende handelingen zijn waargenomen. Vervolgens wordt de vrouw gevraagd het geld van de ene bank naar de betaalrekening bij ING over te boeken.
De oplichter heeft daarna het telefoongesprek beëindigd en de klant verteld dat hij ’s avonds zou terugbellen om haar bij het overboeken te helpen. De vrouw belt daarna met een vriend, die haar adviseert om meteen de politie te bellen. De ING-klant doet dat niet, maar probeert wel haar andere bank te bellen, wat volgens haar niet lukt. De oplichter belt de vrouw 's avonds terug en laat haar het programma AnyDesk installeren, waarmee hij haar computer kan overnemen. Ook geeft de vrouw de oplichter toegang tot internetbankieren en ze deblokkeert haar overboekingslimiet.
Vervolgens wordt ruim 57.000 euro van de rekening naar de rekening bij ING overgeboekt. De oplichter had inmiddels een nieuwe zakelijke rekening op naam van de klant bij ING geopend en daarnaar haar geld overgeboekt. De uiteindelijke schade voor de vrouw bedraagt ruim 42.000 euro. De bank geeft haar uit coulance een vergoeding van 111 euro en 40 cent. De klant vraagt ING om het volledige bedrag te vergoeden, maar de bank weigert dit. Daarop stapt de vrouw naar het Kifid.
De Nederlandse banken hebben een coulancekader voor het vergoeden van klanten die het slachtoffer van spoofing/bankhelpdeskfraude zijn geworden. ING kwam in het geval van de vrouw tot een bedrag van 111 euro. De bank vond het niet nodig om het hele bedrag te vergoeden, omdat de eerste oplichter aangaf dat op de rekening van de klant bij de bank verontrustende handelingen waren waargenomen maar dat desondanks haar geld wel naar die rekening overgeboekt moest worden.
Daarnaast heeft de vrouw na het gesprek met de eerste oplichter niet de politie gebeld, zoals haar vriend aanraadde. Verder heeft de klant de tweede oplichter toegang tot haar computer en internetbankieren gegeven. Banken mogen tevens hun eigen afweging maken bij het toepassen van het toetsingscriteria voor spoofingslachtoffers. Volgens het Kifid is de beslissing van de bank om in dit geval de schade niet volledig te vergoeden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar. Dat de bank wel 111 euro vergoedde geeft de klant geen recht op het resterende bedrag.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.