Door Anoniem: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Door Anoniem:
En jij vindt dan dat anderen naïef zijn?
Ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat jij de specificaties van het internetbankieren product kunt definiëren!
De wereld draait niet om M.J., al denk je vaak van wel.
En dat was 25 jaar geleden ook niet zo.
Klant:
"Slotenmaker, ik wil graag een extra veiligheidsslot op mijn voordeur, omdat er in het nieuws is gekomen dat gewone sloten zo vaak worden gekraakt."Slotenmaker:
"Bent u nou echt zo naïef dat u denkt dat u de specificaties van het voordeurslot product kunt definiëren! De wereld draait niet om u hoor, al denkt u vaak van wel. En dat was 25 jaar geleden ook niet zo."Een slotenmaker die zo met zijn klanten omgaat, zou snel klandizie verliezen als dat bekend werd. De enige reden dat banken hun klanten zo slecht kunnen behandelen als ze nu doen, is omdat er sprake is van gedwongen winkelnering.
Hiermee bevestig je inderdaad je naiviteit...
Bij de slotenmaker ben je een klant die komt voor het product "slot", en als je bij hem een slot vraagt wat aan jouw eisen voldoet dan krijg je (na betaling van veel geld) het slot wat je vraagt.
Echter bij de bank koop je niet het product "slot" maar het product "goed beveiligde rekening", en dan is het niet aan jou om te bepalen wat voor slot daar op komt.
Je hebt mijn vergelijking niet begrepen. Bij een slotenmaker kan ik vragen om een extra slot, bij een bank om een extra beveiliging. Bovendien is het ook nog eens één enkele maatregel waarmee de bank aan al haar (2 of 3 miljoen) klanten maatwerk kan bieden. Waarom zou het naïef zijn om dit aan de bank te verzoeken? Was het ook naïef toen de eerste vrouw om het stemrecht verzocht? Of de eerste gehandicapte om een gehandicaptenparkeerplaats? Iemand moet de eerste zijn. Dat is niet naïef, maar vooruitstrevend.
Jij kunt gewoon naar een andere bank waar je vindt dat het daar beter is.
Nee, de banken vormen een oligarchie die zaken met elkaar afstemt. Er is geen andere bank in Nederland waar het beter is. Jij toont je hier zelf heel naïef - tenzij je heel goed beter weet maar je van de domme houdt.
Technisch is het natuurlijk prima mogelijk om bankklanten volledig geautomatiseerd de mogelijkheid te bieden (als menu-optie op de website van de bank) om zelf via internetbankieren extra veiligheidslimieten op hun betaal- en spaarrekeningen te zetten. Dat is een manier om IT nu eens te benutten in het voordeel van de klant, waarbij de klant ruimte krijgt om aan zichzelf passend maatwerk te leveren, zonder enige extra inspanning van de bank.
Kennelijk gruw jij van dat idee. Waarom?
Ik gruw van het idee dat jij vindt dat de bank door jouw hoepels moet springen.
Verkeerde omschrijving. Ik vraag de bank niet om door mijn hoepels te springen, maar om tegemoet te komen aan een redelijk verzoek om mijn rekening beter te kunnen beveiligen. Vooral ook omdat de bank zelf geen transparantie biedt over hoe zij mijn rekening beveiligt tegen phishing.
Je ziet kennelijk niet in dat een bank niet voor iedere klant een nieuw algorithme kan toevoegen aan hun limietensysteem, wat dan 1 klant kan selecteren met een vinkje ofzo.
Het zou gaan om één of enkele algoritmes voor 2 of 3 miljoen klanten. Ik zou zeker niet de enige zijn die wat meer veiligheid zou willen aanbrengen bij mijn eigen bankrekening. Dit gezien de toenemende en steeds sluwere phishing en de manier waarop het Kifid en rechters de slachtoffers (klanten van banken) voor de bus gooien.
De bank biedt een limiet op betalingen met een termijn van een dag (maximaal bedrag per dag) en nou wil M.J. dat ze ook een termijn van een maand gaan toevoegen.
Nee, ik wil dat ze de klant de mogelijkheid bieden om zelf een termijn in te stellen. Iets wat technisch prima realiseerbaar is. Kun je niet begrijpend lezen?
Dat gaan ze natuurlijk niet doen, want ieder ander vraagt zich af wat je in s'hemelsnaam aan zo'n lange termijn hebt.
Daar is niets "natuurlijks" aan, behalve dan als de bank geleid wordt door een tweede generatie van genetisch tot Sovjet-apparatsjiks gemodificeerde bestuurders - waar het soms inderdaad wel op lijkt.
Die lange termijn is er zodat wanneer ik - in al mijn naïviteit - gephisht word, ik vier weken heb om dat te merken en de bank te waarschuwen voordat er een groter bedrag kan worden afgeschreven van mijn rekening. Ik wil bijvoorbeeld graag rustig op vakantie kunnen zonder elke dag naar mijn bankrekening te hoeven kijken. Ik ben namelijk geen bankrekening-neuroot.
Ik kan wel aanvoeren dat ze ook een witte lijst van bestemmingen moeten hebben. Als ik geld overboek naar de belastingdienst wil ik niet dat ik begrensd wordt door de normale limiet, en ook niet dat ik een QUIZ voorgeschoteld krijg met vragen waarom ik dat geld overboek. Ik boek over naar de belastingdienst, DUH.
Dat heb ik niet aangevoerd. Zou ik ook niet doen - alhoewel, eigenlijk vind ik dat wel een aardig idee. Ik zou zelf wat anders aanvoeren, namelijk dat het me een heel goed idee lijkt als klanten zelf de landen kunnen aanvinken waar hun bankpas geldig is (dus niet alleen "Europa" of "Wereld"). Dus dat als ze op vakantie naar Thailand en Maleisië gaan, de bankpas daar geldig is, maar bijvoorbeeld niet in Birma, Bangladesh of Indonesië. Klanten hebben best hersens in hun hoofd, als de banken hun toestaan die te gebruiken.
Maar daar doen ze ook niets mee hoor.
Als ze bij de banken net zulke negativo's zijn als jij, dan zullen ze daar inderdaad ook niets mee doen.
En dat is normaal. In tegenstelling tot wat jij denkt bestaat de klantenkring van een bank of gemeente of whatever uit duizenden gelijk behandelde klanten waarvoor geen maatwerk geleverd wordt, ook niet als je M.J. heet.
Maar dat is voor jou heel moeilijk, begrijp ik.
Mijn verzoek ging over een maatregel voor alle klanten, die dan dus nog steeds gelijk behandeld zouden worden. Werk jij misschien als chef bij de afdeling "Creatieve tips- en ideeënbus" van mijn bank? Dat zou het negatieve gedrag van mijn bank namelijk wel een beetje verklaren.
En nog steeds ga je niet in op mijn suggestie dat banken samen gaan werken om goed bereikbare, fysieke filialen te creëren, analoog aan hun samenwerking m.b.t. Geldmaat. Is dat omdat je geen reden kunt verzinnen om daar negatief over te doen?
M.J.